Nicolas Cage -toimintajännärissä ehkä yksi syy Irakin sotaan

9.7.2016 15:15

Vastikään julkaistu Irak-raportti paljastaa noloja asioita Brittien tiedustelupalvelusta. Dokumentti, joka tunnetaan myös päätutkijansa Sir John Chilcotin nimen mukaan Chilcot-raporttina, antaa ymmärtää, että Britanniassa tähtiin päätös Irakin sotaan lähtemisestä riittämättömin perustein vuonna 2003. Raportin eräässä kohdassa todetaan mm. Irakin väitettyjen kemiallisten aseiden herättäneen kysymyksiä jo vuonna 2002, kun kävi ilmi, että vakoojat väittivät havainneensa niiden olleen säilöttynä samaan tapaan lasin sisään kuin Michael Bayn menestyksekkäässä toimintajännärissä The Rock – paluu helvettiin.

The Rockissa Alcatrazin vankilasaari muuttuu taistelutantereeksi, kun kovan sotilaskoulutuksen saanut ryhmä ottaa siellä vierailleet turistit vangeikseen ja uhkaa läheistä San Franciscoa hermokaasuiskulla. Leffaa tähdittävät mm. Nicolas Cage ja Sean Connery, joista ensimmäinen näyttelee kemiallisten aseiden takia paikalle hälytettyä kemistiä. Elokuvassa nähtävät kaasusäiliöt ovat lasikuulien näköisiä ja niiden sisältämä kemikaali vihreää.

The Rockin käsikirjoittajaryhmään kuulunut David Weisberg pitää raportin huomiota ällistyttävänä. Hänen mukaansa leffan kaasusäiliöt olivat täyttä mielikuvituksen tuotosta ja niinpä hän pitääkin ihmeellisenä, että vakoojat sekoittivat toden ja tarun tällä tavoin.

– Ikävä kyllä kemialliset aseet ovat todella tylsiä [kuvata valkokankaalla], koska ne ovat itse asiassa hajuttomia, värittömiä ja pakattu kaksiosaiseen säiliöön. Laukaisun yhteydessä kaasut sekoittuvat ja muuttuvat hermokaasuksi. Ei ollut mitään keinoa tehdä siitä [realistisesti] jännittävän näköistä. Niinpä me keksimme kuvata kemikaalin vihreinä lasikuulaketjuina, jotta se näyttäisi visuaalisesti kiinnostavammalta, Weisberg toteaa. Lähes samaan hengenvetoon hän harmittelee, että elokuva on yleensäkään kytketty Irak-raporttiin, joka nyt saattaa heittää huonoa mainetta myös leffan ylle.

Lähteet: The Guardian, TIME, Iraq Inquiry, Al Jazeera

Kuva: Buena Vista