Näin tiukkaan pakettiin Hobitti-trilogia puristui

20.1.2015 18:43

Peter Jacksonin Hobitti-trilogian katsominen vie lähes kahdeksan tuntia, ellei katselussa ole näiden elokuvien pidennettyjä erikoisversioita. Juonen liiemmin mutkistumatta koko seikkailu olisi kuitenkin ollut mahdollista mahduttaa myös lyhyempään mittaan. Tästä ovat todisteena sekä runsaan tunnin mittainen Tolkien-versiointi vm. 1985 että tuoreehko leffafanin tekemä neljän tunnin mittainen versio Jacksonin Hobitti-elokuvista.

Tolkieneditor-nimeä kantava harrastaja ilmoittaa blogikirjoituksessa, että hän pitää monista Jacksonin trilogian puolista. Uudelle editoinnille oli silti hänen mielestään tarvetta, koska näiden elokuvien pitkä kesto ja kerronnan onnahtelut pilasivat tarinan. Vaikka jokainen Hobitti-trilogian osista on ollut hieman edeltäjäänsä lyhyempi, viimeinenkin venyi pitkälti yli kaksituntiseksi – siitä huolimatta, että tarinan päähenkilö Bilbo (Martin Freeman) ei päätösosan nimessäkin mainitussa suuressa sodassa edes juuri itse näy miekkaa heiluttelemassa.

Bilbon ruutuajan vähemmälle jättäminen on ollut myös nimimerkki Tolkieneditorin yksi syy muokata Jacksonin elokuvajärkäleistä pienempi murikka. Nimimerkki on halunnut tehdä trilogiasta lisäksi Tolkienin tekstille hieman uskollisemman, sillä hän on pudottanut versiostaan pois mm. Legolasin (Orlando Bloom), Kilin (Aidan Turner) ja Taurielin (Evangeline Lilly) välisen kolmiodraaman, jota alkuperäisessä kirjassa ei ole, kuin ei myöskään haltija Taurielia. Tolkieneditorin uusi, timmimpi versio Peter Jacksonin Hobitti-elokuvista on julkaistu mm. Indiewiren sivuilla.

Lähteet: tolkieneditor.wordpress.com, The Daily Dot

Kuva: Warner Bros./ Hobitti – Smaugin autioittama maa (2013)