tepi

tepi

22.05.2019 klo 20:36

Escape Plan

Kato kun vanhat äijät saavat aikaan melko maukkaan leffan !

02.03.2019 klo 18:27

Johnny English iskee jälleen

Johnnyllä vaan virtaa riittää, vaikka mittariin on tullut ajokilometrejä viime kerrasta aika paljon. kaikki hyvät agentit ovat paljastuneet ja vanhan ajan agentti J. English kutsutaan töihin. Nörtti uhkaa maailmaa ja Johnny boilla on tilaisuus kunnon tunarointiin.

Alussa hän päästää päiviltä vanhoja agenttiukkoja. Sitten hän polttaa ravintolan maan tasalle. Sekoilee virtuaalilasien kanssa. Tietenkään hän ei kelpuuta hölmöjä hybridiautoja, vaan luottaa peribrittiläiseen muskelimobiiliin. Kaiken huipuksi nörtin ökypaatti räjäytetään viereisen sukellusveneen ohjuksella tuusan Nuuskamuikkuseksi.

Teemana näyttää olevan vanhan ja uuden agenttimaailman kohtaaminen. On kuvaavaa, kun Johnny haarniskassa käy taistoon rehvakasta nörttiä vastaan. Samaa symboliikkaa on Spectre leffassa, jossa maailma näyttää menevän vanhojen agenttitraditioiden ohi.

Silti leffan anti jää jonkin verran köykäiseksi. Johnny Englishin ystäviä tämä varmasti viihdyttää. Rowan Atkinson on hyvässä vedossa. Näitä leffoja on ilmestynyt melko harvaan. Ainakaan niitä ei suolleta markkinoille rahankiilto silmissä..

12.01.2019 klo 19:27

Megalodon

Miksi haaskata rahaa ja aikaa avaruuden tutkimiseen, kun merenpohjassa on vielä tutkimattomia maailmoja. Ja tietty se pakollinen muinainen jättihai, joka popsii ydinsukellusveneitä cocktailtikusta.

Eläkkeelle jäänyt sankarimme (Jason Statham) Ei millään lähtisi sukeltamaan, mutta ex vaimo on kiipelissä. Epäonnisen viime sukelluksen muistaen hän lähtee epätoivoiselle pelastusretkelle.

Loppu on sitä normaalia hollywood höttöä, mitä voi odottaa. Jännitystä toki ensin piisaa, mutta se latistuu, kun leffa muuttuu tappajahaiparodiaksi. Katsojien mieltä ei saa pahoittaa. Hääseurueen koira selviää ehjin nahoin. Toki se kitaan joutuessaan kutittaisi ikävästi meripedon kitalakea.

Leffa loppuu vitsikkäästi sanaan FIN (evä) Lopputekstien aikana kuunnellaan kiinalaista renkutusta, joiden sanoja ei välittäisi tietää.
Joka tapauksessa aivotonta toimintaa, jota voi seurata kavereiden kanssa lauantai-illan ratoksi.

12.01.2019 klo 18:58

Kong: Pääkallosaari

Alussa juonta kehitetään ja on ok tunnelma. Vietnamin sota on teemana. Näyttelijät näyttävät ottavan homman tosissaan ja roolitukset ovat kohdallaan. Eli hyvin selvät ettei katsojalle jää epäselväksi kuka kuolee ja kuka ei. Kun he kohtaavat kongin, mukana oleva jermu haluaa tehdä kongista muistoesineen takanreunalle. Mukana oleva sankari taas, no joo saitte varmaan kuvan.

Loppu menee pelkäksi rymistelyksi. Kong tappelee jostain kiven kolosta esiin ryömineitä vanhojen haaskojen näköisiä liskonkuvatuksia vastaan. Itse kong on vain tavanomaisen tylsä ja typerä tehostehirviö, jota ei mukana oleva naikkonenkaan kiinnosta. Olisi sentään saatu jotain draamaa, kun otus olisi kiivennyt vuoren huipulle ammuksia väistellen naaras kourassaan. Jälleen leffa jonka katso pari kertaa ja sitten siitä ei jää mitään erikoista mieleen.

30.09.2018 klo 12:53

Solo: A Star Wars Story

Leffassa palataan Han Solon hurjiin nuoruusvuosiin. Ensitapaaminen Chewien kanssa ei ollut sydämellinen. Näytetään myös, kuinka Han voitti Milleniun Falconin Landolta ja kaikkea muuta sälää. Tarpeellinen tai ei, leffa kyllä onnistuu viihdyttämään ja näyttelijät suorittavat mallikkaasti. Näkymät ovat paikoin upeat, kun sukelletaan kaasupilviin.

Huoh. Ehkä nuorempi katsoja hihkuisi innosta, mutta tälläinen vanhemman liiton leffaintoilija voisi sanoa että ihan kiva, muttei mitään uutta. Ohjaaja Ron Howard sentään tiesi mitä oli tekemässä, kun ohjasi tämän pikkusievän tekeleen. Olen katsonut leffan kerran ja kyllä se toisenkin katselukerran kestää.

23.04.2018 klo 17:41

Star Wars: The Last Jedi

Odotin jo, että Luke Skywalker ja Kylo Ren saavat tässä leffassa välinsä selviksi, mutta tietenkin siihen taas tarvitaan trilogia. Tämä jää täysin väliepisodiksi.

Entisestä urheasta Jedimestarista on tullut vanha kyyninen ukko, joka haistattaa huilut jediaatteelle. Toki Rey saa Luken suostuteltua sankarin rooliin.

Lopputaistelun jälkeen Luke tekee Obi van kebabit (ehhehe) ja siirtyy guruilemaan toiseen ulottuvuuteen.

Sopivan lapsenmielisessä tilassa The Last Jedi on ihan sujuvaa katseltavaa. Tämä on vain harmitonta ja viatonta viihdettä, jota ei kannata ottaa liian vakavasti.

Lopuksi kritisoin sitä, ettei taaskaan nähty leffassa minun muhevaa ulkomuotoani !

