James_Bond

James_Bond

Käyttäjä, 33 fania

100 historian parasta elokuvaa

1

Terminator 2 - Tuomion päivä (1991)

Näkemistäni Arnold Schwarzeneggerin leffoista tämä on hänen elokuvauransa paras elokuva. Näkemistäni James Cameronin leffoista tämä on hänen paras elokuvansa. Kaikki toimii komeasti ja tämä eräs kaikkien aikojen parhaista ellei peräti paras toimintaleffa on niitä leffoja, jotka pelastavat kerta toisensa jälkeen tylsän illan ja tarjoavat actionia ja loistokasta tarinankerrontaa parhaimmillaan. Kliseet hukkuvat kaiken mestarillisuuden alle.

Terminator 2 - Tuomion päivä rating 4,44

2

Blue Velvet - ja sinisempi oli yö (1986)

Ei ehkä niin "sekavasti" tai "omituisesti" tehty kuin Lynchin uudemman ajan teokset, mutta niiden tapaan yhtä unenomainen ja säväyttävä painajaiskuvaus, joka syväluotaa sekä ihmismielen haluihin että ympäristöolojen vaikutuksiin. Elokuva siis sukeltaa ehkä perinteisestäkin ideastaan huolimatta todella syvälle mysteerin maailmaan ja oikeastaan tavallaan kysenalaistaa sen kuka on "mielisairas" tai "hullu" ja kuka ei. Onko se Dennis Hopperin esittämä vanha äijä vaiko kenties Laura Dernin tulkitsema pinnallisessa maailmassa elävä tyttö?Lynchillä on kyky muodostaa erilaisista oudoilta tuntuvista kohtauksista kokoon jokseenkin järkevä teos, josta voi löytää uudelleen yhä vain uusia puolia. Blue Velvetissäkin on monta jännää kohtausta, kuten päähenkiö Jeffreyn piilleskely kaapissa, katsellen kuinka Frank hyväksikäyttää naistaan ja kutsuu äitiä. Tavallaan tuossa kohtauksessa, jossa Frank kieltää Dorothya katsomasta häntä, Frank yrittääkin kieltää tapahtumaa ja sen kauheuksia myös itseltään. Hän haluaa sulkea pois naisen katseen, sen joka saa hänet tuntemaan olonsa kauheaksi. Näin Frank kykenee hirmutekoihinsa ja elää pakkomielteissään, jotka tuntuvat kehystävän hänen kaikkia tekemisiään, hänen koko elämäänsä.Blue Velvetin huikeat kamera-ajot, yksitoikkoisen amerikkalaiskaupungin alemman, "näkymättömän" kerroksen eli alamaailman mestarillinen kuvaus sekä ihmissuhteiden ja tunteiden huikea esittelytapa tekevät tästä ajattoman mestariteoksen. Lynchin ura on myöhemmin muuttunut ehkä erikoisemman oloiseksi, mutta jo näissä aiemmissa teoksissaankin hän todisti olevansa mestarillinen tarinankertoja ja uuden amerikkalaisen elokuvan kärkiohjaajia.

Blue Velvet - ja sinisempi oli yö rating 4,10

3

The Truman Show (1998)

Mainio, jopa juonellisesti ihailtava draamakomedia, missä yhdistyvät niin upea näyttelytaito kuin toteutuskin ja pääosassa maailman parhaimpiin kuuluva koomikko, Jim Carrey. Kaikille hyvien komedioiden, draamojen ja draamakomedioiden ystäville. Hieno satiiri televisiota vastaan.

The Truman Show rating 3,92

4

Fargo (1996)

Kiinnostavat henkilöt keskellä lumiteitä. Hieno juoni ( jonka väitetään perustuvan tositapahtumiin ) ja ehkä kuuluisakin loppukohtaus. Näyttelijät olivat loistavia.

Fargo rating 4,16

5

Viimeinen yhteys: The Dead Zone (1983)

Todella loistavasti rakennettu ja näytelty elokuva, missä tarina kulkee sujuvasti ja hienosti eteenpäin. Tämä on yksi parhaimpia kauhuelokuvia ja todellinen mestariteos. Tunnelma oli kohdallaan. Walken tekee loistavan roolisuorituksen. Elokuva yhdistää psykologista kauhua, poliittista trilleriä, sci-fiä ja jopa ehkä rakkaus/draamaelokuvaa ainutlaatuisen hienolla tavalla, sellaisessa harmoniassa, sellaisessa tasapainossa, että ei voi kuin ihmetellä.

Viimeinen yhteys: The Dead Zone rating 3,63

6

Vihreä maili (1999)

Sanoisinko, että luultavasti onnistunein vankiladraama yhdessä Avain pakoon kanssa. Tom Hanks loistaa Michael Duncanin kanssa. Gary Siniseä nähdään pari kertaa ja elokuva päättyy hienosti. Myös musiikki toimii kivasti.

Vihreä maili rating 4,39

7

Amores perros (2000)

Eri episodeista koostuva Amores Perros on eittämättä mestariteos. Ohjaaja Alejandro González Iñárritu onnistuu saamaan arkisista asioista todella kiinnostavia ja esimerkiksi pelkästään koiran etsiminen lattian alta on toteutettu erinomaisesti. Siinä on suuren ohjaajan taito kuvata ihmisen epätoivoista räpellystä omien päämääriensä saavuttamiseksi. Elokuvan kantavana elementtinä kulkeekin juuri koira, joka on ikään kuin tapahtumien ulkopuolinen todistaja. Elukkojahan ne ihmisetkin tässä ovat. Elokuvan voimavarana toimii myös elämän ristiriitaisuuden ilmaiseminen. Viimeisessä jaksossa keskiöön nouseva Karl Marxin näköinen vanha mies on ilkeä tappaja, mutta samalla katuva ja herkkä ihminen eikä yhtään sen vähemmän inhimillinen kuin tarinan muutkaan henkilöt. Uskomaton saavutus yhdeltä uuden vuosituhannen nimekkäimmältä ohjaajalta.

Amores perros rating 4,18

8

Indiana Jones ja tuomion temppeli (1984)

Nostalginen ja täydellinen seikkailuelokuva päihittää sarjan muut osat.

Indiana Jones ja tuomion temppeli rating 3,58

9

Eyes Wide Shut rating 3,87

10

Huuliharppukostaja (1968)

Voittaa selkeästi dollaritrilogian olemalla täydellinen mestariteos, missä western ja draama sekoittuvat toisiina upeasti. Kaikki varmasti ovatkin jo maininneet, kuinka taidokasta ohjaus ja näyttelijät olivat, joten en ala siitä sen enempää puhumaan. Huuliharppukostaja kuvastaa hienosti ihmiskohtaloita, tragediaa ja ahneutta pienessä lännen kylässä. Se on enemmän kuin pelkkä taidokas western, se on elämän ja kuoleman kysymyksiä punnitseva tasapainoinen kuvaus kohtaloista. Ahneus on tehnyt ihmisistä kauppatavaraa.

Huuliharppukostaja rating 4,47

11

Uhrilampaat (1991)

Anthony Hopkins tekee kaikkien aikojen parhaimman roolisuorituksensa Hannibal Lecterinä ja tästähän tuo mies tullaan aina muistamaankin. Tämän pätkän johtaja hän kyllä on ja vieläpä ylivoimaisesti. Täynnä hyviä repliikkejä. Juoni vie heti mukaansa. Varmasti paras ihmissyönti-elokuva.

Uhrilampaat rating 4,22

12

Tähtien sota (1977)

Tätä ei tulla koskaan unohtamaan elokuvahistoriassa millään vuosisadalla, tai ainakin toivon niin. Kaiken kaikkiaan mahtava, suuri ja loistelias klassikko.

Tähtien sota rating 4,16

13

Kauriinmetsästäjä (1978)

Todentuntuinen ja traaginen klassikko sodan vaikutuksista yksilöön.

Kauriinmetsästäjä rating 4,23

14

Imperiumin vastaisku (1980)

Paras Star Wars heti Jedin Paluun jälkeen. Paljon kuuluisia kohtauksia, hauskan pieni Yoda sekä mahtava Darth Vader. Star Warsia ei tulla unohtamaan koskaan. Se on ja tulee aina pysymään yhtenä elokuvahistorian muistettavimpana teoksena.

Imperiumin vastaisku rating 4,24

15

Jedin paluu (1983)

Tämähän on sarjan paras osa, ehdottomasti 5/5!

Jedin paluu rating 4,19

16

Reservoir Dogs (1992)

Pulp Fictionia parempi ja Quentin Tarantinon paras ja ensimmäinen elokuva. Steve Buscemi oli heistä oma suosikkini, Tim Roth ja Harvey Keitel olivat hekin hyviä. Yksi onnistuneimpia rikoselokuvia. Väkvaltainen klassikko.

Reservoir Dogs rating 4,25

17

Tohtori Outolempi eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia (1964)

Mustan komedian ikivihreimpiä ja muistettavimpia klassikkoteoksia.

Tohtori Outolempi eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia rating 4,28

18

2001: Avaruusseikkailu (1968)

2001: Avaruusseikkailu on elämää suurempi visuaalinen kokemus, jonka vaikutus tieteiselokuviin on korvaamaton.

2001: Avaruusseikkailu rating 4,20

19

Matrix (1999)

1990-luvun paras ja vaikutusvaltaisin tieteiselokuva yhdessä Terminator 2:n kanssa.

Matrix rating 4,14

20

The Shining - Hohto (1980)

Modernin kauhuelokuvan kenties suurin merkkiteos ja sellaisena genrensä monipuolisimpia edustajia.

The Shining - Hohto rating 4,15

21

Forrest Gump (1994)

Tässä elokuvassa Tom Hanks tekee parhaimman roolisuorituksen ja sen ansiosta hänet tästä muistetaan eikä elokuvasta tullut siirappimaista roskaa.

Forrest Gump rating 4,38

22

Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta (1994)

Pidän tämän hauskahkon ohjaajan, Quentin Tarantinon tyylistä, jota hän tuo elokuviinsa. Kunnon dialogia. Hyvä näyttelijäkaarti! Samuel ja Travolta!

Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta rating 4,43

23

Yksi lensi yli käenpesän (1975)

Jack Nicholsonin ympärille kasattu draamaelokuvien parhaimmistoa edustava mestariteos.

Yksi lensi yli käenpesän rating 4,34

24

Psyko (1960)

Kokonaisen kauhugenren suunnannäyttäjä. Alfred loi Psykosta yhden parhaimmista kauhuelokuvista. Mestariteos vailla vertaa! 5/5

Psyko rating 4,21

25

Mies vailla menneisyyttä (2002)

Moderni suomalaisen elokuvan klassikko tarjoaa upean elokuvaelämyksen, jonka kautta voi tarkastella myös omaa maailmaansa ja sen eriarvoisuuksia.

Mies vailla menneisyyttä rating 3,76

26

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini (1971)

Katsoin elokuvan, enkä enää tiedä onko Alex tätänykyä hyvä vai paha?No, on tämä kyllä erittäin omalaatuinen kulttifilmi.

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini rating 4,16

27

Armoton (1992)

Western genren viimeisimpiä ellei viimeisin mestariteos, joka kokoo vanhoista aineksista kasaan täysin uudenlaisen teoksen. Näyttelijät ovat mahdottoman hyviä, varsinkin Hackman ja itse Eastwood. Armotonta voisi kutsua periaatteessa genrensä hautakiveksi, muistomerkiksi, jossa Eastwood nostalgisoi omia aikojaan palauttaen myös katsojakunnan mieleen Eastwoodin vanhan länkkärikauden. Tyyli on varsin pohdiskeleva, tässä tosiaan on ajatusta. Kuvaus ja ohjaus on upeaa. Voisihan vielä näinä päivinä ilmestyä hyviä länkkäreitä, mutta sellaisiin uskominen on turhauttavan raskasta ja avutonta hommaa.

Armoton rating 4,22

28

Likainen Harry (1971)

Clint Eastwoodin kiistellyimpiä filmejä. Mainio poliisielokuva, aikaa kestänyt tarina oman käden oikeudesta ja länsimaisen yhteiskunnan rappiosta.

Likainen Harry rating 4,21

29

Jurassic Park (1993)

Säilyttää alusta loppuun tasapainon onnistuneesti huumorin, tarinankerronnan ja toiminnan välillä.

Jurassic Park rating 3,97

30

Kummisetä (1972)

Lajityypissään poikkeuksellinen Kummisetä kuuluu amerikkalaisen elokuvan suurimpiin hetkiin.

Kummisetä rating 4,33

31

Full Metal Jacket (1987)

Stanley Kubrickin hyvä kuvaus Vietnamin sodasta. Harjoitusjaksosta pidin enemmän kuin lopun sodasta. Todella loistava (sota)elokuva, mikä on aito, ajaton mestariteos. Herättää varmasti jokaisessa paljon ajatuksia. Tällaisia typeryksiä me ihmiset sitten usein olemme.Tämäntapaisia leffoja tuskin koskaan tullaan enää tekemäänkään. Ja miksi? Koska kukaan ohjaaja maailmassa ei koskaan ole uhrannut Stanley Kubrickin tavoin yhtä paljon aikaa elokuviin ja vain Alfred Hitchcock yhdessä Chaplinin kanssa yltävät likimmäs Kubrickin tasoa elokuvahistorian saralla. Vasta vähän yli sata vuotta täyttänyt elokuva tulee ajansaatossa kulumaan yhä enemmän ja enemmän, eikä koskaan tulla enää varmastikaan luomaan sellaisia aitoja mestariteoksia kuin 1900-luvulla. Aika on syönyt elokuvan, kaikki on muuttunut liian itsetarkoitukselliseksi, eikä sellaisia maestroja kuin Kubrick tule varmaankaan enää koskaan olemaankaan. On valitettavaa kuvitella, miten elokuva voi pian kohdata tiensä pään.

Full Metal Jacket rating 4,20

32

Citizen Kane (1941)

Kriitikoiden ylistämä Orson Wellesin läpimurto debyytti on mainio suoritus ja elokuvahistorian mestariteos, joka jokaisen tulisi nähdä. Loistavaa, mahtavaa ja suurta tuo Kansalainen Kane!!

Citizen Kane rating 4,05

33

Chinatown (1974)

Chinatown on kaikki kehunsa ansainnut mestariteos ja Jack Nicholson näyttelee jälleen kerran upealla tavalla, tällä kertaa yksityisetsivä Jaken roolissa. Toiminnalla ei mässäillä, eikä sellaista pidä olettaakkaan. Juonikuvio on mestarillisesti rakennettu täyteen erilaisia kiemuroita ja ongelmia. Tämä on juuri sellainen elokuva. jollaista ei enää nykyään osata tehdä, koska toiminta ja epäuskottava räiskintä on viety nykyleffoissa lähes äärirajoilleen. Mielestäni lähes kaikki tässä elokuvassa voisi olla yhtä hyvinkin totta. Taksikuski on mielestäni täysin surkea elokuva, mutta Chinatown on realistinen, vanha kunnon dekkari suoraan 70-luvun keskeltä. Kyseessä on siis mestariteos. Elokuvasta tuli mieleen sellainen uutuuspeli, kuin L.A: Noire.

Chinatown rating 4,16

34

Kunnian polut (1957)

Yksi kaikkien aikojen rehellisimpiä kuvauksia sodasta.

Kunnian polut rating 4,03

35

Alien - kahdeksas matkustaja (1979)

Parhaita kauhu/scifi -elokuvia. Ridley Scottin ohjaus ja erikoistehosteita pursuavat käytävät onnistuvat hyvin korostamaan tunnelmaa. Elokuvassa esiintyy myös Elä ja anna toisten kuolla -filmistä tuttu Yaphet Kotto.

Alien - kahdeksas matkustaja rating 4,13

36

Diktaattori (1940)

Ei ole Chaplinin paras elokuva, mutta siitä huolimatta nerokkaasti ääntä ja liikkeitä toisiinsa yhdistelevä mestariteos, missä Chaplin älykkäästi ilmaisi ihmisten tunteita sodan pauloissa ja teki melko onnistunutta pilaa aikansa diktaattoreista. Aihe on vakava ja välillä tuntuu kuin Chaplin olisi ottanut liian ison palan purtavakseen, mutta suoritutuu tehtävästään silti miltei täydellisesti. Ehkäpä liian pitkä. Hinkelin puhe on nerokas.

Diktaattori rating 4,15

37

Taksikuski (1976)

Voin onnitella niitä ketkä ostivat tämän! Tässä on se kauan kaivattu, maailman yliarvostetuin elokuva. Ei saa yhtään tähteä. En ymmärrä miksi tämä on niin suosittu.

Taksikuski rating 4,10

38

Dracula - vanha vampyyri (1931)

Dracula on tunnelmansa alusta loppuun lähes täydellisesti säilyttävä kahuklassikko, mikä päihittää niin Frankensteinin kuin Linnutkin. Kyseessä on elokuva Béla Lugosin hienosti tulkitsemasta Draculasta. Kyseessä on eräs ikimuistoisimpia elokuvia, mikä syntyi juuri silloin kuin itse kauhugenren pohjakin. Tämä ei ole ajansaatossa vanhennut pätkääkään, vaan loistavat näyttelijät ja legendaariset kohtaukset takaavat tälle ehdottoman klassikkostatuksen. Tällaisia ei enää osata tehdä. Pituus oli juuri sopiva ja Dracula on eräs parhaita leffapahiksia ikinä.

Dracula - vanha vampyyri rating 3,77

39

Vertigo - Punainen kyynel (1958)

Kyseessä on eräs mestariohjaaja Hitchcockin parhaimpia elokuvia, jonka kuvaustyyli ja tarina tuntuvat vieläkin vaikuttavilta. Tyylistään ja ohjaajastaan muistettava Vertigo on ehdottomasti eräs maailman parhaimpia elokuvia. Tunnelma on hämmentävä ja nerokkaat juonenkäänteet kasvattavat huimasti jännitystä.

Vertigo - Punainen kyynel rating 4,28

40

Elefanttimies (1980)

Loistava elokuva, mestariteos ihmisen erilaisuudesta. Todella taidokasta kuvausta ja tarinankerrontaa. Monet kehuvat leffaa sen ajankohtaisuuden ja draaman vuoksi, mutta omalta osaltani tuon lisäksi menee kiitos sille ketä ei nirsoillut julmuuden kanssa ja luonut tästä tyyliteltyä jenkkimössöä. Ei ollenkaan yliarvostettu! Kehutkaa lisää, Elefanttimies on maineensa ansainnut. Elokuva on yhtä raaka kuin maailma johon se syntyi. Sairas julmuus herättää aina ajatuksia.

Elefanttimies rating 4,35

41

Länsirintamalta ei mitään uutta (1930)

Elokuvahistorian ehdottomasti parhaimpia ja suurimpia sotaelokuvia.

Länsirintamalta ei mitään uutta rating 3,51

42

Takaikkuna (1954)

Todella hienosti kuvattu Hitchcockmainen jännityselokuva. Yksinkertaisuudessaan hieno juoni ja tyylillisesti Hithcockmaiset kuvakulmat tekevät tästä kerrasssaan nerokkaan klassikon. Ohjaajan elokuvia on todella vaikea laittaa paremmuus-järjestykseen, sillä kaikki näkemäni ovat olleet erinomaisen loistavia. Kyllä tämä oli vaan hieno, ei voi muuta sanoa. Vertigo ja Psyko taitavat olla ne ohjaajan parhaat.

Takaikkuna rating 4,22

43

Barry Lyndon (1975)

Visuaalisesti erinomainen teos. Kuvaus ja ohjaus on Kubrickin tapaan mestarillista. Kyse on puhtaasta taiteesta, jossa on mahtavaa taustamusiikkia sekä unohtumattomia maisemia. Poikkeaa monessakin asiassa muista Kubrickin elokuvista, mutta on joka tapauksessa uskomaton. Kubrick itse ja Martin Scorsese pitävät tätä ohjaajan parhaana elokuvana. Tää on kyllä jotakin aivan ainutlaatuista ja taatusti lähimmäksi kuvataidetta yltänyt elokuva, jonka olen koskaan nähnyt. Teos on niin maalauksellinen ja hyvin valaistu, että mikä tahansa nykyajan digitaalikamera tai sähköllä "valaisu" tuhoaisi tämän suuruuden. Valolla oli muutenkin elokuvissa ennen niin suuri merkitys ja hienous, sitä ei sähkö pysty millään korvaamaan. Siksi ja muutenkin vihaan nykyajan teknologian huimaa nousukautta.

Barry Lyndon rating 4,09

44

Eraserhead (1977)

Eraserhead rating 3,72

45

Frankenstein (1931)

Kyseessä on upeasti näytelty ja toteutettu kauhuklassikkojen klassikko, mikä on erinomainen tulkinta hirviöstä. Oikeastaan tämä on niitä ajattomia genrensä kulmakiviä, joita ei onneksi helpolla unohdeta. Syntyi samoihin aikoihin Draculan kanssa ja elää kumppaninsa rinnalla yhä voimakkaana mestariteoksena. Boris Karloffin tulkinta ja kuuluisat kohtaukset tekevät tästä yhä voimakkaan elokuvan. Tunnelma on välillä jopa huvittava, mutta enimmäkseen jännittävä.

