jännämies

jännämies

The best of the best

12 apinaa (1995)

Terry Gilliamin paras elokuva (jos Phytonin elokuvia ei oteta huomioon). Kerrankin amerikkalaisessa elokuvassa kaikkea ei selitetä sitten lopuksi vaan juoni jää vähän epäselväksi. Elokuva on juuri sopivan outo ainakin minulle. Brad Pitt on loistava outona Jeffreyna. Bruce Willis ei loista muttei petäkään (niinkuin aina). Muutkin näyttelijät vetävät roolinsa mallikkaasti. Elokuva on toki raskas kerronnaltaan eikä välttämättä sovi sen takia kaikille. Jos katsoessasi elokuvaa alkaa tuntua raskaalta niin koeta katsoa sitä kuitenkin eteenpäin, sillä loppujen lopuksi elokuva palkitsee katsojan ainakin upean loppukohtauksen osalta.Yhteenveto: 12 apinaa on yksi kaikkien aikojen parhaista scifielokuvista ja varmasti yksi 90-luvun parhaista elokuvista.*****/*****

12 apinaa rating 4,07

Casablanca (1942)

Casablanca rating 4,17

2001: Avaruusseikkailu (1968)

Aivan käsittämätön elokuva. Tämä on niitä sellaisia elokuvia joille antaisi mielellään enemmän kuin 5 tähteä. Kohtaukset ovat kaikki todella upeita ja kun siihen lisätään vielä klassista musiikkia, on se täydellistä. On todella surullista, että nykynuoriso ei katso tällaista vaan jotain saakutan American Pie:ta. Ja sitten vielä ihmetellään kun nuoriso tyhmentyy ja tulee sivistymättömämmäksi. HAL 9000 on varmaankin yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvahahmoista.

2001: Avaruusseikkailu rating 4,21

The Shining - Hohto rating 4,16

Tuntematon sotilas rating 4,37

Yksi lensi yli käenpesän (1975)

Kaikki elokuvan hahmot ovat erinomaisia ja sympaattisia. Jack Nicholson on parhaimmillaan tässä. Tämä on omassa TOP-5 elokuvien suhteen. Tällaista ei osata enää tehdä. Lopussa vatutti ihan hitosti kun Nicholsonin esittämä McMurphy kuoli lopussa.

Yksi lensi yli käenpesän rating 4,34

Brianin elämä (1979)

Kaikkien aikojen paras komedia. Ei tähän tarvitse paljoa muuta sanoa. Voittaa kaikki muut.

Brianin elämä rating 4,14

Saksikäsi Edward rating 4,26

Mies vailla menneisyyttä rating 3,76

Monty Pythonin Hullu maailma (1975)

Olen jo ehtinyt kailottaa Brianin elämän olevan maailman paras komedia, mutta kun katsoin tämän uudestaan niin tulin siihen aatokseen, että tämä Python-ryhmän ensimmäinen elokuva on sittenkin paras. Aivan uskomattoman hullu ja hauska elokuva näyttelijöillä, joiden katsominenkin saa nauramaan. Huumoria parhaimmillaan.

Monty Pythonin Hullu maailma rating 4,12

Berliinin taivaan alla rating 4,07

Tappajahai (1975)

Tappajahai rating 4,11

Linnut (1963)

Linnut rating 3,70

Hyvät, pahat ja rumat rating 4,56

Diktaattori (1940)

Elokuvana Diktaattori osaa olla melkein samalla aikaa sekä hykerryttävän hauska ja liikuttava. Loppupuhe on myöskin mahtava. Chaplin selvästi tiesi mitä Hitlerin päässä oikein liikkui.

Diktaattori rating 4,15

Takaikkuna (1954)

Tämä voi hyvinkin olla yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista ja tämä menee omaankin top 10. Hitchcock oli aivan loistava ohjaaja ja James Stewart loistava näyttelijä.

Takaikkuna rating 4,23

Hei, me lennetään! rating 3,71

Monty Pythonin elämän tarkoitus rating 3,83

Ihmeellinen on elämä (1946)

Peter von Bagh on oikeassa. Tämä on nähtävä, joka joulu. Muuten joulupukki ei tule. Piste.

Ihmeellinen on elämä rating 4,22

Vaarallinen romanssi rating 4,13

Piukat paikat (1959)

Todella hauska elokuva. Tätä voi suositella kaikille. Ehdottomasti hulvattomampia komedioita mitä on koskaan tehty.

Piukat paikat rating 4,05

Kultakuume (1925)

Loistava komedia!

Kultakuume rating 4,19

Rio Bravo (1959)

Rio Bravo rating 4,19

Chaplinin poika (1921)

niin liikuttava. Niin hauska. LOISTAVA ELOKUVA. Chaplin oli nero.

Chaplinin poika rating 4,27

Nuori kapinallinen rating 4,06