OZMOxD

OZMOxD

17.11.2019 klo 10:18

Kanuunankuularalli

Komediana keskinkertainen, jonka viehätys perustuu oikeastaan karismaattisiin näyttelijöihin. Itsehän katsoin tämän pääasiassa Reynoldsin ja DeLuisen vuoksi, mutta kieltämättä myös Mooren mukanaololla oli vaikutuksensa.

Kanuunankuularallilla on loppupeleissä annettavissa muutamat ihan mukavat naurut, joista moni menee sinne ronskimman äijä-huumorin puolelle. Valitettavasti mukana on myös vitsejä, jotka eivät uppoa kyllä millään.

01.11.2019 klo 20:06

Krampus

Asetelmat olivat kohdillaan ja tehosteet kerrassaan mainiot, mutta... kauhuelokuvaksi tämä leffa oli suhteellisen lepsu. Tässä olisi ollut ainesta niin paljon synkempään ja kovempaan leffaan. Synkkähän tämäkin toki on, mutta ei sillä tavalla, mikä olisi tehnyt siitä paremman leffan.

Komediakaan ei valitettavasti oikein toiminut ja vähän latisti sitä tunnelmaa, mihin elokuva selvästi tähtäsi onnistumatta.

Loppujen lopuksi, kyllä tämän leffan kertaalleen katsoo ja viihtyy, mutta ei tässä mitään niin huikaisevaa ole. Sääli, sillä ainekset olisivat olleet huomattavasti kovempaan leffaan.

27.10.2019 klo 10:21

Leijonakuningas

Sen verran tästä voi alkuun sanoa, että suuria yllätyksiä ei kannata odotella. Elokuvaan on toki lisätty joitain vuorosanoja ja kohtauksia, joita alkuperäisessä animaatiossa ei ole, mutta kun miettii jälkeenpäin, niin ymmärtää aika nopeasti, miksei niitä ollut alkuperäisessä versiossa. Aika iso osa niistä oli täysin turhia. Joiltain kohtauksilta oli myös ilmeisesti "realismin" nimessä poistettu tarvittavia tehokeinoja, jotka tekivät alkuperäisestä elokuvasta niin hienon. Huomaatte kyllä, mikäli katsotte.

Paljon on kritisoitu photorealististen hahmojen ilmeettömyyttä, joka vie elokuvalta sielua ja kyllähän se aika lailla pitää paikkaansa. Itselleni oikeastaan ainoa todella positiivinen yllätys hahmoissa oli elokuvan versio Timonista ja Pumbasta.

Lopputuloksena näkee kyllä selvästi, että tämä elokuva on tehty aika lailla nostalgiaa kaipaavat etusijalla. Jos haluaisin esitellä Leijonakuninkaan uusille katsojille, niin näyttäisin yksinkertaisesti sen alkuperäisen elokuvan. Varmaa on se, että turha odottaa Disneyn lopettavan näiden live-actioneiden tekemistä, kun katsoo miten hyvin tämäkin elokuva tienasi lipputuloillaan.

Kyllä tämän nyt saattoi katsoa, mutta eihän tällä oikein ollut itselleni mitään sanottavaa, muutamia hyvien kohtien lisäksi.

20.10.2019 klo 11:33

Batman

Hyvän mielen elokuva, joka ei ota itseään turhan vakavasti. Meno saavuttaakin oikeastaan jatkuvasti täysin älyttömät puitteet. Onhan se kieltämättä jotakin, kuinka Batmanin joka ainoa kuviteltavissa oleva laite alkaa bat-etuliitteellä ja vimpaimia tuntuu olevaan oikeastaan joka ainoaan kuviteltavissa olevaan skenaarioon ja tilanteeseen. Juuri tähän päättömytteen pätkän viehätysvoima perustuukin.

Batman on nykymaailmassa kenties tunnetuin ns. edgy-lord, mutta 60-luvulla tilanne oli tervetulleen nurinkurinen senkin suhteen.Jos masentavasta menosta haluaa taukoa, niin siihen tämä elokuva kyllä sopii mitä parhaiten.

18.10.2019 klo 21:06

Maailmojen sota

Tekoajankohtansa huomioon ottaen tehosteet olivat todellakin hienoja, mutta kyllä hitusen huonosti aikaa kestäneitä.

Nopeasti etenevä elokuva loppuu myös kuin seinään, mutta toisaalta seuraa tässä uskollisesti alkuperäistä kirjaa.

Kyllä tämä on ihan katsottava elokuva, vaikka nykyihmisen silmään niin kovin päivettynyt. Toisaalta me, jotka pitävät erityisesti 1950-luvun elokuvista, saavat viihdettä koko rahan edestä.

13.10.2019 klo 09:34

Billin ja Tedin maailma

Kreisikomedia, jonka sinänsä yksinkertaisen pääjuonen ympärillä juonikuviot muuttuvat jatkuvasti yhä absurdimpaan suuntaan. Tästä joko pitää tai sitten ei ja itse satuin nyt kallistumaan elokuvasta pitävien puolelle tällä kertaa.

