13.07.2020 klo 00:55

Musta noita

Elokuva jossa on loistava idea ja premissi, mutta hukkaa potentiaalinsa aivan totaalisesti ollessaan vaan jälleen kerran yks kliseinen cgi-tehostehelvetti. Tehosteet näyttää huonolta, ja homma menee niin perus Hollywood-viihdehöttöpullaksi liian äkkiä. Umpipaska lopetus sen videopelipomon kera pudottaa pisteitä vielä entisestään. Harmi sinällään, koska tästä ideasta sais taatusti oikeissa käsissä tehtyä aivan loistavan keskiaikais-fantasiakauhuelokuvan.

Cagesta yks plussa tohon päälle, vaikkei mies tässä oikein pääsekkään revittelemään.

07.07.2020 klo 20:38

Pakojuna

Pakojuna ei ole vain Cannon-filmsin paras elokuva, vaan edustaa ylipäänsä koko toiminta- ja vankilaelokuvien kirkkainta kärkeä. Leffa on kestäny ikäisekseen älyttömän hyvin aikaa. Tunnelma on alusta asti maisemienkin mukaisesti jäätävä, ja Jon Voight repäsee sen päälle kenties parhaan roolinsa koskaan.

Klassikko jonka pystyn katsomaan milloin tahansa uudelleen. Vaikea tästä on keksiä mitään huonoa sanottavaa.

05.07.2020 klo 23:27

Slave Girls from Beyond Infinity

Aivan mahtavan nimen omaava Slave Girls From Beyond Infinity ei valitettavasti yllä mihinkään camp-leffojen parhaimmistoon. Meno on kyllä parhaimmillaan (eli kököimmillään) ihan hykerryttävän hauskaa, mutta pahimmillaan ihan perkeleen tylsää. Kesto on onneks vaan tunnin ja vartin, kompakti siis tän kaltaselle leffalle. Minuuttiakaan kauempaa tuskin olis enää jaksanu haukottelematta katsoa. Pikkupervoa meininkiä, ihan kivoja hirviöpukuja ja naiskauneutta tietysti riittää. Mukanahan on myös scream-queen Brinke Stevens.

Käypänen leffa esim kaveriporukan kalja-iltamiin, tai miksei kalsarikännätessäkin menis toisella silmällä katsottuna. Ei tälle muuten voi mitään elokuvallista arvoa antaa. Roskaviihteenäkin sieltä heikommasta päästä loppujen lopuks.

05.07.2020 klo 12:10

Kadotettu

Jotakuinkin unohdettu helmi, mitä tulee näihin Fincherin Sevenin vanavedessä tulleisiin mysteeritrillereihin. Näitähän sikisi Sevenin ilmestymisen jälkeen kuin sieniä sateella, esikuvan edelleen pysyessä varsinaisena virstanpylväänä ja mestariteoksena. Fallen kuitenkin edustaa ehdottomasti tuossa porukassa sitä parempaa kastia, ja onnistuu olemaan kyllä lähes kaikilla osa-alueilla varsin viihdyttävä ja nautittava mysteerielokuva. Omat typeryytensä ja kliseensä tästäkin löytyy, mutta jotenkin kaikki paikkautuu loistavien näyttelijöiden ollessa niin uskottavia rooleissaan. Washington, Sutherland, Goodman ja Gandolfini. Melkoinen porukka tähän on saatu raavittua kasaan. Juoni myös pitää otteessaan mukavasti loppuun saakka, ja lopetus on riittävän napakka.

Tää oli nyt varmaan kolmas katselukerta tälle leffalle, ja toimi edelleen lähes yhtä hienosti kun aiemminkin. Siispä:

02.07.2020 klo 20:45

Taxidermia

Eriskummallinen sekoitus draamaa ja hyvin mustaa komediaa Unkarista. Paikoin lähes kuvottavaa kuvastoa tarjoileva Taxidermia on pinnan alta todella hauska elokuva, joka tarjoaa särmikästä näkökulmaa erilaisista intohimoista ja ihmiskohtaloista. Taiteellista törkyä. Ei varsinaisesti mikään maailmaa mullistava filmi, mutta ei tälläsiä liikaa ole. Paikkansa ansainnut niinsanotusti.

29.06.2020 klo 11:29

Bad Company

Tovi sitten edesmenneen Joel Schumacherin uralta löytyy tosi epätasaista tavaraa, useita helmiä, useita heikkoja teoksia, sekä näitä väliinputoajia. Bad Company ei varsinaisesti ole huono elokuva, mutta se on auttamattoman keskinkertainen. Kaikki on ihan ok tasoa, eikä mikään oikein jää muistiin. Anthony Hopkins toki on aina mies paikallaan, ja kauniit Prahan maisemat tuo tähän tietynlaista särmää, mutta ei se juuri pelasta, kun kaikki muu elokuvassa on niin tasapaksua puurtamista.

Toimii kertaviihteenä, mutta siinäpä se.

22.06.2020 klo 11:27

Payback - tilinteko

Gibsoni kovanaamailee petettynä kriminaalina tässä. Olin nähny tän aiemminkin, mutta muistikuvat oli tosi hatarat. Ihan kelvollista viihdettä, ja näyttelijäkaarti on enemmän kun kohdallaan. Meno on sopivan likaista alusta loppuun, vaikka olis tää voinu olla vielä huomattavasti tylympikin. Täytynee varmaan tuo ohjaajan versiokin joskus katsastaa.

19.06.2020 klo 14:58

Shakaali

Sakaali on kyllä ristiriitainen elokuva. Juoni on ammuttu täyteen aukkoja, leffa tekee omituisia hyppyjä, siinä on järjetön määrä asiavirheitä eikä se muutenkaan ole mitenkään realistinen, vakavasta otteestaan huolimatta. Vioistaan huolimatta, on se ihan hävyttömän viihdyttävä elokuva. Richard Gere oli alkuun todella epäuskottava, mutta äijästä alkaa pitämään leffan edetessä. Parasta antia on silti Bruce Willisin esittämän salamurhaajan touhut, ja tehtävään valmistautuminen. Leffassa on lukuisia kohtauksia jossa Willis vaan huokuu sitä itselleen ysärin aikoihin tyypillistä cooliutta. Harmi että äijällä on sittemmin noussu kusi kupoliin ihan toden teolla, eikä mies oo vuosiin enää näytelly mitään muuta kuin itseään. No, tässä kuitenkin Willis on mies paikallaan. Myös Sidney Poitier ja J.K Simmons on aina mukava nähdä, leffassa kuin leffassa. Massive Attackin musiikki on niin ysäriä kun olla ja voi, mutta omalla tavallaan sopii tälläseen agenttijännäriin ihan kohtalaisesti.

Sakaali ei missään tapauksessa ole huono elokuva, muttei se myöskään anna mitään isompaa ajateltavaa missään vaiheessa. Kelpo viihdettä siis sillon, kun ei jaksa rassata aivojaan millään turhan syvällisellä.

14.06.2020 klo 19:28

Walk Hard: The Dewey Cox Story

Muistikuvieni mukaan Walk Hard oli sellanen peruskepeä ja osittain hauska komedia, mutta olinpa kattellu edellisellä kerralla selkeesti ihan liian puolilla valoilla tätä. Kyseessä on yks parhaista parodiaelokuvista, jonka käsikirjoituksessa on todella pureuduttu rockhistoriaan, ja keksitty oikeesti suorastaan nerokkaita vitsejä rockmaailman anekdooteista ja myyteistä. John C. Reilly vetää kenties yhden uransa parhaista roolisuorituksistaan tänä fiktiivisenä muusikkona. Musiikki rullaa, vitsit osuu maaliin (ainakin valtaosa), näyttelijäsuoritukset on paikoin jopa liiankin uskottavia tämmöseen hömppäleffaan ja elokuvan kesto on just passeli. Oikeestaan tästä ei ihan hirveesti löydy valittamisen aihetta. Ens kerralla katson tuon ohjaajan version leffasta, joka on puoli tuntia tätä teatteriversiota pidempi.

14.06.2020 klo 17:22

American Gigolo

Ihan kelpo trilleri, joskin vähän hajanainen. Jännitettä ei juurikaan synny, mutta juoni on silti just riittävän hyvä pitämään mielenkiinnon loppuun asti yllä. Oikeestaan elokuvan parasta antia oli tuo tässä jo aiemminkin kommenteissa mainittu Giorgio Moroderin soundtrack. Ylipäänsä 80-lukua ja Beverly Hillsiläistä eliittijuppikulttuuria huokuva meininki sopii setupiksi tälläselle tarinalle kuin nyrkki silmään.

08.06.2020 klo 19:22

The Runaways

Kelpo katsaus rockhistoriaan. Joan Jett on musamaailman kovimpia mimmejä, ja Runawaysit ylipäätään, joten filmatisointi tuosta uran alkutaipaleesta lienee ansaittu. Näyttelijäsuoritukset ja meininki ylipäänsä oli ihan mukiinmenevää, joskaan ei mitään mullistavaa elokuva pöytään iskekään. Bändin faneille kaikki jutut lienee jo tuttua huttua. Hyvä leffa jokatapauksessa, ja sitäkin parempi yhtye.

08.06.2020 klo 12:00

Prey for Rock & Roll

Tää sopis hyvin johonkin guilty-pleasure osastoon. Katsoin kyllä vasta ekan kerran, mutta voishan tän katsoa toistamiseenkin. Prey for Rock & Roll on älyttömän kliseinen, hölmö ja paikoin vahvaa myötähäpeääkin aiheuttava rock-draama. Silti tässä on jotain, mikä sai mun perseen pysyyn sohvalla yli puolitoistatuntia ihan vaivattomasti. Viihdearvoa elokuvalla todellakin on. Pääosassa nähtävä Gina Gershon on toki aina nainen paikallaan, kuten myös Sopranosista ehkä eniten tunnettu Drea de Matteo. Leffan tarina kertoo tyttörockbändistä, jonka laulaja potee ikäkriisiä, ja oikeestaan kaikilla muillakin on jonkinlaisia ongelmia elämässään. Näitä sitten vatvotaan ja välillä soitetaan rokkia Joan Jettin, Iggy Popin ym. hengessä.

Parhaiten tää varmasti toimis teini-ikäiselle katsojalle, mutta en voi kiistää ettenkö olis viihtyny tän parissa ihan hyvin. Täytyy myös antaa pointsit Gershonille, joka veti kaikki lauluosuutensa itse.

05.06.2020 klo 23:50

Vihollisen armoilla

Todella, tarkotan siis toooodella juustoinen kasari-scifi, mutta täysin hyvällä tapaa. Ajaton sanoma ja hyvät roolisuoritukset takaa, että tän parissa viihtyy hienosti. Kaikenlaiset vieraiden planeettojen maisemat oli myös älyttömän hienoja!

04.06.2020 klo 17:02

Riding the Bullet

Kuten valtaosa Stephen Kingin kirjoista tehdyistä elokuva-adaptaatioista, eli paskettahan se oli tääkin. Pääosanäyttelijä oli loppuun asti ihan perkeleen rasittava, ja muutenkin mukana oli taas kerran kaikki King-kliseet. Äh. Äijän kynästä on kyllä tullu melkoista mestaritason kamaa, mutta kyllä osa näistä tarinoista on ihan ihme bullshittiä. Mick Garris ei myöskään varmaan ymmärtäny ettei ajan henkeä tavoiteta näyttämällä paria hippiä, soittamalla hippimusaa (hyvää sellasta toki) ja heittelemällä typeriä referenssejä kuolleisiin rocktähtiin. Lennonin biisistä napattu elokuvan loppukaneetti oli sen paras hetki. Hieno lausahdus elämästä ja kuolemasta.

