Uytp7

Uytp7

Tähtääjä, 24 fania

Oma statistiikka: Sarjojen kommentit (44)

09.05.2019 klo 01:06

Mustan kyyn kellopeli

Mustan Kyyn erikoisjakso. Nimihenkilö pykää vahingossa aikakoneen ja epähuomiossa muuttaa historian kulkua muutamaan kertaan. Jokainen pysähdys tiettyyn aikakauteen huvittaa ja sarjasta tuttu joukko kovia nimiä tuo mehevää eloa moneen kertaan parodioituihin historiallisiin figuureihin (esim. Robin Hoodiin). Aivan yhtä veitsenterävää ei huumori ole kuin sarjassa ja lyhyen keston vuoksi tapahtumien ripeä eteneminen lienee pakotettua. Joka tapauksessa viihdyttävä puolituntinen vanhojen naamojen parissa. Mustan kyyn sarkasmi rulettaa.

25.04.2019 klo 00:56

Blackadder: The Cavalier Years

Kelpo lyhäri Mustan Kyyn poppoolta. Tarkalleen samankaltaista settiä kuin sarjassa, ajanjakso vain on hieman eri. Tutut naamat irroittavat vartissa vaivattomasti viidet naurut. Muikeaa hirtehistä asennetta löytyy ja pari kivaa yllätystäkin kuten sillitouhuihin kuuluu. Löytyy Youtubesta, sieltä vaan vaikkapa sumpin kaveriksi hupia hakemaan, näytöntuhoutumisvaroituksella.

02.04.2019 klo 15:08

M/S Romantic

Maanmainiota viihdettä, jonka vaikutuksesta alkoi tehdä mieli lähteä risteilylle. Sarjan herra ja hidalgo on itseoikeutetusti H-P Björkmanin risteilyisäntä Jocke, joka yrittää pidellä kaikkia lankoja käsissään villiksi äityvällä romantiikkaviikkojen risteilyllä. Monenmoisia hippaheikkejä matkalle onkin eksynyt ja heissä piisaa kaitsemista. Itsekin tunnistin noista hönöistä tuttuja arkkityyppejä, joiden kärjistys äärimmilleen loi samaistumispisteitä jopa tämmöiselle täysin raittiillekin yksilölle. Tosin vaikkapa hääparin juoniaihio ei ollut kauhean vetävä tahi hupaisa.

Mitenkään alituisen superhauska M/S Romantic ei suinkaan ole ja kiusallisuus on neljän jakson minisarjassa SE juttu. Möhelöt tyypit tekevät möhelöitä asioita, jolloin välillä osutaan nauruhermoon täydellisesti, toisinaan tonnin seteli ilme valtaa naama-alaa. Oivallisesti toteutetut ajassa hyppimiset toivat sarjaan lisää ilmavuutta sekä uskottavuutta. Erään erikoisen tapahtumaketjun ratkaisuun tosin petyin eikä osa hahmoista saa ansaitsemaansa päätepistettä. Noh, kaiketi sellaista tarkoitustakaan ei alunperin ollut. Pienoisen ilmiön syntymisen ymmärrän täysin, kaikkihan meistä ovat ruottissa käynehet.

02.04.2019 klo 14:58

Formula 1: Taistelu paalupaikasta

Täysiveriselle F1-fanille miltei pakkokatsottavaa. Sarja toteutettu kuitenkin sellaisella tavalla, että ummikotkin viihtynevät sen parissa. Jonkin verran harmillisesti sarjan kaksi kärkitiimiä ei päästänyt kuvausryhmää lähellensä, jolloin suomalaiskuskeja ei sarjassa juuri näy. Onneksi tarinoita todellakin löytyy taaempaakin lähtöruudukkoa. Kameroiden pääsy kulissien taakse avaa vuoden 2018 kiitettävästi ja minullekin paljastui pari uutta seikkaa kauden yllättävimmistä käänteistä.

Toisaalta turhanpäiväistä dramatisointia tehdään jaksoissa toisinaan. Törmäyksiin lisätyt ääniefektit, puhuvien päiden dramaattiset sekä toistensa kanssa risteävät lausunnot vähän tympäisivät. Tikusta asiaa ilmiötä ei kuitenkaan ollut häiritsevästi havaittavissa ja draamankaarta täytyy ymmärrettävistä syistä luoda. Viihdyttävä tuotantokausi, joka toivottavasti viimeinkin auttaa huutelijoita ymmärtämään kyseessä olevan muutakin kuin aikuisia miehiä ajamassa ympyrää hiton lujaa.

02.04.2019 klo 14:50

Musta Kyy

Loistava sarja enkä nyt suinkaan puhu jaksojen valaistuksesta. Ensimmäinen kausi hakee vielä mm. nimihenkilön suuntaviivoja, missä ko. hahmon sönkötys, hieman liian ärsyttävät sivuhahmot sekä kaatuiluhuumori eivät säväyttäneet vielä täysillä. Toinen kausi korjaa enimmät ongelmat ja kun mukaan on saatu myöhemmillä kausilla palaavat Richardson, Fry ja Laurie on naurussa pitelemistä enemmän kuin päiväkodissa vatsatautiepidemian aikaan.

Toisen kauden sarkastinen ynnä juonitteleva Musta Kyy tipahtaa hieman laadullisesti kolmannella kaudella hienoisesta toistosta johtuen, minkä päälle jaksot heikentyvät inasen verran loppua kohti. Siltikin esimerkiksi hupaisa vaalitaistelu nousee tältä kaudelta sarjan suosikkihetkieni joukkoon. Viimeinen kausi juoksuhaudoissa räjäyttääpi sitten pankin, loistavaa parodiaa ensimmäisestä maailmansodasta, jossa huumori pilkistelee kautta linjan nerokkaana.