22.09.2019 klo 11:41

Päättymätön tarina

Kasaritehosteiden ilotulitusta. Siinä tämän elokuvan suola lyhyesti. Eikä siinä kaikki, vaan kaikkien tehosteiden lomaan on sisällytetty yksinkertainen, mutta sitäkin mielenkiintoisempi tarina, jonka loppuratkaisu herättää ajatuksia.
Aikaa tämä on kestänyt yllättävän hyvin.

Näyttelijäkaartin lapsinäyttelijät tekivät yllättävän hyvää työtä, vaikka elokuvassa pääasiallisesti huomion viekin sen maailma ja monenmuotoiset ja näköiset hahmot.

Sinänsä harmillista, ettei tullut tätä jo lapsena katsottuna, mutta oikeastaan tämä saattaa kolahtaa aikuisellekin ihan yhtä lujaa synkkien teemojensa vuoksi.

07.09.2019 klo 09:22

Alita: Battle Angel

Lupaavan alun jälkeen lässähtää kyllä täysin. Hahmonkehitys jää puolitiehen, eikä tarinankerrontakaan ole mitään huikaisevaa, itse asiassa kaukana siitä. Pakotettu romanssi ja välillä täydellinen ennalta-arvattavuus eivät ainakaan parantaneet käsikirjoitusta.

Plussaa elokuvalle voi antaa visuaalisuudesta sekä ajoittain toimivasta toiminnasta, mutta kun nämä kaksi tekijä eivät oikein tee vielä elokuvaa.

07.09.2019 klo 09:22

30.08.2019 klo 23:38

Lincoln

Elokuva, joka nojaa puhtaasti dialogiin ja sen vuoksi sortuukin todella usein puhtaaksi jaaritteluksi.

Asiaan perehtymättömän on vaikea ymmärtää, mitä tässä edes tapahtuu ja tärkeät juonikuviot yksinkertaisesti menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mutta onko tässä kyseessä sitten huono elokuva? Mieli tekisi sanoa, että on, mutta kun näin ei oikeastaan ole. Jos elokuvan tapahtumista hiffaa edes vähän, niin kyseessä on oikein hyvin tehty historiallinen filmi ja näyttelytyö on suhteellisen erinomaista. Toisaalta orjuuden lukeminen Yhdysvaltain sisällissodan AINOAKSI ja YHDEKSI syyksi pyöräyttää silmiä muutamankin kerran.

Vaikka elokuvasta allekirjoittaneen tavoin, jollain tasolla pitäisikin, niin totuus on, että tässä on kyseessä kiertelemättä pitkästyttävä ja paikoin paatoksellinen filmi, jonka kyllä kertaalleen katsoo.

23.08.2019 klo 22:30

Hyvää huomenta, Vietnam

Hyvän mielen Vietnamin sodan elokuva, ainakin suurimmilta osin ja verrattuna moneen muuhun.

Kieltämättä Williamsin kehuttu suoritus saa täältä suunnalta lisää kehuja. Elokuva käytännössä rullaa miehen vetämänä täysin ja muut hahmot jäävät täysin taustamaaliksi.

Williamsin komedioille tyypilliset hahmotyypit ovat oikeastaan kaikki sisällytetty tähän leffaan, joten ei tarvitse odottaa ainakaan sen suhteen mitään kovin erikoista. Tässä ei kuitenkaan yritetä liikaa, mikä tekeekin tästä omasta mielestäni Williamsin kenties parhaan yksittäisen suorituksen.

Kyllä tämän voi hyvän mielen leffana katsoa ihan häpeilemättä, vaikka aihe onkin lopulta niin vakava kuin vain saattaa.

09.08.2019 klo 22:47

Kun aseet vaikenevat

Tässä elokuvassa kerrotaan tiivis tarina miehistä, joita ei ehdi oppia tuntemaan, mutta joita ehtii oppia sympatisoimaan.

Sota esiintyy katsojalle raadollisena ja mielettömänä. Sinänsä tämä tekee poikkeuksen amerikkalaisissa toisen maailmansodan leffoissa, sillä se ei edes yritä kertoa sankaritarinaa. Sen vuoksi elokuva on mielenkiintoista seurattavaa, vaikka puutteita toki onkin.

Ehkä yksi hieman ärsyttäväkin piire elokuvassa on turhan runsas musiikin käyttö. Kaiken lisäksi valitut kappaleet eivät sopineet kohtauksilleen alkuunkaan ja se vähän latisti tunnelmaa intensiivisimmilläkin hetkillä. Myös tehosteet olivat vähän halvan oloiset, vaikka ne pyrittiinkin tekemään rajoitusten puiteeessa niin uskottavan oloisiksi kuin mahdollista.

Kaiken kaikkiaan, tässä ei ole paras mahdollinen sotaelokuva, mutta tässä on selvästi aitoa yritystä ja se on mielestäni suuri plussan aihe se.

