wampira

wampira

05.05.2013 klo 22:06

The Truman Show

The Truman Show on briljantti draamakomedia ja älykäs satiiri, joka herättää koko tunneskaalan. Jim Carrey Trumanina totisesti voittaa katsojan sympatiat puolelleen.

03.04.2013 klo 00:52

Dorian Gray

Takakannen teksti: "Twilightin faneille".

*itkee*

Eikö mikään enää ole pyhää? Edes Wilde?

26.09.2010 klo 00:01

Kate & Leopold

Kliseinen, ei-mitään-uutta-tuova mutta ihan(an) hömppä. Suosittelen tätä elokuvaa romanttiseen haaveiluun taipuville naishenkilöille sekä heidän fantasiamausteista epä-älykästä komediaa sietäville siipoilleen. Syyt ovat seuraavat:

1) Hugh Jackman. Mieshän on aivan ihana ja kuin nakutettu rooliinsa hieman jäykähkönä, 1800-luvulta ponnahtaneena herrasmiehenä. Ladyt katsomossa voivat ihailla herran ulkoisia avuja (!), hurmaavaa aksenttia sekä sulavia eleitä, kun taas gentlemannit... no, vaikka sitten niitä toilailuja nykypäivän maailmassa.

2) Meg Ryan. Henkilökohtaisesti minulle mitäänsanomaton näyttelijänä, mutta ehkä tässä sitten sitä silmäkarkkia miehenpuolille? Vaikka nyt on veitsen alla käynytkin.

3) Wanhan ajan eleganssi. 1870-luvun itkettävän ihanat kermakakkupuvut turnyyreineen ja lavastus muutenkin ovat ensiluokkaisia. Unohtamatta tietenkään wienervalssia - tästä voisivat lukion vanhattanssijat ottaa mallia!

4) Hauskat fantasiamausteet. Ainahan pikku aikahyppely avautuvien ja sulkeutuvien portaalien välillä piristää, vai mitä? Koska tulevaisuuden menneisyys on sama kuin menneisyyden tulevaisuus, vai miten se nyt menikään...

5) Koska sanon niin. Liian vilkkaan mielikuvituksen omaavat kuitenkin voisivat yrittää ottaa leffan vähemmän vakavasti: eihän sitä koskaan tiedä, pääseekö sillalta hyppäämällä vierailemaan 1800-luvulle, mutta rohkenen epäillä.

01.08.2010 klo 14:51

The Cheetah Girls 2

*hakkaa päätään näppikseen*

31.07.2010 klo 00:27

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous

POTC on todella loistavaa vauhtiviihdettä lähestulkoon kaikenikäisille, yksi 2000-luvun parhaimpia seikkailupätkiä - ja mikä tärkeintä: teki minusta Johnny Depp -fanin.

31.07.2010 klo 00:17

Panic Room

En hirveästi katsele tämän tyyppisiä elokuvia, mutta tämän katsominen kannatti. Kekseliäitä juonenkänteitä, läheltä piti -tilanteita ja jännäämistä piisasi riittämiin.

31.07.2010 klo 00:00

Salamaseepra

Kohtalaisen tylsä mutta kuitenkin "ihan kiva" lastenfilmi laukkaratsun urasta haaveilevasta seeprasta, joka tarvitsee omistajansa jockeyksi. Sitten onkin tie avoinna tähtiin. Pölöttävä pelikaani oli ärsyttävä hahmo ja suomenkielisistä dubbauksista suurin osa kuraa, mutta lopun laukkakilpailut hidastuksineen ja sydämenjyskytyksineen ihan jännä lisä. Tarina oli liian itsestäänselvä jopa 8- ja 9-vuotiaan koeyleisön mielestä.

29.07.2010 klo 18:57

Hevoskuiskaaja

Lasken itseni "heppahulluksi": silti (tai ehkä jopa sen takia) mielestäni tämä oli äärimmäisen pitkäveteinen ja melko kliseinen ja tavanomainen sekä hyvin, hyvin epäkiinnostava. Tarina oli kuin suoraan Hevoshullu-lehden jatkosarjiksesta. Alkuhetket ja elokuvan maisemat olivat positiivisia seikkoja.