Oman hupinsa sarjan seuraamiseen tuo tosiaan samojen näyttelijöiden kierrätys, asut, aikakausi ja tavat vain hieman vaihtuvat. Rowan Atkinson bluffaisi tuolla pokerinaamalla vaikka 2-7 offarilla Texas Holdemissa, lahjakas miekkonen, joka tosiaan on Mr. Pavun ohella tehnyt vaikka mitä muuta upeaa. Katsokaa ja naurakaa vatsalihaksenne kipeiksi. Netistä löytyy jos ette halua tehdä mitä minä tein eli huutaa näitä itsellenne parin euron kausikappalehintaan.

01.03.2019 klo 13:24

Beavis & Butt-Head - iloiset teinipojat

En katsonut kaikkia 222 jaksoa, tarpeeksi monta kymmentä antaakseni tälle jonkinlaisen arvosanan joka tapauksessa. Kunnon kjeh räh huumoria sisältivät lyhykäiset jaksot, joiden animointityyli menetteli. Vitsit tosiaan olivat välillä hyvinkin omalaatuisia eikä aina todellakaan osuta maaliin. Hahmojen jatkuva höröttely ketutti tosissaan niin ikään. Itsensätoistoa rupesin myös huomaamaan siinä kolmannenkymmenennen jakson kohdalla. Pieninä annoksina sangen kivaa repeilymateriaalia. Never forget about the persereikiö.

24.11.2018 klo 13:56

Mr. Bean - 10 years vol. 3

Herra Pavun kommervenkit lienevät useimmille tuttuja. Bean menee eri paikkoihin, hassusti. Bean ilmehtii ja elehtii, hassusti. Sen vähän mitä hän sanoo hän tekee, hassusti. Muut ihmiset suhtautuvat miekkosen toilailuihin, hassusti. Potentiaalisesti huikean tympäisevän hahmon nerokkuus pohjaa Rowan Atkinsonin ilmiömäiseen kykyyn fyysisen komedia saralla. Ja vaikka herra Papu tekee ilkeitäkin juttuja ei katsojan tarvitse pakahtua raivoonsa. Harmi ettei Atkinson silti useinkaan saa kunniaa muista hienoista rooleistaan, paljon muutakin on jäbänen kerennyt tehdä kuin tätä kompurointia.

27.09.2018 klo 14:07

Maailman ympäri 80 päivässä

Jälleen yksi onnistunut versiointi Vernen romaanista. "Bond" Brosnan paljastui yllättävän onnistuneeksi valinnaksi maneeriensa sekä aikataulujensa orjaksi jämähtäneeksi Foggiksi. Miekkonen tulkitsee myös Foggin hitaasti avautuvaa tunteellista puolta erinomaisesti. Passepartouttina kiusallista franglishia paksulla aksentilla vääntävä Eric Idle taitaa komiikan, joskaan häkellyttävän hyvää kemiaa hänen ja Brosnanin välille ei synny. Palvelijan sekä isännän bromance kasvaa kuitenkin matkan aikana riittäviin mittoihin, jotta hahmoista välittää.

Prinsessa Aouda saa kerrankin riittävästi ruutuaikaa ja nyt hänellä on vaihteeksi painavaa sanottavaa asioista. Eikä prinsessa myöskään jää pelkäksi neitoseksi pulassa. Peter Ustinovin Fix sen sijaan ryssiittiin jossain määrin, vuorosanojaan nielevä ja melkoisen epäpätevä etsivä ei taitavasta näyttelijästä huolimatta yltänyt verrokkiensa tasolle. Lavastus ja muu tilpehööri on toteutettu jokaista verhonsuikaletta myöden mainiosti ja eri maailmankolkkien naamiointi toisiksi toimii, Jugoslaviakin näyttää ihan Italialta. Erittäin uskollinen versio kirjalle tämä minisarja.

Kun pituutta kertyy lähemmäs 5 tuntia ehditään kirjan tärkeimmät lokaatiot käydä tunnollisesti läpi ja mielenkiintoisia keskusteluja käydä. Osassa toimintaa leikkaus jäi lepsuksi, kaikki potkut eivät osuneet tahi stunttiäijä näkyi kuvassa puolisen sekuntia. Pienet mokat eivät silti suuremmin haittaa, koska teos tuntui alusta loppuun asti seikkailulta. Ja jokaisesta tulkinnasta tutut cameot ovat palanneet. Maukkaimpana mieleeni jäi kenties Christopher Leen reformiklubin vedonlyöjä. Voin suositella tämän(kin) version katsastamista, jos sellainen missio on suunniteilla tai kaipaat vain puhtaasti kelpo seikkailua.

17.06.2018 klo 13:14

The Crown: 2. tuotantokausi

Parista turhauttavasta jaksosta huolimatta toinenkin kausi yltää timanttiseen suoritustasoon. Historiaa tuli kerrattua ja vähän uuttakin opittua. Rapsakkaa näyttelijäntyötä edelleen kaikilta, vaikka Matthew Gooden hahmosta en pitänyt yhtään. Ärsyttävä persoona, mitä vielä näyttelijän maneerit pahensivat. Parhaimmiksi episodeiksi yltivät kuningatarhuonetta kritisoinut jakso, missä eräs ylhäisön jäsen herättää kirjoituksillaan runsaasti kuohuntaa sekä toiseksi viimeinen osuus, missä keskityttiin prinssi Charlesiin. Kolmatta kautta innokkaasti odotellessa.

