Nanny McPhee- ja Harry Potter -tähti sosiaalista mediaa vastaan

Brittien Oscarien eli BAFTA-palkintojen voittajia juhlistettiin erityisessä tilaisuudessa viime viikolla. Mukana olivat myös näyttelijät Emma Thompson, Judi Dench ja Michael Caine, joista ensin mainittu puhui paikalla olleille sosiaalisen median vaikutuksista alallaan. Thompson kritisoi studioiden tapaa valikoida näyttelijöitä sillä perusteella, kuinka näkyviä nämä ovat Snapchatin, Instagramin ja Twitterin kaltaisissa palveluissa.

- [On todella huolestuttavaa, että] rooleihin palkataan näyttelijöitä, joilla on suuri seuraajajoukko [somessa], jotta studiot voivat käyttää sitä mainostaakseen elokuvaansa, Thompson sanoi. Hänen mukaansa on katastrofi, kun näyttelijä joutuu mukaan liiketoimintaan sosiaalisen median profiilinsa kautta.

Michael Caine säesti kollegaansa huolella nuorista alallaan:

- Tätä nykyä sanotaan: "Aion ryhtyä näyttelijäksi, koska haluan olla rikas ja kuuluisa", ja sitten nämä henkilöt tekevät jotain pientä televisiossa, jonka jälkeen kaikki tuntevat heidät. He eivät osaa näytellä... Minä tiesin, etten tulisi rikastumaan, enkä tulisi olemaan kuuluisa, tiesin, etten tulisi elokuvatähdeksi, minä halusin olla vain hyvä näyttelijä.

Tätä nykyä Cainea tosin voi pitää tähtenä, eikä hänen tarvitse todennäköisesti miettiä, mistä saa voita leipänsä päälle. Molempien näyttelijöiden ajatukset kumpuavat muuttuneen maailman tilanteesta. Elettiin 1980-lukua Thompson esiintyessä ensimmäistä kertaa TV- tai elokuvaroolissa ja Cainen ensimmäinen vastaava rooli oli jo 1950-luvun lopulla. Sosiaalisen median käyttö on tullut osaksi viihdeteollisuutta vasta 2000-luvulla.

Lähteet: Vanity Fair, Telegraph

Kuva: BVI Finland/Nanny McPhee - Satumainen lapsenvahti

R. Isoviita 10.05.2016 klo 14:19

Linda Hamilton täsmentää aiempaa Terminator-kommenttiaan

Näyttelijä ei kehuja jaellut.

Netflix poisti kohua aiheuttaneen kohtauksen sarjastaan

Kohun aihe oli katsottavissa pari vuotta.

Harmillinen käänne DC-leffa Birds of Preyn tuotannossa

Koekatsojat ovat antaneet positiivista palautetta, mutta...

Uusi ”Näkymätön mies” on löydetty

Universalin monsteriraina etenee.