Kulttiohjaaja tekee paluun Cannes’ssa

12.5.2016 14:37

Cannes’n elokuvafestivaaleilla tänä vuonna esitettävistä elokuvista yksi mielenkiintoisimmista tulee festivaalien vanhimmalta elokuvantekijältä. 87-vuotiaan Alejandro Jodorowskyn uutuus saa ensi-iltansa pariviikkoisen festivaalirupeaman aikana, lauantaina 14.5. Ohjaaja-käsikirjoittaja on luonnollisesti myös itse paikan päällä.

Endless Poetry– tai Poesía Sin Fin -nimillä tunnettu elokuva oli vähältä jäädä valitsematta Cannes’n festivaaleille, sillä viime kuun lopulla Jodorowsky twiittasi asian olevan vielä epävarma. Leffa on toteutettu joukkorahoituksen voimin. Kirkkaasti yli tavoitellun 350 000 dollarin rajapyykin yksin Kickstarter-joukkorahoituspalvelussa ylittänyt leffa on Jodorowskyn omien sanojen mukaan hänen tapansa parantaa sieluaan. Kampanjoidessaan elokuvaansa rahoittajille Jodorowsky kuvaili Poesían Sin Finin kertovan nuoresta henkilöstä etsimässä runouden kauneutta. Kyseessä on eräänlainen omaelämäkerrallinen tarina, jonka tapahtuma-aika on 1960-luku.

Elokuvassa näyttelevät mm. Jodorowskyn molemmat pojat, Adan ja Brontis, joista jälkimmäisen piti tähdittää myös isänsä kuuluisaa koskaan valmistumatonta jättiprojekti Dunea. Kyseisellä Frank Herbert -romaanisovituksen yrityksellä Jodorowsky keräsi lisää kulttimainetta, mitä hän oli saanut jo mm. elokuvallaan El Topo. Viimeksi Jodorowsky otti osaa elokuvallaan Cannes’in festivaaleille pari vuotta sitten, kun hänen Elämän tanssi -fantasiansa esitettiin tapahtumassa.

Lähteet: Kickstarter, Indiegogo, Twitter, Deadline

Kuva: Lionel Allorge