Herrasmieshahmojen tulkki Louis Jourdan 1921– 2015

16.2.2015 07:49

Ranskan Marseillessa kesäkuussa 1921 syntynyt Louis Gendre eli Louis Jourdan on kuollut. Jourdan menehtyi kotonaan Beverly Hillsissä ystävänpäivänä. Hänet muistetaan legendaarisen Maurice Chevalierin tavoin useista herrasmiesrooleista, minkä takia hän myös itse arveli Hollywoodin asettaneen hänet kliseisen ranskalaismiehen muottiin.

Jourdanin esittämiin hahmoihin kuului sekä ystäviä että vihollisia, mitä kuvastaa hänen kaksi tunnetuinta rooliaan. Hollywood-musikaalissa Gigi hän tulkitsi Golden Globe -ehdokkuuden arvoisesti hyväsydämistä playboyta, joka ottaa huoviinsa Leslie Caronin esittämän kurtisaanin. Roger Moore -kauden Bond-elokuvassa Octopussy hänet taas nähtiin häikäilemättömänä prinssi Kamalina.

Jourdan ehti toisen maailmansodan aikaan Ranskassa käynnistyneen ja myöhemmin Hollywoodissa jatkuneen näyttelijänuransa aikana olla mukana lukuisten nimekkäiden ohjaajien elokuvissa, mukaan lukien Alfred Hitchcock ja Vincente Minnelli. Hän näytteli yhdessä aikansa suurtähtien, kuten Doris Dayn, Maurice Chevalierin, Frank Sinatran ja Jack Lemmonin rinnalla. Elokuvien lisäksi hän teki töitä Broadway-musikaaleissa ja tv-produktioissa. Jourdan lopetti aktiiviuransa 1990-luvun taitteessa, mutta hänet nähtiin kuitenkin julkisuudessa vielä esim. vuonna 2010, jolloin hän vastaanotti Ranskan korkeimman siviilille annettavan tunnustuksen, kunnialegioonan kunniamerkin.

Jourdanin elokuvia verkossa:

3 kolikkoa lähteessä (1954) – Netflix, iTunes