19.02.2018 klo 12:52

Sota apinoiden planeetasta

Tuntuu että näiden leffatrilogioiden kanssa on aina sama juttu. Ekassa on hyvä tarina. Toinen on hyvän alun siivittämänä ok. Kolmas osa toistaa edellisten juonikuvioita ja siinä on pelkkää toimintaa ja kliseitä.

Caesar joutuu muiden apinoiden sekaan vangituksi. Virus jyllää vielä ihmisten parissa. Ihmiset marssivat ja pullistelevat Yhdysvaltain kansallishymnin soidessa. Asetelma on turhan osoitteleva ja alleviivaava. Loppu on myös helppo arvata.

Leffa on paljon velkaa westernmytologialle. Ainakin niille tarinoille jotka kerrotaan intiaanien näkökulmasta. Sorrettu kansa nousee vahvan johtajansa voimalla. Caesar näyttää myöskin potevan Geronimo-kompleksia.

Nyt meni kyllä turhan syvälliseksi. Menevää äksöniä tämä kyllä on. Apinoiden planeetta-leffat ovat tehneet täyden kierroksen. Ekan AP-leffan tapahtumat ovat vielä kaukana edessäpäin. Mitään viitteitä en siihen huomannut.

18.04.2017 klo 10:25

Ben-Hur

Charlton Hestonin tähdittämä 11 Oscarin Ben-Hur pyöri 80- luvulla kuvanauhurissamme ahkeraan. Se oli perheemme suosikkielokuvia.
Minulla ei ollut kummoisia ennakko-odotuksia tämän uuden suhteen. Enkä kumminkaan peittänyt silmiäni ja kirkunut pyhäinhäväistystä. Se oli se kuuluisa kerran katsottava leffa. Jos se oli joissain kohdin sekava, nopea leikkaus on kuitenkin nykypäivää. Tällaisia nämä nyt vaan ovat.

Uuden juoni poikkeaa jonkin verran vuoden -59 versiosta. Siinä vanhassa Ben-Hur pelastaa laivalla roomalaisen upseerin, joka kiitollisena tarjoaa sankarillemme uuden elämän. Kilpa-ajo on jännittävä ja intensiivinen. Mieleenpainuva on myös kohtaus, jossa Ben-Hur tapaa ajojen jälkeen kuolontuskissaan viruvan entisen ystävänsä Messalan

Uudessa versiossa Ben-Hur aivan kuin sattuu vaan ajelehtimaan hevosmiehen luo. Ajo-osuus tarjoaa yksityiskohtia niin kuin loparit ottava hevonen ja isukki, joka peittää katsomossa pahimmissa paikoissa poikansa silmät. Mehukkaat terät puuttuvat pyöristä, mikä teki vuoden -59 ajoista niin brutaalin. Loppu on leppeä niin kuin kamufilmi, jossa ratsastetaan yhdessä kohti auringonlaskua.

Isolla rahalla tehty ja täysillä panostettu vuoden 2016 versio tuotti kovat tappiot. Luulisi jo kaikkien elokuva-alalla olevien tietävän, onko vanhojen klassikkojen uudelleenlämmittely järkevää. Tekniikka on jo korkealla tasolla mutta herää kysymys osataanko elokuvia tehdä enää ollenkaan. Lasketaanko nykyään leffa onnistuneeksi jos se kerää miljoonavoitot, olkoon se minkälaista skeidaa tahansa?

Vertaileminen näiden kahden välillä on kuin Rolls Royce Vs. nyky katumaasturi. Muodista poistunut klassikko ja bensasyöppö sekä kallis asfaltin nielijä. Elokuvien teko oli aika erilaista silloin kuin nykyisin. Samoilla kriteereillä arvosteleminen on kumpaankin suuntaa melko epäreilua.

19.02.2017 klo 16:08

Victor Frankenstein

Kuulu Frankenstein tarina puserretaan moneen kertaan nähtyyn muottiin ja sekoitetaan draamaa ja toimintaelokuvaa. Tämän kaltaisia mm. Dracula Untold, on tullut nähtyä tarpeeksi ja ovat silkkaa aiheensa hukkaamista.

04.02.2017 klo 21:43

Pelé: Birth of a Legend

Olen lukenut Jalkapallo-elämäni kirjan ja mielestäni Pele on kaikkien aikojen paras jalkapalloilija. Leffa elää täysin lajinsa ehdoilla, sitä ylistäen. Se kertoo köyhyydessä eläneen, jalkapalloa rakastavan pojan tarinan. Hän pääsee Santos-seuraan näyttämään kykynsä. Nousu Brasilian maajoukkueeseen on kivinen ja vuoden --58 ruotsin MM-kisoissa poikaa telotaan minkä ehtivät. Vihreän veran Tuhkimo löytää futiskenkänsä ja vie brassit voittoon niin kuin kliseisessä urheilu-leffassa mutta tämä on totta.

04.02.2017 klo 20:58

X-Men: Apocalypse

Olen keräillyt hurjassa nuoruudessani Ryhmä-X-lehtiä. Niissä on jännittäviä tarinoita. Mieleen tulee ryhmän taistelu hurjia avaruusolioita sekä Wendigoa vastaan. "on Pohjois-Amerikan ja Kanadan monien algonkin-kansojen tuntema myyttinen olento" Kirottu kannibaali.

Leffoista voisi sanoa niiden olevan laskelmoitua huttua. Toki muutama rooli voi sanoa osuneen nappiin kuten Wolverinen Hugh Jackman ja Professori Xavierin James Stewart. X-Men: Apocalypse sekoilee ajan kanssa. Se sijoittuu First class-leffan jälkeen. jossa Proffa Xavier halvaantui eli James McAvoy on taas Xavierina. Leffalla on hetkensä kun Quicksilver pelastaa päivän Sweet Dreams-kasaribiisillä ryydittynä

Juoneksi on kyhätty muinainen suurmies joka herää öh uhoamaan ja tuhoamaan ihmiskunnan. Onhan noita nähty niin kuin Ghostbusters II.n se vanhalta hevarilta näyttävä häiskä. Jos tekijät keskittyisivät tarinaan leffat voisivat olla kiinnostavampia. Joka ttapauksessa koko Ryhmä-X saagasta esitetään vai pintasilaus.

