Original

Original

Parhaat Kauhuelokuvat

Night of the Living Dead (1968)

Teknisesti elokuva on hiukan kömpelö, mutta valmistusvuoteen katsottuna se on täysin ymmärrettävää. Muuten Night of the Living Dead on loistava kauhuklassikko. Elävien kuolleiden isän, George A. Romeron ensimmäinen kuolleista kertova elokuva on tunnelmallinen ja erinomainen pätkä. Tunnelmaa nostattaa synkät maisemat, taustamusiikki ja jatkuva pauke ympäri taloa. Lisäksi mustavalkoinen väri sopii tähän leffaan loistavasti, joka nostattaa tunnelman kattoon saakka. Isot propsit on annettava sille, ettei elokuvassa olla keskitytty pelkkään vereen ja suolenpätkiin kuten nykykauhuelokuvissa tuppaa käymään. Myös henkilöhahmojen välisiä suhteita on mukava seurata sekasorron keskellä. Ensimmäisellä katselukerralla ihan jännittävä elokuva. Todella tiivistunnelmainen ja erinomainen elokuva, joka klassikko-leimansa on enemmän kuin ansainnut.

Night of the Living Dead rating 4,06

Dawn of the Dead (1978)

Tästä ei elävät kuolleet parane, ei millään. Yksi sana kuvaa tätä ja se on mestariteos. Tässäkin vanhemmassa leffassa on hyvää, että suolenpätkät ja veren roiskuminen eivät ole tärkeintä. Ihmisiä ja heidän välisiä suhteita on kuvattu Romeron tyyliin loistavasti. Seassa on myös huumoria erilaisten musiikkien ja muiden avulla. Tärkeänä osana kauhuelokuvaa myös tunnelma on ihan hyvää. Splatteria on sopivasti ja itse zombietkin ovat jo paljon paremman näköisiä kuin esikoisfilmissä. Näyttelijät hoitavat hommansa myös erinomaisesti. Timanttinen kaksituntinen kauhuelokuva, joka ei jätä ketään kylmäksi. Suosittelen jokaista kauhuelokuvien ystävää katsastamaan tämä klassikko!

Dawn of the Dead rating 4,20

Uinu, uinu lemmikkini rating 3,61