11.06.2018 klo 13:18

The Crown: 1. tuotantokausi

Ah tätä jännitystä ja draamaa! Saako kuningatar pitää päänsä yksityissihteerin valinnassa vai pitäisikö tässäkin asiassa kunnioittaa perinteitä? Ironia sikseen; juurikin jäykkä pukudraama on aina ollut kuppini teetä. Isot ja vähän pienemmätkin historialliset tapahtumat käydään sarjan ensimmäisellä kaudella läpi ja kaiken mahtavuuden kruununa keikkuu timanttinen näyttelijäntyö.

Niin Claire Foyn kuningatar Elizabeth, kuin Matt Smithin prinssi Philip kuin John Lithgown Winston Churchill alkavat sekoittaa jo silkalla olemuksellaan totta ja tarua toisiinsa äärimmäisen vakuuttavasti. Luonnollisesti lavastus ja puvustus näyttävät siltä, miltä sikabudjetilla tehdyltä sarjalta voi odottaa. Eihän kaudelle voi olla antamatta korkeita pisteitä. Suurempia vikoja ei juuri ole, temmollisesti olisin paria teemaa käsitellyt kauemmin. Kuningattaren kasvutarinaa esimerkiksi olisin kaivannut vielä hieman lisää.

03.06.2018 klo 14:27

Black Mirror - 4. kausi

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Tosin jatkoahan on luvassa jossain vaiheessa, mutta tältä erää kaikki jaksot olen nyt nähnyt. Monelta on kuulunut hieman moitteita tästä kaudesta ja vaikka se pikkuisen huonompi onkin kuin edeltäjänsä, kausi pullistelee silti mitä herkullisinta sci-fi viihdettä. Avausjakso avaa pelin loistavasti, todellista vaaran tunnetta sekä silmäiskuja genren tunnettuihin teoksiin löytyy rutkasti.

Seuraavassa "näin kasvatat lapsesi" jaksossa on tiettyä mukavaa tylyyttä ja se on hyvin näytelty, pikkuisen pliisuksi jäi kokonaisuus kumminkin. Kolmas episodi keskittyi minusta liikaa muihin asioihin kuin sarjan leipään ja voihin eli mielenkiintoisiin tulevaisuudenvisioihin. Hetkittäin jakso oli jopa tylsä eikä etsiväntyö minua varsinaisesti lumonnut missään vaiheessa. Seuraava tarina paransi sitten huimasti, deittailun ihmeellinen maailma näyttäytyi aivan uudessa valossa. Eikä ilman kiehtovia käänteitä selvitä maaliin asti.

Viides jakso tuntuu olevan monien inhokki, itse pidin siitä melko paljon. Koruton lähestymistapa, kauhumainen premissi ja kuvaustapa eivät hellittäneet jännitystä hetkeksikään. Päätösjaksossa kerrotaan useampi toisiinsa enemmän tai vähemmän ohkaisesti liittyvä tarina, missä osa kuvastosta kieltämättä toi hieman epämukavaa oloa ihon alle. Nokkelat viittaukset aiempiin tapahtumiin sekä episodin toimiva tunneydin nostavat osuuden sarjan kärkipäähän.

Neljän tähden kokonaisuus. Kuten ehkä koko sarjakin tähän mennessä. Lisää vaan tätä herkkua tulemaan. Näkökulmia tulevaisuuteen riittää varmasti vielä ties kuinka moniin kertomuksiin.

30.05.2018 klo 13:45

Black Mirror - 3. kausi

Taso edelleen erinomainen. Ensimmäinen jakso menee heti sarjan kärkikaartiin. Somemaailmaa inhoavana itse luultavasti tuollaisessa todellisuudessa etsisin lähimmän jyrkänteen ja hyppäisin siltä vähintään viidesti, jotta varmasti pääsisin kärsimyksistäni. Pelottavampi kuin pahinkaan pöö kauhuilu tai groteskeimmatkaan paloittelut. Ja mainiosti näytelty, Bryce Dallas Howard yllätti kyvyillään, aiemmin olen hänen kohdallaan jäänyt hivenen kylmäksi.

Seuraava jakso hukkaa suurimman osan ideastaan eikä pääjannu tee muuta kuin kirvoita ankaraa ketutusta. Pientä jännitystä kumminkin oli ilmassa. Kolmas episodi luottaa vanhaan kunnon kiristykseen. Ennalta-arvaamaton sekä hyvin näytelty osuus. Pisti miettimään mitä itse tekisin tuossa tilanteessa erilailla (vastaus = miltei kaiken). Neljäs turinointi kummastutti ensi alkuun, yllättäen jakso iski myöhemmin tunteisiin todella syvälle. Erittäin onnistunutta draamanpoikasta siis. Ja kohtalaisen uskottavaa teknologiaa.

Toiseksi viimeinen episodi yrittää ottaa järkytys-kauhistus linjan, missä osittain onnistutaankin. Jos konseptia miettii turhan pitkään tasan kaikki ei käy ainakaan minun järkeeni, joskin aivosolut kävivät silti voimakkaasti ylikierroksilla miettiessä tilanteen moraalisia ulottuvuuksia. Eikä pääosaa todellakaan voi haukkua tässäkään tapauksessa. Viimeinen jakso tosiaan oli liian pitkä kuten IsoVauvakin alla toteaa. Pelottavan uskottava kumminkin jollain kieroutuneella tasolla. Ja taas ne somen idiootit...

Neljäpuolonen heilahtaa. Olen kiitollinen siitä, että sarjan löysin, hyvää sci-fiä ei ole koskaan liikaa. Tasalaatuista ja tuotantoarvoiltaan korkeaa varsinkaan.