04.02.2017 klo 19:54

Independence Day: Uusi uhka

Ensimmäisessä leffassa oli tonneittain tehosteita ja katastrofielokuva-kliseitä. Kaiken hyvän päälle myös ällöttävää siirappia ja omahyväistä hurraa amerikkalaisuutta. Katsoin leffan päivää aikaisemmin kuin tämän uuden uutukaisen. Olen toki nähnyt ekan aiemminkin.

Ihan niin aivovapaata menoa uusi uhka ei ole. Jeff Goldblum ja Bill Pullman sekä Judd Hirsch vanhentuneina setinä ovat yhä mukana. Brent Spiner on tosi edukseen höperönä ikääntyvänä tiedemiehenä. Vetäväthän mukavat roolit, ei siinä mitään. Liam Hemsworth edustaa nykypäivän miesihannetta sänkiturpineen.

Ihmiskunta (lähinnä jenkit) saivat anastettua uutta teknologiaa valloittajilta. Suuressa uhossaan he tuhoavat vieraan sivilisaation omaisuutta. Kaikki tämä on vain tekosyynä tehostetulvaan. Taattua aivot takkaan viihdettä.

Siinä missä vakavaksi tarkoitetut scifi-leffat vajoavat naurettavuuksiinsa, nämä viihde läjäykset tarkoitetaan naurettaviksi tosimielellä.

29.12.2016 klo 22:12

Rogue One: A Star Wars Story

Jos imperiumi elää loiston vuosiaan niin elokuvateollisuus elää toiston vuosiaan. Vuosi sitten saimme ihastella Force Awakens -leffaa jossa oli vanhoja näyttelijöitä alkuperäisestä trilogiasta A New Hope, The Empire Strikes Back ja Return Of The Jedi.Tämä Rogue One sijoittuu ennen ensimmäistä episodia. .

Nuori tyttönen Jyn Erso jää orvoksi kun imperiumin tiedeupseerina toimiva Galen-isä viedään tekemään velvollisuuksiansa. Galen hautookin kostoa ja järjestää imperiumille pienen jäynän. Saadaankin selville miksi kuolontähti lopulta posahti niin helposti. Jynistä tuleekin soturi ja liittyy kapinallisiin. Tavoitteena viedä kuolontähden piirustukset.

Mukana on muutama generoitu tuttu hahmo. Mm hehkeä prinsessa Leia ja kurttuinen Grand Moff Tarkin imperiumin kuvernööri. Kuvissa vilahtaa myös se hyypiö, joka haastoi baarissa riitaa Lukelle A New Hope-episodissa.(I don't like you either) onneksi oli Obi Van Kebabi silloin paapomassa. Hahmoista puuttuu vain Jabba the Hutin raamikas komistus mutta sitä odotellessa.

Kaikki on näyttävää ja ulkoisesti kohdallaan mutta jotenkin persoonatonta. Hahmot jäävät etäisiksi. Uudelleen ohjelmoidun imperiumin robotilla on enemmän särmää kuin muilla. Cassian Andor on jonkinlainen köyhänmiehen Han Solo. Jyn kyllä onnistuu näyttämään vihaiselta. Soturikaksikko sokea samurai ja partaroikale sitten saa draamaroolin kun ne kuukahtavat lopussa.

Nämä hahmot ovat kertakäyttökamaa joita ei enää nähdä ANH:ssa. Leffa yrittää tunkea mukaan SW-saagaan mutta tuntuu, että A New Hope on Star Wars imperiumissa se vuosi yksi.

26.12.2016 klo 19:55

Tusk

Nuori typerys lähtee etsimään hyvää juttua ja tapaa mielisairaan erakon joka tekee miehistä mursuja. Leffa on alussa hyytävä mutta muuttuu pian tahalliseksi parodiaksi. Michael Parks irvistelee oikein antaumuksella psykona ja Justin Lang on sopiva niljakkeen rooliin. (Hän ja Keanu Reeves ovat niin saman näköisiä että meikälle tuottaa vaikeuksia erottaa kumpi leffassa on jollei tiedä sitä ennen)

Tusk kuuluu samaan kauhuleffojen ala-genreen yhdessä piinan kanssa siis avuton uhri tapaa hullun. Homma pistetään kuitenkin läskiksi aina lopputeksteissä räkyttäviä kommentoijia myöten.En tiennyt etsivän olevan Johnny Depp mutta jotain tutunomaista maskin alta näkyi. Häivähdys Cpt. Sparrowia. Sairas leffa mutta viihdyttävä jos näistä pitää.

08.12.2016 klo 19:45

Kaiken teoria

Tämä leffa keskittyy päähenkilön yksityiselämän penkomiseen fyysikon vielä eläessä. Se on melko epätavallista, mutta ilmeisesti aika oli jo siihen kypsä. Itse kosmologia jää vain höysteeksi.

Kyllä Eddie Reumanne on kait Oscarinsa ansainnut ja muutkin näyttelijät tekevät hyvää työtä. Saamme nähdä kuinka Hawking tapaa sen oikean, kuulee sairastavansa vakavaa tautia, väittelee tohtoriksi ja seuraamme vaikean perhe-elämän kuvioita.

Vielä kun kirkkokuoron johtaja tulee mukaan draamaan saadaan kaikki hyvän mutta tavanomaisen elämänkerta-leffan ainekset mukaan. Juu, Hawking on viisas ja Einstein-kaliiberin mies.

21.11.2016 klo 00:16

Dracula Untold

Mukana on kait historiallista propagandaa mutta harvapa henkilö omii karmivampaa mainetta kuin Vlad Tepes. Tällaisen leffan voi tehdä kahdella tavalla. Vähintään kaksi ja pulituntinen pateettinen eepos johon on palkattu yhtä paljon kässärien rustaajia kuin Valakian taivaalla on lepakoita. Historian tutkijoita jotta saadaan autenttinen kuvaus sen ajan elämänmenosta. Tai tuntia lyhempi toiminta-pätkä jossa keskitytään lähinnä huimaan tehostemyllyyn. Siinä välissä lätistään hellästi repliikkien ollessa niin kuluneita ettei pahemmasta väliä. Eli luvassa sitä samasta tuutista tuupattua historiallista draamaa mitä on nähty yli tuhat kertaa ennenkin.

