Jude

Jude

15.11.2013 klo 10:40

Koyaanisqatsi: Life Out of Balance

Vielä tänäkin päivänä vaikuttava ja ajatuksia herättävä katselukokemus.

11.11.2013 klo 10:55

Häikäilemättömät

Ihan toimivaa film noiria Josep H. Lewisilta. Visuaalisesti tämä on tyylikästä katseltavaa, muutama kohtaus on esim. valaistuksen suhteen täydellisyyttä hipovaa noiria. Leffan juonikaan ei liiemmin junnaa paikallaan, vaikka ei tässä toisaalta mitään jäätäviä yllätyskäänteitäkään nähdä.

11.11.2013 klo 10:52

He tappoivat öisin

Onhan tämä mieleen jäävä dokkari, mutta The Act of Killing nousee vielä aivan uudelle tasolle viimeisten kohtauksien aikana.

10.11.2013 klo 10:44

Gravity

Erittäin näyttävä ja visuaalisesti kaunis elokuva, 3D:ta hyödynnetään tässä parhaalla mahdollisella tavalla. Oikeastaan tästä nuo kolme tähteä sitten tulevatkin, sillä muuten Gravity on melko ontto sisällöltään. Juoni on sitä varman päälle pelattua hollywood-huttua, dialogissa on monia kohtia joissa homma menee väkisin vääntämiseksi ja päähahmojen keskustelut eivät aina tunnu kovinkaan luonnollisilta saatika todenmukaisilta. Ja mitä näyttelijöihin tulee, niin itse en pidä vielä tämänkään leffan jälkeen Sandra Bullockia erityisen taidokkaana näyttelijänä, Clooneykin on lähinnä keskitasoa tässä. Kun katsoja ei erityisemmin välitä päähahmoista, niin heidän dramaattiset ja alleviivatut monologinsakaan eivät tunnu oikein missään. Harmi sinänsä, sillä jos elokuvassa olisi oikeasti mielenkiintoinen juoni, niin voitaisiin todella puhua lähemmäs viiden tähden leffasta.

07.11.2013 klo 21:56

Kirottu

Hienoa että hyytäviä kauhuleffoja osataan vielä tehdä. The Conjuringissa on toki perinteisiä säikyttelykohtauksia, eikä leffa oikeastaan muillakaan osa-alueilla tuo mitään erityisen uutta tähän genreen. Itse toteutus on kuitenkin niin hyvällä tasolla, että tästä kauhutarinasta on todella helppo nauttia.

06.11.2013 klo 11:08

Muista minut

Hieman erikoinen trilleri/kostotarina Alan Rudolphilta. Geraldine Chaplin vetää mielenkiintoisen roolisuorituksen tässä, kun taas muilta näyttelijöiltä nähdään melko tasapaksut suoritukset. Soundtrackilla on muutamia hienoja biisivalintoja, pisteet siitä. Ehkä tässä oli pari suvantovaihetta liikaa, mutta plussalle jäädään silti.

05.11.2013 klo 15:33

Black Swan

Ei lopulta herättänyt kovinkaan suuria tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Juoni kulkee liian ennalta-arvattavia polkuja pitkin, mikä koituu suurimmaksi heikkoudeksi tämän leffan kohdalla. Arofonsky on urallaan saanut aikaiseksi paljon kovempaakin jälkeä. Natalie Portmanin pääroolista pitää kuitenkin antaa pienet propsit.

04.11.2013 klo 10:49

Berliinin taivaan alla

Tykkäsin helvetisti Paris, Texasista, joten odotukset tätä leffaa kohtaan olivat korkealla. Jouduin silti pettymään hieman, sillä ei tämä ainakaan minuun tehnyt niin suurta vaikutusta mitä olisin voinut olettaa. Ensimmäisen tunnin aikana leffa etenee hitaasti, joskin rauhallisesti. Toisella puoliskolla homma muuttuu kuitenkin mielenkiintoisemmaksi, ja niitä visuaalisesti upeita kohtauksia nähdään koko ajan enemmän.

01.11.2013 klo 23:35

Hei, me lennetään!