Ei tätä oikein voi suositella kauhun, tai minkään muun elokuvatyypin ystäville. Ehkä jotkut hardcore-kingifanit saattaa tästäkin nauttia. Mä en lukeudu siihen porukkaan.

04.06.2020 klo 14:15

Pyhimys

Ihan kelpo agenttifilmi. Kaikennäköstä hölmöö valepukua ja todella cheesyä meininkiä riittää. Tätähän on parjattu aika paljon alkuperäisen sarjan fanien toimesta. Itsellä ei oo minkäänlaista vertailupohjaa, kun tuo Roger Mooren alkuperänen Pyhimys on täysin tuntematon sarja mulle. Ehkä tää siis olis toiminu jopa huonommin, jos olis originaalin sarjan ystävä, ken tietää. Nyt kuitenkin viihdyin ihan hyvin tän parissa, joskin tästä ois voinu kestosta vähän saksia poieskin.

26.05.2020 klo 17:03

Likainen tusina 2: Viimeinen tehtävä

Kokolailla ankea jatko-osa niin mainiolle sotaklassikolle. Surkuhupaisinta koko touhussa on se, että tää tv-elokuva tehtiin 18 fucking vuotta ykkösosan jälkeen, ja silti se sijoittuu aikaan vain jokusia kuukausia ensimmäisen osan tapahtumien jälkeen. Ihan umpipölhö idea! Muutenkin homma toistaa aivan liikaa ekaa osaa, siis ihan älyttömyyksiin saakka. Sillä erotuksella tietenkin, että ekassa osassa kohtaukset toimi, tässä ne tuntuu vaan ihan suoralta kopioinnilta. Ärsyttävää. Myös itse likaisen tusinan konnat on huomattavasti heikommista näyttelijöistä kasattu, sekä hahmot on jotenkin yhdentekeviä ja epämielenkiintoisia. Itse majurin eli Lee Marvinin karisma ei onneks oo noiden vuosien aikana hävinnyt mihinkään, vaan äijä on edelleen vedossa. Tämän jälkeenhän Marvin ehti olla ainoastaan Chuck Norrisin kanssa elokuvassa Delta Force, ennen kuolemaansa sydäriin.

Olis ollu huomattavasti messevämpää nähdä Majurin ja tusinan seikkailuja vaikka Vietnamissa tms, eikä tällästä ihme räpellystä. Se olis käyny tuon aikaharppauksenkin suhteen enemmän järkeen. Mutta ei.

25.05.2020 klo 15:48

Parker

Niin perusäksöniä kun olla ja voi, niin hyvässä kuin pahassa. Parkerin heikoin puoli on sen kesto. Tälläsen stoorin olis helvetin hyvin voinu puristaa puoleentoista tuntiin, ja elokuva olis pysyny tiukkana pakettina. Nyt mielenkiinto alkaa väkisinkin rakoilla jossain kohtaa, kun tarina ei oikeesti tarjoa kahden tunnin arvosta seurattavaa. Toiminta sentään on ykkösluokkaa ja mukana on pari kovaakin näyttelijää, esim Nick Nolte ja Michael Chiklis. Niin, ja tietysti Stathami ite, potkimassa kriminaaleja perseelle.

Perusvarmaa suorittamista, mutta liian pitkä tälläseks leffaks.

25.05.2020 klo 15:42

The Mechanic

Kompaktin mittanen perus Statham-toimintafilmi. Nää äijän leffat on tavallaan oma genrensä, sen verran yhtäläisiä kaikki miehen elokuvat on, etenkin 2010-luvulle tultaessa. Mechanic on remake 70-luvun Bronson-leffasta, jota en ikävä kyllä oo nähny, joten vertailumahdollisuutta siihen ei tällä hetkellä ole. Pitäis kyllä ehdottomasti korjata asia, ja katsoa tuo originaali. Mitä tähän mekaanikkoon tulee, on kyseessä ihan perus toimintajyrä. Räiskintäkohtaukset on sopivan verisiä, ja näyttäviä, mutta mitään mieleenpainuvaa tässä ei oikein ole. Kelpo viihdettä silti, jo siinäkin mielessä, että tämä oli jo toinen kerta kun katsoin tän filmin.

25.05.2020 klo 11:17

Rampart

Hyvä pahakyttä-leffa, ja vahva roolisuoritus Woody Harrelsonilta. Ei tosin iske oikein mitään uutta pöytään, vaan menee lähinnä samoja ratoja, kun monet muut vastaavat filmit. Väkivaltaa ei oo ihan tolkuttomasti, vaan kipuilu on lähinnä henkistä. Visuaalinen puoli leffassa onkin sitten enemmän kun kohdallaan. Todella tyylikäs ilme. Siltikin, jos haluaa sikakyttäilyä nähdä niin suosittelen Abel Ferraran alkuperäistä Bad Lieutenantia, tai Werner Herzogin samannimistä mustaa komediaa, jonka pääosassa sekoilee Nic Cage.

Rampartille kolme tähteä ja ulkoasusta vielä kauneusplussa päälle.

21.05.2020 klo 21:18

Sotaleikit

Ihan kelvollinen kasarijännäri. Ehkä hiukan olis kestosta voinu nipsasta pois, aikaansaaden tiukemman paketin. Tälläset ydinsota-jännärit on aina ihan mielenkiintoista seurattavaa, joskin aiheesta on tehty paljon parempia, ja jännempiäkin filmejä. Toki myös tässä nähtävä teknologiakikkailu on niin aikansa elänyttä, että se rikkoo jotenkin immersiota ja vie uskottavuutta pois leffalta. Kuitenkin kokonaisuudessaan ihan viihdyttävää kamaa, vaikka ei mitään genrensä parasta antia olekkaan. Matthew Broderickin naamakaan ei vituttanu ihan kauheesti.

