Ridley Scott lupailee jatko-osia

12.10.2012 07:23

Ristiriitaiset arviot sekä yleisöltä että kriitikoilta saanut Ridley Scottin Prometheus tulee saamaan jatko-osan. Jo aiemmin elokuussa The Hollywood Reporterille antamassaan haastattelussa tuotantoyhtiö 20th Century Foxin edustaja Emma Watts totesi, että jatko-osaa harkitaan. Ohjaaja itse kertoo tuoreessa haastattelussaan englantilaiselle Metrolle, etteivät nyt myöskään huhut Blade Runnerin jatko-osasta ole täysin tuulesta temmattuja.

Prometheuksen myyntimenestys on selvästi kasvanut vielä blurayn julkistamisen jälkeen niin paljon, että jälleen tieteisfiktiosta innostunut Scott saa ohjata lisäosan Alien-elokuvien jatkumoon. Paradiseksi kutsuttu jatko valottaa näillä näkymin Prometheuksen herättämiä kysymyksiä kuitenkin vasta vuonna 2014 tai 2015. Vielä ei ole varmuutta käsikirjoittaja Damon Lindehofin mukanaolosta, mutta Elizabeth Shaw’na nähty ruotsalaistähti Noomi Rapace ja androidi Davidia esittänyt Michael Fassbender ovat studion mukaan myös Paradisessa. Rapacen tapaan urallaan nousukiidossa oleva Fassbender aikoo näytellä tulevaisuudessa lisäksi pelitehdas Ubisoftin Assassin’s Creed -elokuvaversiossa, kuten uutisoimme jo heinäkuussa.

Ohjaaja Scottin puheet tieteisklassikko Blade Runnerin toisesta osasta puolestaan vahvistavat vasta vain sen, ettei edes sen pääosanesittäjää haluta vielä paljastaa. Kuten Scott on Metrolle todennut, hän ei tiedä olisiko Harrison Ford ehkä liian vanha palaamaan replikanttien metsästäjä Deckardin rooliin. Samalla Scott avaa omaa kantaansa ikuiseen vääntöön siitä, onko Deckard replikantti itsekin (spoilerivaroitus!): ”Hän oli Nexus-6, joten emme tiedä kuinka pitkään hän voi elää.”

Kuva: Twentieth Century Fox, 2012.