28.05.2018 klo 13:44

Black Mirror - 2. kausi

Jopa messevämpi kuin ensimmäinen kausi. Huikeita ideoita edelleen, osa tuttuja, osa sci-fin perushuttuja, kuitenkin omalaatuisella, usein kieroutuneella käänteellä. Ensimmäinen jakso oli mainio, vaikka aluksi vieroksuinkin ideaa. Mutta tunteellisella tasolla tarina kosketti ja Gleeson & Co. näyttelivät ansiokkaasti. Seuraava jakso sitten olikin timanttia. Sekavaa kuviota väännetään useampaan mutkaan ja moraalisesti kiehtovilla vesillä seilataan. Jos uudestaan katsoisin niin sehän tapahtuisi täysin uusin silmin. Hienoa kuvastoa ja upean synkeää tunnelmaa löytyy niin ikään rutkasti.

Kolmas jakso kuulosti paperilla hyvältä, käytännössä juoni oli miltei rasittava eikä se tuntunut missään vaiheessa uskottavalta. Tai herättänyt tunteita suuntaan taikka toiseen. Sentään Jason Flemyng toi vähän karismaa episodiin. Turtuminen politiikan kiemuroihin taitaa vaikuttaa. Neljäs ja viimeinen jakso piti korttinsa piilossa pitkään, ei aivan tarpeeksi pitkään, sillä arvasin parit käänteet nautinnon kannalta liian aikaisin. Tästä huolimatta isot plussat näyttelijöille sekä kiehtoville konsepteille, tumma kuvasto miellytti myös.

23.05.2018 klo 14:28

Wet Hot American Summer: Ten Years Later

Sama joukko, samat kuviot. Tai no, kaikki ovat 10 vuotta vanhempia, kun sovittu jälleennäkemisen aika koittaa. Todella hauska kokonaisuus edeltäjänsä tapaan, lopun parissa jaksossa harmillisesti korttitalo kaatuu ylimpien kerrosten osalta. Liiankin sykkyrälle menevä juoni sekä suoraan sanoen jokuset helpot vitsit laskevat pisteitä. Rakastettavat hahmot ovat komedian sääntöjen mukaan pysyneet itseinään, kukaan ei ole oppinut (juuri) mitään. Muutamat tyypit vilahtavat vain parissa jaksossa, se oli vähän pettymys. Konseptin faneille sekä tökerön huumorin ystäville.

23.05.2018 klo 14:24

Black Mirror - 1. kausi

Aina myöhässä mukaan pöhinään, tulipahan nyt tämäkin nähtyä. Kuulosti juuri sellaiselta matskulta, mikä voisi potentiaalisesti minuun upota ja niinhän siinä kävikin. Ensimmäinen jakso aloittaa turvallisesti poliittisella trillerillä. Viisas ratkaisu, sillä ihmiskunnan muuttuminen neliulotteisiksi kukkakaaleiksi olisi saattanut ajaa osan katsojakunnasta pois heti ensi alkuunsa. Hyvä avaus, näyttelijät ovat nasevia ja erityisesti someulottuvuuden pohdinta kutkutteli aivosolujani (niitä kahta).

Sitten hypätään eri näyttelijöillä vanhaan kunnon dystopiaan, mukana mm. se Get Outin musta kaveri tehden kelpo roolisuorituksen. Tämä episodi toistaa hieman itseään ja alleviivaa tiettyjä juttuja, silti se lieni suosikkini näistä ihan puhtaasti omien henkilökohtaisten preferenssieni pohjalta. Loppuratkaisu yllätti. Kolmas tarina kietoutuu muistiteknologian ympärille. Jännittävä premissi, vähän lattea parisuhdelänkytys toteutus. Varsinkin päähenkilöä näytellyt miekkonen pälleili liikaa. Mutta miettimäänhän tuokin jakso väistämättä sai.

Mahdollisia tulevaisuuden suuntia löytynee vielä rutkasti lisää, innolla jatkan tästä toiseen kauteen. Sci-fin ystäville ehdottoman suositeltava, teknologiaintoilijoille kenties myös. Ajatteleville yksilöille.

19.05.2018 klo 14:36

Wet Hot American Summer: First Day of Camp

Mahtava sarja, joka jatkaa miltei täydellisesti vuoden 2001 elokuvan perintöä. Siinä missä ko. leffa kertoi leirin viimeisestä päivästä, tämä kertoo siitä ensimmäisestä. Mielenkiintoisia siltoja luodaan "vanhoihin" tapahtumiin, arvaamattomia juonenkäänteitä kaadetaan niskaan kuin taannoisessa ALS-haasteessa jäätä ja ihme kyllä, koko vanha jengi on saatu kasaan tätä varten. Ja jokainen ottaa tutun roolinsa välittömästi taas omakseen.

Luonnollisesti nyt väki on vielä runsaammin yli-ikäistä roolihahmoihinsa verrattuna, mikä lisää hauskuutta, dialogissakin tähän viitataan jokusen kerran. Itsetietoinen ja todella hauska perseilysarja. Jos jo aiempaa filmiä inhosi, ei kannattane vaivautua tämän pariinkaan. Linja ei ole miksikään muuttunut, samat ihmisperseet siellä sekoilee. Kuitenkin näkisin että pidempi sarjamuotoinen lähestysmistapa antaa tekijöille enemmän vapautta sekä aikaa kehitellä vitsejä että henkilösuhteita kuin n. 1,5 tunnin elokuva. Seuraavaksi katsonnan alle nappaan 10 vuoden päästä tapahtuvan jälleennäkemisen samalla leirillä.

08.05.2018 klo 14:03

Uusi Sherlock - 4. tuotantokausi

Laskusuhdannetta luvassa. Lama pukkaa päälle. Rikkaat ökysijoittajat vetävät kiireesti rahojaan Sherlockin matkasta ja muuta mukavaa. Ylivoimaisesti huonoin kausi tähän mennessä. Yksi myötähäpeällinen, yksi tylsä ja yksi yliampuva juonikuvio myöhemmin matkan päätepiste on yllättäen tyydyttävä, se selittää paljon hahmojen sisintä. Sääli ettei matka sinne ole kovin viihdyttävä, vaikka mainioita hetkiäkin löytyy kaudesta enemmän kuin minulta sormia ja varpaita. Näyttelijät toki osaavat ammattinsa, mutta käsikirjoitus ei ollut terävimmillään. Oudot juonikuviot kuuluvat toki sarjaan, kornius ja kaiken järjen heittäminen romukoppaan ei. Niukin naukin...

16.04.2018 klo 15:04

Hei taas me pamputetaan

Kahteen boksiin tarpeettomasti jaettu aivan liian überlyhyt sarja ei heikenny viimeissä kolmessa jaksossaan. Huumori on edelleen erinomaisen hilpeää, Nielsen ratkoo rikoksia (tuurilla) ilmeenkään värähtämättä ja lopputeksteissä naureskellaan kuten vanhan liiton tyyliin kuului jonkun laukaistessa nasevan päätöskaneetin jaksolle. Ymmärrän sarjan maineen täysin, tätä herkkua olisi helposti katsonut viisinkertaisen määrän lisää.

16.04.2018 klo 15:01

Hei me pamputetaan

Loistavaa settiä.Pieni osa vitseistä kierrätettiin myöhempään trilogiaan, mutta valtaosa gageista paljastui tuoreiksi. Tai ainakin niin tuoreiksi kuin puujalat voivat olla. Niin ikään pieni osa vitseistä ei naurattanut, esim. toistuvista jipoista se kaikkitietävä kengänkiillottaja oli pikemminkin rippusen ärsyttävä. Sen sijaan Nielsen pitää pokerin typerimmissäkin tilanteissa eikä muutakaan poppoota voi moittia. Minuun vetoaa juuri tälläinen huumori. Neljä tähteä rapsahtaa helposti.

27.12.2017 klo 00:14

Ritari Ässä: 4. tuotantokausi

Ihan katseltava kausi vielä, vaikkakin hienoista tasonlaskua on havaittavissa. Peter Parrosin esittämä uusi hahmo ei oikein toimi saati sitten naurata. Ja ne Devonin ikkunankokoiset silmälasit...Välillä jaksojen seikkailut imaisevat mukaansa, sitten taas joukkoon on keksitty niin väsynyttä salaliitto hörölörölöötä ettei meinannut silmät pysyä auki. Eikä menneiden muistelu toimi tälläisessä sarjassa, missä jokaisesta jaksosta löytyy yleensä itsenäinen juoni. Oikea hetki siis lopettaa Ritari Ässän turinat ennen täyden katastrofin puhkeamista kukkaan.

21.10.2017 klo 21:16

Ritari Ässä: 3 tuotantokausi

Hyvä kausi tämäkin. Ehkä pikkaisen rakenne alkaa toistaa itseään, myös muutamissa jaksoideoissa on menty sieltä missä aitaa ei ole. Harmitus yltyi niin ikään kun Edward Mulharen Devon ei tuntunut useinkaan saavan järkevää tekemistä. Onneksi muut tutut elementit toimivat: miehen ja auton välinen sanailu toimii, konnat saavat aina pataansa ja stuntit ovat pääosin hyväksyttävällä tasolla. Niin ja erilaisia miljöitä nähdään ruudulla kiitettävästi.

21.10.2017 klo 14:05

The Office - An American Workplace: 1. tuotantokausi

Pari ensimmäistä jaksoa meni vielä menoa kummastellessa, mutta sitten lämpenin. Osuvaa huumoria lappaa ovista ja ikkunoista muikeiden persoonien konttoriin. Steve Carellin tilanne yms. tajuton pomo jäi parhaiten mieleeni, tosin olenhan aina pitänyt miekkosesta miltei roolissa kuin roolissa. En tiedä onko mokumenttityyli absoluuttisesti paras valinta, joskin erottuuhan sillä joukosta eikä tarvitse kuunnella valmiiksi käkätettyjä vitsejä. Toisen kauden etsin ehdottomasti seuraavaksi käsiini, tosin sopuhinnalla tietysti.

11.09.2017 klo 00:00

Tuhon aatto

Ihan täyttä ureaa. Koko tympäisevä tapahtumaketju menee juuri niin kuten sen ajatteleekin menevän. Jos siis jaksaa/kykenee enää ensimmäisen tunnin jälkeen ajattelemaan mitään. Näyttelijät sentään eivät ole aivan kaameita, vessapaperille kasaan tuhraistu käsikirjoitus ei luonnollisestikaan anna mahdollisuuksia loistaa sanansäilän tasoilla.

Pitkäpiimäistä hidastelua piisaa ja kun jotain viimein tapahtuu sekin vähä on paskempaa settiä kuin joukko muslimeja syömässä joulukinkkua. 1,5 tähteä, koska kamera sentään on osattu pistää päälle, se osoittaa oikeaan suuntaan, lisäksi näin mainiosta lääkkeestä unettomuuteen voisi tehdä kelpo bisneksen. Hyvän juomapelinkin tästä saisi: ota shotti aina kun ET MISSÄÄN NIMESSÄ toimisi kuten elokuvan henkilöt.

29.08.2017 klo 21:26

Kummeli - Onko nyt hjuva fiilis?

Liikaa ribulihuumoria otettu mukaan. Silkka typeryys nauratti silti ajoittain ja jokunen onnistunutkin uutuus on porukan pääkopista maailmaan putkahtanut, lähinnä kylien kauppaa, jankon betonia ja todella "positiivista" valmentajaa tällä tarkoitan. Niin no, sohvan pykääminen oli niinikään riemastuttavaa katsottavaa. Kokonaisuutena vielä katsottava, onneksi lopettivat ajoissa ennen lopullista plörähdystä (poppoon leffoista en siis ole kaikkia vielä nähnyt)

29.08.2017 klo 21:20

Kummeli - jumankauta juu, nääs päivää!

Hemmetin Fabio ärsytti tasan kybällä, muutenkin vuoden 1997 matsku oli laadultaan epätasaista. Toki hyviä juttuja löytyi huomattavasti enemmän kuin huonoja. 1999 materiaali onkin sitten melkoisen lähellä aiempien kausien timangeja. Studioyleisön mukaanotto tosin hivenen häiritsi katsomiskokemusta. Aziz for the win!

19.08.2017 klo 00:55

Kummeli - artisti maksaa

Samaa mahtavaa tasoa kuin edellinenkin kausi. Ehkä tässä on vielä enemmän klassikkosketsejä ja pienet tyhjäkäynnit yms. hienoiset hutiosumat on saatu karsittua pois. Mainio joukko, jolla piisaa huumoriosaamista enemmän kuin monilla muilla hauskoiksi mainostetuilla hepuilla. Niin kirjoittamisen kuin kameran edessä olon suhteen.

19.08.2017 klo 00:51

Kummeli - kyllä lähtee!

Pienistä ennakkoluuloista huolimatta olihan tämä melkoista settiä. Kelpo liudan eri lausahduksia sarjasta tunsinkin jo etukäteen, mutten sitten muuta. Suurelta osinhan kummelin huumori perustuu toistoon, toistoon ja vielä kerran toiston toistoon. Älyttömät hahmot, jankutus ja juttujen taso eivät varmasti kaikille kelpaa, minuun upposi erinomaisesti. Eikä tämä toki pelkkää pöljäilyä ole, parodia on vaikea laji. Neljä tähteä rapsahtaa.

20.07.2017 klo 01:36

Hullu - Hullumpi - Yläaste

Hauska & viihdyttävä piirrossarja. Sen verran mitä muistan yläasteajoista (joista tosin on vasta kymmenisen vuotta) on tällä tarjota erittäin rapsakoita huomioita peruskoulun arjesta. Toki huomattavasti kärjistettynä sekä väritettynä mutta kuitenkin. Enemmänkin tätä olisin kernaasti katsonut. Itse pidin myös piirrosjäljestä sekä ääninäyttelystä suuresti.

08.01.2017 klo 21:35

Tintin seikkailut

Heti aluksi täytyy tunnustaa etten, jokusen tarinan kokemuksella, kauheasti pidä Tintti albumeista. Päähenkilö on kaiken mahdollisen osaava ylipätevä puhdassydäminen ritari, sivuhahmot melkein yhden vitsin karaktäärejä (ja miltei kaikki miehiä), juoni kiitää eteenpäin kuin pikajuna ja osa tapahtumista tuntuu välillä niin tyhmiltä, että vatsaan sattuu. Jännä sinänsä miten silti pidän paljon esimerkiksi Asterixeista ja Obelixeista sekä Lucky Luke sarjakuvista, joissa kummassakin on osittain samoja vikoja kuin yllä luettelin. Onneksi tämä piirrossarja tekee näistä heikoista puolista sangen siedettäviä.

Niin, jaksoja on rutkasti ja kuulemma ne seuraavat albumeita erittäin uskollisesti. Silti liikkuvan kuvan muodossa tarinat tuntuivat jo seikkailunomaisilta, jännittäviltä kertomuksilta, ei kiireellä läpijuossuilta lottotarinoilta, joissa pulasta kuin pulasta selvitään joko puhtaalla tsägällä tahi päähahmojen uskomattoilla kyvyillä. Alkupään jaksoissa tämä ongelma vaivasi pahemmin, lopussa ei enää juuri ollenkaan. Ehkä niissä putousmaisissa (sori tinttifanit) sivuhahmoissa on siis jotain hyvääkin? Yllättävästi hekin nimittäin naurattivat loppua kohden, tosin toiston toiston toistohan tunnetusti tehostaa vitsejä ja tekee niistä kokijalleen odotettavasti olevia sekä luo illuusion sisäpiiriin kuulumisesta.

Animaatiojälki sarjassa on kaunista ja tuo runsaasti ylistetty tunnari todellakin kuulostaa huikealta. Lisäksi suomalainen ääninäyttely on parasta A-luokkaa. Uudelleenkatsomisarvoa näin pitkällä sarjalla tuskin minulle on, kuitenkin loppujen lopuksi tästä jäi melkoisen positiivinen mielikuva. Päihittää Tintin seikkailut kirkkaasti ainakin nykypäivän sanalla sanoen laiskasti animoidut höpönpöppö piirretyt. Ja hyvä sinänsä ettei mitään tiettyä sanomaa olla tässä lähdetty tunkemaan katsojien kurkuista alas, ne pienet elämänopit tarttuvat näin paremmin mukaan kuin vaivihkaa.