Luke Evans on ollut Hobbit- leffoissa puhdasotsainen sankari ja nyt on tarjolla pahiksen rooli. Luvassa on siis vertahyytävä suoritus Vlad Draculan hahmossa. Eikä mitä!. Karpaattien Kauhu onkin pehmo-isä! Tämän poikaa ollaan luovuttamassa Turkkilaisille. Vlad turvautuu vanhan vampyyriin apuun (hyytävä Charles Dance). Tästä lie alkaa Kreivi Draculan legenda kun Vlad saa supervoimat. Tappaa Turkkilaisia henkäyksellä. Hän liikuttelee suunnattomia määriä lepakoita. Muuttaa ystävät ja viholliset vasalleikseen. Lopussa siirrytään nykyaikaan mikä on aika absurdia. Vain efekti-viihteen ja kornien vuorosanojen ystäville.

20.11.2016 klo 23:18

The Hateful Eight

Kun noin seitsemän puolihullua urosta ja hirteen matkalla oleva horo saapuvat yhteiseen illanviettoon voi odottaa mitä tahansa. Kun ohjaajan suitsia vetelee Quentin Tarantino, voi meno äityä melkoisen hurmehiseksi. Muodon vuoksi mukaan on ympätty salapoliisitarinaa. Lopussa ammutaan kulkusille, ripustetaan horo kaulakiikkuun eikä tässä kaikki. Tämä vain siksi jotta katsojalla olisi hauskaa. Voi sinua Quentin.

20.11.2016 klo 22:53

Interstellar

Tulevaisuuden maailmassa luonnonvarat ovat loppuneet ja miehistö lähetetään etsimään uutta maailmaa ihmiskunnan rippeille. (jotta sitä päästään taas sottaamaan ja lopuksi täyttämään itkunsekaisella melodraamalla) Samalla pohditaan meneekö ihmiskunnan etu yksilön edelle.

Melankolinen astronautti sanoo hyvästit tyttärelleen ja matkusta madonreiän läpi. Niin kuin aina scifi-draamojen kohdalla, juoni sotkeutuu aika-ulottuvuuksien ja muiden teorioiden syövereihin. Niiden selittämiseen leffan pitäisi katsoa useampi kerta. (ja pika kelata löysimmät jaksot pois eikä pitkän arvostelun rustaamisesta makseta liksaa)

Siellä toisen maailman planeetalla tunti vietettyä aikaa on maa-planeetalla seitsemänkymmentä vuotta. Isä tapaa lopussa vanhan tyttärensä. Siinä välissä seikkailee viidennessä ulottuvuudessa haamuna haahuillen.

Mukana on nimekkäitä näyttelijöitä mm. Michael Caine ja tällaiseen vajaaseen kolmituntiseen on ladattu tunnetta eikä jätä kylmäksi. Ilmeisesti Nolanin veljeksillä on taipumusta synkkyyteen ja ihmiskunnan oman navan tuijotteluun eikä avaruuden tehosteista saada tämän enempää irti.. .

05.05.2016 klo 20:47

Non-Stop

Ihan mukava leffa viettää tunti ja kolme varttia. Juoni on tietenkin kliseeklimppejä täynnä. Ahtaanpaikan trilleri tempaa silti mukaansa.

24.04.2016 klo 20:23

Black Sea

Sukellusveneethän ovat tunnetusti karmeita surmanloukkuja, joita ohjailee vesikauhuinen ja klaustrofobinen, hieltä haiseva miesjoukko. Jokaisessa perinteitä kunnioittavassa submarine-leffassa vene on aina menossa merenpohjan somisteeksi sireenien soidessa ja vedenpaineen puristaessa venettä kuin rusinaa. Vesi tulvii ovista ja ikkunoista joita ei edes ehditty pestä.

Saksalaisen U-veneen kultalasti houkuttelee viraltapantuja merimiehiä. Kun kyydissä on neuroottinen ja perhesuhteensa sotkenut kapu, märkäkorva, psykopaatti ja petollinen pankkiiri. niin asiat menevät nopeasti vituralleen. Kaikki on kyllä aidon oloista miniatyyri-subbista myöten. mutta aarteen etsiminen ruosteisen pökäleen sisässä ei kuulu ainakaan minun mieliharrastuksiini.

23.04.2016 klo 19:42

Ice Soldiers

Kolme kylmänsodan aikaista. sotilasta herätetään henkiin Kanadassa. Tarinaa pohjustetaan arkistomateriaalein. Leffan loppu on sitä tavallista toimintasoopaa, kun jääsotilaat ottavat yhteen Tohtori Muskeli-Masan kanssa. Voisi sitä huonomminkin lauantai-iltaa viettää. (miten?)

04.04.2016 klo 16:15

Godzilla

Godzillahan on se Japanilaisten luomus, jolla on taipumus talloa joka-ikinen suurkaupunki läjäksi. Tämä leffa on ainoa aiheesta, jonka olen kunnolla katsonut. Sen aikomus on olla vakavasti otettava katastrofileffa. Tarinaa pohjustetaan ensin ja odotellaan hirviöiden nousua. Samalla muistutetaan monsterien syrjäyttäneen ihmisen luonnonherrana. Se kuuluisa kerrankatsottava leffa kaveriporukan kanssa.

