Jude

Jude

A Nightmare On Elm Street-ranking

Painajainen Elm Streetillä (1984)

Yksi 80-luvun horror-leffojen suurista klassikoista. Wes Craven todella osui kultasuoneen tämän leffan kohdalla. Juoni on erottuva ja omaperäinen, melko pienellä budjetilla on saatu hyytäviä kohtauksia aikaiseksi. Muutamat unikohtaukset ovat kyllä mieleenpainuvia, ja oikeastaan vain kolmosessa päästiin lähelle tätä tasoa.

Painajainen Elm Streetillä rating 3,91

Painajainen Elm Streetillä 5 - Painajaisten lapsi (1989)

ANOES 4 oli melkoinen kassamagneetti, joten heti seuraavana vuonna leffasarjalle saatiin jatkoa. Elokuvan dream child-idea ei oikein toimi alkuunkaan, joten se on jo yksi leffan kompastuskivistä. Myös Alice Johnsonin muuttuminen neljännen osan vahvasta hahmosta normaaliksi kuolevaiseksi oli kehno idea. ANOES 5 menee vähän liikaa huumorin suuntaan, eikä Freddiekään ole enää pelottava unien hahmo. Kaikenkaikkiaan melkolailla surkea jatko-osa.

Painajainen Elm Streetillä 5 - Painajaisten lapsi rating 2,34

Painajainen Elm Streetillä 7: Uusi painajainen (1994)

Wes Craven palasi leffasarjansa kimppuun vielä kolmannen kerran, ja sattumoisin tämä on minulle kolmanneksi paras Elm Street-elokuva.Tietynlainen synkkyys on saatu takaisin, ja uudenlainen 1990-luvun tyyli on havaittavissa esim. värimaailmoissa. Juoni on ovelasti tehty, mikä lisää mielenkiintoa. Heather Langenkampin paluu elokuvasarjaan on myös hieno juttu, ja Robert Englund tekee jälleen kerran ikimuistoisen roolin Freddynä.Jos on jo näin pitkälle päässyt elokuvasarjan katsomisessa, niin New Nightmare on ehdottomasti katsomisen arvoinen pätkä.

Painajainen Elm Streetillä 7: Uusi painajainen rating 2,98

Painajainen Elm Streetillä 4 - Unien valtias (1988)

Hieman huonompi joka osa-alueella kuin edellinen osa, pidin kolmosesta niin paljon, että tästä tuli väkisinkin pieni pettymys. Muutamia hyviä kohtia oli toki, kuten vesisänkyyn tappaminen esimerkiksi ja kun Alice juoksee monta kertaa kuorma-autolle jossa yritetään hämätä katsojaa. Erikoistehosteissa ja visuaalisessa puolessa tämä taitaa hieman voittaa kolmosen, muuten häviää kyllä siis edeltäjälle. Ihan kelpo leffa ja 3/5 tähteä minulta.

Painajainen Elm Streetillä 4 - Unien valtias rating 3,18

Painajainen Elm Streetillä 2 - Freddyn kosto (1985)

Pettymyshän tämä oli ykkösen jälkeen, liian nopeasti tehty rahastusleffa. Edellisen leffan pääosien esittäjiäkään ei saatu mukaan Freddyä lukuun ottamatta. Muutamat tapot sentään ihan mielenkiintosia jälleen.

Painajainen Elm Streetillä 2 - Freddyn kosto rating 2,78

Viimeinen painajainen Elm Streetillä - Freddyn kuolema (1991)

Vaikka Elm Street 5 olikin melko surkea jopa ANOES-mittapuulla, niin silti elokuvasarja oli katsottava loppuun mielenkiinnon vuoksi. ANOES 6: The Final Nightmaren piti olla elokuvasarjan päättävä osa, mutta kuinkas lopulta kävikään.. Elokuva on jo melkolailla erityylinen verrattuna vaikkapa ykköseen tai kolmoseen, myös Freddyn taustoja pyritään valottamaan. Huumoria yritetään puskea enemmän, ja vakavasti otettavat kohtaukset jäävät vähiin. Pieniä Twin Peaks viboja olin havaitsevinani leffan kylästä. Loppukohtauksen olisi voinut katsoa myös 3D-lasit päässä, mikä taisi olla 90-luvun alussa vielä uutta ja hienoa. Freddy's Dead on piirun verran parempi mitä 5. osa, mutta siihen se sitten jääkin. Kyllä tämän silti katsoo ainakin kertaalleen.

Viimeinen painajainen Elm Streetillä - Freddyn kuolema rating 2,66

Painajainen Elm Streetillä 3 - Unien soturit (1987)

Tulipa tämäkin katsottua ja ei jälkeenpäin ajateltuna tuottanut pettymystä. Alkupuolella jo hommaa jaksaa seurata, ja on mielenkiintoista katsoa, että ketä seuraavaksi lähtee nuorten ryhmästä pois. Minusta Dream Warriors idea oli mainio, ja en yllättynyt että Wes Craven ei pettänyt vieläkään, koska juoni oli hyvä ja tätä jaksoi seurata, toisin kuin vaikkapa kakkosta. On siis tällä hetkellä jopa oma suosikki PES-sarjasta, jota olen nyt 4 ekaa leffaa katsonut. Järjestys aika selvä: 3, 1, 4, 2.Musiikeista tulee myös iso plussa, Dokkenin valitseminen pariinkin otteeseen oli hyvä juttu, Dream Warriors soundtrack-biisi on juuri tämmöseen sopiva veto. Tuo aina leffan fiilikset mieleen.

Painajainen Elm Streetillä 3 - Unien soturit rating 3,39