14.12.2016 klo 00:23

Monty Pythonin lentävä sirkus: 4. tuotantokausi

Ilman John Cleeseäkin Monty Python edustaa harvinaisen korkealaatuista komediaa, mikä tosin ei silti ole sama kuin ettei hänen läsnäolonsa puute vaikuttaisi hivenen kokonaisuuteen. Eihään kukaan muutoinkaan mene kiskomaan osia irti hyvin toimivasta koneesta vain nähdäkseen, toimisiko se ilman niitäkin. Monessa muussa tapauksessa vastaus olisi ollut ei, kaikeksi onneksi heidän kohdallaan mitä kiistamattömin kyllä.

Yhtenäisemmät jaksojuonet, absurdi huumori ja yleisesti miltei kaikelle kettuilu kantavat vielä viimeiselläkin kaudella neljään tähteen. Toki näin katsojana toivoisin jaksoja olevan enemmän, mutta sitten taas toisaalta, jos motivaatio jo oli voimakkaassa laskusuunnassa niin laadun tehdessä saman sukelluksen olisi se väistämättä luonut ikävän varjon poppoon ylle. Hatun otan päästä, tässä on kaikkien aikojen komediaryhmä sekä sarja, ei pienintäkään epäilystä.

02.12.2016 klo 14:39

Monty Pythonin lentävä sirkus: 3. tuotantokausi

Itse en näe minkäänlaista tasonlaskua edeltäviin kausiin verrattuna, edelleen ollaan mitä korkeimmissä huumorisfääreissä, joista vasta neljäs (vajaa) kausi pudotti ryhmän alas. Monia klassikoita löytyy tältäkin kaudelta mukaanlukien oma suosikkini miekkosten sketseistä, argumentaatioklinikka. Ja kaikkien australialaisten nimihän tunnetusti on Bruce.

27.11.2016 klo 23:48

Monty Pythonin lentävä sirkus: 2. tuotantokausi

Samalla huippukorkealla tasolla ollaan edelleen. Nyt toisen katselukerran jälkeen voin todeta, että Monty Pythonin lentävä sirkus todellakin kestää katselua mainiosti. Ja koko joukkue pelaa kuin hyvin öljytty kellon koneisto, jossa kokonaisuus on juuri niin vahva kuin heikoin lenkkinsä, mitä tässä ei ole. Klassikot kuten hassujen kävelyiden ministeriö, nötkötti, dejavu-ilmiö ja monet muut tullaan muistamaan vielä sadan vuoden päästäkin.

21.11.2016 klo 00:48

Monty Pythonin lentävä sirkus: 1. tuotantokausi

Monty Pythonista lienee kaikki tarpeellinen, olennainen ja sen semmoinen sanottu. Totean vain että ensimmäinen(kin) kausi sisältää h-e-l-v-e-t-i-n kovaa settiä, lukuisia komediahelmiä ja kautta linjan erinomaista näyttelyä. Jokainen nippeli ja nappeli on oikeilla paikoillaan jänniä välianimaatioita myöten. Anna kuitenkin "vain" neljä ja puoli tähteä, koska kitsastelen täysissä pisteissä pahemmin kuin Roope Ankka.

17.11.2016 klo 00:09

Ritari Ässä: 2. tuotantokausi

Ei aivan yhtä hyvä kausi kuin ensimmäinen mutta ero ei ole suuren suuri. Jokunen tylsäkin jakso on mukaan eksynyt eikä uusi kasvo Rebecca Holden uutena Kittin mekaanikkona vakuuta. Muutoin tämä on täyttä kasaria eikä ollenkaan hassumpaa viihdettä. Kaikesta huolimatta uudelleenkatsomisarvoa tuskin hirveästi on.

03.10.2016 klo 13:53

Ritari Ässä: 1. tuotantokausi

Toiseen hiljattain aloittamaani klassikkoon Miami Viceen verrattuna Ritari Ässä on paljon parempi. On tässä kornitkin hetkensä, mutta Hasse-sedän omalaatuinen karisma sekä noin yleisesti ottaen vetävä kerronta pelastavat. Ja tietenkin KITT on aivan ihastuttava auto. Jokunen stuntti ei ihan mennyt tarkkasilmäiseltä katsojalta läpi, mistä en kuitenkaan pisteitä tällä kertaa vähennä.

12.08.2016 klo 14:37

Miami Vice: 1. tuotantokausi

Yllättävän heikko sarja kaiken kuulemani jälkeen. Ilmeisesti materiaali on ainakin minun silmissäni vanhentunut, sillä useimmat juonet eivät oikein olleet mistään kotoisin, pääosakaksikko oli laimeahko eikä yleisilmekään häikäissyt. Kauden loppupuolella tulee muutama suhteellisen vahva jakso, jotka olisivat ehkä yksittäisinä ansainneet jopa neljä tähteä. Musiikeista sekä cameorooleista annan plussaa, mielenkiintoista nähdä tuttuja kasvoja uriensa alkupuolella.

18.06.2016 klo 21:45

The Sinking of the Laconia

Rippusen liian teatraalinen sotakuvaus, minkä voin laadukkaan toteutuksen vuoksi antaa anteeksi. Tarinassa saksalaisen sukellusveneen miehistö pelastaa upottamansa aluksen matkustajia veden varasta huomattuaan tehneensä emämunauksen. Tätä sitten käydään läpi kummankin osapuolen näkökannalta sodanjohtoja unohtamatta.

Onneksi stoori kerrotaan ilman ylenpalttista sokerikuorrutetta eikä hahmoista tehdä täysin pahvisia möhköjä vaan heissä on myös harmaan sävyjä. Teknisesti yllättävän sutjakka kokonaisuus, veikkaisin ettei rahaa ole ollut takamuksen pyyhkimiseen asti. Hieman ylipitkä, jaaritteluista olisi voinut karsintaa tehdä.

