stranger in this town

Snatch - hävyttömät rating 4,13

Seitsemän (1995)

Seitsemän rating 4,19

007 ja Kultasormi (1964)

Tässä elokuvassa toimii kaikki! Tämä oli se ensimmäinen kokonaan näkemäni Bond-elokuva ja ehkä kaikkeista kovin elokuva kun tämän näin pikkupoikana 80-luvun alkupuolella. Seanin näyttelemistä Bondeista tämä on ehdottomasti paras ja kaikki Bondit mukaan laskiessakin todennäköisesti ainakin top 3:ssa. Miksi?- Tässä Bond hakeutui omiin uomiinsa ja samaa rytmiikkaa jatkettu lähes näihin päiviin saakka.- DB5 laitteineen, ei tarvitse varmaankaan selittää enempää.- Todella mielenkiintoinen juoni.- Mainioita unohtumattomia kohtauksia mm. kultaiseksi maalattu tapettu nainen, golfinpeluukohtaus, lasersäde, kortinpeluukohtaus, Bondin ja Oddjobin taistelu jne.- Elokuva on viihdyttävä alusta loppuun.- Gert Fröbe tekee kultasormen roolin erinomaisesti.- Legendaarinen nimikkobiisi- Pussy Galore- Oddjob silinterihattuineenTämä elokuva on vaan niin täydellinen!!!

007 ja Kultasormi rating 3,89

Katsastus rating 4,20

Kummisetä osa II rating 4,29

Sukellusvene U-96 rating 4,36

Hyvät, pahat ja rumat rating 4,56

Veteen piirretty viiva (1998)

Upea kuvaus sodan mielettömyydestä, inhimillisyydestä, luonnon ja ihmisen käsikädessä kulkemisesta. Suosittelen katsomaan useampaankin kertaan, sillä tämä elokuva ei aukea yleensä ensimmäisellä kerralla.

Veteen piirretty viiva rating 3,84

Schindlerin lista rating 4,36

Puuta, heinää ja muutama vesiperä rating 4,10

Siivoton juttu rating 4,38

Komisario Palmun erehdys rating 4,22

Tanssii susien kanssa rating 4,06

Poliisin poika rating 4,33

Piukat paikat (1959)

Edelleen yksi maailman parhaista komedioista. Ehdottomasti paras komedia, joka on kestänyt aikaa yllättävän hyvin. Lemmon on loistava eikä Curtiskaan paljoa häviä. Marilyn on todella kaunis ja pari muutakin kaunotarta pistää silmään.Kostyymi/läheltäpiti/palapeli/tilannekomiikka komedioiden oppikirjateos.

Piukat paikat rating 4,05

Carlito's Way (1993)

Carlito's Way rating 4,09

Nykyaika (1936)

Nykyaika rating 4,19

Puhallus (1973)

Puhallus rating 4,12

Heartbreak Ridge (1986)

Hyvä äijäleffa, joka toimii tasaisesti vuodesta toiseen!

Heartbreak Ridge rating 3,28

Kenraali (1926)

Kenraali rating 4,11

Pohjanmaa (1988)

Pohjanmaa rating 4,13

Road House - kuuma kapakka (1989)

Kunnon kasarimeininkiä. Laadulla tehty hömppä actionpläjäys, joka iski aikoinaan 13-vuotiaaseen kolliin kuin nikkeli vihollisen päähän Raatteentiellä konsanaan.Patrick Swayze oli mielestäni yksi aliarvostetuimmista näyttelijöistä eläessään. Johtui ehkä hyvin erilaisten roolien tekemisestä tai siitä, että loppu-uransa aikana joutui tekemään lähinnä b-luokan filmatisointeja. Jokatapauksessa Road house on viihdyttävä toimintapläjäys, jossa on kohtalainen juoni, hyviä näyttelijöitä, erinomainen musiikki ja mikä parasta, tappelukohtaukset toimii. Ajan hammas on hiukan leffaa syönyt, mutta pidän sitä edelleen varsin laadukkaana toiminta-genren tuotteena, jota ei olla pilattu vielä liian vauhdikkailla suttutoimintakohtauksilla.20 vuotta sitten olisin antanut neljä tähteä, nyt vain

Road House - kuuma kapakka rating 3,42

Musta jää (2007)

Vaikuttavin kotimainen elokuva vuosiin. Voisin suositella missä vaan ulkomailla katsottavaksi. Tämä ja miehen työ ovat kyllä viimevuosien onnistuneimpia kotimaisia elokuvia.Elokuvassa toimii kaikki. Kuvaus on hienoa, leikkaus sopiva, ohjaus, käsikirjoitus, joka ei ole liian mässäilevä vaan juuri sopivan arkinen eikä veri lennä tms. Näyttelijätyö kaikkien 3 pääosanesittäjän kesken on saumatonta, oscarluokkaa sanoisin. Musiikkikin sopii elokuvaan, tosin se on aika yleistä nykyään kotimaisessa elokuvatuotannossa, meillä on hyviä säveltäjiä. Hieno, sopivan tummanpuhuva psykologinen jännitysdraama!

Musta jää rating 3,25

Black Book (2006)

Elokuva, jolle ensimmäisen katselukerran jälkeen olisin antanut varmaan 3 tähteä, mutta joka nyt toisella kertaa oli parempi ja erityisen viihdyttävä sotaelokuva. Pääosanesittäjä nainen on loistava. Pari korkeajännitysluokan kohtausta ei haittaa. Hyvä, mikä hyvä. 4/5 tähteä.

Black Book rating 3,70

Takaa-ajettuna (1963)

Tämä leffa tuli kymmenisen vuotta sitten telkkarista ja laitoin sen nauhalle. Katsoin sen sairastellessani kotona, ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia. Elokuva yllätti minut täysin. Olin ennenkin arvostanut Paul Newmania näyttelijänä, mutta tämän elokuvan myötä, minusta tuli jonkinlainen Newman fani. Vilpitön elokuva, jossa on hyvä käsikirjoitus, hyvät näyttelijät, hieman Hitchcockmainen ote. Samalla jännittävä draama, jossa mukana veijarimaista komediallusuutta. Elke Sommer on ihastuttava. Mikäli tykkää vanhoista klassikoista, omaa huumorintajua eikä elämää muutenkaan ota liian vakavasti, suosittelen tätä elokuvaa. Luodit ei hirveästi lennä, eikä räjähtele, mutta viihdyttää mukavasti.

Takaa-ajettuna rating 3,33

Kapina Laivalla (1962)

Minun mielestäni Brandon paras suoritus. Varmaan kaikkein paras purjealuselokuva. Elokuva on pituudestaan huolimatta erinomainen eepos. Hyvät näyttelijät, ohjaus, lavastus, tarinankerronta ja kerrassaan upeita maisemia, unohtamatta kauniita Hawajilaisnaisia.

Kapina Laivalla rating 3,28

Iron Maiden: Flight 666 (2009)

Paras musaadokumentti, mitä minä olen nähnyt!

Iron Maiden: Flight 666 rating 4,15

Epäilty (1987)

Epäilty rating 3,06

21 tapaa pilata avioliitto (2013)

