Paluu Draculan maailmaan

15.11.2016 13:59

Saksalainen Nosferatu on mykkäelokuvien klassikkoja, mutta myös ensimmäinen pitkä Dracula-filmatisointi. Vampyyritarinassa ei kuitenkaan puhuta Draculasta, vaan kreivi Orlokista, sillä Bram Stokerin perikunta ei antanut lupaa Stokerin hahmojen käyttöön elokuvassa. Nosferatu on monien mielestä silti säilynyt yhtenä pelottavimmista tulkinnoista vampyyrikreivistä.

Samalla kun alkuperäinen Nosferatu lähenee jo kunnioitettavaa sadan vuoden ikää, kauhuleffa The Witchin ohjaaja ja käsikirjoittaja Robert Eggers suunnittelee tekevänsä siitä uuden version. Uusi versio on ollut Eggersin mukaan kehitteillä jo pidemmän aikaa – projektista alkoi kiertää huhuja jo ainakin vuosi sitten. Eggers pitää itseään alkuperäisen elokuvan ihailijana, mutta ei silti aio seurata sen kulkua orjallisesti.

1800-luvulle sijoittuvan The Witchin ansiosta Eggersiä on suitsutettu onnistuneeksi valinnaksi Nosferatu-tulkinnan ohjaajaksi. Mies itse on ottanut pestin vastaan varovaisesti.

– [Se järkyttää] minua. Elokuvantekijälle se tuntuu rumalta ja pilkkaavalta ja egomaaniselta ja inhottavalta tehdä seuraavaksi Nosferatu. Aioin tosiaan odottaa vielä, mutta kohtalo päätti toisin, Eggers kertoo tuntemuksistaan. Hän ei halunnut projektin päätyvän jollekin itseään mahdollisesti huonommalle vaihtoehdolle. Elokuvalla ei ole vielä julkaisupäivämäärää.

Lähteet: IndieWire, CinemaBlend, ScreenRant

Kuva: Eureka