Jude

Jude

Halloween ranking

Halloween - naamioiden yö (1978)

Ehdoton Horror-klassikko, kestää katselun, vaikka onhan aika tätä hieman kuluttanutkin, mutta se on ymmärrettävää kun leffa ei ollut mikään megabudjetin omaava. Teemamusiikki naulitsee katsojan penkkiin, ja yksinkertaisetkin pelottelukohtaukset toimivat (autokohtaus missä Myers kyttää tyttöjä).

Halloween - naamioiden yö rating 4,14

Halloween H20 (1998)

Taso palautetaan Halloween-sarjaan tämän osan myötä. Ok, parissa edellisessä osassa oli hyvät puolensa ja Myersin backgroundiakin valotettiin, mutta tämä alkaa muistuttaa jo sitä Halloween jatko-osaa mitä itse kaipailin. Mukana on tarpeeksi huumoria, ja sopiva annos synkkääkin menoa. Mitään monimutkaisempaa lisätietoa Michaelista ei enää anneta kuten kutosessa, vaan leffa kulkee aika yksinkertaisella tyylillä loppuun saakka. Miinuspuolina mainittakoon musiikit (lopussa sentään älyttiin käyttää alkuperäistä versiota tunnarista) ja Michaelin maski, joka ei kyllä näytä pelottavalta tässä. Tästä muovautuu jatko-osa joka on aivan nelosen tasoinen omilla listoillani. Hyvää Halloween-viihdettä.

Halloween H20 rating 3,23

Halloween 4 (1988)

Heikon kolmosen jälkeen Myers otettiin takaisin ruotuun ja näin saatiin eloa sarjaan. Alun perusteella homma näyttää toimivalta, mutta keskivaiheilla juonessa tulee pientä lässähdystä ja muutama ennalta-arvattava kohtaus on myös mukana. Plussaa tulee Donald Pleasencestä, joka toimii tässä leffan tukipilarina, pitäen mielenkiintoa yllä. Hän on oma suosikkinäyttelijäni tästä sarjasta. Myös lapsinäyttelijä Danielle Harrikselle propsit. Loppuratkaisu antaa leffalle pienen mahdollisuuden jatkaa vitososaan, kuten myös se, että Myersin taustoista ei vielä tiedetä paljoa.Kelpo kauhuleffa, joka kompastelee ajoittain juonessa ja ennalta-arvattavuudessa. Paras jatko-osa sitten kakkosen kuitenkin.

Halloween 4 rating 3,53

Halloween 2 - Tappajan paluu (1981)

Mielenkiintonen juoni sikäli, että se jatkuu suoraan samasta yöstä. Tarinaan mahtuu muuten monia aukkoja jotka ajoittain ärsyttää, mutta on niitä huonompiakin horror-jatko-osia nähty, joten kyllä tää kannattaa katsoa jos ykkönenkin upposi.

Halloween 2 - Tappajan paluu rating 3,68

Halloween III - pahuuden yö (1982)

Tunnari on muuttunut, Myers on poissa ja ylipäätään Halloween-sarjan idea oli muutettu tässä osassa. Pyrittiin jatkamaan sarjaa tällaisilla erilaisilla kauhupätkillä, sisältäen uuden tarinan. Olihan tässä hyvää camp-huumoria ja mieluummin tätä katsoi kuin kierrätetyllä juonella toteutettua Myers-tappopätkää. Ja Tom Atkinsille menee toki plussat. Vaikka juonessa oli taas aukkoja, oli tässä enemmän psykologista horroria, kuin aiemmissa osissa. Juonen alla velloo pahuus ja tästä olis voinut saada vallan mainionkin pätkän jos olisi julkaistu itsenäisenä leffana ilman Halloween-nimikettä. Silti, katsottavaa aivot-narikkaan horror-menoa.

Halloween III - pahuuden yö rating 2,44

Halloween 5 (1989)

Nelososassa oli vielä jonkinlaista yritystä, mutta tässä haiskahtaa jo enemmän rahastus. Mukana on liikaa ennalta-arvattavia kohtauksia, ja erittäin turhia teinien silpomisia + heidän suhteidensa läpikäymistä. Lopun 15-20minuuttinen sitten on jo sen verran hyvä, että tälle kelpaa antaa kaksi tähteä. Myös lopetus on ihan tarpeeksi mysteerinen, joten jälleen kerran ovi avattiin jatko-osalle. Enemmän olisi kaivannut syvempää tietoa Myersistä, mutta kun dollarin kiilto silmissä näitä tehtiin, niin ei sille mitään voi.

Halloween 5 rating 3,08

Halloween - The Curse of Michael Myers (1995)

Halloween 6 (Producer's cut, bootleg-versio)Jo kuudenteen osaan edennyt Halloween tuo vihdoin kaivattua lisätietoa Michaelista. Producer's cuttia on kehuttu paremmaksi mitä leffan yleiseen levitykseen mennyt versio, mikä voi pitää paikkaansa. Tämä on vähintäänkin parempi mitä viitonen, ja on lähes nelosen veroinen pätkä. Synkkä tyyli tuo mieleen jopa ykkösosan, mutta pelottavuus ei ole niinkään palannut. Ehkä pienellä tiivistämisellä tästä olisi saatu vielä sujuvampi. Toki Myersin alkuperien selitys voi vaikuttaa joillekkin kehnolta, mutta itse tykkäsin Thorn -ideasta.RIP Donald Pleasance

Halloween - The Curse of Michael Myers rating 2,74