04.04.2016 klo 15:27

Crimson Peak

Luin ensin kirjan joka sai Kauhukirjailija Stephen Kinginkin värisemään. Leffa toistaa kirjan tarinan, joka on kimara kauhun klassisia kliseitä.. Joo joo hemmoteltu neito rakastuu salaperäiseen muukalaiseen. Joo joo Appi-isä ei hyväksy miestä bisneskumppanikseen eikä tyttärensä mieheksi. Sitten neitokainen muuttaa salaperäiseen kartanoon jossa on kummituksia. Miehen mielenvikainen sisar syöttää uudelle morsiamelle myrkkyä ja jahtaa leffan loppuosan ajan häntä kartanon ja kaivoksen välillä. Sitten etäsulho pelastaa neidon ja The End. Kirjan etuna on se että kehnojen CGI- kummareiden sijasta voi kuvitella haamuksi vaikka edesmenneen anopin (jos on)

05.02.2016 klo 16:59

Pawn Sacrifice: Kohtalokas siirto

Draamassa käydään läpi kuulun shakkimestarin vaiheita aina lapsuudesta asti, jolloin Regina-äiti jo istutti pieneen Bobbyyn ajatuksia heitä tarkkailevista pahoista ihmisistä. Lapsinäyttelijät ovat vakuuttavia ja täysi-ikäistä (?) James Fischeriä näyttelee omalla sydänverellään Tobey Maguire. Rooli on haastava mutta Maguire kyllä suoriutuu siitä mahtavasti. Hän apinoi esikuvansa kävely- ja puhetyyliä liki täydellisesti. Jos oikea Bobby ja tämä kopio asetettaisiin vierekkäin. oikean tunnistaisi vain siitä että tämä nauraisi.

Fischerin vastavoimana toimii Neuvosto-shakin työjuhta Boris Spassky, jota Liev Schreber esittää erinomaisesti. Shakin MM-ottelun kuvaamiseen käytetään elokuvasta yli puolet, joten sen kaikki käänteet tulevat varmasti esitellyksi. Vainoharhaisen shakkineron myöhempiä vaiheita seuratessaan leffa muuttuu dokumentiksi mutta se ei vähennä elokuvan arvoa. Tämän voi katsoa myös vaikka peli ja sen historia olisivat katsojalle täysin tuntemattomia. On se ainakin nostalgia-trippi 60- ja 70-luvulle kylmän sodan aikaan sen ajan musalla höystettynä.

01.01.2016 klo 14:36

Star Wars: The Force Awakens

Suurellinen avaruus-saippuaooppera tekee paluun ja nyt ei pelleillä. Han-Solon ja Leia *Organan poika on lipsahtanut pimeän puolelle. Leffan loppupuolen dramaattinen kohtaus on lähtölaukaus ikuiselle hyvän ja pah. No saitte varmaan kuvan?

Harrison Ford, Carrie Fisher ja leffan lopussa patsasteleva Mark Hamill alias Luke Skywalker ovat tuttuja meille vanhemmalle tähtiensota-sukupolvelle. Hanin kaveri Wookie, pönttö-robo aar-too-dii-too (R2-D2) ja kädetön (oikeesti) ihastuttava C-3PO kuuluvat kalustoon.

Lisäksi mukana ovat sotilaskarkuri ja jätteidenkeräilijä-neito jotka menevät siinä mukana. Ihan hyvän roolisuorituksen vetää Hanin ja Leian tummakulmainen pahapoika Kylo Ren jota näyttelee Adam Driver. Näköjään pahuuskin hyppää aina sukupolven yli akselilla Darth-Leia-Kylo. Pahis-snokena velmuilee Andy Serkis, joka näköjään usein esittää riutuvaa käppänää vrt. LOTR-sarja.

Tehostepuolella saamme nähdä kokonaisen planeetan ja asukkaat mukana käristyvän ja se kuuluu juoneen eikä vain "tuhotaanpas se vain katsojien iloksi" -takia 3-D toimii mukavana lisänä, eikä sillä kikkailla. Juonenkäänteitä ja silmäkarkkia on luvassa ison pop-corn pussillisen verran. Mitään suurempaa valittamista ei löytynyt jos tätä katsoo vain viihteenä. Tietysti kun kuuli tälle tehtävän osia, tuli hieman "kuinka ne taas viitsii"-asenne

Tosiaan ennakko-odotukset ovat suht. korkealla seuraavaa osaa varten. Luke saa työsarkaa taas pahuuden lyömiseksi. Reilu kuusikymppisellä vielä virtaa riittänee.

*Organa on Leian adoptionimi. Senaattori Bail ja kuningatar Breha Organa ovat ottovanhemmat.

09.12.2015 klo 20:31

Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

Michael Keatonin Alter Ego on Batman. Ja nyt hän luulee olevansa Birdman. Lentelee kattojen yllä ja liikuttaa ajatuksen voimalla kamaa. Maestro sekoilee ja Beetlejuiceilee sekä näyttämöllä ja siviilissä. Tämä absurdi draamakomedia ei ota silti kunnolla lähde lentoon. Jää itseensä käpertyneeksi nyyhkyksi. Tokihan se on kuvaavinaan näyttelijän paineita julkisuudessa, joita vain kyseisen ammatin harjoittaja voi ymmärtää.

09.12.2015 klo 20:03

Virus

Moneen kertaan nähty kliseekimppu. Tiesi jo alussa, ketkä jää henkiin . Ohhoijaa.

25.11.2015 klo 21:34

Legendat kehässä

Ikivan.. ikinuoret kehäjäärät Sly ja Robert De Niro paukauttavat päänsä yhteen ja tarjoavat hauskan nyrkkeilydraaman. Herjaa heitetään ja vitsiä väännetään.Joutuvat jopa pelin hahmoiksi ja ovat vihreissä puvuissaan renderöitävinä ja rupevat ukot riehumaan. Ja loppuottelu on antikliimaksi joten siitä kokeilemaan riittääkö huumorintaju, vaiko onko pakottava halu kaivaa ne pölyiset VHS-nauhat ja katsoa Rocky ja kuin raivo härkä-filmit uusintana.