26.07.2019 klo 22:18

The Imitation Game

Mainio elokuva,mutta kriittisesti tarkasteltuna, Enigman murtamiselle annetaan luonnollisesti todella korostettu rooli unohtamatta homoseksuaalien oikeuksia, mikä oli mielestäni kokonaisuuden kannalta täysin turha osio elokuvassa, mutta joka selkeästi oli ohjaajan sekä käsikirjoittajien mielestä se "the" aihe tässä elokuvassa.

Elokuva kyllä imaisee alku- ja keskivaiheen myötä mukaansa, mutta loppupuolella ei yksinkertaisesti jaksanut enää selkeästi täysin tietoisesti sinne säästettyjen väksin väännettyjen liikuttumiskohtausten vuoksi liikuttua.

Näyttelytyö on toisaalta moitteetonta ja tätä katselee muuten oikein mielellään.

20.07.2019 klo 08:59

Mafiaveljet

Hienosti näytelty ja kerronnaltaan koukuttava mafiasaaga, joka toisaalta on tarinaltaan hyvinkin perinteinen kertomus noususta ja tuhosta. Tarinaa on kuitenkin turhaan venytetty ja huomasin loppupuolella oikeastaan jo odottavani elokuvan päättymistä sen vain kestäessä ja kestäessä.

Näyttelijöistä on vielä erikseen mainittava, että De Niron ja Liottan suoritukset ovat molemmat vertaansa vailla, mutta Pescin roolisuoritus on suorastaan eeppinen. Tuntui siltä, että mies oli syntynyt pelkästään tämän elokuvan rooliaan varten.

Jos gangsteri- ja mafiaelokuvat ovat sydäntä lähellä, niin tässä on kyllä siihen kastiin suositeltava teos.

24.06.2019 klo 16:08

Fury

Alku- ja keskivaihe antoivat jo odottaa todella vaikuttavaa kokonaisuutta, mutta kuten kovin tyypillistä amerikkalaisille sotaelokuville, ei kannata koskaan odottaa liikoja.

Karusta sodan järjettömyyden osoittamisesta sekä hiljalleen ja uskottavalla tyylillä rakentuvasta tarinasta päädyttiin täydelliseen aviot-narikkaan-action-filmi lopputaisteluun, joka on juurikin niin silmiä pyöritettävän korni, epäuskottava ja yliampuva kuin vain saattaa olettaa.

Kuten moni täällä onkin todennut: Elokuvasta jää lopulta käteen kaksijakoinen fiilis. On oikeastaan sääli, että lupaavan oloinen sotaelokuva pilattiin näin totaalisesti, eikä se ole edes sarjassaan ainoa. Kolme tähteä elokuvalle kehtaa antaa hienoista tehosteista ja ennen loppua vallinneesta suht uskottavan oloisesta menosta.

19.06.2019 klo 19:43

American Sniper

American Sniper on turvallisillia aineksilla etenvä elokuva ja siinä mielessä on hyvä. Raiteillaan etenevä tarina on sinänsä moitteeton, mutta se olisi mielestäni ehkä lopulta kaivannut jonkinlaista särmikkyttä.Tämä ei nimittäin hirveästi erotu muista vastaavista teoksista.

09.06.2019 klo 00:18

Näin koulutat lohikäärmeesi 3

Visuaalisesti trilogian hienoin osa. Juonellisesti myös menettelee, vaikka tarina onkin edelleen hyvin hyvin perushuttua.

Täytyy kuitenkin todeta, että tämänkaltaiselle elokuvasarjalle tällainen lopetus on se kaikista toimivin.

07.06.2019 klo 23:29

Syntynyt 4. heinäkuuta

Ylipitkän, melodraamallisen ja hätäisen oloisesti kyhätyn prologin jälkeen elokuva alkaa vasta kunnolla. Vaikka meno parantuukin loppua kohden, selkein ongelma on puuttellinen taustoitus. Vietnamin sodan traumoja käsittelevässä leffassa itse Vietnamin sodalle on jätetty kovin pieni rooli.

Ei tässä ole huonosta elokuvasta kyse, mutta sodan traumaattisesta vaikutuksesta on onnistuttu useammassakin elokuvassa kertomaan huomattavasti paremmin. Esimerkkinä Stonen aiempi elokuva Platoon. Tästä sen sijaan jäi puuttumaan jotain.

31.05.2019 klo 23:33

Jackie Brown

Taattua Tarantinon laatua, ei tästä oikein muuta voi sanoa.Dialogi, moniulotteiset juonikuviot ja tyydyttävä lopetus. Siinäpä tämän elokuvan suola kokonaisuudessaan.

Ehkä pienenä miinuksena sanottava se, että Tarantinon leffoille tyypillistä yliampuvaa väkivaltaa oli tällä kertaa masentavan vähän. Sitä jos olisi ollut edes se tarvittava silaus enemmän, kyseessä olisi ilman muuta viiden tähden elokuva. Nyt se on vain melkein.

25.05.2019 klo 00:04

Kunniattomat paskiaiset

Mielenkiintoinen ja monintavoin poikkeava Tarantinon leffa, jossa on mukana monia miehen muusta tuotannosta tuttuja elementtejä, mutta samalla tässä yritetään vähän uudenlaistakin juttua.

