Oletko haaveillut Galaxy Quest 2-leffasta?

7.4.2016 12:44

1990-luvun lopussa julkaistu tieteisparodialeffa Galaxy Quest lämmitti ainakin monen trekkerin ja miksei muidenkin tieteisleffadiggarien mieltä. Elokuvassa Star Trekin kaltaista ns. avaruussaippuaa tehnyt näyttelijäjoukko joutui henkensä pitimiksi kiertämään fanitapaamisia, kunnes kohtasivat suurimmat faninsa: oikeat ulkoavaruuden muukalaiset. Leffalle toivottiin fanien keskuudessa vuosia jatkoa, mille sen loppuratkaisukin antoi sopivasti tilaa.

Viime vuonna jatkon toteutumisesta nousi esiin uusia puheita, kun alkuperäisen elokuvan kirjoittajakaksikko David Howard ja Robert Gordon kävivät neuvotteluja tarinan jatkamisesta DreamWorks-elokuvayhtiön kanssa. Elokuvan sijasta Galaxy Questin hahmot oli tarkoitus palauttaa toiminnan keskelle tv-sarjan puitteissa. Uusimman tiedon mukaan tv-sarja oli tarkoitus julkaista verkkokauppa Amazonin videopalvelussa, mutta näin ei sittenkään tapahdu.

Alkuperäisessä leffassa mukana ollut näyttelijä Sam Rockwell kertoo The Nerdist Podcastin tuoreessa haastattelussa, mikä meni mönkään:

– Me olimme valmiita allekirjoittamaan sopimukset, ja sitten Alan Rickman kuoli, eikä Tim Allenkaan ollut saatavilla – hänellä on oma sarja – ja kaikki meni kummalliseksi. […] Kuvausten olisi pitänyt alkaa nyt.

Alkujaan sarjan budjetin piti olla niin alhainen, että se ei ehkä olisi riittänyt Rickmanin ja Sigourney Weaverin kaltaisten isojen nimien palkkaamiseen, jotka olivat mukana alkuperäisessä elokuvassa. Rockwellin sanat antavat kuitenkin ymmärtää, että budjetti olisi sittenkin riittänyt. Projektin suurin menetys vaikuttaa olleen Rickman, jonka menehtyminen tammikuussa lopulta sinetöi sen, ettei väärinymmärretty Shakespeare-tulkki Alexander Dane voinut enää olla mukana seikkailuissa ja Galaxy Questin jatkoa nähdä.

Lähteet: The Nerdist Podcast, CinemaBlend, Variety

Kuva: Paramount