23.11.2015 klo 20:45

Scintilla

Erikoisjoukko-osasto tunkeutuu genetiikan tutkimus-laboratorioon. Heitä on palkattu varastamaan sieltä materiaalia. Meteoriitista on löydetty vierasta DNA:ta. Sitä on risteytetty ihmisen perimään. Tästä on kasvatettu lapsia. Aikaan on saatu jonkinlaisia älykkäitä idiootteja, joiden mielipuuhaa on päiden räjäytteleminen ja maailman valloittaminen. Sen vaara on suuri, sillä yksi karkasi jo. Eli jos näette hupparipäisen, hämähäkin silmillä varustetun hemmon kukevan kadulla, soittakaan salaiseen numeroon : 465-3224-888-099

23.11.2015 klo 20:13

Terminator Genisys

Onko tämä jo neljäs vaiko viides ternimaattori? Elä edes kysy. Alku on jo niin tuttu että piti tarkistaa, miltä vuodelta leffa on. Arskassa vielä puhtia piisaa, vaikka valittaa olevansa vanha. Joo, toimintaa ja huumoria on, kun Arska tovereineen (mm. Viehkeä Sarah Connor alias Emilia Clarke) hajottavat suurkaupunkia, ternis viehkeä hymy huulillaan. bad boys bad boys what u gonna do....

23.11.2015 klo 19:41

007 Spectre

Samaa korkeasykkeistä ja iskevää toimintaa kuten edellinenkin, muttei jättänyt sen kummempia muistijälkiä. Alun teemamusiikki oli vaisu. Daniel Craig oli yrmeänä agenttina elementissään. Jotain vain jäi puuttumaan. Ehkä odotin jotain lopullista ratkaisua johonkin. No, täytyy katsoa uudestaan vielä useita kertoja.

01.01.2015 klo 18:51

Apinoiden planeetan vallankumous

Hienon apinoiden planeetan synnyn jälkeen, apinoiden planeetan vallankumous jatkaa siitä mihin jäätiin. Kymmenen vuoden jälkeenkään, apinoiden ja ihmisten yhteiselo ei suju ilman napinoita.

Joukko viruksesta selvinneitä ihmisiä haluavat kaupunkiinsa sähköä ja pistää voimalan päälle. Ensin on vain kysyttävä lupaa Caesarilta, joka hallitsee apinalaumaa. Kaikki sujuukin ensin hyvin, mutta Ihmisiä vihaava Koba vetää tässä Brutuksen osaa.

Lavastukset ja näyttelijätyöt ovat ekaosan tasoa. CGI-apinat ovat uskottavia. Andy Serkis ei tyydy vain imitoimaan apinaa, vaan tuo aidon tunteen Caesariin. DVD:n exstroissa hän kertoo lähemmin metodeistaan.

Jompikumpi sortaa toistaan. Se on luonnon laki. Elokuvateollisuuden laki taas on trilologian pyhä kolminaisuus. Tämä leffa jää vähän kesken. ilmeisesti kolmannessa osassa näytetään rautalangasta vääntäen, miten apinat lopulta orjuuttavat ihmiset.

Maahan saapuvat astronautit lausuvat sitten Charlton Hestonin suulla, mitä he tästä kaikesta ajattelevat. Legendaarinen lause: "Oh my god you finally did it ! You mixed buzz cola with the..." jaa se olikin toinen juttu. Vajaa kolme tähteä.

15.12.2014 klo 21:14

Hobitti - Viiden armeijan taistelu

Suht. onnistunut päätös trilogialle. Kuten leffan nimestä voi odottaa, nyt toimintaa piisaa. Tuskin on ehtinyt smaugin raato kylmetä, kun jo alkaa kahina suunnattomista aarteista. Ja Thorin menee sekaisin Arkenstonesta.

Taistelu on massiivista, kun viisi (5) armeijaa ottaa yhteen. Järvikaupungin asukkaat, haltiat, kääpiöt (kunhan Thorin saa silmänsä irti kullasta), örkit, jätit ja leffateatterin yleisö. Rumat örkit Azoc ja Bolg riehuvat kuin RAW:in showpainijat. Ihmisnäyttelijätkin löysivät juuri oikeat ilmeet. Bilbo on mukana "hei olen hobitti" asenteella. Ihan mukava ja vaatimaton kaveri. Loppua kohden kyynelkanavien tulpillekin löytyi käyttöä.

Nyt setä oli löytänyt lasitkin päähänsä omiensa jatkeeksi, ja leffateatterielämys oli vaikuttava. Vahtasin kaksi aiempaa osaa tätä ennen, on taas kiva katsoa Sormusten ritarit ja muut uusintana kronologisessa järjestyksessä..

14.12.2014 klo 21:57

The Place Beyond the Pines

Ihan hieno draama, jossa Ryan Cosling on taas äkkijyrkän toiminnan miehen roolissa. Hänen ja poliisimiehen konfliktista käynnistyy tutkielma virkavallan korruptioneisuuudesta. (voisko joku lahjoa suomen kieltä vaalivat, että kieltäisivät näin pitkien sanojen käytön)

Pankkeja motskarilla ryöstelevän häiskän jälkikasvu saa selville, mitä silloin tapahtui. Hän on sattumalta poliisin pojan kaveri. ja kärhämä n:ro kaksi alkaa. Ehkä aavistuksen pitkitetty, mutta katsottava leffa.

14.12.2014 klo 21:02

Rush

Erittäin tyylikäs leffa formulasarjan ajalta, jolloin kilpuria ajoivat Miehet, eivätkä komppuutterit. Ajavathan toki kuljettajat nykyäänkin, mutta ovat enää systeemin komponentteja. Estraadille astelee Nyt Niki Lauda ja James Hunt.

Kilpa-ajajat tässä leffassa tuntuvat oikeilta ihmisiltä. Heillä on hyviä ja huonoja päiviä. Niki Laudan kammottava kolari on jälkimmäistä tyyppiä. Hirveillä palovammoillla retostellaan ehkä liikaa. Leffassa on myös mieleenpainuva kohtaus, jossa James iskee Nikille tyhmän kysymyksen esittäneeltä mieheltä naaman lyttyyn. (mitä nyt vaimosi sanoo, kun näytät ihan Freddy Kruegerilta)

Niki on perfektionisti. Toinen osapuoli James Hunt, viinaan ja naisiin menevä hurjapää. Hänellä on tapana tyhjentää vatsalaukun sisältö ennen kisaa. Hän voittaa maailmanmestaruuden sateessa rajusti revitellen. Ensin he vihaavat toisiaan, mutta oppivat keskinäisen kunnioituksen. Näyttelijät vetävät perfekto- osat, ja muutenkin sen aikakauden tunnelma saavutetaan hienosti.

