Nannaa eli 47 musiikkipläjäystä vuosilta 1972 – 1999.

22.7.2004 00:20

(OBS! Allekirjoittaneella on artistin kuva seinällään.)

Kesällä-04 (jälleen) Suomessa konsertoinut David Bowie on kiistattomasti yksi nerokkaimmista näytte… pankkiir… taidemaal… muusikk… ihmisistä, jotka riippuvat näytillä julkisuuden kuumassa valokeilassa. Jo jonkin aikaa sitten mieheltä julkaistiin kahden lätyskän pahvikääryle, jonka sisältö on niin namia, että allekirjoittaneelta meni päiväkausia toipua nautinnosta. Taas lempii Ziggy egoaan, kuuluisuus lorahtaa päähän ja lopuksi selviydytään maanpinnalle. Yhteensä 47 musiikkivideota ja –esitystä vuosien 1972 – 1999 väliltä.

Levyt sisältävät tyylikkäät valikot, joista pääsee kätevästi kuulemaan joko kaikki biisit kerralla tai jokaisen erikseen. Sisältö on kasattu kronologisesti. Eka kiekko alkaa hurmaavan alkeellisista BBC-nauhotteista, joissa huonohampainen friikki bändeineen laulaa ja soi vähintään yhdeksikön arvoisesti. Mick Ronsonin kanssa tulkittu Starman on biisilistan neljäntenä. Ok kipale, hieno esitys – mutta kuten tämä paketti osoittaa, on Bowie tehnyt parempaakin. Video nr. 9 räjäyttää tajunnan. Mick Rockin ohjaama Life On Mars? on kerrassaan huikea minimaalisessa eleganssissaan. Ylivalotettu Ziggy (vai pitäisikö jo puhua Aladdin Sanesta?) kommentoi maailmaa nerokkaasti. Tahtoo lisää – ja sitähän tulee. Seuraavaksi pyörähtää leike D. A. Pennebakerin Ziggy Stardust-dokumentista. Kekseliäämmät musiikkivideot seuraavat. David Malletin ohjaama D.J. heittäytyy jo hassuttelun puolelle. Laulaako David Jones siinä itsestään vai Disk Jockeysta – sen päättää katsoja.

David Malletin videot (mm. Ashes To Ashes, Look Back In Anger ja Loving The Alien) ovat Bowie -kimaran taiteellisesti mielenkiintoisimpia tuotoksia. Muutamat videoista on ainakin osaksi ohjannut Bowie itse. Niissä on nähtävissä hienostunutta korniutta, mikä on varsin jees. Osa pätkistä on jopa visuaalisesti herkullisempia kuin musiikillisesti. Esim. Julien Templen Blue Jean (v:lta 1984) panee miettimään sen uskomattoman realistista 3D-grafiikkaa (jännä jippo) ja haihduttaa biisin köyhyyden näppärästi taka-alalle.

Kakkoslätyn aloittaa myös Julien Templen ohjaama soundtrack-lohkaisu Absolute Beginners, joka on jo säveltaiteellisestikin parempaa jälkeä kuin Blue Jean. Mediaraidan visionäärisyys on huippuluokkaa. Taso ei siitä juuri laske, tyyli vain muuttuu. Time Will Crawl (ohj. Tim Pope) esittelee Bowien tanssitaitoa, jota mies itse on vähätellyt. Mutta osaahan vanha miimikko liikkua ja kaikkein cooleinhan on se jätkä, joka luo ihan omat tanssikuvionsa.

Toisen kuvalevyn puolivälissä Bowie nälvii juppeja ja esiintyy niin tyylikkäänä, että 1972 kuvattujen otosten miehen voi todella epäillä vaihtaneen planeettaa. Hetkellisen notkahduksen (Buddha Of Suburbia) jälkeen Taavi näyttäytyy inhon rajamailla, Sam Bayerin tuhruisissa kuvakollaaseissa. Floria Sigismondin Little Wonder ja Dead Man Walking jatkavat samalla suunnalla. Rähinävaihe ja samalla koko videokatsaus päättyy kahteen pehmeämpään biisiin, jotka ovat Thursday’s Child ja Survive. Näissä Walter Sternin videoissa Bowie käsittelee mm. vanhenemistaan kevyesti, elegantisti ja sen kummemmin pulttia ottamatta. Tämä kokoelma on ehdoton hankinta jokaiselle, jolla on vähintään yksi korva. Useimmat nykymuusikot täyttävät kriteerin ja ovat – siis mahdollisesti myös Sinunkin suosikkisi – imeneet vaikutteita Taavi-papalta.

The Lista:
Oh! You Pretty Things; Queen Bitch; Five Years; Starman; John, I’m Only Dancing; The Jean Genie; Space Oddity; Drive-In Saturday; Life On Mars?; Ziggy Stardust; Rebel Rebel; Young Americans; Be My Wife; “Heroes”; Boys Keep Swinging; D.J.; Look Back In Anger; Ashes To Ashes; Fashion; Wild Is The Wind; Let’s Dance; China Girl; Modern Love; Cat People (Putting Out Fire); Blue Jean; Loving The Alien; Dancing In The Street; Absolute Beginners; Underground; As The World Falls Down; Day-In Day-Out; Time Will Crawl; Never Let Me Down; Fame ’90; Jump They Say; Black Tie White Noise; Miracle Goodnight; Buddha Of Suburbia; The Heart’s Filthy Lesson; Strangers When We Meet; Hallo Spaceboy; Little Wonder; Dead Man Walking; Seven Years In Tibet; I’m Afraid Of Americans; Thursday’s Child; Survive

Arvosteltu: 22.07.2004