Big Lebowskin toinen Lebowski on poissa

5.8.2016 12:54

Monille parhaiten Coen-veljesten kulttikomedia Big Lebowskista tuttu David Huddleston on kuollut. 85-vuotiaana 2.8. menehtynyt Huddleston näytteli komediassa nk. oikeaa Lebowskia, jonka teoista elokuvan päähenkilö, Jeff Bridgesin tulkitsema Dude ja Huddlestonin hahmon kaima, joutui ahtaalle. Virginialaissyntyinen Huddleston kärsi loppuaikoinaan sydän- ja munuaistaudista.

Pitkän uransa aikana Huddleston ehti näytellä niin elokuvissa kuin televisiossakin. Luonnenäyttelijä oli mukana mm. Mel Brooksin Villiä hurjemmassa lännessä 1974 ja useissa lännensarjoissa legendaarisesta Bonanzasta Gunsmokeen, jossa hänellä oli neljäkin eri roolia kolmella sarjan kahdestakymmenestä tuotantokaudesta. 1970-luvun jälkeen ja lännensarjojen suosion laskettua, Huddleston teki useita rooleja mm. eri rikossarjoissa.

Huddlestonin laajaa skaalaa kuvaa hyvin se, että vuonna 1985 hän näytteli itse Joulupukkia koomikkojen Dudley Moore ja John Lithgow rinnalla saman valkohapsen mukaan nimetyssä seikkailuelokuvassa. Toisaalta hän piipahti myös Star Trek – Uusi sukupolvi -tieteissarjan sivuosassa ja esitti politiikan maailmaan sijoitetun West Wing -sarjan useammassa jaksossa senaattori Max Lobellia. Huddleston viihtyi myös teatterin parissa – hän piti parhaimpana roolinaan Benjamin Franklinia vuonna 1998 Broadwaylla ja vuonna 2003 Washingtonissa esitetyssä näytelmässä nimeltä 1776.

Lähteet: THR, Variety

Kuva: Gramercy Pictures