26.07.2010 klo 15:03

Rautajätti

Näin tämän ensimmäisen kerran ilmestymisvuonna kakarana, ja pidin todella paljon. Ihana piirretty.

01.07.2010 klo 00:42

Yksin kotona

Kakruna tätä kelattiin VHS:llä väsymättä edestakaisin ja naurettiin kyyneleet silmissä. Nyt vetistelen nostalgiasta: ah niitä aikoja...
No joo, hauska ja ihanan jouluhenkinen pätkä.

01.07.2010 klo 00:07

Alien vs. Predator

"Töpöjä litkoja" ja rumia rastafareja.

18.06.2010 klo 21:33

Sinkkuelämää 2

Kolme tähteä upeista vaatteista, mahtavasta miljööstä sekä nostalgiasta.

+ Puolikas tähti australialaisesta rugbyjoukkueesta.

18.06.2010 klo 19:47

Apocalypto

Elokuva oli visuaalisesti hieno, joskin verellä kuorrutettu elämys. Juonellisesti Apocalypto kuitenkin oli selkeä pettymys: alku oli vaikuttava ja nostatti odotuksia, mutta varsinkin loppupuolisko oli vain peräkkäin pistettyjä toinen toistaan karmeampia ja verisempiä (sekä puuduttavia) väkivallantekoja. Rudy Youngblood suurine kauriinsilmineen herätti kyllä sympatioita kotikatsomossa Jaguaarintassun roolissaan.

Olin varmaankin liian väsynyt ja ajankohta liian myöhäinen, kun elokuva mielestäni luisui lopussa inasen tahattoman komiikan puolelle. Ei kai ole hyvä, jos dramaattiseksi ja karmaisevaksi tarkoitettu tehoste kirvoittaa katsojassa naurunpyrskähdyksen korniudellaan.

Loistavat puitteet hyvälle elokuvaelämykselle oli, vaan toteutus ontui. Papukaijamerkki Gibsonille jälleen kerran siitä, että vaikka kyseessä onkin Hollywood-tuotanto, mayat eivät puhuneet englantia.

17.06.2010 klo 11:53

Harry Potter ja puoliverinen prinssi

Petyin niin paljon siihen, ettei Voldemortin lapsuutta kuvattu enempää! Olisin halunnut nähdä esimerkiksi Vallun vanhemmat valkokankaalla... No, elokuvan kestolla on tietysti oltava joku raja. Toisaalta huispauskohtaukset ja varsinkin se lisätty peltokohtaus olivat turhia. Näiden sijaan esimerkiksi lopputaisteluun tai hautajaisiin olisi voitu myös panostaa...

Mutta yhtä kaikki, paras Potter-filmi tämä oli tähän asti. (Joskaan ei siihen niin hirveästi vaadita.) Synkänsävyiset miljööt, musiikki ja näyttelijäntyö olivat hienoa katseltavaa. Näyttelijöistä ainoastaan Radcliffe ei ollut terässä (tähänkin ollaan jo totuttu). Kirjan kiinnostavimmat hahmot, Kalkaros ja Malfoy, ovat saaneet alleen hyvät näyttelijät - Alan Rickman loistaa odotettavasti ja Tom Felton on positiivinen yllätys. Nyt Gambonin Dumbledorekin alkoi tuntua ihan kivalta.

Suuri kiitos feeniksin ottamisesta mukaan loppuun. Kirjan sydäntäsärkevin kohta on feeniksin surulaulu tiluksilla, ja nyt sitä tunnelmaa saatiin hieman elokuvaankin.

16.06.2010 klo 14:09

Titanic

Luulin nähneeni tämän jo niin monesti, etten enää pillittäisi lopussa...
Turha toivo.

05.06.2010 klo 01:19

American Beauty

Upea elokuva isolla E:llä. Auttaa ymmärtämään pienissä ja arkisissakin asioissa piilevää kauneutta. Sysimustaa huumoria ja mahtavia hahmoja onnistuneine roolisuorituksineen. Elokuva yllättää aina uudelleen ja pakottaa kohtaamaan yhteiskunnan tabuja "face to face". Tästä leffasta jää aina hyvä fiilis.

