DiCaprio taas tärkeällä asialla

13.10.2015 13:28

Näyttelijä Leonardo DiCaprio on tunnetusti aina ajoittain pyrkinyt tuomaan esiin ympäristöstä huolissaan olevaa puoltaan. Esimerkiksi viime kesänä hän lahjoitti 15 miljoonaa dollaria omaisuudestaan mm. norsujen suojeluun ja muiden villieläimien hyväksi. The Great Gatsby– ja The Wolf of the Wall Street -rainojen stara jatkaa samalla tiellä, sillä hänen kerrotaan hankkineen oikeudet päivänpolttavaa skandaalia käsittelevän kirjan filmatisoimiseksi.

Kyseessä on Volkswagen-autoyhtiötä ravisuttanut tapaus. Autonvalmistaja vääristeli testituloksia, joiden mukaan sen uutuusajokit saatiin vaikuttamaan päästöarvoiltaan puhtaammilta kuin mitä ne todellisuudessa olivat. Volkswagen on paljastumisensa jälkeen pyrkinyt kiillottamaan peltiään mm. anteeksipyyntökampanjalla, jonka jälkeen se on lupautunut korjaamaan testeissä todellista parempia tuloksia tuottaneet automallinsa oikeasti vähempipäästöisiksi.

Toimittaja Jack Ewingin vielä keskeneräinen kirja keskittyy siihen, miten Volkswagenilla päädyttiin hämäräpeliin testien kanssa. Vaikka DiCaprio on yksi elokuvan tuottajista Appian Way -yhtiönsä puitteissa, vielä ei ole varmaa, tuleeko hän myös näyttelemään kyseisessä elokuvassa itse. Leffan julkaisuaikataulu on tässä vaiheessa avoinna.

Lähteet: Variety, ScreenDaily, The Guardian

Kuva: SF Film/ The Great Gatsby, 2013