Lemmikkejä saa kloonata, ihmisiä ei.

6.1.2003 11:05

Alkuperäinen nimi:The 6th Day
Valmistusvuosi:2000

Tulevaisuuden ehkä mahdollisistakin tapahtumista koottu SciFi trilleri, jossa kloonaus on virallisesti kielletty, mutta – kukas sitä uskoo? Lemmikkejä saa kloonata, ihmisiä ei.

Lentäjä Adam Gibson joutuu onnettomuuteen ja hänet korvataan kloonilla. Elokuva on ihan hyvä, mukana on kevyttä jännitystä, mutta se on kokoillan kamaa, kevyttä ajanvietettä. Eikä VHS-kasetin hintakaan päätä huimaa.

Elokuvassa on kritiikin paikka siinä, että mielestäni kloonaukseen menee maku, kun samat henkilöt kloonataan ja kloonataan – monta kertaa. Toisaalta siinä taas piilee elokuvan juoni. Kaksijakoinen juttu. Myös se on kiinnostava seikka, että klooni ei tiedä, että hän on klooni. Hänellä on samat ajatukset ja muistot kuin ”originaalilla” henkilöllä. Niinpä elokuvassa esiintyvä kloonikaan ei tiedä olevansa itse klooni.

Arnold Schwarzeneggerin elokuvahistoriaa katsoen tämä ei ole paras Arska-elokuva. Mutta ei huonoinkaan. Elokuvan juoni kulkee hyvin.

Elokuvan ikäraja – K-15 – mietityttää. Elokuva sopisi mielestäni nuoremmillekin. Sopiva raja olisi mielestäni esim. K-12. Suosittelen elokuvaa, ehkä normaalia parempi elokuva.

Suuren plussan elokuva saa siitä, että mielenkiinto ei päässyt missään vaiheessa loppumaan. Se kun on niin monien elokuvien pulma.

nimimerkki: Maarkus

Arvosteltu: 06.01.2003