03.06.2010 klo 18:29

Kauhea kankkunen

Aivan loistava komediaksi! Koko leffan ajan kasvoilla oli outo virne ja muutama nauruntyrskähdyskin irtosi. Fiksusti kirjoitettu pätkä, joka turvautui muihin hauskuuttamiskeinoihin kuin nykypäivänä niin yleinen pieruhuumori. Hyvät näyttelijät, upea musiikki ja silmänruoka (Cooper) takasivat hyvän viihdepläjäyksen kesäiseen iltapäivään.

19.05.2010 klo 00:45

Ruohometsän kansa

Eräänä päivänä minulle tuli järjettömät flashbackit kahdesta kanista, jotka taistelivat maakolossa veri lentäen. Minulla ei ollut minkäänlaista muistikuvaa mikä elokuva oli kyseessä. Menin Wikipediaan, pistin hakuun "rabbits movies" ja rupesin penkomaan. Aivan vahingossa sitten löysin elokuvan (+ kirjan ja tv-sarjan) Watership Down eli Ruohometsän kansa.

Menin Youtubeen katsastamaan trailerin ja järkytyin pahemman kerran. Kohta, jossa kanin näyssä niitty valuu verta jysäytti tajuntaan sen ahdistuksen, mitä leffan näkeminen alle kouluikäisenä aiheutti. Veriset kohtaukset ja suorastaan psykedeeliset välähdykset todella nostivat niskakarvat pystyyn. Samaan aikaan nettikauppa mainostaa DVD:tä "jännittävänä ja koskettavana koko perheen elokuvana". Totta mooses.

Pitää tässä ehtiessä katsoa koko leffa uusiksi. Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tapaukselta. Luullakseni en ole ainoa, jolle Ruohometsän kansa aiheutti jonkinasteiset traumat pienenä...

16.05.2010 klo 11:27

Snakes on a Plane

I’ve had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!

Väsyneessä mielentilassa tämä on kyllä mitä mainiointa viihdettä - nauroin kavereiden kanssa vedet silmissä kumiserpentiineille. Tarkoituksella niin huono että hyvä. Skeptikkojen taas kannattaa pysytellä kaukana...

16.05.2010 klo 00:41

Leijonakuningas

Can you feel the love tonight?

Disneyn paras leffa, ei muuta sanottavaa.

15.05.2010 klo 23:15

Kylä

Pimeä, öinen metsä. Rikkumaton hiljaisuus: vain tuuli kahisuttaa hiljaa puiden lehtiä. Näennäisen idyllisestä näkymästä huolimatta tunnelma alkaa tiivistyä ja syke nousee. Onko puiden varjoissa jotain, ja jos on, mitä?

Shyamalanin Kylä on lajissaan oikein hyvä. Musiikki nostattaa ihon kananlihalle ja kaikki kohtaukset, varsinkin alussa, antavat katsojan omalle mielikuvitukselle juuri sopivasti tilaa - mikä on tuo outo uhka? Miksi punainen väri houkuttelee Niitä?

Kauhuahan tämä ei ole missään tapauksessa, vaan laadukasta trilleriaineksin varustettua draamaa. Musiikin ohella elokuvassa parasta on visuaalisuus. Värit ovat vahvoja ja punainen ja keltainen pääsevät hätkähdyttävästi oikeuksiinsa. Näyttelijät hoitavat hommansa oikein hyvin, varsinkin Adrien Brody hellyttävän (sekä kammottavan) jälkeenjääneenä miekkosena.

Tunnelman luominen on taitolaji, ja siinä Kylä onnistuu ensiluokkaisesti. Ensi näkemältä petyin inasen loppuratkaisuun, mutta näin tarkemmin mietittynä se oli vallan oiva ja rohkea, eikä sitä varmasti tullut ajatelleeksi etukäteen. Kun elokuvaa alkaa katsoa, kannattaa olla jo valmiiksi oikeanlaisessa mielentilassa: liian väsyneenä pelotteiksi tarkoitetut oliot saattavat muistuttaa jättimäisiä viittapäisiä siilin ja villisian risteyksiä ja aiheuttaa tahattomia naurunpyrskäyksiä. Mutta jos leffaa alkaa katsomaan heittäytyen ja avoimena, kyllä jännittää.

