Paikka vapaana ja Taisteluni kuviksi

5.12.2012 11:20

Harry Potter -kirjailija J. K. Rowlingin uutuus Paikka vapaana (The Casual Vacancy) kääntyy audiovisuaaliseen muotoon. Rowlingin aikuislukijoille suuntaama teos kertoo brittiläisen kyläyhteisön sisäisistä suhteista, joihin uppoudutaan yhteisön tärkeän jäsenen äkillisen kuoleman kautta. BBC:n tiedotteen mukaan romaanista luodaan tv-sarja, jonka tekemiseen kirjailija itse osallistuu läheisesti.

Paikka vapaana on saanut ristiriitaiset arviot (esim. HS ja Aamulehti), mutta pelkästään kotimaassaan sitä myytiin julkaisuviikollaan 125 000 kappaletta. Se tekee teoksesta toiseksi myydyimmän sitten tilastoinnin aloittamisen vuonna 1998. Rowling kommentoi uutuuskirjansa kuvausprojektia sanomalla tunteneensa sen sopivan juuri parhaiten televisioon ja BBC:lle.

Myös menestyksekkään norjalaiskirjailija Karl Ove Knausgårdin tuotannosta puuhataan filmatisointia kirjailijan itsensä kanssa, kertoo puolestaan norjalainen Aftenposten. Knausgårdin suorapuheisen omaelämänkerrallinen Taisteluni-kirjasarja on synnyttänyt runsaasti keskustelua kirjailijan vapauksista. Sarjan toinen osa julkaistiin suomeksi vähän ennen Rowlingin teosta. Tekeillä oleva elokuva pohjaa tarinan ensimmäiseen osaan.

Knausgård on ilmoittanut haluavansa kirjoittaa lisää elokuvakäsikirjoituksia, jos ensimmäinen osa jaksaa kiinnostaa muutenkin kuin kirjana. Tällä haavaa projekti kuitenkin odottaa vielä rahoitusta. Sen hankintaa voi hankaloittaa mm. kohukirjailijan oma suku, joka ei ole katsonut hyvällä Knausgårdin inhorealistista tapaa kirjoittaa isästään ja muista läheisistään.

Kuva: Nasib Bitar/Rocket000/Z.E