Onko Downton Abbey -elokuva jo käsikirjoitettu?

28.10.2016 17:48

Periodisarja Downton Abbey hurmasi monet ja jätti suuren yleisön kaipaamaan Crawleyn yläluokkaista perhettä sekä palveluskuntaa, kun sarjan viimenen tuotantokausi julkaistiin viime vuonna. Jo pitkään on kiertänyt huhuja, että Downton Abbeyn maailmaan palattaisiin elokuvan merkeissä. Toistaiseksi näin ei ole kuitenkaan käynyt.

Sarjan luoja Julian Fellowes on huhujen mukaan kuitenkin harkinnut elokuvaversion tekemistä. Nyt brittiläisen This Morning -aamushow’n vieraana piipahtanut näyttelijä Joanne Froggatt, joka esitti sarjassa useamman tuotantokauden ajan Anna Batesia, uskoo elokuvan käsikirjoituksen olevan jo olemassa.

– Jossakin sellainen on, mutta kukaan meistä [näyttelijöistä] ei ole nähnyt sitä, tai tiedä mitä siinä on. Joten kaikki me pidämme sormiamme ristissä ja toivomme [elokuvaprojektin] toteutuvan. Me kaikki haluamme näin tapahtuvan. Jos minua kysytään mukaan, hyppään todellakin messiin, Froggatt kommentoi huhua.

Suuren näyttelijäjoukon saaminen takaisin tuttuihin rooleihinsa olisi kuitenkin haaste. Esimerkiksi Crawleyn perheen päätä näytellyt Hugh Bonneville pitää elokuvaa mahdollisena, mutta juuri aikataulujen sovittamista yhteen yhtä hankalana kuin joku yrittäisi paimentaa kissalaumaa. Joka tapauksessa sarjan luonut Fellowes on myös itse todennut julkisesti olevansa elokuvan kannalla.

– Useimmat elokuvat tehdään kuin hakuammunnalla, koska ei tiedetä onko niille yleisöä, Fellowes toteaa Yahoo! TV:n haastattelussa. Downton Abbey -leffan tilanne on hänen mielestään toinen, sillä sille olisi jo yleisö olemassa. Hän ei kuitenkaan ole vahvistanut, milloin elokuvaa ryhdyttäisiin tekemään, saati pitävätkö puheet sen käsikirjoituksesta paikkaansa.

Lähteet: Metro.co.uk, BBC, Yahoo! TV

Kuva: ITV