Jude

Jude

Mario Bava ranking

Mies mustassa Jaguarissa (1968)

Hyvinkin tyylikästä meininkiä. Heti alusta alkaen ei voi kuin ihailla Mario Bavan taidokkuutta, tällaisissa leffoissa miehen talentti tuli kieltämättä hienosti esille. Vielä kun kässärikään ei ole ollenkaan huono, niin kyllä tämän leffan parissa viihtyy mukavasti. Visuaalisesti tämä on parhaillaan suorastaan lumoavaa katseltavaa, tässä on sitä 60-luvun tyyliä parhaimmasta päästä ja Bava ottaa tästä kaiken irti. Ennio Morriconen loistava soundtrack sopii myös leffaan hienosti, harmi kun tämän hienon soundtrackin alkuperäiset nauhat tuhoutuivat tulipalossa. Kaikenkaikkiaan Danger Diabolik on yhä tänäkin päivänä raikas, leppoisa, hauska ja todella viihdyttävä katselukokemus.

Mies mustassa Jaguarissa rating 3,50

Black Sunday (1960)

Ihan vakuuttavaa jälkeä tämäkin Bavalta. Black Sundayn vahvimpia puolia on sen lumoava tunnelma joka toimii vielä yli 50 vuoden jälkeenkin. Pienestä budjetista on otettu kaikki mahdollinen irti ja Bavan näppäryys näkyy monessa kohtaa. Toisaalta lavasteissa haahuilu tökkii hieman muutamassa kohdassa mutta tuo ei radikaalisti laske arvosanaa. Tästä elokuvasta puhuttaessa ei voi olla mainitsematta Barbara Steelen erinomaista roolisuoritusta, hänen koko olemuksensa on kuin tehty tätä elokuvaa varten ja noissa silmissä sekä kasvoissa on yksinkertaisesti jotain vaikuttavaa. On siis selvää että Steelen panos on tärkeä osa Black Sundayn tunnelmaa.

Black Sunday rating 3,70

Black Sabbath (1963)

Mukavaa kauhuviihdettä pimeään syysiltaan tarjoaa kyllä Black Sabbathin kolme tarinaa. Tuntui että nämä kauhutarinat paranivat mitä pidemmälle mentiin, eli ensimmäinen tarina oli hyvää lämmittelyä ja toinen vampyyritarina iski jo varsin hyvin. Tässä kohtaa Bava osuu visuaalisesti asian ytimeen ja kakkostarina on sikälikin hienoa ja tunnelmallista katseltavaa. Kaiken lisäksi Boris Karloff on kuin luotu toisen tarinan päärooliin. Viimeisen osan aikana löylyä lisätään ja Bava tarjoilee tässä oikein kuumottavan ja tunnelmaa täynnä olevan tarinan. Tässä osassa on myös monia visuaalisesti hyytävän hienoja kohtauksia, propsit niistä. Black Sabbath olisi siis alle neljän tähden pläjäys ilman hyvää viimeistä tarinaa.

Black Sabbath rating 3,88

The Girl Who Knew Too Much (1963)

Visuaalisesti todella tyylikäs leffa, Mario Bava osoittaa jälleen kerran taidokkuutensa. Harmi vain kun juoni ei jaksa pitää otteessaan aivan täydellisesti, mutta kyllä The Girl Who Knew Too Much on silti ihan pätevä trilleri.

The Girl Who Knew Too Much rating 3,80

Knives Of The Avenger (1966)

Ihan OK viikinkileffa Bavalta. Juoni vaikutti alkupuolella lupaavalta, mutta tasapaksua tavaraahana tämä lopulta on. Soundtrack oli ihan kelvollinen kans.

Knives Of The Avenger rating 2,63

Kill, Baby... Kill! (1966)

Huikean tunnelmallista Bavaa, tästä tyylistä minä pidän Marion elokuvissa. Jokainen kohtaus on suunniteltu esim. valaistuksen suhteen todella tarkkaan, ja se myös näkyy. Itse elokuvan pikkukylä tuntuu heti alussa sopivan aavemaiselta, täydellistä goottityyliä siis. Myös juoni jaksaa pitää varsin hyvin otteessaan, joku näissä "kummitustarinoissa" jaksaa viehättää kun ne on näin hyvin ohjattu. Näyttelijöistä pidin eniten Fabienne Dalista joka on tässä mainio velhotar, Bavalla oli selkeästi silmää naiskauneudelle.

Kill, Baby... Kill! rating 2,86

Verta ja mustaa pitsiä (1964)

Kaikinpuolin varsin onnistunut giallo Bavalta. Tunnelma on parhaimmillaan katossa ja visuaalisesti tässä on esillä aikalailla kaikki Bavan tyylin parhaat puolet. Soundtrackilla soivasta lumoavan tyylikkäästä teemakappaleesta vielä plussat.

