shinji

shinji

Parhaat animaatiot

Egyptin prinssi (1998)

Aikuismainen animaatio hyvällä tarinalla. Tässä on hyvää hengellisyyttä, mutta uskontoa ei mielestäni tuputeta propagandamaisesti (lapsena en edes tajunnut että on kyse mistään raamattu leffasta) Tiukkapipo-ateistit eivät tästä varmaan pidä, mutta muille tämä on todella tunteikas ja kiinnostava. Tykkään katsoa enemmän alkuperäisellä dubbauksella, jossa laulut ovat paljon parempia kuin suomeksi, myös Val Kilmer ja Ralph Fiennes onnistuvat hyvin rooleissaan. Elokuvassa on mahtavat Hans Zimmerin musiikit, paremmaksi niitä ei olisi voinut enää saada. Tässä on monia mieleenpainuvia, maagisia kohtauksia kuten palava pensas, kuoleman saapuminen ja meren jakaminen. Miinusta kuitenkin tulee joistakin vähän tylsistä kohtauksista, sekä töksähtävästä lopusta - olisin halunnut nähdä kuinka Mooses sai Jumalalta kivilaatat, joissa on kymmenen käskyä. 3½ - 4 tähteä.

Egyptin prinssi rating 3,42

Maa aikojen alussa (1988)

Todella kauniisti tehty ja tunnelmaltaan aikuismainen animaatio. Dinosauruksia ei ole piirretty liian lapsekkaiksi, joissain muissa animaatioissa eläimistä on tehty liian "söpöjä". Surullisuudessa ja tunnelmassa päihittää myös mielestäni Bambin että Leijonakuninkaan. Alkuperäinen- että suomidubbaus on hyviä, voi katsoa kummalla hyvänsä. Musiikki on kaunista, T-rex on saatu todella uhkaavan oloiseksi (vähän vain häiritsi jo muksuna, että miksi Terävähammas ei puhu mitään, vaikka kaikki muut dinosaurukset puhuu) Kesto olisi voinut olla jopa hieman pidempikin, ei puuduttanut missään vaiheessa . Itse en välitä laulukohtauksista animaatioissa, joten niiden puuttuminen leffasta oli plussaa. 4½ tähteä

Maa aikojen alussa rating 3,88

Aladdin (1992)

Kokonaisuutena todella hyvä animaatio, jossa on paljon hauskoja hahmoja. Myös leffan sankari ja prinsessa ovat kerrankin hyviä ja heillä on kummallakin persoonallisuutta. Jafar on onnistunut pahis, mutta elokuvan paras hahmo on Henki - joka on paljon parempi ja huvittavempi suomidubilla, Loiri on Henkenä parhaimmillaan. ( Loirin suoritukseen verrattuna Williamsin versio tuntui tylsältä ja liian "kesyltä", hän ei irrotellut samalla tavalla ) Vaikka en olekaan animaatioiden laulukohtauksien fani, tässä ne ovat hyvin toteutettuja ja hauskoja. Lopun taistelu on myös jännittävä, mistä plussaa. Aladdin ei ole ehkä yhtä tunteikas tai aikuiseen makuun tehty, kuin jotkin vakavemmat animaatiot, mutta on kuitenkin todella viihdyttävä, 3½ tähteä.

Aladdin rating 4,01

Kaunotar ja hirviö (1991)

Paras Disneyn animaatio. Tässä on paras opetus, kaunein piirrosjälki sekä hahmoihin syvennytään enemmän. Myös Prinssi/Hirviö on persoonallinen, eikä ohut, tylsä sankari kuten muissa disneyn klassikoissa, esim Lumikissa tai Tuhkimossa. Myös sivuosat, Könni ja Lumiere ovat hauskoja eivätkä pelkkää harmaata taustaa. Tämä on hyvä alkuperäisellä- että suomidubilla, kumpikaan ei särähdä korvaan ärsyttävänä. Elokuvassa on paljon kauniita yksityiskohtia, maisemat ja linna on tehty todella hyvin. Ainoa iso miinus on liian monet, pitkät laulukohtaukset, jotka eivät ole lähelläkään Disneyn parhaimmistoa. 4tähteä

Kaunotar ja hirviö rating 4,10

Mulan (1998)

Yksi hauskimpia Disneyn klassikoita, todella rentoa ja viihdyttävää katsottavaa. Mulan on edukseen erottuva, varmasti pidettävin Disneyn naishahmoista. (myös Mushu on hauskasti toteutettu, samoin Mulanin kolme armeijakaveria) Vitsit toimivat, eivätkä tunnu tekohauskoille. Musiikki on myös hyvää, mutta ei yllä legendaarisimpien animaatio musiikkien tasolle. Huonojakin puolia kuitenkin löytyy; Hunnit on aika tylsiä pahiksia, samoin Shang jää tyypillisen pinnalliseksi sankariksi - mielestäni Shangin ja Mulanin romanssi oltaisi myös voitu jättää kokonaan pois, mikä olisi ollut mukavaa vaihtelua muille Disney klassikoille. Myös piirrosjälki on yksinkertaisempaa ja vähemmän laadukasta, mutta kuitenkin parempaa kuin uudemmissa animaatioissa. Mulan on idealtaan ja hyvällä huumorillaan muista sen verran erottuva että annan 3½ tähteä.

Mulan rating 3,74

Muumipeikko ja pyrstötähti (1992)

Värimaailma on erilainen kuin muumisarjassa, mutta laatu on yhtä korkealla. Tunnelma ei myöskään ole yhtä lapsekkaan iloinen vaan synkempi, mutta silti elokuva on viihdyttävä menemättä turhan synkeäksi. Oma suosikkihahmoni Muumipappa on tässä harmillisen vähän esillä, mutta uusi hahmo Piisamirotta on huvittavin. Aluksi joidenkin eri äänet vähän häiritsivät, mutta niihinkin tottui nopeasti. Kirjan lukeneena tämä on siitä oikein hyvä versio. Ainoa isompi miinus on musiikit, jotka eivät jääneet mieleen - sarjassa on todella upeat musiikit, harmi että ne eivät olleet tässä mukana luomassa tunnelmaa. Erittäin hyvä animaatio, 4 tähteä.

Muumipeikko ja pyrstötähti rating 4,00

Aristokatit (1970)

Hauska, höpsö elokuva, joka edustaa Disney klassikoiden rennoimpia rainoja. Juoni on yksinkertainen, mutta ei tämän tarkoituskaan selvästikään ole olla tunteikas tai syvällinen vaan viihdyttävä. Sivuhahmot ovat itseasiassa hauskempia kuin itse pääosat, (hanhet oli omat suosikkini) mutta tässä ei yksikään hahmo ärsytä ainakaan meikäläistä. Myös Pariisi on toteutettu hienosti, 3½ tähteä.

Aristokatit rating 3,47

Basil Hiiri - Mestarietsivä (1986)

Liian pienelle huomiolle jäänyt animaatio. Tämä ei ole söpö tai romanttinen Disney klassikko, vaan sopivampi myös aikuisille. Itse katson tämän aina suomidubbauksella, alkuperäinen versio on huomattavasti tylsempi (Pricen Ratigan on yllättävän persoonaton kun vertaa suomalaiseen ääninäyttelijään) Basilista on tehty mukavan realistinen sankari, ja Dawsonin hahmo on herttainen ja hauska sekä lopputaistelu Big Benillä on tehty visuaalisesti hienoksi ja jännittäväksi. Basil Hiiri kuului jo ollessani muksu omiin suosikki animaatioihini, 3½ tähteä.

Basil Hiiri - Mestarietsivä rating 3,51

Pinocchio (1940)

Pinokkio sopii hyvin myös aikuisen katsottavaksi, on sen verran vakava ja hyvin tehty animaatio. Vaikka tässäkin on disneymäisen onnellinen loppu, siitä osaa oikeasti olla iloinen muuten synkeän elokuvan jälkeen. Itse Pinokkiosta ei tullut kummempia ajatuksia, mutta Geppetto on onnistuneen sympaattinen isähahmo, myös Samu Sirkka on jäänyt mieleen. Ihan pienemmille tietyt kohtaukset voivat olla aika pelottavia, enkä tiedä voinko kutsua tätä viihdyttäväksi vaikka hyvä leffa onkin kyseessä. 3½ tähteä

Pinocchio rating 3,69

Pocahontas (1995)

Paljon hyvää, mutta myös huonoa. Plussaa tulee toteutuksesta, alkuperäisestä tarinasta, ei liian iloisesta lopusta ja musiikeista (jopa laulut toimii) Miinusta tulee ylidramaattisuudesta ja ajoittaisesta tylsyydestä. Katson tämän aina suomiversiona, koska alkuperäisessä Pocahontasin ääni kuulostaa nuorelta ja John Smith taas kuulostaa todella vanhalle, joten näiden kohtaukset tuntui oudoilta. Luulen, että tämä saattaa toimia aikuisilla paremmin kuin lapsilla, muksuna ajattelin että tämä on vain tylsä. Kakkososaa ei kannata katsoa, se vain pilaa kaiken mitä tässä leffassa tapahtuu. 3½ tähteä.

Pocahontas rating 3,43

Angel's Egg (1985)

Omituinen, hidas anime ilman varsinaista juonta, mutta tässä oli jotain mystistä ja kiehtovaa, mikä jäi mieleen pyörimään pidemmäksi aikaa. (Taiteellisuudesta ja vaikeaselkoisuudesta tuli vähän mieleen Avaruusseikkailu 2001 tai Andrei Tarkovskin Stalker) Elokuvassa on paljon erilaisia uskonnollisia viittauksia, mutta mitään ei kunnolla selitetä vaan yksityiskohtien merkityksen voi päättää miten kukakin haluaa. Visuaalisesti Angels egg on todella kaunis, musiikit samoin, mutta tämä ei varmasti ole kaikkien mieleen - dialogia on vähän, action - tulitusta on turha odottaa, joten jos hitaat taide elokuvat ei kiinnosta, ei kannata katsoa Angels egg'iä. Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että kyseessä on aivan liian vähälle huomiolle jäänyt elokuva, 3½ - 4 tähteä.

Angel's Egg rating 3,43