Varma aloituspotku visvaiselle uralle.

29.3.2014 21:09

Arvioitu elokuva

Ohjaajat:
Käsikirjoittajat:
Alkuperäinen nimi:Shivers
Valmistusvuosi:1975
Pituus:87 min

Elokuva alkaa kiinteistövälittäjän kuvamontaasilla tapahtumapaikasta, Starliner-asuntokompleksista, joka on ylellinen kerrostalo Montrealin reunalla. Siellä on kaikki palvelut saatavilla. Heti sen jälkeen tulee brutaali murha. Murha on epäonnistunut yritys pysäyttää pahasti pieleen mennyt koe. Talossa työskentelevä lääkäri Roger St. Luc (Paul Hampton) ja sairaanhoitaja Forsythe (Lynn Lowry) joutuvat epäonnekseen keskelle mielipuolien seksizombieiden riehuntaa. Jutun takapiru, Hobbes (Fred Doederlein) taas oli visionääri ja pelästyi tuloksiaan, mutta koehenkilö (Cathy Graham) oli tehokas levittäjä.

David Cronenberg, tuo Kanadan lahja/kirous mualiman elokuvataiteelle monessa elokuvassaan käsittelee biologisia tarpeita, yhtä biologisia muodonmuutoksia ja muitakin vähemmän esteettisesti miellyttäviä asioita. [I]Shivers[/I] on hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa ja tehtiin luonnollisesti rajallisella budjetilla nopeasti. Se kuitenkin etenee takeltelematta ja hyvin nopeasti Cronenberg paljastaa pinnan alla lymyilevää teeskentelyä ja räjäyttää sen limaotusten ruokkimaksi sekasorroksi. Luvassa on siis hysterian ruokkimaa paljasta pintaa, hieman veripärskettä ja henkilökohtainen maailmanloppu. Miljöö on persoonattoman kylmä ja kerronta on kaunistelematonta.

Paul Hampton on elokuvan päähenkilö sillä perusteella että lääkäri on suorastaan aitiopaikalla huomaamassa kuinka ihmiset alkavat riehua. Lynn Lowry on silmänruokaa, toimiva roolissaankin ja suunnilleen yhtä viehättävä kuin nokkakolari lentokentän lähettyvillä. Näyttelijät ovat rooliensa tasalla, mutta [I]Shivers[/I] ei ole henkilödraamaan perustuva elokuva, joten se rima on aika matalalla. Kukaan ei kuitenkaan pudota sitä ja tehosteetkin ovat toimivia.

David Cronenbergin esikoinen päästää maailman riesaksi seksizombiet ja ensityökseen ne köyrivät Montrealin. Meininki on siis hyvää, vaikka juoni onkin ontto ja muutenkaan se ei ole tekniikan tai taiteen merkkiteos. Tässä on potentiaalia todella rivoon kauhuleffaan ja se ei mene niin pitkälle, mutta ottaa askelia siihen suuntaan. David Cronenbergin uran varma aloituspotku.

Arvosteltu: 29.03.2014

Lisää luettavaa