Ensimmäisen mielenkiintoisen osuuden jälkeen elokuvassa otetaan selkeästi rempseämpi etenemistapa. Stereotypioilla, provosoinnilla ja äärimmilleen kärjistetyillä hahmoilla leikitään oikein urakalla.

Ironinen ja ei niin vakavasti otettava elokuva ei kuitenkaan ole omasta mielestäni Tarantinon tuotannon parhaimmistoa. Suurin syy tähän on elokuvan omituinen tapa edetä. Välillä tuntuu siltä, että katsoo vakavalla otteella tehtyä elokuvaa, kunnes seuraavassa kohtauksessa homma muuttuukin täydeksi parodiaksi.Lyhyesti tästä jäi sellainen maku, että tekijät eivät oikein itsekään osanneet päättää, kumpaa olivat tekemässä. Ja juoni vain kasvaa, venyy ja monimutkaistuu.

Ehkäpä tämän olisi sittenkin pitänyt olla joko puhtaasti vakavasti otettava elokuva tai täyttä parodiaa alusta loppuun. Nyt lopputulos vaikuttaa aika sekalaiselta. Joku varmaan toteaa, etten ymmärtänyt elokuvan ideaa, kenties näin onkin. Joka tapauksessa itselleni tämä Tarantinon pätkä ei iskenyt samalla lailla kuin miehen muut elokuvat.

Sääli.

25.04.2019 klo 20:58

Avengers: Endgame

Piiiitkä elokuvasarja saa arvoisensa päätöksen. Juonikuviot ovat sinänsä aika perinteiset ja pituus tuntuu ajoittain aika venytyltä, mutta kyseessä on todellakin massiivinen eepos. Kaikki tässä elokuvassa on suurta myös sen pituus. Itse lopetus oli tyydyttävä ja voin kyllä suositella tämän katsomista.

25.04.2019 klo 07:27

Captain Phillips

Tositapahtumalle uskollinen panttivankitrilleri tai puolidokumentti, on kyllä loppujen lopuksi aika puhtaasti Tom Hanksin elokuva alusta loppuun. Sinänsä merirosvoina riehuneet somali-näyttelijät tekivät kyllä vakuuttavat roolit omalta osaltaan, mutta herra Hanksin varjosta on vaikea päästä pois.

24.02.2019 klo 13:22

Scarface - arpinaama

Ei tästä oikein muuta voi sanoa kuin, että on kyllä kiertelemättä todella hyvä elokuva. Tarina ja hahmot sekä dialogi pysyvät kaikki puitteissaan ja toimintaa on myös enemmän kuin riittävästi.

Mieleenpainuva lopetuskin on mitä mainiointa kamaa ja jättää kyllä elokuvasta mitä omanlaisimman kokemuksen. Ainoa mistä nyt tietenkin voi aina rokottaa on elokuvan pituus ja ajoittainen paikallaanjunnaaminen. Nämä ovat kuitenkin täysin anteeksiannettavia puolia.

09.02.2019 klo 08:06

Tombstone

Kelpo ysäriwesterni. Miljöö ja tunnelma ovat kohdillaan ja ammuskelukohtaukset ovat hiottuja. Loppua kohden menee ehkä jo hieman päättömäksi ammuskeluksi, jonka jälkeen elokuva loppuu kuin seinään.

Kokonaisuutena parempien elokuvien puolella.

01.02.2019 klo 23:44

Conan - barbaari

Näin vuosien jälkeen uusintakatselu ja tällä kertaa ajan ja ajatuksen kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että Arskan tähdittämä Conan onkin yllättäen muistamaani paljon parempi elokuva.

Kasarimainen fantasiatarina runsaan veren ja loppujen lopuksi aika selkeiden juonikuvioiden kanssa on hyvinkin viihdyttävää kamaa.

Aina välillä on mukava huomata, että joillekin elokuville kannattaa sittenkin antaa pitkänkin ajan jälkeen uusi mahdollisuus. Näin kävi tämän filkan kanssa.

26.01.2019 klo 00:51

The Hateful Eight

Tarantinon westernin ja salapoliisimysteerin yhdistelmä toimii todella hyvin.

Elokuvan alku on rauhallinen, ehkä vähän liiankin hidas, mikä saattaa saada malttamattomimmat katsojat tylsistymään ennen aikojaan. Hyvää kannattaa kuitenkin odottaa, ja se päti tämän filkan kohdalla 100%.Lopetus oli kieltämättä tyydyttävimpiä, mihin olen elokuvissa törmännyt.

The Hateful Eightin näyttelijäkaarti koostuu monista uusista, mutta myös Tarantinon leffojen vakionaamoista. Kaikki tekevät suorituksensa antaumauksellisesti ja välillä katsojan on vaikea valita, kenestä hahmosta sitä oikeastaan pitäisi. Kaikki vaikuttavat olevan pohjimmiltaan täysiä paskoja.