Frankenstein rating 3,62

46

Maltan haukka (1941)

Maltan haukka on täynnä hienoja roolisuorituksia, jännitystä ja mysteeriä. Vaikutus film noireihin on merkittävä.

Maltan haukka rating 4,05

47

Nainen ilman omaatuntoa (1944)

Nainen ilman omaatuntoa on vahvojen näyttelijöiden muodostama taidonnäyte, jota pohjustaa tehokas, viiden tähden arvoinen uskomaton käsikirjoitus. Tämä monitasoinen psykologinen trilleri on myös ohjattu hyvin ja tunnelmakin on korkealla, mutta eihän tämä yllä mm. Kolmannen miehen valaistus/varjostus-kuville. Todellla mestarillinen teos, mutta jokin, sellainen huippukohta jäi mielestäni uupumaan, vaikkei se tietenkään tärkeintä olekaan. Pikku Caesarin roolistaan tunnettu, hauskahko Edward G. Robinson tekee hienon roolisuorituksen sivuosassa.

Nainen ilman omaatuntoa rating 4,09

48

La Strada - Tie (1954)

Upea tarina ihmisistä ja heidän erilaisista tunteistaan. Tämä tärkeä draama sisältää rutosti opetusta ja sanomaa. Tunnelma on kohdillaan eikä mistään löydä valittamista. Fellini osaa nähtävästi hahmottaa inhimillistä elämää hyvin kauniilla tavalla. Katsokaa, oppikaa, ja ennen kaikkea ymmärtäkää. Tämä on tärkeä elokuva, joka koskee meitä kaikkia. Teemoina mm. yksinäisyys.

La Strada - Tie rating 4,24

49

Blade Runner (1982)

Täydellinen elokuva.

Blade Runner rating 4,07

50

Arabian Lawrence (1962)

Arabian Lawrence on eeppinen sankaritarina ja hieno elokuva.

Arabian Lawrence rating 4,12

51

Ihmeellinen on elämä (1946)

Ihmeellinen on elämä on muutakin kuin klassikko. Se on tutkimusmatka ihmisen sisimpään.

Ihmeellinen on elämä rating 4,22

52

Vaarallinen romanssi (1959)

Ohjaajansa näköinen klassikko, mikä sisältää niin jännitystä kuin huumoriakin.

Vaarallinen romanssi rating 4,14

53

Kolmas mies (1949)

Loistava esimerkki toimivalla yhteistyöllä aikaansaadusta elokuvasta.

Kolmas mies rating 4,15

54

Mansikkapaikka rating 4,02

55

Heat - ajojahti (1995)

Heat - Ajojahti todellakin on kaikki kehunsa ansaitseva klassinnen rikostarina, missä realistinen miljöö ja surrealistinen tunnelma kietoutuvat toisiinsa lähes virheettömästi. Huippuluokan näyttelijäsuoritukset, verkkaisesti etenevä huikein juonenkääntein varustettu tarina ja upea tunnelma. Kyseessä on ns. neo-noir-elokuvien äiti ja suunnannäyttäjä. Robert De Niro on loistava pahis ja Al Pacino vielä parempi kyttänä. Heidän keskeinen kemiansa pelaa huvittavan toimivasti yhteen ja L.A vaarallisine katuineen on jo itsessään mitä mahtavin tapahtumapaikka rikollisten ja poliisien kohtaamispaikaksi. Uskomattoman upea, moderni klassikko. Monen makuun leffa saattaa tuntua liian pitkältä, mutta minä olen niitä joita se ei pahemmin haittaa. Kyllä se keskittyminen sitten viimeistään lopussa palkitaan. Heat - Ajojahti on eräs kaikkien aikojen parhaita näkemiäni rikoselokuvia ja elokuvia ylipäätään.

Heat - ajojahti rating 4,20

56

Alaston satama (1954)

Tämä ajaton ja todenmukainen klassikko elämästä varmisti paikkansa elokuvahistoriassa.

Alaston satama rating 4,05

57

E.T. (1982)

Maailman parhaimpia, ellei paras perhe-elokuva, jonka viattomuus ja hauskuus kietoutuvat täydellisesti toisiinsa. Tämänlaisia helmiä tarvittaisiin nykypäivinäkin.

E.T. rating 3,47

58

Jäniksen vuosi (1977)

Jäniksen vuosi on ajankohtainen tarina vapaudesta.

