Tässäkö valkokankaan tähtien uusi haastaja?

Alien-elokuvasarjassa sekä Lance Henriksen että Michael Fassbender ovat näytelleet androidia. Blade Runnerissa mm. Daryl Hannah ilmensi, miten inhimilliseltä tällainen luomus voi vaikuttaa. Ihmisen kaltainen robotti ei roolina välttämättä ole iso haaste, mutta androidit voivat jatkossa näytellä myös itse.

Japanissa on julkaistu yksi ensimmäisistä elokuvista, jossa aito androidi esittää - yllätys, yllätys - androidia. Tokion elokuvafestivaaleilla hiljattain ensi-illan saanut leffa perustuu lyhyeen teatterinäytelmään. Tässä näytelmässä on kyse ihmisen ja koneen välisestä suhteesta.

Geminoid F -niminen androidinäyttelijä (kuvassa) on saanut ristiriitaisen vastaanoton sekä työtovereiltaan että yleisöltään. Geminoid F:n eräs vastanäyttelijä on haastatteluissaan puhunut vaikeuksista saada tältä samankaltaista vastakaikua kuin toiselta ihmiseltä, mutta käsikirjoittaja ja ohjaaja Oriza Hirata on kehunut androidin olevan hyvä juuri siksi, että hän saa tällaiselta näyttelijältä juuri sellaisen performanssin kuin haluaa. Robotiikka-asiantuntija Hiroshi Ishiguron luoma Geminoid F. haastaa ihmiset Koji Fukadan elokuvassa Sayonara. Milloin ja missä muodossa Sayonara saapuu Suomeen, se ei ole vielä tiedossa.

Lähteet: Screen Daily, Variety

Kuva: Hiroshi Ishiguro Laboratory, ATR

R. Isoviita 27.10.2015 klo 14:04

Tarantinon uusimmalle annettiin aplodit seisten

Cannes’n elokuvavieraat ovat nähneet Once Upon a Time in Hollywoodin.

Schwarzeneggerin kimppuun hyökännyt ei joudu syytteeseen

Toimintatähden päälle karattiin viikonloppuna.

Seuraava Batman-näyttelijä on lähes valittu?

Lista vaihtoehdoista lyhenee.

Thor: Ragnarök -ohjaaja kertoo Hitler-satiiristaan

Taika Waititi esittää dikataattoria itse.