10.06.2016 klo 15:29

Weed - Hopeanuolen Poika

Ehdottomasti katsastamisen arvoinen jatko-osa Hopeanuolelle, missä hidastempoisuus sekä eeppisyys nupit on käännetty kaakkoon. Weed itse on erittäin pliisu sankari, onneksi muussa poppoossa on enemmän karaktääriä. Aluksi inhosin tämän sarjan introa, mutta myöhemmin miltei ihastuin siihen.

Tarinan antagonistit ovat ihanan iljettäviä ja onpa kaiken paatoksen seassa asiaakin mm. kunniasta, etiikasta ja niin edelleen. Kuten muutkin ovat sanoneet animaation taso oli paikoittain laiskaa, toisinaan oikeinkin hienoa. Kaiken kaikkiaan erittäin viihdyttävää settiä.

08.06.2016 klo 20:14

Sherlock Koira

Vauhdikasta menoa, myös visuaalisesti komeaa työtä. Harmi ettei juoneen ole kehitelty juurikaan erilaisia variaatioita. Alkuperäisestä ääninäyttelystä pidin. Pisteet ehkä hitusen yläkanttiin, viihdyttävyydestä annan ekstraa.

18.09.2015 klo 22:52

The Last Templar

Kelvoton minisarja, jossa hyvät asiat ovat aika vähissä. Dialogi on enimmän aikaa karmeaa viisastelua, tarinan konna on erittäin laimea ja suurin osa tapahtumista tuntuu täysin epäuskottavilta. Ei ole olemassa ainuttakaan syytä miksi tämä pitäisi välttämättä nähdä. Annan pläjäykselle kumminkin enemmän kuin yhden tähden, koska kuvauksella on maisemalliset hetkensä ja tähän on eksynyt yksi oikeasti rippusen jännittävä kohtaus.

17.09.2015 klo 21:40

Ylpeys ja ennakkoluulo

Aika mones samasta kirjasta näkemäni versio, joiden keskuudesta tämä BBC:n tuotos nousee varmasti kärkipäähän. Riippuu pitkälti katsojasta viihtyykö tämän parissa, yhtä kaikki pukudraamojen ystäviä hemmotellaan oikein viiden tunnin edestä laadulla. Puvustus sekä lavastus ovat asiaankuuluvasti upeita ja roolitus on tehty rapsakasti. Colin Firthin Mr. Darcystä olin etukäteen kuullut hehkutusta ja melkoisen täydellinen rooli häneltä nähdäänkin.

12.05.2015 klo 13:21

Meteori

Kolme tuntia maailmanlopun tulemista meteorin muodossa, miksi helvetissä tuhlasin tähän aikaani? Halvan näköinen, tuttuja latuja eteneviä lukuisia juoniaihioita ja karseaa dialogia. Näytteleminen sentään ei ole sysipaskaa (suurimmaksi osaksi), mistä syystä pläjäys välttyy puolelta tähdeltä. Se, miten meteorin osumalta vältytään on aivopieruisuudessaan jotain niin uskomaton, että, jumalauta, eipä tässä voi muuta sanoa.

09.01.2015 klo 13:25

Hopeanuoli

Onhan tämä helvetin hieno pläjäys. Ilmeisesti olen muksuna nähnyt leikatun VHS version osittain, joten hienoista nostalgia-arvoa löytyy. Tästä huolimatta leikkaamaton alkuperäinen versio ei ole aivan viiden tähden arvoinen. Sarjasta löytyy aivan uskomattomat musiikit, mistä ehdottomasti plussaa. Myös tarina on melko mielenkiintoinen eikä Akakabutosta paremmaksi tarinan päävastustajaa juuri voi laittaa. Lisäksi onhan tässä lukuisia analogioita tosielämän vaikeuksiin. Saapa sarja koskettavuudessaan miltei kyyneleetkin silmäkulmaan enemmän kuin pari kertaa.

Kuten sanoin täysiä pojoja tämä ei saa syistä, jotka luettelen nyt. Muutamasta jaksosta löytyy hieman turhaa toistoa. Samoin animointi pistää jokusessa kohtaa ikävästi silmään, vaikka kuvasto pääasiassa onkin sangen näyttävää. Kuitenkin heti animen loputtua jää kaipaamaan lisää tai vähintäänkin uudelleen alusta aloittamista. En sitten tiedä onko hopeanuolen pojasta tehty anime mistään kotoisin, sitä en ole nähnyt minuuttiakaan, mutta ehkäpä joku päivä sekin tulee katsastettua.

21.12.2010 klo 16:48

Matka maailman ympäri

Lapsuuden legenda, jonka seuraavan viikon jaksoa odotti aina vesi kielellä nähdäkseen miten tarina etenee. Tämä on aivan toista kuin nykyisin nähtävät mainoksilla kuorrutetut väri-ja valoshow't, joiden sisällön voi sanoa yhdellä sanalla ja joissa ei useimmiten ole järjen hiventäkään.

Suomenkielisessä ääninäyttelyssä ei ole moitteen sijaan mutta olisi kiintoisaa joskus kuulla alkuperäinen espanjankielinen puhe. Tämä on oikeaa lastenohjelmaa, opettavaista ja kasvattavaa. Animointi on tietenkin juuri se näköistä kuin vuonna 1983 ilmestyneelle piirretylle voisi kuvitella. Sisältö kuitenkin korvaa täysin ulkoisen olemuksen. Täysien pisteiden arvoinen sarja.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu