Abrams: Olen addikti

1.10.2013 22:09

Ohjaaja J.J. Abrams (Super 8, Star Trek) tunnetaan yhdestä tavaramerkistä yhtä hyvin kuin Alfred Hitchcock cameo-rooleista omissa elokuvissaan. Abramsin käyttämät linssinheijastusefektit ovat puhuttaneet elokuvayleisöä jo niin kauan, että ohjaaja myöntää huomanneensa ongelman itsekin. CraveOnlinen haastattelussa hän toteaa virnuillen olevansa heijastusten suhteen addikti.

– Tiedän pitäväni niistä liikaa ja haluan pyytää anteeksi sitä, Abrams kuittaa.

Abramsin ns. addiktio on äitynyt niin pahaksi, että hän myöntää samassa haastattelussa joutuneensa jopa turvautumaan kuulun tehostefirma Industrial Light & Magicin (mm. Tähten sota -elokuvat) apuun – poistattaakseen Star Trek Into Darkness -elokuvastaan joitakin linssinheijastusefektejä jälkikäteen. Tähän hän ajautui vaimonsa todettua, ettei tämä saanut kohtauksista enää mitään selvää.

Linssinheijastusten merkitystä Abramsille avaa hänen io9.com:ille jokunen vuosi sitten antama haastattelu. Siinä ohjaaja kertoo halunneensa luoda yksilöllisen tuntuisen visuaalisen järjestelmän. Kaikki Abramsille rakkaat linssinheijastukset tehtiin hänen mukaansa kuvaustilanteessa, vaikka useiden kameroiden, peilien ja valovastaavien toimiminen yhteen ei läheskään aina ollut helppoa.

– Halusin luoda tunteen, että ihan kameran lähellä tapahtuisi jotakin ilmiömäistä. [Heijastus] oli kuin yksi kohtauksen näyttelijä lisää, hän luonnehti io9.com:ille. Jäämme jännityksellä odottamaan, kuinka kirkkaana Abramsin Star Wars: Episode VII tulee loistamaan vuonna 2015, vai keksiikö ohjaaja ehkä toisen tavaramerkin itselleen.

Kuva: Sean Gallup/ 2013 Getty Images