Täytyy kyllä todeta tähän loppuun, että fanitin ennen leffaa Tarantinoa valmiiksi todella paljon, niin ehkä tätä tulikin katsottua vähän fanilasien takaa. Mutta toisaalta, elokuva on muutenkin mielestäni todella onnistunut, enkä oikein voi sanoa siitä muuta.

Oikeastaan ainoa selkeä heikkous elokuvassa on, että loppuratkaisu toimii vain kerran, eikä uusintakatselulle ole oikeastaan mitään rahkeita. Ehkä pääasiassa sen takia, en uskalla antaa täysiä pisteitä muuten selkeästi viiden tähden elokuvalle.

18.01.2019 klo 23:11

Mad Max 3 - ukkosmyrsky

En ole varma katsoinko edes Mad Max-elokuvaa.

Alun lupaavan tuttu maailmanlopun maisema antoi odottaa jälleen hyvää, mutta sitten tapahtuukin oikeaoppiminen lässähtäminen tai minun kohdallani oikeastaan lerpahtaminen. Elokuva junnaa eteenpäin täysin mielenkiinnottomilla juonenkäänteillä, eikä aiemman osan rämäpäisestä toiminnasta ole tietoakaan. Ikään kuin keskisormen näyttönä aiemmille osille; Max riisutaan aseistaan heti elokuvan alkuhetkillä. Tässä vaiheessa vähänkään aiempia elokuvia nähnyt katsoja luonnollisesti olettaa, että kohtapuoliin Maxi kaappaa aseensa väkivalloin takaisin ja räiskii tiensä ulos ongelmistaan...kuinka väärässä sitä voikaan ihminen olla.

Puolitoistatuntia ehtii vierähtää, ennen kuin ruudulle pamahtaa ensimmäisen pyörillä kulkeva moottoriajoneuvo. Tässä vaiheessa onneton katsoja olettaa, että tylsä vaihe on takana ja nyt päästään itse asiaan.

Noh, kyllä siinä jonkinlainen toimintakohtauksen raakile oli, mutta ei sitä voi millään muotoa voi sanoa odotukset täyttäväksi. Elokuva tuntuikin unohtaneen tyystin, mistä Mad Max-leffojen viehätys kumpuaa. Joku kuvailikin osuvasti, että elementit olivat tässä elokuvassa olemassa, mutta tekijät eivät osanneet hyödyntää niitä ensinnäkään.

Jos välttämättä haluatte katsoa tämän, niin katsokaa, mutta älkää katsoko samalla vaihteella kuin kahta edeltävää osaa. Tulette pettymään, jos tähän erehdytte.

13.01.2019 klo 13:19

Asfalttisoturi - Mad Max 2

Täytyy kyllä todeta, että tässä on yksi visuaalisesti hienoimpia post-apokalyptisiä elokuvia, mitä olen nähnyt.
Toiminta, ympäristö ja stuntit ovat viimeisen päälle hiottuja ja elokuva oli yleisesti todella viihdyttävää seurattavaa.
Vaikka elokuva onkin todella erilainen edeltäjäänsä verrattuna, on nämä kaksi elokuvaa saatu kuitenkin tyydyttävästi nidottua yhteen. Asfalttisoturi on myös yksi parhaita jatko-osia mitä maailmasta löytyy.

Tarinassa ja käsikirjoituksessa piilee elokuvan suurimmat heikkoudet, mutta toisaalta tarinan ei tämäntyylisessä elokuvassa kuulukkaan olla pääosassa.

13.01.2019 klo 13:15

Mad Max

Toimintaelokuvana toimiva, mutta ensimmäinen Mad Max kallistuu enemmän yhteiskuntakritiikin puoleen. Tarkkailukohteena maailma, jossa tasapainoillaan lain ja oikeuden yhä huterammaksi käyvän laudan päällä. Nuoren kollin Mel Gibsonin vaipuminen täydelliseen armottomuuteen on pätkän parasta antia. Ehkä vauhtia ja vaarallisuutta olisi tarvittu tähän vielä hitusen enemmän.

06.01.2019 klo 17:26

Mowgli on kiistatta synkin viidakkokirja-sovitus, mitä olen nähnyt. Selvästi nuoremmille suunnattujen pehmoilukohtausten vastapainoksi tarjotaan välillä riipaisevia ja suorastaan ahdistavia kohtauksia. Jälkeenpäin jäi kuitenkin sellainen olo, että elokuvassa jätettiin kertomatta todella paljon ja mm. osa hahmokuvauksista jäi silkaksi pintaraapaisuiksi.

Elokuvassa kerrottu versio on selvästi uskollisempi alkuperäisen tarinan tyylille kuin useammat muut näkemäni versiot ja sen vuoksi pidin kyllä itse tästä paljonkin.

CGI on valitettavasti paikoin kankean näköistä ja osalle eläimistä on annettu sen verran ihmismäiset piirteet, että niistä on saatu kaikkea muuta kuin uskottavia.

Miinuksistaan ja outouksistaan huolimatta kyseessä on todellakin katsomisen arvoinen versio Kiplingin tarinasta.

04.01.2019 klo 21:10

District 9

Alkuun fiktiiviseltä dokumentilta vaikuttanut elokuva muuttuukin piakkoin toiminnantäytteiseksi sci-fi rymistelyksi ripauksella sanomaa. Hahmot ovat sympaattisia ja mieleenpainuvia ja tehosteet kieltämättä näyttäviä. Lopun ylipitkää tehosterymistelyä lukuunottamatta, toiminta jaksaa viihdyttää katsojaa koko elokuvan pituuden.

Puuduttavaa puolestaan oli ihmiskunnan paskamaisuuden ylikorostaminen, mikä saikin elokuvan vaikuttamaan paikoin ennemminkin parodialta kuin vakavasti otettavalta filmiltä. Toisaalta "rapuihmisiäkään" ei esitetty täysin nuhteettomina ja puhtoisina hahmoina.

Näyttävä elokuva kaiken kaikkiaan ja voin kyllä suositella.

28.12.2018 klo 15:43

Uuno Turhapuro muuttaa maalle

Ihan viihdyttävää Uunoa kesäisissä maaseudun maisemissa.

22.12.2018 klo 09:21

RoboCop

Robocopin uudelleenfilmatisointi on kieltämättä erilainen alkuperäisen kanssa. Lupaava alku ja keskivaihe ovat elokuvan parasta antia, mutta loppua kohden tarinankerronta alkaa hieman lässähtää. On myös sääli, että alkuperäisen teoksen brutaalisuutta on karsittu todella rankalla kädellä pois.

Viihteenä tämä kyllä menee ja Joel Kinneman ja Gary Vanhamies tekevät ihan onnistuneet roolit. On tämä kuitenkin aika pumpulin läpi ängetty teos alkuperäiseen verrattuna.

17.12.2018 klo 22:09

Käärme ja sateenkaari

Tehosteiltaan ja maskeerauksiltaan ihan hieno elokuva, mutta kyllähän tämä tarinallisesti on aika sekametelisoppa. Sinänsä viihdyttävyys pitää mielenkiinnon elokuvassa, mutta lopun toiminta pitkän pitkäveteisen jakson jälkeen ei sinänsä enää ehtinyt pelastamaan koko elokuvaa.

Katsoo kerran ja siinä se kyllä on.

17.12.2018 klo 22:03

Dracula - vanha vampyyri

Aikanaan varmaankin suhteellisen uraaurtava teos ja onhan tässä kieltämättä klassikosta kysymys. Bela Lucosin roolisuoritus nyt ei esittelyjä kaipaa sen enempää ja kieltämättä jo miehessä on yksinään riittävästi syytä tämän katsomiseen. Tällaiselle toisenlaiseen kauhuun tottuneelle tämä elokuva ei ehkä ollut niin iskevä teos, vaikka huonoksi ei voi millään muotoa haukkua.

16.12.2018 klo 12:23

Asterix ja viikingit

Ihan näppärää animaatiota, mutta valitettavan keskinkertainen filminä. Muutama vitsi tarjosi ihan kivat tyrskähdykset ja useamman Asterix-tarinan yhdistäminen on sinällään hyvin toteutettu, mutta koko paketin kannalta ne eivät hirveästi muuttaneet mitään. Kyllä tämän nyt kertaalleen katsoo ja viihtyy, mutta eiköhän se siihen kertaan sitten jää.

16.12.2018 klo 12:19

Asterix valloittaa Rooman

Onnistunut käännös sarjakuvasta elokuvaksi. Vaikka animaatio ei ole parasta mahdollista, on se kuitenkin todella pieni ongelmana yleisesti. Elokuvassa esiintyvä yhteiskuntasatiiri on puolestaan parasta antia, mitä tästä saa. Oli myös ilo huomata, että tässä on otettu huomioon niin vanhemmat kuin lapsikatsojatkin. Oikeastaan elokuvaa voisi suunnata enemmän vanhemmalle väelle.

13.12.2018 klo 00:49

Peikonmetsästäjä

Hienoja norjalaisia maisemakuvauksia ja tunnelmaa, mutta muuten kyllä elokuvana aika mitäänsanomaton.
Elokuva ei johda oikein mihinkään ja hahmot eivät jaksa kiinnostaa. Tapahtumat etenevät hitaasti ja oikeastaan paikasta toiseen törmäilemällä. Välillä kohdataan CGI-peikkoja, joiden päälle on kyllä selvästi mietitty, mutta toteutus ontui silti.
Viihdyttävänä kertakatseluna tämä meni, mutta uusintakatselulle ei ole oikeastaan minkäänlaista syytä taikka hinkua.

17.11.2018 klo 00:08

1492: Paratiisin valloitus

Ridley Scottin ehkä hieman hämärämmäksi jääny spektaakkeli kuvaa Kristoffer Kolumbuksen matkaa Atlantin yli aina Amerikan mantereen löytymiseen asti.