Tuoksuu kesä-aamulta, väljähtäneeltä siideriltä, hajuvedeltä, nuoruudelta ja hyvälle mielelle.Menin katsomaan elokuvaa vähän jännin fiiliksin. Mukavaa oli mennä emännän kanssa katsomaan komediaa, nimenomaan sellaista jota emäntä tulee enempiä pyytelemättä innoissaan katsomaan, mutta itseäni askarrutti kun siinä on kolme putouksen näyttelijää! Mahtaakohan toimia? Juuri tullut katsottua talvi putousta ja naamankulumisvaara päällä. Ei ollut myöskään nähtynä yhtään vakavampaa roolia edellämainitulta kolmikolta. Vuoksenmaan tiesin päteväksi ohjaajaksi, vaikka tahdon asia- sarjan jälkeen ei mielestäni onnistunutta tekelettä olekaan ilmestynyt.Noh, olin kuullut positiivista elokuvasta, talviloma juuri alkanut, joten so what, antaa mennä. Popparit kainaloon ja elämysten äärelle.Elokuva nappasi mukaansa aivan ensimmäisistä kuvista lähtien. Armi Toivanen on kertakaikkiaan niin riemastuttava tapaus, että huh! Miten hyvälle tuulelle voikaan jostain ihmisestä tulla vaikka hän ei juuri mitään tekisikään. Kaikkien ei tarvii. Armi on eleissään ja ilmeissään sulaa komediaa, suorastaan syntynyt komedianäyttelijäksi, joka varmasti osaa näytellä muutakin. Elokuva soljuu eteenpäin saumattomasti hymyilyttäen, välillä jopa ääneen naurattaen. Kerrassaan hupaisaa replikointia ja tilannekomiikkaa täynnä. Hirviniemikään ei nyt vääntele naamaansa kuten putouksessa tai päästele kaksimielisiä vaan tekee sinänsä vähäeleisen komediallisen roolinsa upeasti. Kolmas putous-sankari Riku Nieminen tekee myös vähän vakavamman roolinsa hienosti. Essi Hellen on ihastuttava tuore kasvo, jota toivottavasti nähdään enemmänkin jatkossa. Tola tekee ripustautuvan vaimon osansa mainiosti. Kenties hänen parhain roolinsa toistaiseksi!. Kiva nähdä hänet muussakin kuin pikkusievän kaunottaren osissa. Sivuosissa on mainioita suorituksia solkenaan, vaikka jäävätkin edellämainitun viisikon taakse ainakin ruutuajassa. Elokuva etenee hyvin, jaksaa naurattaa vielä puolen välin jälkeenkin, vaikka muuttuu enemmän draaman puolelle. Tarina on hieman omituinen, mutta sinänsä sopivan uskottava. Vihdyttää hyvin ja sehän oikeastaan hyvän elokuvan tarkoitus onkin. kun se vielä naurattaa ja saa hyvälle tuulelle on se komedialle aina eduksi. Sanoisin, että vaikkei kyseessä ole mikään maailmoja mullistava teos, on se keskivertoa parempi kotimainen komedia tai draamakomedia, kumpaa sitten takakannessa käytetäänkään? En muista muutamaan vuoteen nähneeni näin hauskaa ja vielä älykästä komediaa. Voisin jopa ehdottaa Armille Jussi-palkintoa, mutta koska vuosi on niin alussa, katsotaan nyt vielä lisää kotimaisia elokuvia ja muiden suorituksia. Ehdokkuus kuitenkin pitäisi irrota. Elokuvalle ei voi isoja miinuksia antaa. Olisin kuitenkin ehkä hyödyntänyt häitä ympäristönä enemmän. Niissähän totutusti sattuu ja tapahtuu. Olisin myös suonut piirun verran enemmän aikaa Vierikolle ja Laurille. Myös musiikissa häiritsi paikoin jokin en tiedä miksi, pitäisi varmaan nähdä elokuva uusiksi. Pääteema kuitenkin oli elokuvaan hyvin sopiva. Hyvää mieltä tarjosi tämä elokuva. Kiitos siitä!

21 tapaa pilata avioliitto rating 3,08

Mielensäpahoittaja (2014)

Kirja oli niin onnistunut, että olin kovin skeptinen leffan onnistumisen suhteen, kun teatteriin astuin.Elokuva, joka lasketaan komediaksi on onnistunut, kun se naurattaa. Vielä kun lisäksi siinä on sanomaa ja koskettavuutta on se lähes täydellinen. Mielensäpahoittaja on hyvä, mutta ei täydellinen. Miksi ei? Itseäni ainoat asiat, jotka siitä riistävät täydellisyyden siivet ovat se, että mukamas maanviljelijän poika olisi oikeasti niin käsi, ettei edes pienet kotityöt tai maankääntöhommat sujuisi. Ei uskottavaa, mutta toisaalta ymmärrän elokuvan lainalaisuudet. Toinen asia on se, että elokuva onnistuu niin hyvin 3/4 matkastaan, että sen päättäminen ontuu. Tämä on tietysti helmasynti useimmissa onnistuneissa komedioissa, mutta nyt siitä jää jokin puuttumaan. Annetaan ymmärtää kaiken päättyvän onnellisesti, mutta oikea isku lopusta puuttuu. Elokuvassa näyttelijät tekevät erinomaista työtä ja väittäisin mielensäpahoittajan olevan Litjan ja Perankosken urien toistaiseksi onnistuneimmat roolityöt. Mielensäpahoittaja on mielestäni myös Dome Karukosken kokonaisuudessaan onnistunein elokuva.

Mielensäpahoittaja rating 3,30

Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja (2018)

Erittäin elämänmakuinen elokuva, joka on täynnä tunnetta, asiaa unohtamatta! Selittelemättä täydet viisi tähteä.

Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja rating 3,65