Tapza

Tapza

30.07.2014 klo 19:13

The Grand Budapest Hotel

Riemastuttavaa kohellusta audiovisuaalisesti upeissa puitteissa. Ralph Fiennes on roolissaan mahtava, maailma hahmoineen viehättävän omituinen, ja monet kohtaukset suorastaan ilahduttavan ennalta-arvaamattomia. Nauroin pitkästä aikaa ääneen elokuvaa katsoessani. Pitkästä aikaa olin myös niin ihastunut edessäni näkyvään maailmaan ja sen asukkaisiin, että olin harmissani, kun elokuva loppui. Varmasti tämän vuoden leffatarjonnan kärkijoukkoa.

30.07.2014 klo 18:59

Night of the Living Dead

Toteutus on hiukan kömpelöä, eivätkä näyttelijätkään kovin hyviä, mutta näkemyksellisellä ohjauksella, kuvauksella ja editoinnilla on saatu paikoittain luotua hyvinkin painajaismaista tunnelmaa. Eräs loppupuolen kohtaus on tänäkin päivänä poikkeuksellisen hyytävä ja häiritsevä, vaikka elokuvaa muuten voikin kutsua hieman vanhentuneeksi. Pätkän elokuvahistoriallista arvoa on toki turha kiistää.

30.07.2014 klo 18:47

Kauhunkierre

Kokeellinen kauhujännäri, joka ei tyydy kertomaan tarinaa perinteisillä tavoilla. Editointi on mielenkiintoista. Ajassa edestakaisin hyppiminen on elokuvan yliluonnollista teemaa tukeva tyylikeino, joka tuo mieleen maalaustaiteen kubismin. Valitettavasti tarina ei ole kovinkaan erikoinen, eikä keskeisiin hahmoihin synny mainittavaa tunnesidettä. Lisäksi äänimixauksessa on jotain outoa. Lopetus on ainakin aluksi hämmentävä, mutta loppujen lopuksi siinä ehkä vain yritetään saada yksinkertainen näyttämään monimutkaiselta. Näin erikoisesti rakennettu elokuva vaatisi luultavasti toisen katselukerran.

14.04.2014 klo 03:20

Kätkijät

Visuaalisesti upea ja tunnelmaltaan kiireetön Kätkijät on täydellinen vastakohta nykyajan meluisille, jatkuvaa slapstickiä ja huonoja vitsejä tarjoaville lastenleffoille. Arvostan elokuvan tyylikkyyttä ja sitä, ettei se aliarvioi yleisöään. Perheen pienimpiä ei yritetä viihdyttää koomisilla kevennyksillä, jotka vain särkisivät herkän tunnelman.

Näiden seikkojen takia haluaisin pitää elokuvasta enemmänkin, mutta ikävä kyllä juoni ja hahmot jäävät yksinkertaisesti liian ohuiksi. Vaikka on virkistävää katsoa leffaa, joka ei koe tarpeelliseksi luoda jännittäviä konflikteja ja kertoa perinteisen kaavan mukaan etenevää tarinaa, kaipaisin puolentoista tunnin mittaiselta elokuvalta enemmän sisältöä. Ghibliltä on ennenkin tullut tunnelman varaan nojaavia ja juonellisesti riisuttuja elokuvia (Kikin lähettipalvelu, Porco Rosso), mutta niissä hahmoja on syvennetty tarpeeksi, jotta ruudulla näkyvät tapahtuvat jaksavat kiinnostaa ja tuntuvat merkityksellisiltä. Kätkijöiden hahmot jäävät etäisiksi, vaikka elokuva koostuu enimmäkseen kohtauksista, joissa nämä seisovat paikoillaan ja puhuvat toisilleen,

Sisällön puutteellisuudesta tekisi mieli avautua enemmänkin, mutta Kätkijät on niin sydämellinen elokuva, että sitä on mahdoton vihata ja ikävä kritisoida. Kokonaisuus on kaikin puolin harmiton ja kiltti, mutta ei laskelmoidulta tuntuvalla tavalla. Lisäksi loppukohtauksessa on jotain vilpittömän liikuttavaa ja kaunista, vaikka kerrottu tarina ei ole vahva, eivätkä hahmot tunnu läheisiltä. Kätkijät on Ghiblin heikoimpia elokuvia, mutta siitä voi silti havaita studion ainutlaatuisen tavan rakentaa tunnelmaa ja tuoda minimalistisiinkiin tarinoihin muistettavia hetkiä.

31.03.2014 klo 16:35

Lumottu

Idea on erinomainen ja Amy Adams on täydellinen pääroolissa. Alkupuoliskolla nähdään viehättävää itseironiaa ja nokkelaa huumoria, mutta ennen pitkää nämä piirteet hautautuvat kömpelösti toteutettujen kliseiden ja kiirehdityn, siirappisen tarinan alle. Lopulta elokuva taantuu yksinkertaiseksi romcom-hömppäviihteeksi, jossa ei ole samanlaista taikaa kuin Disneyn hyvissä prinsessasaduissa.

07.03.2014 klo 21:44

Frozen - huurteinen seikkailu

Parasta, mitä Disney on 2000-luvulla tehnyt. Laulut ovat mahtavia ja vievät yhdessä silmiä hivelevän animaation kanssa tarinaa sujuvasti eteenpäin. Onnistuneiden hahmojen kanssakäymistä on viihdyttävä seurata, ja yksinkertaisessa, aidosti taianomaisessa tarinassa on jännittävä moderni kosketus. Katson varmasti uudestaan useita kertoja.

27.12.2013 klo 17:21

Hobitti - Smaugin autioittama maa

Ihan viihdyttävä leffa, mutta yli puolet sisällöstä on täysin joutavaa. Pystyn vielä sulattamaan fanfiction-tasoiset juonilisäykset, kuten kiusallisen kolmiodraaman, mutta pitkitetyn, tarinan etenemistä hidastavan täytteen suhteen en ole aivan yhtä suopea.

Juonta on yksinkertaisesti liian vähän elokuvan kestoon nähden. Toiminta karkaa jatkuvasti spektaakkelimaisiin mittoihin, mutta tarina ei etene millään tavalla. Lähes jokainen kohtaus on venytetty mauttoman pitkäksi, mikä alkaa turhauttaa viimeistään loppupuolella. Vaikka alkuperäisteoksen lisäksi materiaalia on ammennettu muista Tolkienin kirjoituksista, suurin osa elokuvan kestosta on pelkkää erikoistehosteilla kyllästettyä toimintaa, mikä viimeistään kumoaa kaikki väitteet siitä, että tarinan muuttaminen liki yhdeksäntuntiseksi trilogiaksi olisi millään tavalla perusteltua.

Lohikäärme ja 3D HFR tuovat leffalle lisäarvoa.

29.11.2013 klo 00:45

Gravity

Audiovisuaalinen elämys ja malliesimerkki siitä, että oikein käytettynä 3D voi olla muutakin kuin hauska, mutta loppujen lopuksi yhdentekevä lisäefekti. Avaruutta on tuskin koskaan kuvattu elokuvissa aivan tällä tavalla.

Tarina on minimalistinen, eikä tarjoa yllätyksiä, mutta kaikissa elokuvissa ei ole kyse tarinasta. Syvempiä teemoja on silti löydettävissä niitä etsiville.

06.07.2013 klo 00:30

The Lone Ranger

Ei mielestäni lainkaan niin huono kuin väitetään. Huumori on lapsellista ja päälleliimattua, eikä leffa tunnu aina olevan varma miten suurta yleisöä haluaisi viihdyttää. Pituuttakin on liikaa ja toiminta karkaa itsetarkoituksellisiin mittoihin, mutta kokonaisuutena tämä ei todellakaan ole kesäisien aivojennollausleffojen huonommasta päästä. Viihdyttävää ja harmitonta kohellusta, katsoin mielelläni ainakin kertaalleen.

03.06.2013 klo 19:46

The Machinist

Tunnelmallinen ja hyvin näytelty, etenkin Bale on pääroolissa suorastaan huikaiseva, mutta ei järin omaperäinen jännäri. Sen enempää paljastamatta tuntuu, että olen nähnyt jo tarpeeksi monta tämän kaltaisella juonella varustettua leffaa, eikä tämä tarjonnut mainittavia rakenteellisia yllätyksiä.

01.06.2013 klo 02:21

Bambi

Disneyn parhaimmistoa. Kaunis elokuva, joka ei aliarvioi yleisöään. Puhuvista ja tietyissä määrin inhimillistetyistä eläimistä huolimatta yksi animaatiojätin realistisimmista pätkistä, jonka selkeän juonen puuttuminen on yksi sen parhaista puolista.

28.05.2013 klo 23:24

Clueless

Osittain satiirisen otteen voimin keskitasoa huomattavasti parempi teinileffa. Loppu on hiukan imelä ja terävimmillään elokuva tuntuu olevan alkupuolella. Joka tapauksessa oikealla asenteella katsottuna sangen viihdyttävä pätkä.

28.05.2013 klo 01:39

Wedding Daze - sokkohäät

Nolostuttavan typerä elokuva jopa romanttiseksi hömpäksi. Isla Fisher on leffan harvoja valopilkkuja, enkä puhu nyt näyttelystä.

27.05.2013 klo 00:55

Blondin kosto

Edustan jokseenkin harvinaista lajia olemalla parikymppinen mieshenkilö ja pitämällä tästä elokuvasta. Vaikka kyseessä eittämättä onkin uusi salainen paheeni, en aio antaa myönnytyksiä leffan huonoudesta ("onhan se paska mutta tykkään jostain syystä"), sillä mielestäni pätkä onnistuu juuri siinä missä yrittääkin. Bimboilu ei ole ärsyttävää, kun se on tehty näin pilke silmäkulmassa, minkä lisäksi Reese Witherspoon on pääosassa jokseenkin ilmiömäinen. Juoni ei tarjoa yllätyksiä, mutta selkeä sanoma tuntuu vilpittömältä ja elokuvasta jää hyvä mieli. Tietenkin kyseessä on todellisuudesta irrallinen, selvästi omassa vaaleanpunaisessa maailmassaan liikkuva pätkä, mutta niin ovat monet muut, kehututkin elokuvat. Blondin kosto vain tuntuu saavan osakseen tavallista enemmän kritiikkiä juuri tästä asiasta.

Siedän naiivia hömppää ja joskus nautinkin siitä, edellyttäen ettei mukana ei ole mitään moraalisesti kieroa tai muuten kyseenalaista sisältöä. Tässä ei ole. Se on kiltti elokuva.

25.05.2013 klo 15:31

Kaameat pomot

Onhan tämä ihan viihdyttävä. Jamie Foxxin ja Kevin Spaceyn roolisuoritukset ovat leffan parasta antia. Hahmoja, varsinkaan Farrellin esittämää kusipäätä, ja mainion idean tarjoamia mahdollisuuksia ei kuitenkaan hyödynnetä tarpeeksi. Lopputuloksena on pitkälti perustason seksi- ja vessavitsejä laukova jenkkikomedia, mutta varsin viihdyttävä ja hyvin näytelty sellainen.

25.05.2013 klo 00:56

Punch-Drunk Love - rakkauden värit

Menee parempien näkemieni romanttisten komedioiden joukkoon. Omalaatuinen, erikoisella tavalla huvittava ja mielenkiintoisella taidekikkailulla (joka tosin kuulostaa turhan negatiiviselta ilmaisulta ottaen huomioon, ettei se mielestäni tuntunut päälleliimatulta) ryyditetty leffa. Merkittävintä pätkässä kuitenkin on Adam Sandler, sillä niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, hän ei ole pääosassa lainkaan ärsyttävä.

Tarvitsee uusintakatselun.

24.05.2013 klo 15:32

Arkajalat

Energinen ja viihdyttävä, mutta välillä turhan meluisa seikkailuleffa, joka on selvästi perheen nuoremmalle väelle suunnattu. Useimmista koko perheen elokuvina markkinoiduista pätkistä poiketen tämän kuitenkin kestää katsoa loppuun, vaikkei varsinaiseen kohdeyleisöön kuuluisikaan. Hyvä esimerkki siitä, että yksinkertaisen ja lapsenmielisen viihteen voi toteuttaa myös asiallisesti.

23.05.2013 klo 03:24

Rakkauden kahvila

Hyvin näytelty ja sinänsä asiallisesti toteutettu, mutta erittäin kliseinen ja tavanomainen draamaelokuva. Soljuu kuitenkin serran vaivattomasti eteenpäin, ettei tarvitse kesken jättää.

18.05.2013 klo 00:40

Taken

Toimintaa riittää ja se on tehty asenteella, mutta lisäksi Liam Neeson on roolissaan perkeleen kova ja toimintaa edeltävä pohjustus on tehty loistavasti. Ensiluokkainen, jos nyt ei järin omaperäinen tekele lajityypissään.

05.05.2013 klo 18:02

I Saw the Devil

Todella vastenmielinen, mutta silti puhutteleva ja ajatuksia herättävä pätkä. Väkivalta on täysin armotonta ja joitain kohtauksia tekee oikeasti pahaa katsoa.

Vaikka aihe sinänsä on erittäin tuttu, käsittelee I Saw the Devil sitä poikkeuksellisen hyvin. Väkivaltaisesta kostoretkestä kärsivät myös viattomat sivulliset, eikä kukaan seiso lopussa voittajana. Kaiken tämän lisäksi elokuva on erinomaisesti näytelty, kuvattu ja ohjattu.

Tuntuu jotenkin oudolta sanoa, että pidin leffasta, joten taidan tyytyä kuvailemaan sitä sanalla "vaikuttava".

05.05.2013 klo 04:45

Kiltti tyttö

Todella synkkä, kyyninen ja erilainen draamakomedia. Suurin osa hahmoista on outoja ja/tai vastenmielisiä ja leffan esittämä tummasävyinen näkemys maailmasta ja elämästä loppujen lopuksi hyvin todentuntuinen. Näyttelijät pärjäävät rooleissaan mainiosti, Anistonkaan ei tunnu Anistonilta.

Tuskin kolahtaa kaikkiin, mutta minä pidin suuresti. Aliarvostettu pätkä, voisin väittää.

05.05.2013 klo 02:48

In the Land of Women

Näyttelijät tulkitsevat onnistuneita hahmoja hyvin. Leffa etenee vaivattomasti, eivätkä tapahtumat tunnu käsikirjoitetuilta. Perimmäinen sanoma jää kuitenkin hämäräksi ja aiheen käsittely, jos se nyt on sitä mitä uskon sen olevan, aika pinnalliseksi. Pidin kyllä, mutta jälkeenpäin jäsenneltynä ei mikään merkittävä leffa.

01.05.2013 klo 19:38

The I Inside - totuuden rajamailla

Todella kiehtova ja viihdyttävä katselukokemus. En kuitenkaan osaa sanoa, toimiiko lopetus. Se kyllä herättää ajatuksia, mutta on kokonaiskuvaa katsoen aika halpa. Jätti silti varsin hyvän maun suuhun.

28.04.2013 klo 01:30

Pieni tyttö joka asuu kujan päässä

Jännitystä rakennetaan hienovaraisesti ilman nopeita leikkauksia ja pauhaavaa musiikkia. Lopputulos on todella onnistunut, lopetusta myöten tyylikäs trilleri, joka tuo vahvasti mieleen Hitchcockin tuotannon. Jodie Foster on vaativassa pääosassa suorastaan ilmiömäinen.

24.04.2013 klo 00:41

Will Hunting - syntynyt neroksi

Elokuva elämästä. Vaikea kritisoida millään tavoin.

19.04.2013 klo 15:56

Beetlejuice

Mestarillista kohellusta. Ihastuttavia 80-luvun erikoistehosteita pursuavasta lopputuloksesta huokuu ennen kaikkea tekijöiden peräänantamaton innostus luomustaan kohtaan. Rajattu budjetti ei ole tullut taiteen ja hauskanpidon tielle ja visuaalinen tykitys on jopa Burtonin tasolla erikoislaatuista. Leffa ei kuitenkaan ratsasta pelkillä kauniilla kuvilla, vaan tarina ja hahmotkin ovat onnistuneita. Nimihenkilö ja tätä esittävän Michael Keatonin roolisuoritus ovat toki aivan omassa luokassaan, mutta muukin elokuva on kauttaaltaan kiinnostavaa seurattavaa.

Käsittämättömän mielikuvituksellinen ja omalaatuinen kokonaisuus kuuluu ehdottomasti Burtonin uran kohokohtiin. Tässä on leffa, jota väsätessä ei ole tehty kompromisseja, tai jos on, eivät ne näy hektisessä ja hillittömässä lopputuloksessa missään määrin.

25.03.2013 klo 14:59

Arvoituksia arkussa

2000-luvun parhaimpia komedioita. Hahmoja on paljon, mutta keskeisimpiä ehditään syventää puolitoistatuntisen keston aikana yllättävän paljon. Näyttelijät ovat loistavia ja herättävät roolihahmonsa henkiin niin hyvin, että kaikista hölmöilyistä huolimatta heidät todella uskoo oikeiksi ihmisiksi. Tummasävyisestä aihepiiristä ja huumorista huolimatta kokonaisuus on erittäin lämminhenkinen ja hyvällä maulla tehty. Suvun sisäiset ongelmat ratkotaan tyydyttävästi ja tärkeimpien hahmojen kehityskaaret saavat onnistuneen päätöksen. Loistavasti käsikirjoitettu, läpeensä hauska, yllätyksekäs ja nokkela elokuva.

05.03.2013 klo 00:44

Aikamatkustajan vaimo

Tämän elokuvan esittämä aikamatkustustulkinta ei vaan minuun uppoa, vaikka toteutus onkin tyylikäs, näyttelijäsuoritukset kohtalaisia ja tunnelma paikoin jopa koskettava. Leffan, ja muiden samoja sääntöjä noudattavien aikamatkailutarinoiden, mukaan kaikki on valmiiksi kirjoitettu. Tapahtumat ovat seurausta itsestään, millään ei ole alkua eikä loppua, ajassa matkustaminen on ennalta määrätty, eikä ihminen käytännössä voi vaikuttaa oman elämänsä kulkuun lainkaan. Ei sillä, että leffa vaivautuisi pohtimaan, millaisia seuraukset olisivat, jos hahmot yrittäisivät välttää tätä "määrättyä tulevaisuutta". En voi sanoin kuvailla, kuinka paljon tällainen häiritsee minua. Terminatorin tyylisessä toimintaleffassa hölynpölytarinan voi vielä suurilta osin unohtaa, mutta näin juoni- ja hahmovetoisessa draamassa sen ärsyttävyys ja puistattava epäloogisuus korostuvat sietämättömälle tasolle.

Varsinaisesta elokuvallisesta toteutuksesta en keksi varsinaisesti mitään pahaa sanottavaa. Ihan kaunis ja tyylitajulla toteutettu pätkä tämä käsikirjoituksen ulkopuolella on. Loppujen lopuksi en oikein tiedä, mitä mieltä olla elokuvasta kokonaisuutena.

06.02.2013 klo 08:33

The Alphabet

David Lynch on sairas ja kieroutunut paskiainen.

04.02.2013 klo 00:41

Ponyo rantakalliolla

Lapsenomaisempi kuin muut näkemäni Miyazakit, mutta toisaalta kenties animaationeron suloisin työ Totoron ohella. Leffaa on todella miellyttävä katsoa ja Ghiblin elokuville tyypillinen taianomaisuus on jälleen jollain ilveellä saatu taltioitua oikeastaan jokaiseen kohtaukseen.

Rauhallinen, väkivallaton ja visuaalisesti herkullinen elokuvakokemus, joka sulatti ainakin oman sydämeni.

02.02.2013 klo 04:07

Men in Black 3

Symppis ja hauska viihdepläjäys. Juoniaukkoja ja epäloogisuuksia löytyy, mutta kokonaiskuva on näistä huolimatta yllättävän positiivinen. Michael Stuhlbargin esittämä Griffith-hahmo tuo absurdissa kiehtovuudessaan paikoittain mieleen Douglas Adamsin Linnunrata-trilogian, vaikka leffa on muuten huomattavasti tavallisempaa ja turvallisempaa viihdettä. Loppupuolen astetta vakavampi hetki ei kumma kyllä tunnu päälleliimatulta, eikä edes mainittavan siirappiselta.

Kakkosesta en muista mitään, mutta ykkösosasta pidin ja uskaltaisin luonnehtia tätä pitkälti saman tasoiseksi, mistä olin vähän yllättynyt. Aikamatkustusjuonesta tosin löytyy selkeitä aukkoja ja epäloogisuuksia, mikä viittaa hutiloituun käsikirjoitukseen. Kokonaiskuva on tästäkin huolimatta melko positiivinen. Joskus ehkä vain on parempi olla funtsimatta asioita liiaksi.

28.01.2013 klo 19:43

Yes Man

Hauska ja viihdyttävä hyvän mielen komedia. Jim Carrey on Jim Carrey ja Zooey Deschanel kerrassaan ihastuttava. Juoni ja rakenne ovat peruspiirteiltään tyypillisiä ja ennalta-arvattavia, eivätkä vitsit aina osu maaliin, mutta leffassa on kaiken kohelluksen keskellä ihan oikeata asiaa, joka itse asiassa jopa onnistui herättämään ajatuksia. Ei siis lainkaan hassumpi pätkä.

27.01.2013 klo 01:55

Marley & Me

Tunnustan. Jatkuvista leffakokemuksesta irrottavista ja syvempää uppoutumista estävistä häiriötekijöistä huolimatta itku kävi lähempänä kuin minkään muun katsomani elokuvan kohdalla koskaan, mikäli ne pari kakarana koettua raivonsekaista purkausta jätetään pois laskuista.

No niin. Se siitä. Kiva pätkä oli...

20.01.2013 klo 13:29

Django Unchained

Taattua Tarantinoa. Odotettua huumoripitoisempi ja liiotellun väkivaltainen näkemys lännenelokuvasta. Omituiset musiikkivalinnat korostavat leffan omaleimaisuutta, vaikka niin ympäristö kuin tarinan pääpiirteet ovat erittäin tuttuja. Kaikki kuitenkin toimii. Näyttelijäsuoritukset ovat erinomaisia, karismaattisen Waltzin lisäksi etenkin uuden aluevaltauksen leffan pahiksena tekevä DiCaprio jää mieleen, kuin myös paikoittain lähes ääneen naurattava Samuel L. Jackson tämän kusipäisenä alaisena.

Ehkä tällainen toimintaa ja huumoria armottovasti tykittävä kokonaisuus on lähempänä sitä, mitä monet odottivat Tarantinon edelliseltä, yllättävän hidastempoiseksi osoittautuneelta Inglourious Basterdsilta. Vaikka kieli on poskella suurimman osan ajasta, on meiningissä silti suuren spektaakkelin tuntua ja loppupuolella nähdään pari aidosti tunteellistakin kohtausta.

Leffa on taas niitä, joiden loppuminen vähän harmittaa, vaikka pätkällä onkin mittaa lähes kolmen tunnin verran. Näin ensikatselun jälkeen on vaikea sanoa, miten hyvä tämä on suhteessa Tarantinon muuhun tuotantoon, mutta se on selvää, ettei äijä pettänyt tälläkään kertaa. En oikeastaan keksi leffasta mitään huonoa sanottavaa, mutta ehkä kokonaisuudesta puuttuu se kuuluisa "viimeinen silaus"... tai jotain muuta yhtä sisällötöntä ja perstuntumaan perustuvaa kritiikkiä. Oli miten oli, näkemistäni vuoden 2012 leffoista tämä on uskoakseni paras.

08.01.2013 klo 22:03

Prometheus

Kiinnostavia ajatuksia ja kysymyksiä, eikä kokonaisuus ollut aivan niin avoin kuin kuulemani ja lukemani perusteella olin osannut odottaa. Keskeiset hahmot ovat mainioita, mutta pari sivuhenkilöä on masentavasti lisätty mukaan vain alieninruoaksi. Filosofinen ja visuaalinen puoli ovat leffan vahvuuksia, sillä varsinaisessa juonessa on turhan paljon hölmöilyä ja korneja tilanteita, joita ei näin vakavahenkiseltä ja pohdintaan rohkaisevalta sci-fielokuvalta haluaisi nähdä.

Suurimmat mysteerit jäävät selvittämättä ja vaikka leffa ei missään nimessä jää sisällöttömäksi, tuntuu kokonaisuus vajavaiselta ja varmistettu jatko-osa siten jotakuinkin pakolliselta. Osana Alien-jatkumoa tätä ei välttämättä edes tule ajatelleeksi, mutta onnistunut se on sellaisenakin. Tunnelma on hetkittäin yhtä vahva kuin alkuperäisessä klassikossa ja juoni kiehtovien kysymysten voimalla ehkä koko sarjan kiinnostavin.

Kaiken kaikkiaan pidin leffasta hyvinkin paljon, mutta valtavan potentiaalin huomioiden on puolivillaisesti toteutettuihin asioihin tavallista helpompi tarttua.

06.01.2013 klo 16:24

Cujo - kauhun silmät

Ei tosiaan mikään mestariteos, mutta parempi kuin odotin. Pohjustus on huonoa ja hahmoista ei pahemmin anneta syitä välittää, mikä syö kauhun tehoa aika olennaisesti. Sääli, sillä kohtaukset, joissa tappajakoira ahdistelee rämäautossa kyyhöttäviä keskushenkilöitä ovat varsin hyvin toteutettuja. Jännitystä saadaan rakennettua ihan oikeasti. Kirjaan verrattuna tämä on aika kaunisteltu ja kevennetty, varsinkin loppuratkaisun suhteen, eikä sen vuoksi yhtä tehokas.

05.01.2013 klo 14:07

Hobitti - Odottamaton matka

Parempi kuin odotin. Pidän Sormusten Herrasta kirjana, mutta Jackson-tiimin suitsutetut elokuvaversiot olivat odotuksiin nähden melko suuria pettymyksiä, jotka eivät tuntuneet tavoittavan edes murto-osaa alkuperäisteoksen sielusta.

Hobitista sen sijaan voin ilmeisesti sanoa pitäväni sekä kirjana, että elokuvana, vaikka teokset eroavat tyylillisesti melko paljon toisistaan. Nokkelasta ja hauskasta sadusta on muovattu mahtipontinen, lukuisia taisteluita, ja kuitenkin paikoin hyvinkin ylilyöviä ja lapsenomaisia vitsejä sisältävä fantasiaspektaakkeli. Lisäyksiä on aivan julmetusti kirjaan nähden, mutta pitkitettyjä ja monilta osin turhanpäiväisiä mättöosuuksia lukuun ottamatta ne ovat ihan onnistuneita. Ja tapahtumat rönsyilystä ja venytyksestä huolimatta kuitenkin tavallaan etenevät kirjan mukaisesti. Huumoria on mukana runsaasti ja fiilis on kaikesta paisuttelusta huolimatta huomattavasti kevyempi kuin Sormusten Herrassa. Nämä ovat kaikin puolin positiivisia asioita lähdemateriaalin huomioiden.

Kovin moni tuskin on kanssani samaa mieltä, mutta pidän tästä itse asiassa enemmän kuin LotR-leffoista. Toki kyseessä on vasta ensimmäinen osa, joten lopullista tuomiota näin selkeästi jatkostaan riippuvaisesta leffasta on vaikea antaa. Hieman kyllä epäilyttää, saadaanko materiaalia kaavittua tarpeeksi kasaan vielä kahden elokuvan pitimiksi, vaikka lisäykset olisivatkin yhtä huomattavia kuin tässä ensimmäisessä.

05.01.2013 klo 07:07

Juoppohullun päiväkirja

Suomalaiseksi ääliöryyppyörvellyskomediaksi yllättävän visionäärinen ja... kaunis? Huumori on todella rivoa eikä aina erityisen hauskaa, mutta irrottaa leffa ne parit naurutkin. Hetkittäin ote on yllättävän vakava, mutta kokonaisuus ei silti karkaa miksikään moraalisaarnaksi, vaan toimii eräänlaisena härskinä rappiokuvauksena yllättävän hyvin. Myös kuvaus on varsin onnistunutta, mukaan on jopa eksynyt ihan siististi toteutettuja surrealistisia näkymiä, jotka istuvat kaiken alapää- ja paskahuumorin keskelle oudon luontevasti.

Parhaimpia kotimaisia hyvään toviin, mikä tosin ikävä kyllä kertoo myös jotain suomalaisen elokuvan tasosta. Juha Vuorisen alkuperäisteoksia en ole lukenut, mutta tämän katselukokemuksen siivittämänä voisin aloittaa.

01.12.2012 klo 08:46

Viidakkokirja

Kiplingin legendaarinen alkuperäisteos kannattaa suosiolla pyyhkiä pois mielestä kun tätä leffaa lähtee katsomaan. Useita vuosia kattava, lukuisia opettavaisia ja syvälleluotaaviakin tarinoita sisältävä eepos on Disneyn käsittelyssä muuntunut yksinkertaiseksi lastenelokuvaksi, jossa päähahmot kävelevät viidakon halki. That's about it. Leffa ottaa inspiraationsa ja satunnaisia elementtejä Kiplingin kirjoituksista, mutta ei muuten muistuta niitä juuri missään määrin. Matkan varrella tavattavat hupaisat eläinhahmot ovat nekin velkaa kirjallisuuden esikuvilleen lähinnä nimensä verran. Mukana on totuttuun tapaan myös lauluosuuksia.

Itsenäisenä teoksena Viidakkokirja joka tapauksessa toimii. Yksinkertainen tarina on loistavasti rytmitetty, laulut tarttuvia ja hahmot ilahduttavan persoonallisia. Leffa soljuu eteenpäin niin vaivattomasti, että sen voisi katsoa ongelmitta kahdesti putkeen. Hauskan seikkailun rinnalla kulkee lisäksi koskettava ja opettavainen kertomus ystävyydestä, muutoksesta ja elämän iloista. Pieni ja simppeli, mutta klassikko joka tapauksessa.

21.11.2012 klo 08:52

Voices of a Distant Star

Melkoinen saavutus käytännössä kokonaan yhden miehen tekemäksi animaatioksi. Tarina on japanilaisille jokseenkin tyypillisestä korkealentoisuudesta huolimatta aidosti koskettava, eivätkä edes kököt 3D-animaatiolla toteutetut osiot himmennä sen tehokkuutta. Robotit ja avaruustaistelut saattavat tuntua hölmöiltä, mutta ne ovat vain sivuseikka. Keskiössä ovat ihmiset ja ihmistunteet. Tarina ei saa varsinaista päätöstä, mikä saattaa häiritä monia, mutta tavallaan ratkaisu vain tehostaa aidosti kaunista ja puhuttelevaa kokonaisuutta.

04.11.2012 klo 01:31

007 Skyfall

Jätti samansuuntaiset fiilikset kuin Casino Royale aikanaan: Paras. Bond. Ikinä. Oikeasti en osaa sanoa, koska muistikuvat useimmista aiemmista sarjan leffoista ovat sen verran hataria, mutta voi jumaliste kun oli loistava elokuva. Vakavasti otettava, dramaattinen, onnistuneesti hahmovetoinen, mutta toimintakohtauksissa sopivan leikkisä, kuten Bondin kuuluukin. Visuaalisesti leffa on myös huikea, vauhdikas äksön tapahtuu poikkeuksetta upeissa ja jännittävissä puitteissa. Erityismaininnan ansaitsevat loppupuolen huikeat Skotlannin maisemat ja mielettömän hieno lopputaistelu. Hauskat kliseet ja viittaukset aiempiin elokuviin on myös istutettu kokonaisuuteen loistavasti.

Kaiken kaikkiaan siis positiivinen yllätys, joka antaa kovat paineet sarjan seuraavalle elokuvalle. Daniel Craig ei välttämättä ole kaikkien aikojen paras Bond, mutta miehen filmografia kyseisessä roolissa alkaa Skyfallin myötä näyttää todella vakuuttavalta.

31.10.2012 klo 03:39

Brianin elämä

Ei aivan yhtä hauska kuin Holy Grail, mutta elokuvallisesti onnistunein ja ehein Python-leffa. Harvassa komediassa periaatteessa todella kuiva sanailu voi yltyä näin huvittavaksi.

Varsinaista uskoahan tässä ei pilkata, vaan lähinnä uskovaisia. Elokuvan vahvan satiirin voi kuitenkin halutessaan myös sivuuttaa, ja nauttia kokonaisuudesta pelkkänä sekopäisenä komediana. Kyseessä on joka tapauksessa mestaritason saavutus, joka Pythoneille tyypillisesti pysyy hauskana lukuisten katselukertojen jälkeenkin.

31.10.2012 klo 03:14

Monty Pythonin Hullu maailma

Mestariluokan komedia. Huumori on Pythoneille tyypillisesti kaikkea muuta kuin perinteistä ja totuttua, minkä takia se ei varmastikaan iske kaikkiin. Allekirjoittaneelle tämä on kuitenkin eräs kaikkien aikojen viihdyttävimmistä ja hauskimmista elokuvista. Kaistapäinen tarina on melko toissijainen, mutta sitoo toinen toistaan absurdimmat ja hulvattomammat sketsit onnistuneesti yhteen.

Elokuvallisesti ja kerronnallisesti Life of Brian on kenties onnistuneempi, mutta tämän leffan luovuudessaan jäljittelemätön sekopäisyys kohottaa sen omaksi Python-suosikikseni.

27.10.2012 klo 12:54

Kaunotar ja hirviö

Paras Disney-leffa. Joskus yksinkertainen vain on kaunista. Perinteinen satu on kerrottu ja rytmitetty hyvin, draama ja huumori ovat loisteliaassa tasapainossa, eikä pahiskaan ole tällä kertaa täysin mustavalkoinen, vaan toimittaa suurimman osan ajasta enemmänkin humoristisen hahmon virkaa. Alan Menkenin loihtima ääniraita nousee yhdeksi elokuvan merkittävimmistä tunnelmanluojista ja on kautta linjan upeaa kuunneltavaa.