Sinänsä mukiinmenevä elokuva etenee kuitenkin lupaavan alkunsa jälkeen hieman töksähdellen ja pakko myöntää.että ranskalainen yrmynäytteliijä Gérard Depardieu tuntuu jotenkin merkilliseltä valinnalta italialaisen Kolumbuksen rooliin. Elokuva on kuitenkin Scottin elokuvien tyyliin uskollisella tavalla, hyvin aikaa kestänyt. On kuitenkin painotettava, että tämä ei ole omasta mielestäni miehen parhainta mahdollista.

Hetkensä elokuvalla on ja aivan mahtava tunnari nostavat pisteitä, mutta sinänsä Kolumbuksen tarinan olisi voinut varmasti kertoa vielä syvällisemmin. Elokuva tuntuukin jäävän kovin pinnalliseksi spektaakkeliksi.

14.11.2018 klo 00:38

Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset

Aika samanlaista menoa, kuin edeltäjänsä, mutta kokonaisuutena ei yhtä sulava.

Tämä tulee esille erityisesti elokuvan mielestäni suurimmassa heikkoudessa, joka on sen liian monet hahmot, joista monen rooli jää valitettavasti joko todella suppeaksi tai sitten täydeksi arvoitukseksi. Käsikirjoittajat yrittävät myös kertoa samanakaisesti yksnkertaisesti liian montaa erillistä tarinaa.Tämän vuoksi elokuvan keskivaihe erityisesti on vielä suhteellisen selkeän alun jälkeen paikoin hyvin haastavaa seurattavaa. Fanaattisimmat Rowling-fanit saavat kaiketi tästäkin vaiheesta eniten irti..

Heikkouksistaan huolimatta elokuvalla on myös hetkensä. Tehosteiltaan tämä tarjoaa oivaa silmäkarkkia ja mainittava on, että viimeinen neljännes kieltämättä pelastaa todella paljon ja jätti kiinnostuksen seuraavaa osaa kohtaan elämään. Oikeastaan pelkästään lopetuksen vuoksi, omat pisteeni tälle elokuvalle kohoavat yhdellä kokonaisella tähdellä.

09.11.2018 klo 23:52

Spartacus

Kubrickin eeppinen tarina on tekoajankohtaansa nähden mitä tyypillisin elokuva. Melodraamallisuus ja ylikorostettu näytteleminen ovat elokuvan yksi suola. Kolmituntinen elokuva jaksaa kuitenkin kiinnostaa koko pituutensa ajan muun muassa erinomaisen lavastuksensa ansiosta. Ei voinut ainakaan puhua turhan vaatimattomasta leffasta.

Vaikka kyseessä ei olekkaan sitä parasta Kubrickia, voi tätä silti pitää hyvänä kokonaisuutena.

02.11.2018 klo 23:19

Kuolleiden valtakunta

Aika oli selkeästi tehnyt tehtävänsä tämän ja edellisen elokuvan välillä, jonka olisi omasta puolestani pitänyt olla koko saagan viimeinen elokuva. Neljäs kuolleiden uutta nousua käsittelevä elokuva on kyllä toiminnantäytteinen, mutta sisällöltään kovin ontto.
Nopeasti etenevän elokuvan hahmoja ei opi tuntemaan, eikä näin ollen minkäänlaista samaistumisen tunnetta ehdi syntyä, kuten kävi aiempien osien kanssa. Oikeastaan ainoat vahvat puolet elokuvassa löytyivät goren puolelta, mikä sinänsä on hieman masentavaa.

Kyllä tämän kerran viihdyttyvänä pätkänä katsoo, mutta omasta puolestani se jäi siihen kertaan.

20.10.2018 klo 11:13

Day of the Dead

Ei aivan Dawn of the Deadin veroinen, mutta ei tämä siitä paljoa jälkeen jää.

Tilavan kauppakeskuksen sijaan tällä kertaa zombeilta evakossa ollaankin ahtaissa maanalaisissa käytävissä. Ahtaan paikan kammoksujien painajaisen lisäksi elokuvaan tuo lisää virtaa mökkihöperöityneiden ja oikeastaan hulluuden partaalla tasapainoilevien hahmojen seuraaminen. Alkuun mahdollista ihmetystä herättävät räikeän yliampuvat hahmotkin käyvät elokuvan edetessä oikeastaan järkeen.

Elokuva luo onnistuneesti kuvan täydellisestä lopunhetken maailmasta. Elävät kuolleet ovat käytännössä vallanneet koko maailman itselleen. Vaihtoehdot ovat vähissä ja ne jäljellä olevatkin eivät kuulosta miltään herkulta: Jäädäkkö maanalaisen kompleksin vangiksi odottamaan apua, jota mahdollisesti ei koskaan edes tule? Vai pitäisikö ottaa ainoa helikopteri ja lentää niin kauas kuin bensaa riittää? Otetaan huomioon vielä se, että kaikki bunkkerin asukkaat eivät samaan kopteriin mahdu. Ketä siis jätetään jälkeen? Vaikka elokuvaan sen edetessä rakennetaankin eräänlainen hyvä-paha-astelema, ei katsoja voi olla sympatisoimatta kaikkien hahmojen yhteistä epätoivoista tilannetta.

