kultanyrkki

kultanyrkki

07.08.2008 klo 22:05

Ritarin tarina

hyvää hömpää! ei sitä oikein tiedä mitenpäin tätä katsoa, mutta jos on pientä pilkettä silmäkulmassa eikä kavahda mauttomuuksia tai pienoista kitch-meininkiä, niin kyllä tästäkin voi nauttia!

03.08.2008 klo 22:53

Yön ritari

Harvoin tulee vastaan niitä elokuvia joita piipahdan katsomassa useamman kerran kunnon teatterissa. Batman Beginsistä olin kyllä kovin innoissani ja valitettavasti sorruin sulasta uteliaisuudesta seuraamaan TDK:n mieletöntä hypetystä. Trailerit, foorumit sekä innokkaat toverit vain lisäsivät vettä myllyyn ja odotukset olivat jo liiankin katossa. Ensimmäisellä kerralla olo jäi kyllä hieman tyhjäksi ja tyrmääntyneeksi. Nolan oli sysännyt hieman liian tuhdin pakkauksen purtavaksi ja pitihän sitä mennä toisen kerran katsomaan että sai ajatukset lopullisesti kokoon.

Käsikirjoitus meinasi paikoin kompastella omaan nokkeluuteensa, batmanin mörinä aiheutti kevyttä myötähäpeää, superduper kaikuluotain-nokiat kummastuttivat ja keskivaiheilla piti pysyä skarppina pysyäkseen selittämättömien juonenkäänteiden perässä. Maggie Gyllenhaal voitti kyllä Holmesin, mutta ei silti tämäkään mimmi ollut tarpeeksi vahva tähän rooliin. Ehkä se vaan johtuu siitä etten koskaan ole Maggiesta kummemmin piitannut..Niin, ja myös pituutta olisi voinut pätkiä niin ettei juoni olisi vuotanut niin pahasti. Pituuden olisi tosin kestänyt jos elokuvan rytmitys ei olisi ollut niin kiivas ja pomppuileva, Rakastan jokerin muodonmuutoksen kokenutta formaattia! Olisin myös halunnut nähdä hieman tarkempana Harvey Dentin muutoksen Kaksinaamaksi (enkä kummemmin pitänyt Dentin palaneesta naamasta, sen olisi voinut tehdä mun puolesta toisella tyylillä). Hmm.. niin ja Gordonin kuolema/henkiinherääminen tuntui hieman turhalta. Jotkut purnasivat elokuvan uskottavuuden tasapainon keikkuvan pahasti. "Kyllähän tuommoinen psykopaatti-sekoboltsi voi mahdollisesti pyöriä jossain, kun taas öisin pilvenpiirtäjästä toiseen liitelevään nahkaveikkoon on hieman vaikeampi uskoa". C'mon! Ei kaikkea tarvitse katsoa Tapsu.M-tyylillä naama rypyssä. Sarjakuvafilmatisoinnit (ja elokuvat yleensä) saavat sisältää kummallisuuksia ja epäloogisuuksia. Sehän on osa elokuvien taikaa.

Sitten itse elokuvan suolaan eli Jokeriin. Ah, miten karmiva tyyppi! Kerrankin luovaa mielipuolisuutta ja yllättävyyttä! Olisin voinut katsoa sitä nassua vaikka toiset kaksi tuntia! Jokeri oli kohtauksissaan niin karismaattinen ja läsnäoleva, että muut ajautuivat selvästi tämän hullun varjoon. Jokerin dialogi iski hyvin ja se oli aika ajoin varsin hulvatonta! Vaihtelevat tarinat arvista, harhaileva mulkoilu ja huulien lipominen... . .

Tulipas tekstiin paljon mukaan ns. negatiivista nalkuttamista, mutta nuo nyt olivat ne asiat jotka pitkän pohdinnan tuloksena olisin tehnyt toisin. Pidin tästä elokuvasta todella paljon. Hieman vielä synkkyyttä, mielipuolisuutta ja pimeyttä niin siinä elokuva mun makuun! Terveisiä Ledgerille sinne jonnekkin!
= josta yksi kokonaan kynätempun ansioista

"You know what I am, Harvey? I'm a dog chasing cars.. I wouldn't know what to do if I caught one. I just do things!!"

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu