Herne taas nenässä

9.10.2015 12:39

Tänään Suomessakin ensi-illan saava uusi Peter Pan -tulkinta Pan on ärsyttänyt osan katsojia nk. valkopesun takia. Elokuva, jota kriitikotkaan eivät ole hellin käsin kohdelleet useista syistä, on saanut lokaa päälleen, koska intiaanineito Tiikerililjaa palkattiin esittämään ei-intiaani. Nyt samankaltaista kritiikkiä on esitetty Ridley Scottin muutoin ylistetyn Yksin Marsissa -tieteisleffan kohdalla.

Ryhmä nimeltä The Media Action Network For Asian-Americans on julkaissut närkästyneen lausunnon, jonka mukaan Yksin Marsissa -elokuvan merkittävien hahmojen etnisyyttä on muutettu siitä, mitä se on elokuvan pohjana toimineessa kirjassa. Kirjailija Andy Weirin teoksessa NASAn johtotehtävissä häärii intialaistaustainen ja hinduksi tunnustautuva Dr. Venkat Kapoor ja Mindy Park, päähenkilön pelastusmission osalta tärkeä hahmo hänkin, on sukujuuriltaan osin korealainen. Elokuvassa Kapooria näyttelee mustahipiäinen britti Chiwetel Ejiofor ja Parkia vaalea Mackenzie Davis.

– Eikö Ridley Scottista tuntunut mukavalta laittaa paria aasialaisamerikkalaista keskustelemaan keskenään? Aasialaisamerikkalaisille on muutenkin kirjoitettu todella vähän hyviä rooleja, ryhmän puolestapuhuja Guy Aoki ihmettelee. Scottin puolelta ei ole vielä vastattu ihmettelyihin.

Panin Tiikerililjaa koskien julkisuudessa on kyselty, eikö hahmoa näyttelemään valittu Rooney Mara olisi voinut yksinkertaisesti kieltäytyä tarjouksesta. Mara on todennut jälkeenpäin, ettei hänkään aluksi kokenut olevansa oikea henkilö kyseiseen osaan. Ohjaaja käänsi hänen päänsä:

– [Joe Wright] näytti minulle kokoelman kuvia, joita hänellä oli kulttuureista ympäri maailmaa ja selvitti minulle hänen näkemyksensä [Panin maailman] paikalliskylästä. Se oli selvä juttu. He ovat kaikki Mikä-Mikä-Maan kansaa, mikä on täysin keksitty paikka, Mara muistuttaa.

Lähteet: Variety, CinemaBlend, Deadline

Kuva: Warner Bros/Pan