Luhrmann Kubrickin jäämistöllä

28.11.2013 12:54

Arvostetun ohjaajalegenda Stanley Kubrickin (Hohto, Kellopeliappelsiini) järkälemäinen haave toteuttaa elokuva Napoleonista ei käynyt toteen ennen hänen kuolemaansa vuonna 1999. Maailman suurimmaksi tituleerattu historiaraina on kuitenkin kiinnostanut myös tuottaja ja ohjaaja Steven Spielbergiä, joka jo aiemmin työsti Kubrickin jäämistöstä elokuvaksi tieteistarina A.I. – Tekoälyn. Viime maaliskuussa Spielberg ilmoitti halustaan käntää Kubrickin Napoleon-käsikirjoitus minisarjan muotoon, mutta tarkemmat tiedot aiheesta jäivät kysymykseksi.

Nyt projekti on nytkähtänyt piirun verran eteenpäin, sillä Deadlinen saamien tietojen perusteella Napoleoniin haikaillaan varsin persoonallista ohjaajaa. Australialainen Baz Luhrmann, jonka viimeisin tuotos on kirja-adaptaatio The Great Gatsby – Kultahattu, on pyydetty neuvottelemaan pestistä minisarjan ohjaajana. Kymmenisen vuotta sitten Luhrmannin piti ohjata tuotanto toisesta historian suurmiehestä, Aleksanteri Suuresta, mutta hanke kuivui kokoon samalla kun Oliver Stonen oma Aleksanteri ehti teatterikierrokselleen.

Kubrickin Napoleon, jota varten edesmennyt legenda haki valtavan määrän taustatietoa ja suunnitteli mm. kymmentuhatpäisen avustajajoukon hankkimista taistelukohtauksiin, kaatui lopulta kustannusongelmiin. Luhrmann ei ole ainut nyt HBO-minisarjaksi kaavaillun tuotannon ohjaajaehdokkaista, mutta taatusti erikoisimpia vaihtoehtoja. Aikanaan Romeo ja Julia -tulkinnallaan kohahduttaneen australialaisen näkemys Kubrickin tekstistä saattaisi poiketa rajusti siitä, mitä 2001: Avaruusseikkailunkin visioinut legenda olisi itse suunnitellut.

Kuva: Portrait of General Napoleon Bonaparte/ Jacques-Louis David, The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002.