Klassikko mikä klassikko. Olihan tämä mukava katsastaa uudelleen vuosien tauon jälkeen. Heti pitää antaa tunnustusta helvetin kovalle castille, kun mukana on Lloyd Bridgesin, Peter Gravesin, Robert Stackin ja Leslie Nielsenin kaltaisia konkareita, niin eihän tässä kovin pahasti voi metsään mennä.

01.11.2013 klo 23:28

Castle of Blood

Edelleen varsin toimivaa ja hyvän tunnelman omaavaa italokauhua. Barbara Steele on kieltämättä yksi leffan kantavista voimista. Linnassa haahuilu meinaa tosin käydä välillä yksitoikkoiseksi, mutta onneksi noita hetkiä ei ole liikaa.

31.10.2013 klo 11:02

Timecrimes

Pääosin todella näppärä aikamatkustusleffa. Juonen koukerot pistävät miettimään ja loppuratkaisunkin jälkeen katsojalle jää mukavasti pohdiskeltavaa. Itse tykkään kyllä varsin paljon tämänkaltaisista leffoista.

29.10.2013 klo 23:37

Koston paholainen

Ihan kelpo kauhuviihdettä halloween-viikolle. Lance Henriksen kuuluu omalla kohdallani suosikkinäyttelijöiden joukkoon, joten siinä oli yksi hyvä syy tsekata tämä. Eihän tämä lopulta mikään tajunnanräjäyttävä kauhuleffa ole, mutta katsoohan tämän läpi jo kelvollisen visuaalisen tyylinkin takia.

29.10.2013 klo 23:33

Amerikkalainen ystävä

Laatukamaa Wendersilta. Ehkä tässä oli hitusen käynnistymisvaikeuksia omalla kohdalla, mutta loppupuoliskolla juoni etenee todella hienosti (etenkin ne junakohtaukset olivat tiiviitä tunnelmaltaan).

18.10.2013 klo 21:37

American Beauty

En tiedä onko tämä nyt sitten hieman yliarvostettu vai mitä, mutta ainakaan minuun American Beauty ei tee lähtemätöntä vaikutusta. Onhan tässä yksittäisiä hienoja kohtauksia ja Kevin Spaceylle täytyy antaa propsit, mutta kokonaisuutena tämä ei ole minulle mikään maailmaa mullistava leffa.

17.10.2013 klo 11:19

8 miljoonaa tapaa kuolla

Kelpo kasarifiilistelyä, mutta liian suuri osa kohtauksista vain venyy liian pitkiksi. Tämän myötä myös juonen eteneminen tuntuu liian hitaalta tämäntapaiseen leffaan.

16.10.2013 klo 09:46

Kohtaaminen

Ensimmäinen kosketukseni Alan Rudolphin elokuvien maailmaan. Kyllähän tässä alkupuolisko meni totutellessa leffan rytmiin, mutta kokonaisuutena Equinox on lopulta varsin hyvä kokonaisuus.

13.10.2013 klo 12:17

Lahjomattomat

De Palman laatukamaa. The Untouchables ei ihan nouse genrensä kärkipäähän omilla listoillani, sillä leffan ensimmäinen tunti ei vielä tarjoa mitään jäätävän hienoa. Toisaalta elokuvan jälkipuoliskolla onkin sitten monia klassikkokohtauksia, joissa esim. De Palman taidokkuus tulee jälleen kerran esille. Ennio Morriconen tyylikäs soundtrack nostaa mukavasti leffan tunnelmaa. Näyttelijöistä Connery tai Costner eivät minuun tehneet vaikutusta, mutta De Niro oli hyvä Al Caponen roolissa.

12.10.2013 klo 16:12

Carrie

Edelleen varsin päräyttävä leffa. Loppupuoliskolla panokset nousee ihan mukavasti ja De Palma osaa kyllä pitää tunnelman tiiviinä. Sissy Spacekille propsit vahvasta pääosasta.

10.10.2013 klo 09:42

Nainen ilman omaatuntoa

Tyylikästä noiria veitsenterävän dialogin kera. Onhan tässä silti jo hieman ajan patimaaki mukana, mutta viihdyttävä kokonaisuus tämä on edelleen. Barbara Stanwyck loistaa naispääosassa ja vetää mielestäni leffan kovimman roolisuorituksen.

07.10.2013 klo 09:57

Evil Dead 2

Jatkaa tyylikkäästi siitä mihin edellinen jäi. Pidin kuitenkin ensimmäisestäkin osasta sen verran, että omilla listoilla nämä kaksi elokuvaa ovat aikalailla tasoissa.

06.10.2013 klo 10:02

Evil Dead - Kauhun riivaamat

Mahtavaa kauhuviihdettä pimeisiin syysiltoihin. Evil Dead on siitä hieno leffa että ei tässä ole kovinkaan monta turhaa kohtausta, ja tunnelma pidetään mahdollisimman tiiviinä lähestulkoon koko ajan.

04.10.2013 klo 10:19

Knives Of The Avenger

Ihan OK viikinkileffa Bavalta. Juoni vaikutti alkupuolella lupaavalta, mutta tasapaksua tavaraahana tämä lopulta on. Soundtrack oli ihan kelvollinen kans.

03.10.2013 klo 11:34

Alta nollan

Tämähän osoittautui varsin nautinnolliseksi ja tunnelmalliseksi kasarileffaksi. Thomas Newmanin kova soundtrack pitää nostaa heti esiin, eikä nuo leffassa käytetyt eri biisitkään huonoja olleet (tässä kuullaan esim. The Bangelsia ja The Cultia). Näyttelijöistä ei oikeastaan nouse esiin muita kuin Robert Downey Jr., joka jo tässä vaiheessa uraansa osoittaa olevansa laatunäyttelijä.

03.10.2013 klo 09:51

Exit Through the Gift Shop

Onhan tämä viihdyttävä dokkari (tai mockumentary), ei siitä mihinkään pääse. En silti jaksa millään uskoa että tämä tarina olisi 100% totta, sillä viimeistään viimeisen puolituntisen aikana tässä alkaa olla vedätyksen makua. Käännyn enemmän niiden teorioiden suuntaan joissa uskotaan Banksyn olevan takana koko Mr. Brainwash -jutussa. Oli totuus mikä oli, niin joka tapauksessa dokkarin tekijät ovat menneet nauraen pankkiin.

01.10.2013 klo 22:39

Son of Satan

Parhaimmillaan helvetin kaunis ja hyytävän tunnelman omaava mestariteos Mario Bavalta. Bavalle ominainen valaistustapa ja vahva värimaailma on läsnä tässäkin leffassa, mikä jo sinäänsä tekee tästä nautittavaa katseltavaa. Christopher Lee on erinomainen pääroolissa, ja kaunis Daliah Lavi on naispääosassa myös mainio.

23.09.2013 klo 22:32

Disconnect

Draamaleffa jossa seurataan kolmea eri tarinaa, kaikkien niiden keskiössä on internet ja sen vaikutukset jokapäiväisessä elämässä. Kaikenkaikkiaan tämä on koskettava ja ajatuksia herättävä leffa, tällaisia saisi tulla nykypäivänä enemmän vastaan. Kyllä tätä katsoessa alkoi itsekin miettimään, että miten valtava voima internetillä voi olla esim. negatiivisessa mielessä (siitä näkökulmasta asiaa tarkkaillaan varsin mallikkaasti Disconnectin kohdalla).

21.09.2013 klo 23:52

Django - kostaja

Uusintakatselun myötä olin jo lähellä ottaa arvosanasta puolikkaan tähden pois, mutta viimeistään loppukohtauksen jälkeen peruin päätökseni. Ei Django välttämättä ole Corbuccin paras spagu, mutta klassikon aseman tämä on silti ansainnut. Välillä tätä katsoessa kaipailee jopa hieman lisää toimintaa, mutta toisaalta ne monet hienot yksittäiset kohtaukset nostavat aina kylmät väreet pintaan, ja se jos mikä tässä genressä on yleensäkin hienoa. Mainittakoon vielä, että Djangon tunnusbiisi taitaa olla yksi tämän genren timanttisimmista.

18.09.2013 klo 23:38

Rewind This!

Viihdyttävä ja hauska dokkari VHS:n historiasta ja vaikutuksista. Kyllähän tässä b-leffojen ja roskaleffojen näkökulmasta VHS:aa muistellaan, mutta se varmaan tekikin Rewind Thisista niin nautinnollisen dokkarin allekirjoittaneen kohdalla.

18.09.2013 klo 13:03

Nimeni on Django

Varsin viihdyttävä Django-leffa Ferdinando Baldilta. Luoteja ei turhaan säästellä, huumoria piisaa ja poltetaanpa tässä talokin maan tasalle, mistä irtoaa aina plussaa. Kaikenkaikkiaan kosto tarjoillaan varsin suloisella ja viihdyttävällä tavalla Viva Djangon kohdalla. Terence Hill sopii varsin mainiosti Djangon rooliin, vaikka eihän Franco Neron voittanutta olekaan vielä tullut vastaan. Soundtrackista plussaa myös (esim. teemabiisi You'd Better Smile on erinomainen). Pieniä suvantovaiheita tässäkin spagussa on, mutta se jäänee ainoaksi miinuspuoleksi Viva Djangon kohdalla. Samalla Baldi nostaa entisestään osakkeitaan minun parhaiden spaguohjaajien listalla.

13.09.2013 klo 22:58

Sokea tappaja

Hyvä spagu Ferdinando Baldilta, vaikka eihän tämä hänen ohjaamalle Forgotten Pistolerolle pärjääkään. Tony Anthony on hyvä pääroolissaan, ja onhan sokea pyssysankari jo sinäänsä varsin mielenkiintoinen idea leffalle. Huumoriakin tässä on sopivasti mukana. Blindmanin heikkous lienee se, että osa kohtauksista venyy liian pitkäksi ja väistämättäkin vastaan tulee suvantovaiheita.

"To be blind is a half a man; to be blind, with no money, now that's a bitch."

11.09.2013 klo 09:15

Kivääri vuokrattavana

Ei vielä aivan Valeriin parhaimmistoa, mutta melko lähelle päästään jo silti. Soundtrack on hyvä ja etenkin tunnusbiisiä (The Wilder Brothersin Lanky Fellow) nostaa kyllä fiilistä hienosti. Näyttelijäkaartista löytyy tuttujakin spagunimiä, kun taas Craig Hill ei ole niin tuttu kasvo pääosissa. Pari pientä suvantovaihetta tässä kyllä on, mutta muuten Taste of Killing on varsin katsomisen arvoinen spagu.

10.09.2013 klo 00:10

Kostajat

Hyvinkin simppeli kostotarina. Ikävä kyllä vähän liiankin simppeli, sillä jo ennen puoliväliä tässä alkaa jo odotella niitä loppuratkaisuja kun muutakaan ei erityistä ei tunnu tapahtuvan. Pari visuaalisesti tyylikästä kohtausta tässä sentään oli, mutta kaikenkaikkiaan Today We Kill, Tomorrow We Die on todella keskinkertaista spagukamaa.

26.08.2013 klo 22:41

Luokka 1999

Idea kyborgiopettajista on hyvä, ja aluksi Class of 1999 vaikuttaakin kelpo jatko-osalta vuoden 1982 kulttileffalle. Kuitenkin viimeistään "loppusotien" aikana homma menee liian puuduttavaksi, eikä juonessa ole lopulta mitään yllätyksellisyyttä. John P. Ryanille toki plussat hyvästä roolista kyborgiopettajana.

26.08.2013 klo 09:52

Luokka 1984

Kuumottava yleisfiilis, se jää tästä ainakin mieleen, ja Timothy Van Pattenin hyvä roolisuoritus tietysti. Vaikuttaisi vieläpä siltä että Class of 1984:n yleisidea on kestänyt hyvin aikaa, tämä leffa tuntuu paranevan vanhetessaan kuin hyvä viini konsanaan.

23.08.2013 klo 10:23

Voittamaton isku

Ahh.. välillä on hyvä katsella viihdyttäviä martial arts -turnauselokuvia. Best of the Best noudattaa näille elokuville tyypillistä kaavaa, vaikka onhan tässä hieman normaalia enemmän draamaa mukana. Soundtrack on pääosin rautaa, mutta osa montaasikohtauksista olisi saanut olla pidempiä. Kokonaisuutena tästä jää kuitenkin positiivinen fiilis.

20.08.2013 klo 10:10

Pakojuna

Viihdyttävä seikkailuleffa, Andrei Kontšalovskin parhaimmistoa. Jon Voight ja John P. Ryan varastavat shown pääosissa, etenkin Voightin hajoilua on hauska seurata tässä. Monta onelineria heitetään ilmoille, ja vaikka tässä välillä onkin vähän kliseinenkin meininki, niin Kontšalovski pitää onneksi homman sopivasti aisoissa. Alaskan kauniit ja samalla jylhät talvimaisemat luovat hienon tunnelman elokuvaan. Juuri tuosta Kontšalovskin hienon tyylin tunnistaa, samalla tavalla kuten kaksi vuotta myöhemmin julkaistussa Shy Peoplessa.

Win, lose, what's the difference?
- Oscar 'Manny' Manheim

18.08.2013 klo 22:58

Tappajahai

Kauttaaltaan täydellinen trilleri/kauhuelokuva, klassikko on aina klassikko. Tunnelma pysyy kuumottavana ja juonta kuljetetaan mallikkaasti eteenpäin. Robert Shawille vielä plussat hyvästä roolisuorituksesta.

16.08.2013 klo 23:08

Myyntitykit

Varsin sähäkkä draama todella tiukalla dialogilla höystettynä. Välillä tuntuu että tässä ei vedetä henkeä ollenkaan, kun dialogia tulee kuin liukuhihnalta. Tosin kyllähän tätä kelpaa seuratakin, kun pääosissa on laadukkaita näyttelijöitä. Eihän Glengarry Glen Ross aivan täydellinen tapaus ole, mutta lähelle päästään, ja eipä tämän parissa tarvitse paljoa kelloakaan vilkuilla.

16.08.2013 klo 13:20

Source Code

Ihan näppärä sci-fi trilleri Duncan Jonesilta, vaikka ei tämä pari vuotta aiemmin julkaistulle Moonille pärjääkään. Jake Gyllenhaal on hieman puinen pääroolissa, eikä kukaan muukaan näyttelijä tee tässä oscarin arvoisia roolisuorituksia. Draamaakin on yritetty ujuttaa mukaan puoliväkisin, mutta silti Source Codesta jää positiivinen fiilis katselukokemuksena. Ehkä se on tuo melko tiivis juoni mikä pitää katsojan tarpeeksi hyvin otteessaan.

12.08.2013 klo 09:51

Uhka

Keskivertoa hieman parempi film noir. Juoni on melko simppeli vankikarkuritarina, mutta onneksi tässä ei suurepia suvantovaiheita tule vastaan. Charles McGraw on erinomainen pahiksen roolissa, ja tuo nostaakin The Threatin keskitason film noirien yläpuolelle. Felix E. Feistin kaksi vuotta aiemmin ohjaama The Devil Thumbs a Ride on kuitenkin hieman viihdyttävämpi b-noir kuin The Threat.

09.08.2013 klo 11:43

Teloittaja

Hyvä soundtrack, sopivasti toimintaa ja John P. Ryan pahiksena, mitäpä muuta kelpo cannon-action tarvitseekaan. Pienellä tiivistämisellä tästä olisi saatu vieläkin kovempi kokonaisuus, mutta kyllähän tämän katsoo tällaisenaankin mielellään.

06.08.2013 klo 09:25

Kauhujen juna n. 63

Hyvin viihdyttävä b-luokan noir 50-luvun alkupuolelta. Eipä ihme että jotkin pitävät tätä yhtenä parhaista pienen budjetin film noir-elokuvista. Juoni on sopivan simppeli mutta sitäkin toimivampi. Tunnelma alkaa tiivistyä hienosti loppua kohden. Tapahtumapaikkana juna sopii täydellisesti tällaisiin jännäreihin, niin käy myös The Narrow Marginin kohdalla. Lisäksi vielä kunniamaininnat Charles McGrawille ja Marie Windsorille joiden yhteiskemiat pelaavat hienosti. Tämän tuloksena näiden kahden välinen dialogi on viihdyttävää seurattavaa. Tykkäsin etenkin Windsorin vahvasta naispääosasta, jokaista kohtausta myöden lähestulkoon täydellinen roolisuoritus.