19.11.2014 klo 14:41

Edge of Tomorrow

Tomppa saa ikuiset continuet tässä varsin viihdyttävässä scifi-action leffassa. Kaikki toimii suht. hyvin, niin käsis kuin tehosteet. Mikään tajunnanräjäyttävä kokemus tämä ei ole, silti kelpo lauantai-illan viihdettä toki.

02.06.2014 klo 18:10

Europa Report

Tiedemaailman kuumimpia kysymyksiä on, mitä Jupiterin kuun, Europan jääpeitteen alle kätkeytyy. Tämä scifi-thrilleri menee asioiden edelle ja näyttää, miten jylhiä maisemia CGI:llä saa aikaan. Kaikki ei käy niin kuin Enterprisellä. Viestintä-välineet menevät rikki, ja olo on kuin hapankaalilla happoaltaassa.

Olisi toivonut, että katsojaa olisi pommitettu mielenkiintoisilla tieteellisillä detailjeilla .Leffan lyhyyden takia kaikki on pyhitetty vain kuvaamaan, kuinka yksi kerrallaan miehistö kokee kolkon kuoleman. Ai niin, on tässä näyttelijöitäkin. Tuskin Oscarin arvoisia suorituksia, mutta menee tämä kuriositeettina kutkuttavasta aiheesta.

25.01.2014 klo 20:04

Intruders

Kuuluu samaan kategoriaan kuin Dark Skies. Avaruusolentojen sijaan lapsia pelottelee kasvoton mies. Vinkuvat jouset kuulostavat lähinnä moneen kertaan käytetyiltä ja koomisilta tehokeinoilta.Tavallista perhekauhuilua.

19.01.2014 klo 19:25

Joulukuusikauppiaat

Komediahistorian "viulu ja jousi" antavat parastaan kun he tyrkyttävät joulukuusta vastahakoiselle James Finlaysonille. Seuraa aivan hulvaton tuho-orgia. Eräässä versiossa kuulemani käkikello-teema täydellisesti rytmitettynä sopii tähän kuin nakutettu.

19.01.2014 klo 18:54

Lattapäiset lainehilla

Kohtalaisen onnistunut komedia. Hermolomalle torvitehtaasta passitettu Ollielle suositellaan meri-ilmastoa. Hän ja Stanley joutuvat tukkanuottasille veneeseen tunkeutuvan rosmon kanssa. He yrittyvät saada hänet harmittomaksi synteettisen ruoan kanssa, mutta kuinkas sitten kävikään?.

19.01.2014 klo 18:48

Päivänpaisteisia pässinpäitä

"honolulu baby would you close those eyes..." Kaikkia raja-aitoja kaatava sekoilu, jolloin syyspimeät valaistuvat sitä katsellessa. Kaverit puijaavat vaimojaan, muka lähtien honoluluun veljeskunnan kokouksen sijaan. Laivan haaksirikko hieman mutkistaa suunnitelmia.

19.01.2014 klo 18:40

Merimiehiä ja maakrapuja

Kaksikon parhaita komedioita, ennen surullisen kuuluisia foxin leffoja. Katsoja saa silmä tarkkana vahdata onko ruudulla Ollie ja Stanley vaiko meripoijat Alf ja Bert mutta siihen leffan viehätys myös perustuu.

11.01.2014 klo 23:12

Hobitti - Smaugin autioittama maa

Kovaan hypetykseen verrattuna sitä samaa kohellusta mitä tarjosi odottamaton matka. Kaikki tutut hahmot, sama vanha Gandalf ja Bilbo, joutuvat antamaan parastaan fanien tyytyväisinä pitämiseksi.

Smaug- lohikäärmeen tapaamista joutui odottamaan into piukassa aivan leffan loppumetreille asti.Tosin eihän sitä lohharin kumisevaa ääntä ja kuumaa henkäilyä olisi koko leffan ajan jaksanut kuunnella.

Leffateatterin 3 D- efektiä joutui katselemaa silmät ristissä. No eihän 10 euroa ollut pahakaan hinta reilun kahden ja puolen tunnin "elämyksestä".

11.01.2014 klo 22:49

11.01.2014 klo 22:36

Hitchcock

Anthony Hopkins ja Helen Mirren loistavat tässä hyvintehdyssä pikkuleffassa. Leffa kertoo psycho-elokuvan tekemisestä. Sen synnytystuskista ja viiltävää sarkasmia viljelevästä pariskunnasta Hitch ja Alma. Se kuinka he pistivät talonsakin pantiksi jotta elokuva valmistuisi. Ensiesitys oli fiasko, mutta paranneltu versio sai yleisön kirkumaan Hitchin heiluttaessa ilmaveistä näyttämön takana.

Leffan hahmoissa ei ole sorruttu karikatyyrimäisyyteen, vaan he ovat uskottavia ja herkullisesti luotuja. Mustasukkkaisuus rehottaa, kun Hitch huomaa vaimonsa vieraileen turhan usein toisen miehen luona, toisin vain auttelemassa kässärin laatimisessa. Sarjamurhaaja Ed Geinistä tulee Hitchin alter ego ja raivoisa suihkukohtaus ohjaajamestarin heiluttaessa veistä vain lisää tunnelmaa.

Myös Hitchin leikkisä luonne paljastuu kun hän piilottaa Norman Batesin äidin Lila Crainin pukuhuoneeseen. Sekä Elmer-vitsi. Muihin osiin on saatu hyvä kaarti ei siiitä sen enempää, joten tämä mukava ja sympaatinen elokuva saa neljä (4) tähteä.

23.11.2013 klo 19:00

Kennedyn murha

50 vuotta sitten tapahtuneen John F Kennedyn murha ansaitsee tv-elokuvan. Mitään uuttahan ei ole keksitty ja esim. oletetut laukaukset kukkulalta-spekulaatiot on jätetty omaan arvoonsa. Lee Oswald oli tämän mukaan yksinäinen susi, joka toimi pakkomielteidensä mukaisesti.

Hänellä on kaikki tyypillisen leffapahiksen oireet: Neuroottinen vaimonhakkaaja. Persoonallisuushäiriöinen fanaatikko. Johnny-boy taas on suoraselkäinen amerikan puolustaja, joka satunnais-seikkailustaan huolimatta on kirkasotsainen ame.. eli hyvis.

Fox- kanava tarjoilee nysäversion, jonka pituus on mainokset pois editoituna ruhtinaalliset kahdeksankymmentä minuuttia, eli jonkun unohdettavan roskaelokuvan verran.

Tämä elokuvahan ei ole roskaa vaan kohtuullisten näyttelijäsuoritusten ansiosta ihan katsottava. Vaikka lopputulos on tiedossa, melko jännittävä se silti on, vaikka tekijät hukkaavat lopulta täyden potentiaalin.

Jos Kennedyn tapaus todella kiinnostaa, katsokaa mielummin ykköseltä tullut, vajaan tunnin dokumentti Kennedyn viimeinen päivä.

16.10.2013 klo 20:05

Dark Skies

Katsottava mutta keskinkertaisen tasapaksu scifi-kauhuilu. Pysyy tiukasti lajityypin raamien sisällä keksimättä mitään uutta.

16.10.2013 klo 16:44

Episode 50

Latteaa ja tarkoituksetonta kauhuilua. Dokumenttimainen ote ei toimi tässä torsossa.

15.10.2013 klo 21:06

Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus

Tintti-kirjat ovat olleet suosikkejani. Niiiden lukemisesta on kulunut jo tovi. Kun animaatioelokuva ilmestyi vieläpä Spielbergin ohjaamana, se ei silti saanut korviani heilumaan. Mieleen vaan tuli että miksi ihmeessä vanhoista jutuista pitää vääntää uusioversioita kun muutakaan ei keksitä.

Ennakkoasenteet murtuivat kun huomasin animaatioleffan olevan taidolla tehty, leffan katsoo kerran jopa mielellään.Tarinassa pienoislaivasta löytyvä käärö johtaa aarteelle. Tintti tapaa laivassa kapteeni Haddockin. Tämä ensitapaaminen tapahtuu muuten Hergén Tintti- albumissa kultasaksinen rapu.

Tarina etenee juohevasti ja ääninäyttelijät tekevät parhaansa kuten Andy Serkis, joka loisti apinoiden planeetan synnyssä ja on tässäkin mainio Haddockin äänenä. Mutta herjat jäävät silti Tintti kirjoista jälkeen, joissa oli sellaisia helmiä kuten BAŠŠiBAŠUUKKI, EKTOPLASMA, KUVAINRAASTAJA, LUOLAMIES, MULLISAUKON POIKA, OLMI.

Tintti on väritön mutta silti sympaattinen hahmo niinkuin kirjoissakin. Milou on MILOU eikä mikään snowy. Daniel Craig on ihan hyvä konnan roolissaan. Dupont&Dupond parivaljakon hassuttelua seuraa mielellään. Myös daami Castafioren korut säihkyvät.Toimintakohtaukset eivät ole pelkkää hässäkkää, vaan hyvin jaksotettua ja vauhdikasta.

Totta kai jatkoa seuraa niin kuin nykytapoihin kuuluu. Tuleekohan se Tuhatkaunokin tapaus kuvioihin. juuri se proffa, joka rakensi sen hainmuotoisen sukellusveneen kirjassa Rakham punaisen aarre. Hyvin ammennetaan kirjojen antia, eli tuskin kenellekkään Tintti fanille tulee paha mieli tämän leffan katsottuaan.

Tintti on oman aikansa lapsi jolloin maailma oli mustavalkoisempi ja roistot rumempia (vrt. Rastapopoulosin nenä) Nykymaailmaan Tintti ei missään nimessä kuuluu, hänen ei voisi kuvitella räpläävän älykännykkää tai tökkivän tablettia. Eli kaino pyyntö on:Jättäkää Tintti omaan aikaansa ja rauhaan.

27.04.2013 klo 09:49

007 ja kuoleman katse

Jos pitäisi valita paras Roger Mooren tähdittämä Bond, mieltymyksiä olisi monenlaisia. Oma suosikkini on mielestäni verevin Bondseikkailu octopussy. Katsoin se vuonna -83 leffateatterissa ja elämys oli hieno.

Jos taas huonommasta tehtäisiin äänestys, tämä kuoleman katse keräisi ehkä eniten ääniä. Muutenhan tämä on tosi hienosti toteutettu, samalla taidolla ja hartaudella tehty kuten edellisetkin Bondit.

Moore on kuitenkin aavistuksen yli-ikäinen, jota vielä korostaa alun neonvärinen new age-hömppä ihan menevällä duran duran hitillä ruuditettuna. Lois Maxwell näyttää rohkeasti ikäänsä, eikä ole sortunut suoristamaan ryppyjä.

Christopher Walken tekee ihan hienon roolin empaattisesti kylmänä pohatta Zoririna. Hänen näyttävä tyttöystävänsä May Day, (Grace Jones) on ulkoisesti Zorinin täydellinen vastakohta. Kuin albiinotiikerin ja mustan pantterin liitto. Varsin räiskyvä persoona, kuten lopun pamaus näyttää.

Kemia pelaa näillä kahdella silti hyvin, kuten "what a view....to a kill" replikointi osoittaa. Muu näyttelijäkaarti myös suoriutuu hyvin. Bondtyttö on tosin hieman vaisu. Tämä leffa on tullut katsottua jo varmaan vähintään tusinan kerran, joten juonta en viitsi enää raottaa.

Jos et ole vielä katsonut leffaa, tee se ihmeessä. Jos vaikka Mooren platinoitunut charmi puree. Myöntää täytyy että tämä Mooren vimppa on jo selvää jäähdyttelyä. Onneksi on sentään säästytty siltä tympeältä ikääntyneen agentin itseironialta, jota Sean Connery viljeli elokuvassa elä kieltäydy kahdesti.

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu