Harry Potter -näyttelijä kieltäytyi aatelisarvosta

Kymmenissä elokuvissa ja sarjoissa näytellyt brittitähti Jim Broadbent (65 v.) on voittanut urallaan useita palkintoja. Harry Potter -elokuvien professori Horatius Kuhnusarviona, Bridget Jonesin isänä ja Moulin Rouge! -musikaalin showmies Zidlerinä monille tuttu Broadbent on esim. saanut jälkimmäisestä yhden kotimaansa arvostetuimmista elokuva-alan palkinnoista, eli BAFTAn. Hän omistaa myös Oscarin draamaelokuvasta Iris ja pari Golden Globea, mutta eräästä hyvin arvostetusta huomionosoituksesta hän on kieltäytynyt.

Kyseessä on arvonimi, joka oikeuttaa brittiläisen kuningashuoneen alamaisen käyttämään ennen etunimeään lyhennettä Sir (miehet) tai Dame (naiset). The Guardianille antamassaan haastattelussa Broadbent kertoo, miksi hän käänsi 2000-luvun alussa selkänsä ritarikunnan arvonimelle. Työläisperheestä lähtöisin oleva Broadbent toteaa sivuuttaneensa sen vanhempiensa takia.

- En uskonut, että se sopisi minulle. […] Edesmennyt isäni oli aikamoinen anarkistisielu, ja hän olisi ollut ylpeä päätöksestäni. Yleensähän vastaanottaja sanoo: "Otin sen vastaan vanhempieni vuoksi." Minä taas jätin sen heidän vuokseen, Broadbent paljastaa.

Broadbent, joka on mukana myös Suomessa ensi vuonna ensi-iltaan ehtivässä Jalmari Helanderin seikkailuelokuvassa Big Game, omaa lisäksi pitkän historian mm. The Royal Shakespeare Companyn ja The Royal National Theatren riveissä. Brittiläisen imperiumin ritarikunta perustettiin liki sata vuotta sitten. Sen suureen jäsenistöön kuuluvat mm. Judi Dench (Philomena), Roger Moore (Elä ja anna toisten kuolla) sekä Patrick Stewart (X-Men).

Kuva: Future Film/ Pilvikartasto

Lähteet: The Guardian, IMDB

R. Isoviita 27.11.2014 klo 08:20

Japanilaisstudiolle tehty isku: maan pahin vuosikausiin

Hyökkääjä selvisi hengissä.

Linda Hamilton täsmentää aiempaa Terminator-kommenttiaan

Näyttelijä ei kehuja jaellut.

Netflix poisti kohua aiheuttaneen kohtauksen sarjastaan

Kohun aihe oli katsottavissa pari vuotta.

Harmillinen käänne DC-leffa Birds of Preyn tuotannossa

Koekatsojat ovat antaneet positiivista palautetta, mutta...