06.08.2013 klo 09:17

Neljän naamion salaisuus

Lähestulkoon perustason film-noiria. Tässä oli muutamia hyviä ideoita, mutta juonta olisi saanut kuljettaa eteenpäin nopeammin. Visuaalisesti Kansas City Confidential on kuitenkin varsin tyylikäs kokonaisuus, esim. valaistus on harkittua ja tunnelmallista. Näyttelijöistä esiin nousevat John Payne ja hieman alle kolmekymppinen Lee Van Cleef. Etenkin Van Cleef osoittaa jo tässä elokuvassa omaavansa paljon karismaa.

04.08.2013 klo 12:39

Perhosvaikutus

Eipä tämä nyt ihan täysillä iskenyt. Kutcherista en ole ikinä pitänyt näyttelijänä, eikä tässä nähdä muutenkaan kovin erinomaisia suorituksia näyttelijöiltä. N. 20 minuuttia tätä olisi voinut lyhentää, muutamat juonenkäänteet alkoivat tuntua puuduttavilta. Keskivertoa hieman parempaa hollywood-kamaa.

04.08.2013 klo 11:31

Miehitysjoukko

Ihan mukavaa sci-fi -hassuttelua. Tämä lienee yksi Tim Thomersonin kovimmista ja hauskimmista roolisuorituksista, jo senkin takia Zone Troopersin jaksaa tsekata läpi. Kyllähän tässä tietysti hieman puhti meinaa loppua kun loppuratkaisut lähestyvät, mutta plussan puolelle jäädään silti.

28.07.2013 klo 08:57

Platoon - nuoret sotilaat

Casti on erinomainen, soundtrack on mainio ja ohjauskin toimii mallikkaasti. Platoon on edelleen helvetin toimiva ja mukaansa tempaava leffa. Vielä tälläkin katselukerralla arvosanastani jää se puolikas tähti uupumaan, mutta kyllä tämä elokuva näyttäisi kestävän uusintakatseluja aivan hienosti.

27.07.2013 klo 15:51

Vaarallinen tyttöystävä

Puuh... eipä tästä sitten jäänyt lopulta kovinkaan paljoa käteen, vaikka ennakkoon odotinkin jotain hieman viihdyttävämpää kokonaisuutta. Melanie Griffith on toki seksikäs näky ja onhan tässä jonkun verran toimintaakin, mutta juoni tuntuu vain liian olemattomalta.

26.07.2013 klo 09:58

Sharknado

"Just can't sit back and watch this.."

Voi kuinka hyvin tuo pala mestarillista dialogia kuvaakaan Sharknadoa kokonaisuudessaan. Ian Ziering selkeästi yrittää näytellä tässä edes jotenkuten, mutta Tara Reidia ei selvästikään jaksa kiinnostaa yhtään. Musat pauhaa ja hait lentelee minne sattuu. Jees, tämä on sitä The Asylumin "laatua". Oli tässä silti pari ihan hauskaakin kohtausta, ehkä parhaimpana ne viimeiset kohtaukset. Tämä on niitä leffoja jotka toimivat esim. kaveriporukan kanssa katsottuna parhaiten.

24.07.2013 klo 10:32

Bound

Laadukas trilleri, tässä oli myös mukavasti modernin noirin vivahteita mukana. Tunnelma kiristyy hienosti loppua kohden ja esim. Joe Pantolianon hermoilua on mukava seurata. Muutenkin Boundin casti on varsin laadukas, erityismaininta vielä John P. Ryanille joka ei petä koskaan, tämä jäi ikävä kyllä miehen uran viimeiseksi rooliksi valkokankaalla.

18.07.2013 klo 22:10

Europa Report

Ei mitään maailmaa mullistavaa scifiä, mutta pitäähän Europa Report katsojansa hyvin otteessaan loppuun asti. Ilmeisen pienellä budjetilla tähän oli saatu kaikenlaista näppärää lisäiltyä, siitä propsit. Näyttelijät vetävät kauttaaltaan ihan tyydyttävät suoritukset. Olisiko tässä sitten yksi parhaimmista scifi-elokuvista sitten Moonin? Voi olla, vaikka aivan yhtä syvällistä juonta tässä ei olekaan.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 15 | Seuraava sivu