06.05.2010 klo 21:40

Kielletty hedelmä

Kaunis elokuva. Hienoa jälkeä.

Aiheena liippaa aika läheltä itseäni... Ei henkilökohtaisesti, mutta lähipiirissä. Tiedän mitä on, kun uskonto määrittää ihmisen identiteetin ja yhteisön omatunto on yksilön omatunto.

Ehkä juuri tuon takia herätti hieman ahdistaviakin tunteita. Muussa tapauksessa olisin varmaan pitänyt tätä tusinaleffana, mutta nyt... pidin tästä paljon. Jos pilkkua viilataan, nousee esiin muutamia, lähinnä opillisia pikkuvirheitä. No, tämä onkin nuorisokuvaus eikä uskontotunnin opetusvideo herätysliikkeestä.

Minun puolestani näin herkullisesta aiheesta voisi tehdä enemmänkin leffoja. Mutta mitäköhän Karukoskelta seuraavaksi?

11.03.2010 klo 23:51

Pirates of the Caribbean: Kuolleen miehen kirstu

Tämä elokuva ei kestä katsomista aivan samalla tavalla kuin ensimmäinen, mutta huono se ei missään tapauksessa ole. Uljas musiikki, efektit ja Karibianmeren mahtavat maisemat paikkaavat sopivasti juonen aukkoja. Mutta ensiluokkaisinta ovat näyttelijävalinnat, suurimmilta osin.

Johnny Depp on velho mieheksi - varsinkin hienovaraisten eleiden näytteleminen on miekkosella hallussa. Jack - korjaan: CAPTAIN Jack varastaa huomion täysin heiluessaan ruudussa. Hänessä vain on se jokin, mikä puuttuu esimerkiksi Orlando Bloomilta, tuolta komeakasvoiselta tiki-puujumalalta, jonka jäykät repliikit nostavat myötähäpeän punan katsojan poskille. Bill Nighy on omalla tasollaan (kirjaimellisesti) sydämettömänä syvyyksien vahtikoirana Davy Jonesina, joskin Tom Hollander yltää kylmäsydämisenä lordi Cutler Beckettinä (hyvällä tavalla) vieläkin hyytävämpään suoritukseen. Keira Knightleystä ei ole mitään sanottavaa, mutta Jack Davenportin työskentelystä pidin: mielestäni hänestä saatiin näyttelijänä enemmän irti, kun hänestä tehtiin ex-kommodori ja katkera, kostoa janoava juopporenttu.

Tämä nyt oli tälläinen kohtalainen tekele, ei puoliksikaan niin hyvä kuin ensimmöinen, muuta ainakin puolet parempi kuin viimeinen, eli siis tällä hetkellä kolmas. Kauhulla neljättä osaa odotellen...

06.02.2010 klo 00:57

Twilight - Houkutus

Oon haukkunut tän tekeleen jo niin perusteellisesti ja niin monta kertaa että en jaksa sanoa enää kuin yhden sanan: huono.

06.02.2010 klo 00:29

Spirit - villi ja vapaa

Kaunis ja koskettava puolipiirretty. Ilmeikkäät hevoset (johtuu kulmakarvoista, heh) ja musiikki toimii kivasti Spiritin sisäisenä äänenä.

05.02.2010 klo 23:41

Tappajahai

Ty-ty-ty-ty-ty-ty-tytytytytytytdidididididi.....!
Pelottaako? Tekeekö mielesi polskia karkuun noilta kuolleilta, mustilta silmiltä ja veitsenteräviltä, välkkyviltä hammasriveiltä? Niin minunkin.
Vaikka olen nähnyt kaiken maailman kauhuleffat suolenpätkä-splattereista perinteisiin säikyttelyihin, tämä on ainoa leffa, jota katsellessa olen kiljunut ääneen. Uskomaton tunnusmusiikki yhdistettynä kameratyöskentelyyn ja painostavaan uhan tunteeseen rintalastassa tekee leffasta mahtavan elämyksen. Juoni on simppelin nerokas ja näyttelijäntyö laadukasta. Voiko klassikolta enempää pyytää?