Synkkää taustaa vasten käytävä lopputaistelu on huikean jännittävä ja sitä seuraava kohtaus puolestaan kenties Disneyn animaatiohistorian liikuttavin hetki. Tästä elokuvasta tulee yksinkertaisesti sanottuna lämmin ja hyvä olo.

27.10.2012 klo 12:38

Aladdin

Disneyn animaatioelokuvista ehdottomasti hauskin. Humoristisempi ote ei kuitenkaan ole este aidosti jännittäville ja dramaattisille kohtauksille, joilla todella aletaan herkutella leffan loppupuolella. Suomenkielinen ääninäyttely on kerrassaan loistavaa ja toimii alkuperäistäkin paremmin.

Tähänkään leffaan en usko koskaan kyllästyväni.

27.10.2012 klo 01:32

Matka Kuuhun

Melko hurja kokemus, etenkin aikaansa nähden. Nykypäivänäkin kyseessä on viihdyttävä ja surrealistinen trippi, jonka lyhyen keston aikana saa todistaa jos jonkinlaisia näkymiä. Vaikea verrata oikeastaan mihinkään muuhun, leffa on olemassa aivan omassa maailmassaan, minkä vuoksi se ei varmaan ole vanhentunutkaan niin paljon, kuin valmistusvuoden perusteella saattaisi luulla.

25.10.2012 klo 03:27

Vuokralainen

Kiehtova. Todella kieroutunut ja omituinen, muttei kuitenkaan vaikeasti seurattava. Muutamia huvittavia hetkiä mahtuu mukaan, mutta loppupeleissä nekin vain korostavat leffan ainutlaatuista tunnelmaa. Tapahtumat ovat suurimmaksi osaksi helposti selitettävissä, melko yksinkertaisin ja mielikuvituksettomin menetelmin tosin, mutta loppu kietoo tarinan hienosti yhteen ja jättää sopivasti mietittävää vielä leffan jälkeenkin.

19.10.2012 klo 18:52

Neon Genesis Evangelion: The End Of Evangelion

Käsittämätön elokuva. Todella puhutteleva ja inspiroiva. Hienoja ajatuksia, joita miettimällä on hauska pistää omakin pääkoppa sekaisin. Visuaalisesti ehdottomasti yksi upeimmista ja mielikuvituksellisimmista taidemuodon edustajista, oli puhe sitten animaatiosta tai elokuvasta. Henkeäsalpaavaa kliimaksia seuraava lopetus on juuri sopivan avoin ja hätkähdyttävä.

Kestää taatusti useita katselukertoja, sillä kaiken materiaalin vastaanottaminen ja sulattelu ei varmasti onnistu ensikatselulla. Eikä ainakaan omalla kohdallani vielä toisellakaan. Tässä tosissaan on sellainen leffa, josta voi aina löytää jotain uutta.

16.10.2012 klo 02:03

Kierreportaat

Erittäin jännittävä, miellyttävällä tavalla Hitchcockin mieleen tuova jännäri. Murhamysteeri ei ehkä ole kummoinen, mutta jännitystä rakennetaan todella onnistuneesti ja loppukliimaksin aikana saa miltei pidätellä hengitystään. Kuvaus on erittäin tehokasta ja musiikki tukee visuaalista puolta erinomaisesti.

Kaunis Dorothy McGuire on vakuuttava pääosassa äänensä menettäneenä palvelustyttönä, ja välittää hahmon kokemat tunnetilat loistavasti pelkällä elekielellä. Ymmärrettävistä syistä ohuiksi jäävät sivuhahmot ovat sentään miellyttävän persoonallisia, ja kaikki näyttelijät pärjäävät rooleissaan moitteettomasti.

Tunnelmallisena vanhan ajan jännärinä Kierreportaikko on parhaasta päästä ja pärjää monille aiemmin mainitsemani jännityksen mestarinkin elokuville.

14.10.2012 klo 01:37

Brazil - tämän hetken tuolla puolen

Visuaalisesti yksi huikeimmista koskaan näkemistäni elokuvista. Etenkin viimeinen vartti (tjsp.) on ahdettu täyteen niin sekopäisen nerokkaita hetkiä, että välillä luulin jo pääni räjähtävän. Myös huumori toimii ja samaan aikaan sekä keventää elokuvan tunnelmaa, että tekee siitä entistä kieromman.

Juoni ei aina tunnu etenevän ja rakkaustarinan koin jokseenkin epäuskottavaksi, mutta pääosin leffa on todella kiehtovaa seurattavaa. Lopetus saa melkein itkemään, mutta toisaalta nostattaa pienen hymyn huulille. Sekalainen tunnekuohu sisälläni johti lopulta siihen, etten oikein tiennyt mitä pitäisi ajatella tai tuntea. Positiivinen asia, uskoisin.

Kaiken kaikkiaan Brazil on todella omalaatuinen tulevaisuudenvisio, jonka aion varmasti katsoa useasti uudelleen.

Edellinen sivu | 1 2 3 | Seuraava sivu