19.05.2020 klo 13:56

Red Hill

Aika monisävyinen elokuva. Alkaa kuten leppoisa western, mutta saa hyvin äkkiä suorastaan kauhuelokuvan olemuksen. Monessa kohtaa tuli mieleen, että tämähän on aivan kuin slasher-elokuva olis käännetty modernin länkkärin muotoon. Eikä siinä, combo toimii oikeestaan aika mukavasti. Harmi että paletti ei pysy kasassa ihan viimeiseen pisteeseen asti, vaan lähtee rönsyilemään sinne tänne, ja samalla leffaan tulee sellasia osuuksia ja kohtauksia jotka tuntuu melko turhilta, tai aukkoisilta kokonaisuuteen nähden. Roolisuorituksista täytyy nostaa jalustalle Tom E. Lewis, jonka toiseksiviimeiseksi filmiksi tämä jäi. Mies on todella karismaattinen roolissaan.

Kaikenkaikkiaan varsin viihdyttävä ja katselukelpoinen leffa. Varmaan tulee joskus katsottua uudelleenkin.

18.05.2020 klo 12:57

Virtual Weapon

Todella kämänen Terence Hill -leffa ysäriltä. Ei tätä oikein voi suositella muutakuin roskafilmien ystäville. Halpaa buddycop äksöniä ja kaikenlaisia hölmöyksiä. Jokuset naurut tästä irtoo mukavasti, ei juuri muuta.

17.05.2020 klo 21:42

Space Truckers

Rekkapenat avaruudessa on todella omituinen ysärielokuva, mutta viihdyttävä ja paikoin jopa ihan hauska. Tietokonetehosteet on todella kämäisiä, mutta puolestaan taas perinteisinä käsityöefekteinä tehdyt hommat toimii, niinkun Stuart Gordonin filmeissä yleensä. Kyllä tää varmaan on miehen ohjaamista elokuvista heikoin näkemäni, mutta ei mikään täysin toivoton tapaus tämäkään. Aiheutti useemmat hyvät naurut.

15.05.2020 klo 23:17

Dolls

Omassa kauhun alagenressään Dolls on varsin mainio pätkä. Stuart Gordon teki urallaan monia tämmösiä vähän vähemmän tunnettuja helmiä, niiden tunnetuimpien lisäksi. Dolls on just sopiva sekoitus kauhua ja mustaa komediaa, ja itse tarina olis ollu myös sopiva esimerkiks Creepshown tapaiseen antologiakauhuun, mutta toimii kyllä lyhyen kestonsa (77min) ajan ihan täyspitkänäkin filminä. Hauskoja efektejä ja kohtuullisen hyvää tunnelmaa. Ei mikään muistettavin tai mestarillisin elokuva, mutta varsin toimivaa kauhuviihdettä.

15.05.2020 klo 23:17

14.05.2020 klo 12:04

The Legend of Hercules

Arvostan Rennyä ohjaajana kovasti, mies teki parhaina päivinään todella timantinkovia toimintaelokuvia ison liudan, sekä esimerkiks aliarvostetun komedian Ford Fairlane, ja niinikään aliarvostetun seikkailuelokuvan Kurkunleikkaajien saari. Sen takia onkin harmi nähdä, että äijän tuotanto tänänpäivänä on tätä tasoa. Legend of Hercules on aivan älyttömän geneerinen, tylsä ja halpa cgi-pökäle. "Näyttelijät" Kellan Lutz ja Scott Adkins aiheuttaa lähinnä myötähäpeää, tehosteet näyttää vanhalta jo nyt, sekä yleisilme on lainattu tusinasta tän genren leffoista. Samalla on otettu myös kaikki ilmiselvimmät ja tyhmimmät kliseet mukaan. Ei vittu. Tyyliltään tää muistuttaa ehkä eniten 300-leffaa, joka on jo lähtökohtasesti perseestä oleva elokuva, joten ei nyt siitä kannattais varmaan lähteä koko elokuvan olemusta lainaamaan. En kyllä ymmärrä miten tällänen pökäle onkin saatu aikaan. Alunperinhän leffan kesto oli joku kolme tuntia, ja mukana oli Duudsonien Jukka Hildeniä jne... Onneks sentään nyt oli tajuttu saksia tää turdi puoleentoistatuntiin.

Yksi tähti, kyllä tän pysty läpi katseleen huonoudesta huolimatta, ja onnellinen asia on se, että leffa on niin mitäänsanomaton, että tuskin muistan tästä kuukauden päästä enää yhtään mitään.

Antakaa Rennylle kunnon aihio, joku vanhanliiton action-filmi, ja vanhanliiton stara siihen, niin uskon että mies pystyy edelleen luomaan käsillään elokuvakultaa. Tämmöstä paskaa ei sois enempää pukata ulos.

12.05.2020 klo 20:57

25. tunti: Klaus Kinski

Kiehtova dokumentti Herzogin ja Kinskin myrskyisästä ystävyydestä sekä yhteistyöstä elokuvan parissa. Perfektionistinen ja peräänantamaton Herzog taisi olla ainoa joka pystyi tekemään enemmän kuin yhden tuotannon ailahtelevan ja psykopaattisen Kinskin kanssa. Tarinaa riittää, ja jos on nähnyt nuo parivaljakon yhdessä tekemät elokuvat, on tämä dokumentti lähestulkoon pakollista katsottavaa. Erikoinen hetki elokuvahistoriasta, ja lähes uskomatonta, miten noin rajut vastaparit sai aikaan niin hedelmällistä filmiä.

10.05.2020 klo 23:47

Stephen Kingin Unissakävelijät

Varsinaista köntsää, mutta huvittavalla ja viihdyttävällä tavalla. Koko juoni kuvioineen ja hahmoineen on täysin naurettava, ja näyttelijäsuoritukset haisee kautta linjan, puhumattakaan erikoistehosteista. Siltikin tän parissa viihtyy ihan heittämällä puolitoistatuntisen keston läpi, useat hyvät naurut saaden. Lisäks leffassa kuullaan parikin hyvää biisiä.

Itse filmille kaks tähteä, ei huonoin King-filmatisointi, ja kalkkuna-arvoista plusmerkki päälle.

06.05.2020 klo 16:49

Bagdadin varas

Tarinaltaan aika perus prinsessanpelastusta, mutta visuaalisesti edelleen upea, ja viehättävä fantasiaklassikko. Jos tykkää esimerkiks Jason and the Argonautsista, tai Sinbad -elokuvista, niin en nää mitään syytä jättää tätäkään katsomatta. Bagdadin varas on muuten ensimmäinen elokuva jossa käytettiin bluescreeniä.

05.05.2020 klo 21:03

Wedlock - Kalmankihla

Hyvää käppä-äksöniä jossa Rutku esittää timanttiryöstäjää jolle laitetaan linnassa räjähtävä kaulapanta kaulaan. Toimintaa on riittämiin, ja sivurooleissa nähdään virkistäviä roolituksia. James Remar ja Basil Wallace. Sekä tietysti Groundhog Dayn Ned kusipäisenä vankilanjohtajana! Tosi kämänen leffahan tää on, mutta jotenkin viihdyttävä ja mukavan silmään pistävä oman aikansa tuotos. Myös leffan perus premissi on hauska. Kantsii tsekata jos b-äksönit uppoaa.

05.05.2020 klo 14:23

Kaupunkicowboyt

Tälläsiä tietyn aikakauden harmittomia hyvänmielenelokuvia ei koskaan voi olla liikaa, ja tiettyyn fiiliksen Kaupunkicowboytkin on todellinen täsmäpommi. Meininki on helvetin siirappista ja hölmöä, jopa kliseistä, mutta silti kaiken läpi paistaa sellanen lepponen ja mukava elokuvantekemisen meininki. Hymy irtoaa, vaikka osa vitseistä onkin hiukan väkinäisiä, ja etenkin elokuvan alku tuntuu hiukan liian pitkitetyltä ja alleviivatulta. No, jokatapauksessa kyseessä on viihdyttävä ja kelpo elokuva. Niin, ja kyllähän Jack Palance varastaa shown jokaisessa kohtauksessa jossa esiintyy.

02.05.2020 klo 16:33

Villit kuviot

Kaikkine juonenkäänteineen ja väänteineen aika pöljä kokonaisuus, mutta pirullisen viihdyttävä ja mukaansatempaava silti. 90-luvun lopulla tehtailtiin useita tälläsiä "eroottisia juonittelutrillereitä" ja Villit kuviot on mun mielestä näistä selkeästi onnistunein, ja parhaiten aikaa kestäny leffa. Näyttelijäkaarti on kovaa luokkaa, ja leffa jyrää mukavasti kokoajan eteenpäin. Hyvää viihdettä.

26.04.2020 klo 13:36

Pako Absolomista

Paljon hukattua potentiaalia, mutta kuitenkin samalla todella viihdyttävä, tahatonta huumoria sisältävä toimintapläjäys. Alun scifivankilat ja maisemat antaa aihetta odottaa kunnon dystooppista vankilapakofilmiä. Sitten leffa kippaa katsojan kottikärryillä nurin ja heittää menoon post-apokalyptis -tyylistä viidakkomenoa, joka muistuttaa ERITTÄIN vahvasti Waterworldia. Ja homma silti jollain oudolla tavalla toimii. Olisin kyllä mielummin katsellut sitä alun Total Recall tyylistä maailmaa ja fasistista tulevaisuuden vankilaa, kuin tällästä sekasäkkiä genrejä, mutta kyllä tää näinkin viihdyttää ihan komiasti loppuun saakka. Ray Liotta ja Lance Henriksen on miehiä paikallaan, ja sana pölhö keikkuu vahvasti läsnä koko leffan katselun ajan.

Hyvää roskaa.

23.04.2020 klo 18:19

The Frightened Woman

Yllättävä pieni sleaze trilleri italianmaalta. Näitähän piisaa, mutta tää kyllä erottuu edukseen joukosta. Elokuvan juoneen mahtuu jokunen ihan hyväkin käänne, ja meininki on alusta loppuun hämärää ja outoa. Välillä ihan naurettavuuksiin saakka. Hiukan paremmilla tuotantoarvoilla tästä olis varmaan saatu leivottua jotain merkittävää. Näinkin ollen, The Frightened Woman (tai Femina ridens tai Laughing woman) on ihan näpsäkkä pikku elokuva. Tykkäsin.

21.04.2020 klo 20:54

Men in Black 3

Sarjan heikohkon kakkososan jälkeen Men in Black jäi taka-alalle moneks vuodeks, mutta vuonna 2012 saatiin trilogian päätösosa, ja varsin toimiva saatiinkin. Laiska edellisen osan toistaminen loistaa poissaolollaan, ja hahmojen taustaa ja olemusta on syvennetty reilulla kädellä. Josh Brolin esittää nuorta agentti K:ta kuin olisi itse nuori Tommy Lee Jones, niin hyvin on äijällä maneerit kohdillaan. Loistava valinta rooliin. Huumori puree, ja juoni on tällä kertaa aidosti kiinnostava ja mukaansatempaava. Meininki ylipäänsä on vauhdikasta ja viihdyttävää. Tää on viihde-elokuvana todella mainio piristysruiske hollywoodin 2010-luvun muuten osin ankeaan tarjontaan. En muista koska olis viimeks tullu katsottua näin mukavasti sarjansa aiemmille osille uskollista elokuvaa, sekä rehtiä scifi-komediaseikkailua. Miinuksena vois ehkä mainita, että jotkut cgi-tehosteet näyttää vähän liian videopelimäisiltä, ja tuo Griffin-hahmo oli jotenkin ärsyttävän ja päälleliimatun oloinen, vaikka olikin tarinan kannalta oleellinen. Kuitenkin loppukädessä mulla on aika vähän niuhotettavaa tästä, ja viihdyin tän parissa nyt toistamiseen ihan pirusti.