Btw, nähtyäni elokuvan ensimmäisen kerran 10-vuotiaana olen halunnut meribiologiksi. Ja haluan vieläkin.

03.08.2009 klo 16:01

Varjojen valtakunta

Innostuin, kun näin päivän tv-tiedot: taas vampyyrielokuva! No, kun tämä elokuva sitten alkoi, huokaisin syvään. Heti ensiminuuteilla mielikuvitukseton vampyyrit vs. ihmissudet -asetelma ja puuduttava monen minuutin räiskintäkohtaus. Minua ottaa päähän se, kun vampyyreille annetaan konepistoolit kouriin, sillä kannatan vanhan koulukunnan vampyyrileffoja. Mikseivät ne hampaat vain voi riittää?! Ammu-väistä-hypi-kieri-pakene -kohtauksia tehdään jo muutenkin ihan tarpeeksi.... Huoh.

Kun tunnelma sitten pääsi vähän rauhoittumaan ja kamera pääsi vierailemaan vampyyrien omassa tukikohdassa, upeassa viktoriaanishenkisessä mutta silti niin modernissa kartanossa, kinnitin ensimmäistä kertaa huomiota mahtavaan visuaalisuuteen. Synkät goottipuitteet ja samanhenkiset asustukset tekivät vaikutuksen.

En ole koskaan pitänyt erityisesti Kate Beckinsalesta näyttelijänä, enkä tee sitä nytkään. Elokuvasta jäi käteen... öh, ei paljon mitään muuta kuin muistot upeasta visuaalisesta elämyksestä ja hienoinen pelko jatko-osasta/-osista.

13.06.2009 klo 17:28

Jali ja suklaatehdas

JEE! Tästä tuli juuri niin sairas kuin pitikin! Oikeasti pelkäsin, että leffa olisi joku pikkulasten sokerilla ja suklaalla kuorrutettu karkkipäiväuni, mutta... vau. Depp ei taaskaan pettänyt, vaan oli ainoa ja oikea valinta mr. Wonkaksi. Koeyleisönä olivat myös 7- ja 8-vuotiaat tyttöset, jotka pitivät elokuvaa hassuna ja tylsänä, Bratzit kun uppoavat tuossa iässä paremmin. Burton-fanit, mm. minä, taas nauttivat todella paljon.

Vinksahtanutta, värikästä, päätöntä; nerokasta! Bravo!

PS. Marilyn Manson olisi myös sopinut rooliin kuin voisilmä puuroon!

13.06.2009 klo 16:59

Kadotettujen kuningatar

Ensinnäkin, jos ei oteta sitä seikkaa huomioon, että kirjoissa Lestatilla on valkoiset hiukset, mielestäni Townsend sopi rooliin erinomaisesti. Hän oikein henkii sitä turhamaisuutta ja tiettyä kypsymättömyyttä, jota Lestatilla on. Ja ne hienostuneet piirteet... Cruise oli sellainen kloppi (? :D) ulkonäöltään. Ei meidän kissa-Lestat, ei.

Elokuviinhan ei voi tunkea kaikkea sitä, mitä kirjoissa on. On hyvä, että käsikirjoitusta muokataan eikä kirjaa yritetä siirtää suoraan valkokankaalle. QOTD:ia oli fiksattu aika rankasti, ja ennemminkin voisi sanoa sen ainoastaan perustuvan Anne Ricen kirjoihin, ei olevan suora elokuvaversio. Aaliyah kyllä ylinäytteli roolinsa, ja hieman tökeröihin tehostekliseisiin yhdistettynä... hänen kohtauksensa olivat jokseenkin B-luokan tasoisia.

Kornin ja Mansonin musiikki toimivat leffassa hyvin! (Nimim. Itsekin Manson-fani...) Eikä se ole mitään ihme ''örinäheviä'', te jotka niin väitätte! ;D Korn soittaa nu-metallia ja Manson industrial metallia (paitsi viime aikoina, mutta se on jo toinen juttu).

Positiivinen elokuvayllätys, jossa olisi ollut vielä parannettavaa, mutta oli myös paljon hyvää. Kiitän!

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu