Jason Bournen henki pihisee yhä

6.5.2014 11:29

Jason Bourne, agentti, joka 2000-luvulle tultaessa monien mielestä pesi jopa kollegansa James Bondin, ei vielä ole kadonnut maan alle. Kirjailija Robert Ludlumin luoma hahmo oli mukana viimeisimmässä Bourne-sarjan elokuvassa vain nimellisesti, mutta kehnot arvostelut saanut raina ei jää sarjansa viimeiseksi. Vaikka kyseistä Medusan perintö -elokuvaa tähdittänyt Jeremy Renner näyttelee näillä näkymin pääosaa myös ensi vuodelle tähdätyssä Bourne-rymistelyssä, näyttelijä Matt Damon on antanut faneille toivoa muustakin.

CNBC:lle antamassaan haastattelussa Damon kertoo ikoniseksi tekemänsä hahmon esittämisen kiinnostavan häntä yhä – ainakin teoriassa.

– Olen ollut aina avoin jatkamaan sitä, jos Paul Greengrass toimii ohjaajana ja… emme vain ole keksineet sopivaa tarinaa, Damon toteaa. Seuraavan Bournen puikoissa on Justin Lin (Fast & Furious), joten siinä Damonin Bournea ei näillä kriteereillä nähtäisi.

Medusan sinetissä Bournena viimeksi nähty Damon huomauttaa haastattelussa myös, ettei hän alkujaan uskonut olevansa sopiva agentin rooliin. Hänhän oli ennen sitä näytellyt mm. tyystin eri lajityypin elokuvissa Will Hunting ja Lahjakas herra Ripley. Bourne-leffoistaan näyttelijä kertoo seuraavaa:

– Totuus on, etten ikinä allekirjoittanut sopimusta kolmesta Bourne-elokuvasta. Lupauduin yhteen, koska en edes tiennyt pitäisinkö toimintaelokuvan tekemisestä… mutta kävi ilmi, että tykkäsinkin siitä kybällä.

Koska Damon on todennut CNBC:lle, että häntä periaatteessa kiinnostaisi tietää, mitä Jason Bournelle on tapahtunut sitten viime näkemän, jäämme haaveilemaan sopivan käsikirjoituksen löytymisestä ja ohjaaja Greengrassin paluusta sarjan pariin.

Kuva: Universal