Mitä tapahtuu Pixar-animaation taustalla?

13.6.2015 15:45

Ai, miten söpö vihreä dinosaurus ja ärhäkkään näköinen vekara! Toy Storyista tutun Pixarin uutuusanimaation konseptitaide on karkkiväreissään juuri niin laadukasta ja mieltä ilahduttavaa kuin yhtiöltä saattaa odottaakin. Elokuvan tekijöiden keskuudessa on kuitenkin käyty todella rankkaa vääntöä siitä, millainen lopputuloksen pitäisi olla.

The Good Dinosaur menetti alkuperäisen ohjaajansa ja yhden käsikirjoittajansa jo 2013, kun Bob Peterson (Up – kohti korkeuksia) sanoutui irti projektista. Kuten uutisoimme tuolloin, leffan piti olla tulossa ensi-iltaan yli vuosi sitten, mutta taiteellisten erimielisyyksien takia animaatio viivästyi. Nyt Disneyn ja Pixarin uusimman tiedotteen mukaan elokuvan mielenkiintoisesta ääninäyttelijäjoukosta on vaihdettu yllättäen, aivan leffan teaser-trailerin julkaisun jälkeen, useampi nimi.

Dinoanimaation tärkeissä osissa piti ääninäytellä mm. Neil Patrick Harrisin (Gone Girl), Bill Haderin (Her), Judy Greerin (Jurassic World) ja John Lithgowin (Kolmas kivi auringosta). Koko tämä lahjakas joukko on nyt jostain syystä heivattu yli laidan. Samalla rainan nimihahmo, Apatosaurus Arlo on saanut kokonaan uuden äänen teini-ikäiseltä Raymond Ochoalta (Saiturin joulu), joka näin ollen korvaa osassa kolmikymppisen Lucas Neffin (Isän tyttö).

Koska elokuva on aiemmin ääninäyttelijänä itse toimineen Peter Sohnin (Rottatouille) esikoisohjaus, voidaan myös spekuloida sillä, miten paljon hän on oikeastaan päättänyt leffan suunnasta. Disneyn ja Pixarin halu tavoitella täydellisyyttä on kallista, joten ketkä todellisuudessa The Good Dinosaurin tyylistä, tarinankulusta ja tasosta vastaavatkin, tekevät varmasti kaikkensa saadakseen rainan ensi-iltaan viimeistään marraskuussa. Levittäjä ei ole vahvistanut kuitenkaan tätä päivämäärää.

Lähteet: CinemaBlend, Walt Disney Studios

Kuva: Pixar