Kohuleffan tekijät vaitonaisina

10.2.2014 07:45

Parhaillaan käynnissä olevilla Berliinin elokuvajuhlilla koettiin erikoinen tempaus, kun tanskalaisohjaaja Lars von Trierin kohutun Nymphomaniac-elokuvan lehdistötilaisuus oli edennyt jo jonkin aikaa. Deadlinen raportin mukaan elokuvassa yhtä merkittävää roolia näyttelevä Shia LaBeouf (Transformers) marssi yllättäen kesken tilaisuuden ulos. Ennen sitä LaBeouf antoi runollisen vastauksen erään toimittajan kysymykseen elokuvan seksikohtausten julkisesta vastaanotosta.

– Lokit seuraavat troolaria, koska ne kuvittelevat sen pudottelevan sardiinit mereen. Kiitos paljon, LaBeouf kommentoi ennen lähtöään.

Näyttelijä herätti hiljattain ristiriitaista huomiota sosiaalisessa mediassa, kun hän plagioi toisten julkisuuden henkilöiden anteeksipyyntöjä pahoitellessaan – erikoista kyllä – aiemmin tekemäänsä plagiointia. Tästä syntyneen sotkun LaBeouf kuittasi lopulta viestimällä somessa, ettei hän ole enää kuuluisa. LaBeouf toisti saman viestin myös punaisella matolla matkallaan eilistä lehdistötilaisuutta seuranneeseen Nymphomaniac-näytökseen. Tällä erää tuo viesti oli kirjoitettu ruskeaan paperipussiin, jonka LaBeouf oli vetänyt päähänsä. Leffatykin toimitus ei ole varma, kuinka paha etikettivirhe on käyttää kyseistä pääkappaletta tumman puvun kanssa.

Myös Nymphomaniac-ohjaaja von Trier on jättänyt lehdistön hämilleen. Saatuaan ns. kenkää Cannes’n elokuvafestivaaleilta vuonna 2011 natsimielisiksi tulkitun kommenttinsa takia, von Trier on pidättäytynyt sanomasta yhtään mitään medialle. LaBeoufilla ja von Trierillä näyttää kuitenkin olevan yhtenäinen linja kohuelokuvansa markkinoinnissa: ohjaaja nimittäin saapui Huffington Postin mukaan festivaaleille T-paidassa, jonka teksti puhui hänen puolestaan: ”Virallisesti ei-toivotuksi valittu.” Jos Nymphomaniac-tekijöiden markkinointikikat eivät jätä kylmäksi, myös itse elokuva on alustavien arvioiden mukaan huomionsa ansainnut.

Kuva: Nordisk Film