On myös hyvä mainita, että vaikka elokuvan toiminta onkin säästetty viimeiselle kolmannekselle, on kyseessä tästä huolimatta yksi gorentäytteisimmistä elokuvista, mitä olen nähnyt. Siihen siis kannattaa varautua.

13.10.2018 klo 23:58

Dawn of the Dead

Kehunsa aika lailla ansainnut elokuva, täytyy todeta.

Hitaasti rakentuva elokuva esittelee rauhallisesti neljä päähahmoa, joiden matkaan katsoja ikään kuin "takertuu" sattumalta. Tämänkaltainen hahmonrakennus todellakin toimi, sillä hahmoista tuli oikeasti välitettyä ja heidän halusi nähdä ainoastaan selviytyvän kaikesta, mitä tuleman piti.

Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä ahdistava zombie-kauhu, vaan myös yllättävän nerokasta yhteiskuntasatiiria ja vielä uskottavalla tavalla kerrottuna. Apokalyptisessä maailmassa ei voi luottaa oikein kehenkään ja apua tuntuu olevan turha edes odottaa. Tämän vuoksi katsoja keskittyy tiiviisti seuraamaan neljän päähahmon edesottamuksia ja samaistuu heihin voimakkaasti.

Loppujen lopuksi rtäytyy uudelleen todeta, että kyseessä on kyllä todella hieno elokuva, joka hitaan alun jälkeen ainoastaan paranee loppua kohden.

13.10.2018 klo 01:18

Bram Stokerin Dracula

Tässä olikin aika mielenkiintoinen pätkä. Coppolan muun tuotannon tuntien odotukset olivat ehkä liiankin korkealla.

Perinteiset kauhuelementit ovat paikallaan, mutta itselleni tämä ei kyllä ollut kauhua. Melodraamallisuus ja korostetun runolliset vuorosanat tavallaan lisäävät elokuvaan omanlaisensa tunnelman ja visuaalisesti tämä on kyllä kaunis pätkä. Varsinkin nimikkohahmon monet maskeeraukset olivat viimeisen päälle hiottuja.

Hyvistä puolistaan huolimatta tästä jäi eittämättä jotain pahemman kerran puuttumaan jo mainitsemani kauhun lisäksi. Dracula-kirjan juonta yllättävän uskollisesti seurannut käsikirjoitus olisi ehkä kaivannut vielä enemmän säväystä. Elokuva jäikin aika tasapaksuiseksi kokemukseksi, joka on kertakatselulla nähty.

06.10.2018 klo 10:23

Hiljainen paikka

Elokuva ilman vuorosanoja. Tämä on lähtökohtaisesti todella haastava asetelma, mutta yllättävää kyllä lopputulos oli onnistunut. Kauhuelementit ovat kohdallaan ja elokuva ei loppuratkaisun jälkeen tuhlannut enää aikaa liiallisiin selittelyihin. Joskin loppuratkaisu oli ainakin itselleni turhan helposti arvattavissa.

Viittomakielen ymmärrettävä seuraaminen oli myös ajoittain haastavaa, mutta mitä todennäköisimmin se oli tekijöiden tarkoituskin.

06.10.2018 klo 10:19

Annihilation

Sanotaanko, että suhteellisen trippaavalla otteella tehty elokuva, jonka kauniit maisemat ja hienosti kuvatut kohtaukset tarjoavat kyllä yksinään silmäkarkkia koko pituuden ajan. Käteen jäi kuitenkin itselleni sellainen fiilis, että elokuvassa raapaistiin vain pintaa, ja paljon jäi kertomatta.
Tästä huolimatta kyseessä oli ainakin itselleni hieno katselukokemus.

08.09.2018 klo 22:52

Avengers: Infinity War

Mieleenpainuvaa lopetustaan lukuunottamatta kyseessä on aika perus toiminnantäytteinen Marvel-leffa, joka kyllä jaksaa viihdyttää pituutensa ajan. Ja kuten jo mainittua hienosta lopusta ropisee lisäpisteitä.

26.08.2018 klo 00:03

Gran Torino

Hitaasti ja rauhallisesti etenevä, mutta sitäkin inhimillisempi filkka. Vanhan miehen kasvutarina oli yllättävän hyvin mielenkiinnon yllä pitänyt elokuva ja luonnollisesti suurin kiitos menee Clintin roolisuoritukselle. Itselleni ainoa heikkous elokuvassa oli sen ehkä hieman töksähtävä loppu, mutta kokonaisuuden kannalta se on pientä vikaa.

Hieno elokuva!

18.08.2018 klo 22:23

Armoton

Karismaattinen Clint pitää elokuvaa pystyssä, joka hitaan alkunsa jälkeen huipentuu nimensä mukaisesti armottomaan menoon.
Otteessaan pitävä kaksituntinen, joka tarjoaa katsojalle juuri sitä mitä lupaakin.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14 | Seuraava sivu