Fifty Shades of Grey -kirjailija haluaa määrätä

20.2.2015 08:04

Mikäli kirjailijalta itseltään kysyttäisiin, Fifty Shades of Greyn olisi pitänyt olla erilainen elokuva. Vaikka kirjailija Erika Leonard Jamesin kaikkia toiveita ei kunnioitettukaan viikko sitten ensi-iltansa saaneen leffan kohdalla, se on tahkonnut maailmanlaajuisesti jo yli 300 miljoonaa dollaria. Menestyksen myötä Fifty Shades of Greylle on Universalilla harkinnassa kaksi jatko-osaa, mutta James tahtoo niiden osalta lisää valtaa.

James ja ensimmäisen elokuvan ohjaaja Sam Taylor-Johnson eivät löytäneet yksimielisyyttä rainan kaikista yksityiskohdista. Kulisseista kantautuneiden huhujen mukaan James olisi mm. tahtonut elokuvasta roisimman, mutta Taylor-Johnson piti kiinni studion ohjeistamasta linjasta. Ristiriidat näkemyksissä aiheuttivat lopulta sen, ettei niin Fifty Shades of Greyn ohjaaja kuin käsikirjoittaja Kelly Marcelkaan tällä haavaa ole mukana elokuvan jatko-osissa.

Varietyn saamien tietojen mukaan James pyrkii ottamaan kohuelokuvan jatko-osien ohjat tiukemmin haltuunsa käsikirjoittamalla jatkon itse. Fifty Shades Darker -nimellä liikkuva jatko-osa olisi ilman tätä käännettä jo askeleen pidemmällä, sillä studio ei ole ajatuksesta luonnollisestikaan täpinöissään. Jamesilla on kuitenkin jo entuudestaan hyvä neuvotteluasema tekstinsä suhteen. Hän myi kirjojensa oikeudet Universalille vasta saavutettuaan niillä myyntimenestyksen, hankki samalla itselleen paikan Fifty Shades of Greyn tuottajana ja pääsi siten esim. päättämään elokuvan roolituksesta.

Kuva: Universal

Lähteet: Variety, SlashFilm, THR