James_Bond

James_Bond

Stanley Kubrick

Tohtori Outolempi eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia (1964)

Mustan komedian ikivihreimpiä ja muistettavimpia klassikkoteoksia.

Tohtori Outolempi eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia rating 4,28

2001: Avaruusseikkailu (1968)

2001: Avaruusseikkailu on elämää suurempi visuaalinen kokemus, jonka vaikutus tieteiselokuviin on korvaamaton.

2001: Avaruusseikkailu rating 4,20

The Shining - Hohto (1980)

Modernin kauhuelokuvan kenties suurin merkkiteos ja sellaisena genrensä monipuolisimpia edustajia.

The Shining - Hohto rating 4,15

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini (1971)

Katsoin elokuvan, enkä enää tiedä onko Alex tätänykyä hyvä vai paha?No, on tämä kyllä erittäin omalaatuinen kulttifilmi.

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini rating 4,16

Full Metal Jacket (1987)

Stanley Kubrickin hyvä kuvaus Vietnamin sodasta. Harjoitusjaksosta pidin enemmän kuin lopun sodasta. Todella loistava (sota)elokuva, mikä on aito, ajaton mestariteos. Herättää varmasti jokaisessa paljon ajatuksia. Tällaisia typeryksiä me ihmiset sitten usein olemme.Tämäntapaisia leffoja tuskin koskaan tullaan enää tekemäänkään. Ja miksi? Koska kukaan ohjaaja maailmassa ei koskaan ole uhrannut Stanley Kubrickin tavoin yhtä paljon aikaa elokuviin ja vain Alfred Hitchcock yhdessä Chaplinin kanssa yltävät likimmäs Kubrickin tasoa elokuvahistorian saralla. Vasta vähän yli sata vuotta täyttänyt elokuva tulee ajansaatossa kulumaan yhä enemmän ja enemmän, eikä koskaan tulla enää varmastikaan luomaan sellaisia aitoja mestariteoksia kuin 1900-luvulla. Aika on syönyt elokuvan, kaikki on muuttunut liian itsetarkoitukselliseksi, eikä sellaisia maestroja kuin Kubrick tule varmaankaan enää koskaan olemaankaan. On valitettavaa kuvitella, miten elokuva voi pian kohdata tiensä pään.

Full Metal Jacket rating 4,20

Kunnian polut (1957)

Yksi kaikkien aikojen rehellisimpiä kuvauksia sodasta.

Kunnian polut rating 4,03

Barry Lyndon (1975)

Visuaalisesti erinomainen teos. Kuvaus ja ohjaus on Kubrickin tapaan mestarillista. Kyse on puhtaasta taiteesta, jossa on mahtavaa taustamusiikkia sekä unohtumattomia maisemia. Poikkeaa monessakin asiassa muista Kubrickin elokuvista, mutta on joka tapauksessa uskomaton. Kubrick itse ja Martin Scorsese pitävät tätä ohjaajan parhaana elokuvana. Tää on kyllä jotakin aivan ainutlaatuista ja taatusti lähimmäksi kuvataidetta yltänyt elokuva, jonka olen koskaan nähnyt. Teos on niin maalauksellinen ja hyvin valaistu, että mikä tahansa nykyajan digitaalikamera tai sähköllä "valaisu" tuhoaisi tämän suuruuden. Valolla oli muutenkin elokuvissa ennen niin suuri merkitys ja hienous, sitä ei sähkö pysty millään korvaamaan. Siksi ja muutenkin vihaan nykyajan teknologian huimaa nousukautta.

Barry Lyndon rating 4,09

Spartacus (1960)

Erilainen teos verrattuna muihin ohjaajan elokuviin ja samalla myös Kubrickin "huonoimpia" elokuvia. Tässä on niin moraalista kuin poliittistakin sanomaa hyvin esitettynä, mutta mielestäni tästä jotenkin jäi uupumaan se Kubrickille ominainen perfektionistinen ote. Spartacus on historiallisestikin kiinnostava visuaalisesti komea eepos, jossa on lukuisia vaikuttavia hetkiä (mm. gladiaattoritappelut, sotakohtaus ja loppu), mutta kokonaisuus ei ole niin hallittu kuin muissa Kubrickin teoksissa. Vaikka elokuvaa ei vertaa muihin mestariohjaajan elokuviin, niin ei se silti yllä viiteen tähteen. Kirk Douglas tekee ihan hyvän roolisuorituksen ja välillä roomalaiset toivat mieleen jotenkin jonkun Asterix & Obelix-sarjakuvan. Musiikkipuoli on Kubrickin kehnoimpia ja vaikuttavia kamera-ajoja on vähemmän. Hieno elokuva silti ja upeasti tehty. Tosin pituutta olisi voinut olla vähemmän.

Spartacus rating 3,78

Peli on menetetty (1956)

Varhaisten rikoselokuvien suurimpia helmiä ja eräs ohjaajansa parhaimmista elokuvista.

Peli on menetetty rating 4,02

Kohtalokas suudelma (1955)

Poikkeaa ohjaajansa monista mestariteoksista olemalla erilainen, mutta hieno elokuva.

Kohtalokas suudelma rating 3,29

Fear and Desire (1953)

Hankkisin välittömästi tämän elokuvan kun kuulin, että vihdoin kaikkien näiden vuosien jälkeen se oltiin tuotu levitykseen. Stanley Kubrickin ensimmäinen pitkä elokuva Fear and Desire ei ole aivan täydellinen mestariteos, mutta hieno ja ennen kaikkea väkevä elokuva silti. Se kertoo fiktiivisestä sodasta, joka käydään jossain metsän uumenissa. Sotilaat toimiva kuten normaalissakin elämässä, heillä on omat luonteensa, pelkonsa ja halunsa. Elokuvassa on paljon hyviä kuvakulmia ja musiikki toimii. Myös äänettömiä kohtauksia riittää ja Kubrick on saanut tähän luotua ihmeen hyvin jännitettä sekä tunnelmaa. Ei kuitenkaan kokonaisuutena yhtä hallittu kuin ohjaajan myöhempi perfektionistinen tuotanto, mutta kyvykkäästi tehty. Jollain tavalla ajaton elokuva, olematonta sotaa käydään metsässä, joka voisi olla oikeastaan mistä vain.

Fear and Desire rating 2,69

Flying Padre (1951)

Hyvin mielenkiintoinen ja paljon omaperäisiä kuvakulmia. Valitettavasti liian lyhyt. Kubrickille merkittävä uran vuoksi, mutta ei kovinkaan ohjaajansa muiden töiden tavalla mikään viimeisen päälle täydellinen mestariteos. Joka tapauksessa loistava, omalla tavallaan upea ja kiehtova juttu lentävästä papista. Tosin tämä on niin lyhyt, että arvio tästä voi uusien katselukertojen myötä heitellä aika lailla.

Flying Padre rating 2,13