Kadonnut pala elokuvahistoriaa löytyi

15.10.2016 16:02

Ranskalainen Georges Méliès (kuvassa) tunnetaan paitsi Martin Scorsesen Hugo-elokuvan eräänä sivuhahmona, etenkin vuonna 1902 valmistuneesta Matka Kuuhun -elokuvastaan. Erikoistehosteiden kehittäjä ja alan uranuurtaja Méliès teki elämänsä aikana satoja elokuvia, mutta vain osa niistä on säilynyt näihin päiviin. Eräs kadonneeksi luulluista Méliès-elokuvista kuitenkin on ilmoitettu nyt löytyneeksi.

Tšekin kansallisen elokuva-arkiston varastosta löytynyt lyhytelokuva vuodelta 1904 oli luetteloitu väärän nimen alle. Löytynyt filmikela oli kirjattu alkujaankin Méliès’n elokuvaksi, mutta otsikoitu nimellä Les Transmutation Imperceptibles, eli vapaasti kääntäen Huomaamattomat transmutaatiot. Asiantuntijat selvittivät keloja läpikäydessään, että kahdeksi muuntautuvasta taikurista kertova lyhytelokuva onkin itse asiassa Méliès’n samana vuonna tekemä Match de prestidigitation, jonka nimen voisi kääntää suomeksi muotoon Loihdintamittelö.

Tšekin kansallisen elokuva-arkiston kokoelmissa on kaikkiaan 22 Méliès’n työtä, mutta ohjaajan on laskettu tehneen jopa 500 eri elokuvaa aikoinaan. Tšekkiläisarkiston tavoitteena on tuoda kadonneeksi luultu lyhytelokuva suuren yleisön nähtäville. Méliès’n tuotannosta arvellaan olevan yhä kateissa tai lopullisesti menetetty n. 50%, sillä viime vuosisadan alussa käytetty filmimateriaali oli hyvin herkkää tuhoutumaan.

Lähteet: The Guardian, IndieWire

Kuva: Méliès: Un homme de têtes, 1898