TV-leffa: Modernin lastenelokuvan tuleva klassikko?

16.11.2014 09:36

Mitä syntyy, kun monisyisistä draamaelokuvista Adaptation. Minun versioni ja Elämäni John Malkovichina tunnettu ohjaaja tarttuu lastenkirjaan? Tai mitä tapahtuu, kun persoonallisista kuvituksistaan ja näytelmälavastuksistaan tunnettu satusetä luovuttaa keksimänsä tarinan omaäänisille elokuvantekijöille? Elokuva Hassut hurjat hirviöt esittelee lopputulosta.

Nuori Max-poika (Max Records) kohtaa jälleen kerran hurjia. Kyseinen villikko riitelee äitinsä (Catherine Keener) kanssa ja saa tuta jotakin, joka hänen mielikuvituksensa voimasta kasvaa seikkailuksi meren taakse. Kuten Maurice Sendakin samannimisessä satukirjassa, Max päätyy elokuvassa kotinsa turvista kaukaiseen maahan, missä muutkin villit viihtyvät.

1960-luvulla, jolloin kirjailija-kuvittaja Sendakin Hassut hurjat hirviöt julkaistiin satukirjana ensimmäisen kerran, syntyi myös tämän elokuvaversion ohjaaja Spike Jonze. Jonzen ohjaama versio ei ole animaatio, vaikka esim. Disney suunnitteli kirjasta aikoinaan juuri piirrosanimaatiota – ehkä Sendakin kiehtovalla tavalla karkean viivan innoittamana. Jonze tuo 1960-lukulaisen tarinan 2000-luvulle elävien näyttelijöiden voimin ja päästää elokuvansa soundtrackilla ääneen tämän vuosituhannen alun yhdeksi mielenkiintoisimmaksi indie-yhtyeiksi muodostuneen Yeah Yeah Yeahsin keulahahmon, Karen O:n. Lue elokuvan arvostelut ja kommentit täältä.

Hassut hurjat hirviöt 16.11.2014 klo 14.30 MTV:llä.

Kuva: MTV