28.4.2007 01:24

Alkuperäinen nimi:耳をすませば
Valmistusvuosi:1995

arina starttaa Tokiolaisesta betonilähiöstä, jossa asustaa 14-vuotias Shizuku vanhempiensa ja vähemmän miellyttävän isosiskonsa kanssa. Shizukua ei lukion pääsykokeisiin lukeminen pahemmin kiinnosta, vaan kesäloma kuluu rattoisasti fiktiokirjoja lukien. Sitten hän huomaa kaikkien lainaamiensa kirjojen lainauskorteissa saman nimen: Seiji Amasawa. Shizukun mielenkiinto herää. Kuka on tämä poika? Onkohan hän komeakin? Vai onko hän sittenkin se ärsyttävä hemmo, joka kävelee aina vastaan väärällä hetkellä?

Shizuku tutustuu Seijiin ja koska tällä tulevaisuudensuunnitelmat ovat jo valmiina, päättää sankarittaremmekin testata kykyjään kirjoittamalla huippuluokan tarinan, mikä ei osoittaudukaan niin helpoksi tehtäväksi…

Mimi wo Sumaseba vie katsojan kasvamisen vaikeuden, ihastumisen ja mielikuvituksen maailmaan. Välillä leffa yltyy erittäin absurdiksi ja mahtuupa mukaan muutama mainio elämänviisauskin. Se kertoo tarinan modernista maailmasta. Elokuvan animaatio on kaunista, mutta musiikki jää hiukan mitäänsanomattomaan osaan, ellei lasketa kappaleen Take me home country roads alkuperäisversiota tai saman laulun japanin kielistä tulkintaa. Lisäksi elokuvan turhan nopean, helpon ja yksinkertaisen oloinen loppuratkaisu syö loppupistemäärää neljästä kolmeen ja puoleen.

Kaiken kaikkiaan Mmi wo Sumaseba on kuitenkin ihan mukiin menevä elokuva, varsinkin ottaen huomioon sen seikan, että se oli nelikymppisenä kuolleen Kondon ainoa ohjaustyö.

nimimerkki: Punahonka

Arvosteltu: 28.04.2007