Viihdehömppää, mutta helvetin hyvää sellaista. Tulee todella lähelle sarjan ekan osan tasoa.

20.04.2020 klo 21:19

MIIB - Miehet mustissa 2

Melko laiska jatko-osa, toistaa aivan liikaa ensimmäisen juonta, eikä tuo pöytään tarpeeksi uutta. Vitsit kuitenkin onneks osuu pääosin maaliin, ja tehosteguru Rick Bakerin alienit on taas mahtavan näköisiä ja omaperäisiä ilmestyksiä. Harmillista että tää maistuu niin pahasti rahastukselta, sillä leffassa on moni muu osa-alue kohdillaan. Hutiloitu juoni vaan sakkaa pahemman kerran. Tarina tuntuu jotenkin liian nopeasti kasaan raavitulta ja vanhojen polkujen tallaamiselta. Ihan kun ei aiheesta sais revittyä vaikka minkälaista uutta seikkailua (kolmososa onneks käänsi kelkan).

Antaisin kaks ja puol, mutta tällä on tietynlainen nostalgiaside meikäläiseen, kuten ekallakin osalla. Tää on tavallaan sellanen guilty pleasure -leffa. Tiedostan, ettei kokonaisuus oo kauheen hyvin kasassa, mutta viihdyn silti aina tämänkin parissa ihan kohtuu hyvin, vaikka leffa onkin mahalasku verrattuna ensimmäiseen osaan.

20.04.2020 klo 00:11

Men in Black - Miehet mustissa

Nyt varmaan kymmenennellä katselukerralla voi taas todeta, että Men In Black ei vieläkään ole lakannut viihdyttämästä. Osa tehosteista on ajan hampaan kaluamia, mutta se on pieni moite, kun kyseessä on muuten mainio paketti scifiä ja komediaa. Will Smithin ja Tommy Lee Jonesin kemiat kolahtaa yksiin todella hyvin, ja muitakin kelpo roolisuorituksia nähdään pitkin leffaa. Huumori on sopivan kuivaa, ja toimintaa on riittämiin. Tätä vois oikeestaan luonnehtia scifi-buddy-cop -elokuvaks. Itselleni nostalginen leffa, joka kyllä on sinetöinyt asemansa siellä 90-luvun komedian paremmassa portaassa pysyvästi.

16.04.2020 klo 22:19

Hämärän pelottavat varjot

Televisiosarjan pohjalta tehty antologiaelokuva, joka on aivan helvetin epätasainen kokonaisuus. John Landiksen ohjaama intro, sekä ensimmäinen episodi on toimivaa huttua, sitten tulee Spielbergin täysin tunnelmasta irrallinen vanhushömpöttely, ja Joe Danten piirretystä karannut täysin aivoton ja kummallinen kolmosepisodi. Viimeisenä sitten lyödään kaikki kortit pöytään, ja saadaan se aidosti hyvä episodi. George Millerin ohjaama lentokone-klaustrofobia -fiilistely on mainio, mutta se ei yksin kannattele tätä filmiä mitenkään. Suosittelen mielummin katsomaan alkuperäistä tv-sarjaa, tai antologiakauhunnälkään vaikka Creepshowta. Molemmat on rutosti viihdyttävämpiä ja parempia kuin tämä teos. Eikä siinä, kyllä tääkin viihdyttää kestonsa ajan jotenkuten, mutta tuskin tulee toistamiseen katsottua.

Elokuvan heikohkon tason lisäks tässä oli vielä se surullisen kuuluisa onnettomuus, jossa kuoli näyttelijä Vic Morrow sekä kaksi lapsinäyttelijää. Syynä helikopterionnettomuus, joka uskoakseni olis voitu välttää jos erinäiset tekijät olis noudattanu säädöksiä. Ei kenenkään pitäis kuolla jonkun perkeleen elokuvan takia.

Niin, ja vielä tekijäkaartin nimet huomioonottaen, on kyseessä tosi matalan tason leffa. Landis-Spielberg-Dante-Miller -poppoolla olis luullu saavan kasaan parempaa.

16.04.2020 klo 13:04

Byzantium

Pintapuolelta todella upea elokuva, mutta sisällöltään aika perusvarmaa tavaraa. Ei tarjoa oikeestaan mitään, mitä ei jossain muussa vampyyrielokuvassa olis jo tehty paljon paremmin. Siitäkin huolimatta sanon "perusvarmaa", sillä Byzantium kyllä jaksaa kantaa kestonsa loppuun saakka. Osittain toki aivan älyttömän kauniiden otostensa ja visuaalisen tykityksen ansiosta. Neil Jordanin vampyyrifilmeissä tää jää kyllä selkeesti Veren vankien jalkoihin, joka kertoo lähes saman stoorin mutta on huomattavasti jämäkämpi teos. Tämän eduksi sanottakoon vielä se, että se edustaa samanlaista vampyyrimaailmaa kun juuri Veren vangit pitkälti, eli selkeästi klassisempaa osastoa. Ei mitään lateksivampyyreja ja nu-metal biisejä taustalla pyörimässä samalla kun ammutaan kaksinkäsin pistooleilla hopealuoteja. Onneksi. Leffan kansikuvan sommittelu muistuttaa muuten erehdyttävästi Gaspar Noen ohjaaman Enter the Voidin kantta.

14.04.2020 klo 15:14

Bullet to the Head

Toimintaelokuvan takuumies ja grand old man Walter Hill taisi jossain haastattelussaan sanoa, että halusi Bullet to the Headissa leikitellä genrellä. Voin hyvin ymmärtää ton lausunnon, sillä tää raina on niin puhdasta action-elokuvaa kun voi vaan olla. Mukana on kaikki genren kliseet. On ahne liikemies pahiksena, jonka luottokätyri on lihasvoimiltaan ainoa, joka pystyy pistämään elokuvan protagonistille eli Stallonelle kampoihin. On perinteinen loppukähy hylätyllä rakennustyömaalla jne. Kaikki tämä on nähty ennenkin, ja paremmin toteutettuna, mutta silti Bullet to the Head viihdyttää kestonsa ajan todella vaivattomasti. Toimintakin on pääosin laadukasta ja veristä, Walter Hill kun on ollu ohjaajanpuikoissa. Kyllähän tää Hilliltä näkemistäni elokuvista on se heikoin, muttei todellakaan mitään täysin luokatonta roskaakaan. Tämän kaltaiset toimintafilmit hyvin toteutettuna on tänäpäivänä harvinaista herkkua, ja ainakin itselle kasari-äksönin ystävänä iskee aina lujemmin kun joku typerä supersankari-möheltäminen, tai Michael Bay -tyylinen kaikki räjähtää -megaspektaakkelipaska.

Tasapaksuhko, mutta rehellinen toimintaelokuva, joka ei yritä ollakaan mitään muuta.

Omassa genressään:

13.04.2020 klo 19:29

Nemesis

Terminator-Robocop-Rambo-Escape from New York ym. vaikutteet paistaa kuin naantalin aurinko tästä ryönämaisteri Albert Pyunin scifi-toimintarymistelystä. Melkoista roskaa on luvassa, joskin mukana on jälleen useita todella nättejä toimintakohtauksia ja kekseliäitä efektejä. Pienellä budjetilla monesti nuo praktikaaliefektit pääsee loistoonsa, kun on jouduttu vähän pähkäileen että mites tämäkin nyt toteutetaan. Leffana tästä olis ehkä voinu saada vähän enemmän vielä irti, kun pääosassa olis ollu joku muu kun lecaharkon karisman omaava Olivier Gruner. Jokatapauksessa hauskaa käppä-äksöniä koko rahan edestä, ei sen kummempaa. Kun kyse on scheissestä, in Pyun we trust.

12.04.2020 klo 22:50

Holy Smoke - pyhässä pilvessä

Perhe palkkaa Keitelin näyttelemän "ammattikäännyttäjän" käännyttämään intialaisen gurun pauloihin joutuneen tyttärensä. Näiden välille syntyy erikoinen suhde. Siinä samalla leffa poukkoilee temaattisesti sinnetänne, eikä loppukädessä katsojalle jää käteen oikein mitään. Viihdyttää kuitenkin kestonsa ajan, ja Keitel vetäsee taas kerran mainion roolin. Lopetus oli heikko, ja jotenkin halpamainen.

12.04.2020 klo 19:38

Casablanca

Vihdostaviimein sain aikaseks tämänkin klassikon katsoa. Hieno filmi kyllä, vaikkakin itseä aina rupeaa tuo melodramaattisuus ja ylisentimentaalisuus nakertamaan näissä 30-40 luvun filmeissä. Tottakai se kuuluu tyylillisesti tän ajan elokuvaan, ja tuo kimurantti rakkaustarina on tässäkin hienosti kuvattu, mutta jotenkin vaan aina välillä homma hyytyy käsiin, ja sitä alkaa toivomaan että voitasko nyt kakaista se ylimaallinen rakkaudentunnustus ulos ja jatkaa eteenpäin taas hetken matkaa. Loppuhetkien pako ja juonenkäänteet on aidosti jännittäviä ja hyvin toteutettu, ja loppukuva suorastaan legendaarinen. Voin hyvin ymmärtää miksi Casablancaa pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista elokuvista, mutta itselle tää ei iskenyt ehkä ihan täysillä. En laittaisi 40-luvun elokuvissakaan välttämättä edes top viiteen. Hyvä teos, mutta ei juuri niitä omia suosikkeja.

Ainiin, ja onhan se Bogart toki aivan älyttömän karismaattinen näyttelijä. Se on selvä.

09.04.2020 klo 16:13

Kuolleiden aamunkoitto

Loistava remake, joka kuuluu uusintaversioiden ehdottomaan kärkikastiin. Tässä ei oo lähetty suoraan apinoimaan alkuperäistä, vaan on poimittu asioita sieltä täältä. Tietenkään tää ei tälläsenä suoraviivasena pläjäyksenä saavuta samoja nyansseja kun originaali mestariteos, mutta varsin ballsy ja räväkkä pätkä on kyseessä. Ja räväkästä puhuttaessa todella tarkoitan sitä, tässä on monia loistavia toimintakohtauksia, sekä hahmojen välinen kitka kerääntyy jatkuvasti kuumotteluksi, vaikka yhteishenki tottakai lopulta voittaa. Efektit on kohdillaan ja mukaan on saatu pari cameoroolia alkuperäisestä tutuilta tyypeiltä. Myös musat on pääosin kohdillaan. Ainoa täystyperä asia on se loppu. Lopputeksti-jakson olis voinu helvetin hyvin jättää pois, ja filmi ois ollu paljon tehokkaampi. Tämäkin mukaanlukien kuitenkaan en voi edelleenkään antaa tälle alle neljää tähteä. Varmaan kolmas katselukerta, ja potkii vieläkin kovaa!

04.04.2020 klo 18:59

Hudson hawk - varkaista parhain

Mainettaan parempi elokuva. Todellinen outolintu, joka huokuu kasarin fiilistä erittäin vahvasti, vaikka onkin ysärin puolelta. Iso osa vitseistä aiheuttaa lähinnä "wtf" -reaktion, mutta kyllä tän kanssa hauskaakin oli. Lapsena tykkäsin tästä todella paljon. Eihän se aikaa ollu sinällään kestäny, mutta paljon parempi kun lähtökohtasesti kaikista haukuista päätellen odotin. Taas kerran kannatti katsoa itse uudelleen ja tehdä toteamukset.

Viihdyttävä ja pölhö toimintaseikkailu, ei sen enempää, ei sen vähempää.

30.03.2020 klo 22:39

Zombie Holocaust

Hyvää gorea ja useita kohtauksia jotka pistää silmät pyöriin päässä. Ihan siis sellasen "mitä vittua" -fiiliksen takia. Tohtori teurastaja ei nouse kalkkunafilmien kärkeen, siihen kastiin jossa saa jatkuvalla syötöllä nauraa ja hämmästellä. Se kuitenkin on varsin vaivatonta katsottavaa, ja omaa tosiaan hyviä verimössö-efektejä riittämiin. Tylsistymäänkään ei kerkiä, leffan keston ollessa varsin maltillinen. Musiikit on kokolailla paskaa papatusta, lopputekstibiisiä lukuunottamatta. Käsittääkseni suurin osa biiseistä oli suoraan Emmanuelle ja viimeiset kannibaalit -filmin soundtrackilta.

Italotrash -genressään ihan hyvä keskitason tekele. Roskapisteitä

27.03.2020 klo 15:39

Pelon hetket

Aika mielenkiintoinen sieppaustrilleri, suurimmaks osaks ajasta. Alkaa lupaavasti, sitten alkaa harppomaan, laahaamaan, ja sitten loppua kohden nappaa taas kiinni katsojasta ja pitääkin tunnelmansa aina loppuun saakka. Tajusin vasta katsottuani ja totuttuun tapaan IMDB:n triviaosaston selattuani, että tämähän on ohjaajansa uudelleenversiointi omasta filmistään, joka ilmestyi muutamaa vuotta aiemmin. Fiilis leffassa oli todella säväyttävä, ja jättikin vahvan halun nähdä tuo alkuperäisversio. Ilmeisesti siinä lopetuskin on hiukan vähemmän hollywood-osastoa. Pakkohan tuo oli lisätä hankintalistalle. Täytyy vielä mainita, että Jeff Bridges pahisoolissa oli mainio. Jotenkin realistisen psykopaatin oloinen hahmo, eikä sellanen over-the-top sekopää jota näissä ysäritrillereissä on tottunu näkemään.

Hyvä pätkä, ja taatusti katson tuon alkuperäisen heti kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Ja sen jälkeen mahdollisesti vertailun vuoksi vielä tämänkin uudestaan.

26.03.2020 klo 22:04

K.J.S. - kuollut jo saapuessaan

Kertakatseltava kasaritrilleri hyvällä näyttelijäkaartilla. Tämähän on eräänlainen uudelleenlämmittely vuoden 1950 samannimisestä film noir -elokuvasta. Jokseenkin jää kyllä vaisuksi siihen verrattuna, ja tässä selitellään hiukan liikaakin lopussa katsojalle. Oli taas vähän semmonen "tässä kohtaa selitetään tyhmälle yleisölle" -tunne. Tuon alkuperäinen versio taitaa olla muuten public domainia nykyään, että se olis ilmaiseksi katsottavissa netistä. Suosittelenkin mielummin katsomaan sen version.

Ei huono, mutta melko vaisu ja unohdettava filmi.

24.03.2020 klo 21:11

Touch of Death

Varsin näpsäkkä, runsaasti mustaa huumoria sisältävä sarjamurhaajaelokuva Lucio Fulcin uran loppuvaiheilta. Gorea on jonkinverran, ja se on tyylillä tehty. Jännitystä ei leffassa niinkään ole, koko hommaa seurataan itse murhaajan näkövinkkelistä, ja komedia on melkeinpä elokuvan vahvin aspekti. Naurua revitään irti esimerkiks pieleenmenneestä ruumiin hävittämisestä ynnä muista kieroista jutuista. Vähän samantapaista äkkiväärää huumoria jota nähtiin tässä taannoin ilmestyneessä Lars Von Trier -elokuvassa The House That Jack Built. Mukana on myös italoroskalle omaisesti sitä tahatonta huumoria ja suoranaista kalkkunameininkiä, joka maistuu kyllä meikäläiselle paremmin kuin hyvin!

Viihdyttävä pläjäys, joka menee ehdottomasti Fulcin teoksissa sinne parempaan keskikastiin.

24.03.2020 klo 11:20

Tremors: A Cold Day in Hell

Ei saatu Keijo Pekonia takasin sarjaan sitten missään osassa. Ehkä hyvä niin, nää myöhemmät jatko-osat ei etenkään olis sen arvoisia. Cold Day in Hell jatkaa laadullisesti samaa matalaa tasoa kun edellinen osa. Tässä ehkä oli hiukan vähemmän ärsyttäviä tai paskoja hahmoja, mutta ei tästäkään mitään kotiin kirjoitettavaa kyllä jääny. Alaskan jäiset maisemat oli toki mukavaa vaihtelua aavikkoon. Kevin Baconin ekassa osassa näyttelemän Valin tyttären mukaan änkeminen oli kyllä todella väkinäinen ja tympeä käänne. Aika heikko esitys.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 15 | Seuraava sivu