Verta ja mustaa pitsiä rating 3,79

Bay of Blood - Verilöyly (1971)

Tässä lienee hyvä osoitus siitä että Mario Bavalta löytyi taidokkuutta myös rankempienkin trillereiden ohjaamiseen. Eipä ihme että tämä leffa muistuttaa monia vuosia myöhemmin julkaistuja slasher-klassikoita. Juoni noudattelee pääosin sitä tuttua peruskaavaa, vaikka pari ylläriäkin on seassa. Toisaalta A Bay of Bloodissa on myös visuaalisesti kauniita kohtauksia, joissa Bavan kädenjälki näkyy väistämättä.

Bay of Blood - Verilöyly rating 3,09

Planet of the Vampires (1965)

Pääosin hienon tunnelman omaava sci-fi mysteeri Bavalta. Jälleen kerran pienellä budjetilla on saatu aikaan melko paljon vaikka osa efekteistä näyttääkin melko hulvattomilta. Juonessa on vähän liikaa tyhjäkäyntiä ja siitä tulee väkisinkin miinusta, mutta muutenhan tämän katsoo kepoisasti läpi.

Planet of the Vampires rating 3,17

Son of Satan (1963)

Parhaimmillaan helvetin kaunis ja hyytävän tunnelman omaava mestariteos Mario Bavalta. Bavalle ominainen valaistustapa ja vahva värimaailma on läsnä tässäkin leffassa, mikä jo sinäänsä tekee tästä nautittavaa katseltavaa. Christopher Lee on erinomainen pääroolissa, ja kaunis Daliah Lavi on naispääosassa myös mainio.

Son of Satan rating 4,67

Paholaisen kourissa (1973)

Ei tämä listoillani aivan parhaiden Bavan leffojen joukkoon mene, mutta lähelle päästään. Leffan unenomainen tunnelma kantaa sitä varsin hyvin suvantovaiheidenkin yli.

Paholaisen kourissa rating 2,70

Kalman hääyö (1970)

Ei lopulta tarjonnut mitään täysin erityistä tämä Bavan leffa. Toki onhan tässä visuaalisesti tyylikkäitä kohtauksia ja siitä plussaa ropiseekin, mutta muita hyviä puolia on vaikeampi löytää. Itse elokuvan juoni alkaa ikävästi maistua puulta jo puolivälin paikkeilla. Vielä kun loppuratkaisu on ennalta-arvattavissa, niin kyllä tästä vähän vaisu fiilis jää.

Kalman hääyö rating 2,75

Herkules voittaa helvetin (1961)

Ensimmäinen kosketukseni peplum-elokuvien maailmaan. Mario Bava osoittaa jälleen kerran olevansa taidokas ohjaaja ja pitää nostaa hattua miehen näppäryydelle sekä toimiville ideoille tämänkin leffan kohdalla. Hercules in the Haunted World on siis hieno osoitus siitä että pienelläkin budjetilla voi saada paljon aikaan kun on kekseliäitä tekijöitä asialla. Visuaalisesti hienoimmat kohtaukset sijoittuvat tuonpuoleiseen, Bava käyttää tyylikkäästi vahvoja värejä hyväkseen luodakseen unenomaisen tunnelman näihin kohtauksiin. Kaikenkaikkiaan on siis helppo ymmärtää miksi tätä peplumia pidetään yhtenä genrensä parhaimmista.

Herkules voittaa helvetin rating 3,33

Lust of the Vampire (1956)

Ihan viihdyttävää ja tunnelmallista italokauhua Bava/Freda kaksikolta. Bavan panos näkyy hyvin etenkin loppupuolella, plussaa tulee myös simppeleistä mutta toimivista erikoistehosteista. Kyllä sitä osattiin italiassa jo 50-luvullakin, vaikka Lust of the Vampire ei tasapaksun alkupuoliskon takia olekaan välttämättä aivan italokauhun kärkipäätä mutta kyllähän tämä oli ihan mukava katsoa läpi.

Lust of the Vampire rating 2,67

5 Dolls for an August Moon (1970)

Eipä lopulta kovinkaan kummoinen trilleri Mario Bavalta, onhan hän tehnyt monia paljon mielenkiintoisempiakin leffoja. Näkyyhän tässä silti monet Bavan leffojen ominaispiirteet, mutta kun juoni ei säväyttänyt kunnolla missään vaiheessa, niin kyllähän siinä alkaa pikkuhiljaa jopa pitkästyä.

5 Dolls for an August Moon rating 3,50

Four Times That Night (1972)

Kerran katsottava kepeä komedia Bavalta. Jos haluaa olla ottaa koko Bavan tuotannon haltuun niin ehkä siinä tapauksessa tämän voi katsoa.

Four Times That Night rating 2,25