Hollywood-näyttelijöiden palkkioissa ei olekaan sukupuolieroja?

17.6.2016 13:50

Hollywoodin naisnäyttelijöiden palkkataso on puhuttanut jo pitkään. Esim. Jennifer Lawrence, joka on maailman parhaiten palkattu naisnäyttelijä viime vuoden tietojen mukaan, sai ansaitsi lähes 30 miljoonaa dollaria vähemmän kuin miesnäyttelijöiden palkkahuipun kärjessä oleva Robert Downey Jr. Eräs kuulu tähti on kuitenkin sitä mieltä, ettei sukupuolella ole merkitystä palkasta puhuttaessa.

Sir Michael Caine toteaa naisten alipalkkauksen olevan puppupuhetta.

– Työskentelin Elizabeth Taylorin kanssa [elokuvassa Kolme rakkautta] ja hän ansaitsi siitä kymmenen kertaa enemmän kuin minä – ja se tapahtui yli 30 vuotta sitten. Niinpä en ole samaa mieltä palkkaeroista, Caine sanoo Telegraphille antamassaan lausunnossa.

Caine on toistaiseksi ainut, joka on julkisesti esittänyt aiheesta tällaisen mielipiteen. Jennifer Lawrence kertoi palkkauseroista mm. talousmedia Forbesille viime vuoden lopulla. Myös näyttelijä Susan Sarandon on puhunut naisten heikommasta asemasta viihdeteollisuudessa aiemmin. Wikileaksin julkaisemista dokumenteista puolestaan käy ilmi, että esim. Amy Adams sai 2% pienemmän siivun American Hustle -leffan tuloista kuin miespuoliset kollegansa, vaikka hän ansaitsi näiden tavoin Oscar-ehdokkuuden roolistaan.

Lähteet: Telegraph, Forbes, Vogue

Kuva: Manfred Werner