Jude

Jude

Val Lewton-ranking

Yö voodoo-saarella (1943)

"Everything good dies here. Even the stars."Upean tunnelman omaava b-leffahelmi. Nuori hoitajanainen lähtee työhommiin saarelle jolla tapahtuu kummia asioita. Tässä on taas hieno esimerkki siitä kun pienellä budjetilla saadaan paljon tyylikästä jälkeä aikaiseksi. Valaistus toimii useassa kohtauksessa hienosti ja kameramies J. Roy Huntille irtoaakin propsit. Voodoo-hommat on tässä myös saatu tuntumaan oikealla tavalla vaikuttavalta.

Yö voodoo-saarella rating 3,15

Leopardimies (1943)

Ei pääse juonen ja tunnelmansa puolesta esim. I Walked With a Zombien tasolle, mutta on The Leopard Manissakin havaittavissa Jacques Tourneurin parhaiden leffojen tapaista viehätystä. Koska tämäkin Val Lewtonin tuottama leffa on vain hieman päälle tunnin mittainen, niin juonikin etenee ripeästi. Ensimmäisen puolituntisen ajan juonen perusidea jaksaa kiinnostaa, mutta sitten vastaan tulee suvantovaiheita. Onneksi Tourneur tiesi yhdessä Lewtonin kanssa hyvän loppuratkaisun tärkeyden, sillä Leopard Manin viimeiset kohtaukset ovat tyylikkäästi kuvattuja. Castista nousee myös esiin mielenkiintoinen suomalaisnimi Tuula Paananen (Tula Parma). Vaikka hänen uransa hollywoodissa jäikin lyhyeksi, niin olihan tällainen yllätys mukava huomata castia selatessa.

Leopardimies rating 3,00

Ruumiinsieppaajat (1945)

Upea tunnelma tässäkin Val Lewtonin tuottamassa klassikossa. Boris Karloff vetää erinomaisen roolisuorituksen ja ansaitusti varastaa myös shown. The Body Snatcherin upeaa tunnelmaa vahvistaa hieno valaistus ja varjojen käyttö, laatujälkeä alusta loppuun saakka.

Ruumiinsieppaajat rating 4,24

Kissaihmisiä (1942)

Tunnelmallinen ja tavallaan mystinenkin b-leffa 40-luvulta. Loppupuoliskolla homma alkaa luistaa paremmin, esimerkiksi se uimahallikohtaus on hyvä osoitus Jacques Tourneurin taidokkuudesta. Tässä on siis paljon visuaalisesti tyylikkäitä kohtauksia 40-luvun tapaan, lisäksi Simone Simon vetää pääroolinsa ansiokkaasti läpi. Itse juonen voi tulkita eri tavoin ja ehkäpä siksikin Cat People tuntuu varsin ajattomalta elokuvalta.

Kissaihmisiä rating 3,95

Seitsemäs uhri (1943)

Nuori nainen lähtee etsimään kadonnutta siskoaan New Yorkiin, mysteeri jos toinenkin ratkeaa lopulta etsintöjen aikana. Hyvinkin simppelistä juonestaan huolimatta The Seventh Victim jaksaa pitää melko hyvin otteessaan jo alusta saakka. Mukana on muutamia erittäinkin hienoja yksittäisiä kohtauksia, esimerkiksi loppupuolen kohtaukset eivät jätä ketään kylmäksi. Taidokkaalla valaistuksella sekä hyvillä äänitehosteilla saadaan näppärästi ehostettua elokuvan tunnelmaa. Näyttelijöistä parhaiten esiin nousee Jacqueline Gibsonin roolissa oleva Jean Brooks.

Seitsemäs uhri rating 3,57

Kuolleiden saari (1945)

Aluksi kuvittelin että tästä muodostuisi keskiverto kauhutarina, mutta kyllä Isle of the Deadin tunnelma tiivistyy mukavasti loppua kohden. Boris Karloff vetää vakuuttavan roolisuorituksen, eikä sovi unohtaa Katherine Emeryn sekä Ellen Drewin hyviä rooleja. Tämän leffan kohdalla huomaa myös mistä Mario Bava mahdollisesti otti vaikutteita omiin elokuviinsa. Propsit irtoaa myös lavastuksesta, äänitehosteista ja valaistuksesta. Varsin hyvää laatukamaa Val Lewtonin tuottamana.

Kuolleiden saari rating 2,79

Kissaihmisten kirous (1944)

Plääh, kylläpä oli aika yhdentekevä "jatko-osa" tämä. Onhan tässä samoja naamoja kuin Cat Peoplessa mutta itse elokuvan tunnelma jää liian latteaksi. En tiedä miksi Curse of the Cat Peoplesta piti tehdä perheleffa kun Cat People tuntuu aivan eri kaliiberin leffalta tämän rinnalla.

Kissaihmisten kirous rating 3,30

Bedlam - kauhujen talo (1946)

Aikalailla keskiverto trilleri Robsonilta. Boris Karloff vetää ihan hyvän roolin tässäkin, vaikka olihan hänellä alla kovempiakin rooleja Lewtonin tuottamista leffoista. Visuaalisesti tämä ei välttämättä ole niin hieno kuin muut Lewtonin tuottamat helmet.

Bedlam - kauhujen talo rating 2,70