Jäniksen vuosi rating 3,94

59

Peili (1975)

Värikäs, valoisa, antoisa ja suuria sekä pieniä teemoja kauniisti käsittelevä Peili on jopa dokumentaarisia piirteitä omaava katsaus tavallisten ihmisten elämään. Se lumoaa katsojansa helposti eikä ole väliä, vaikkei sen sisältöä ymmärtäisikään. Kyllä siitä sentään heti huomaa, miten omaperäinen ja hieno se on. Musiikin ja kuvien sekoitus on jotakin todella suurta. Peili edustaa elokuvaa parhaimmillaan ja sitä on mielestäni turha moittia tekotaiteellisuudesta, sillä sitten voidaan helposti kysyä, että onko elämä itsessään tekotaiteellista? Tarkovski ei kikkaile turhia, vaan kertoo kokemuksistaan ja elämästä ylipäätään. Katsojan pitää itse tulkita näkemänsä ja tässä se on enemmän kuin oikea valinta.

Peili rating 3,88

60

M - kaupunki etsii murhaajaa (1931)

Rikoselokuvan historian monumentaalisimpia klassikoita.

M - kaupunki etsii murhaajaa rating 4,15

61

Kultakuume (1925)

Parhaita, ellei jopa paras köyhyyttä koskaan käsitellyt elokuva.

Kultakuume rating 4,19

62

Nykyaika (1936)

Hyvä ja humoristinen satiiri, mutta ei niin hyvä kuin Kultakuume. Alun tehdaskohtaus on ehdottomasti elokuvan paras osa. Tämä todistaa jälleen Chaplinin nerokkuuden ja on merkittävä vastalause liiallista työllistä kurittamista vastaan.

Nykyaika rating 4,19

63

Panssarilaiva Potemkin (1925)

Upea mykkäelokuva täynnä vahvaa kuvakerrontaa. Sisältää yhä tehokkaan sanoman sodan julmuudesta. Kapina on esitetty voimakkaasti ja tyylikäs kuvaus vain lisää vaikuttavuutta. Sotakohtaukset esitetään julmasti eli sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Hyvin tyylitelty kuvaus karusta sodan realismista.

Panssarilaiva Potemkin rating 4,15

64

Nuori kapinallinen (1955)

Nuorisoelokuvien avainteokseksi kohoava Nuori kapinallinen on myös loistava yhteiskuntakuvaus.

Nuori kapinallinen rating 4,05

65

Tervetuloa, Mr. Chance (1979)

Loistava komedia ja poliittinen satiiri, joka tekee todella hyvää pilaa vallanpitäjistä ja (amerikkalaisesta) yhteiskunnasta ylipäätään. Peter Sellers tekee upean roolityön puutarhurina, jonka yksinkertaiset kommentit nostavat hänet keskeiseksi poliittiseksi vaikuttajaksi. Toisaalta voidaan kysyä, ovatko hänen näkemyksensä sittenkään niin hölmöjä. Niissä on kuitenkin oma filosofiansa ja eikä Chance välttämättä ole sittenkään niin tyhmä kuin miltä vaikuttaa. Ajatukset puutarhasta ja kasvusta istuvat kuin istuvat taloudelliseen ajattellun melko hyvin. Being there on samalla sekä harmiton hupielokuva että terävä satiiri, joka kuvaa television kasvattaman, hyväntahtoisen ihmisen suurta seikkailua sangen omituisen maailmamme melskeissä. Televisiota katsomalla sen säännöt Chance onkin jo jossain määrin omaksunut, vaikka hiottavaa vielä riittääkin. Tässä on se Forrest Gumpin parempi versio..

Tervetuloa, Mr. Chance rating 3,81

66

Ikiru - tuomittu (1952)

Ikiru on kuin ihmisen koko elämä vähän päälle kahdessa tunnissa. Uskomaton saavutus.

Ikiru - tuomittu rating 4,34

67

Kolmannen asteen yhteys (1977)

Lämminhenkinen ja mukaansa tempaava tieteisklassikko.

Kolmannen asteen yhteys rating 3,51

68

Kenraali (1926)

Parhaita junassa koskaan kuvattuja elokuvia.

Kenraali rating 4,10

69

Keskustelu (1974)

Francis Ford Coppolan ohjaama Keskustelu on aito vainoharhaelokuvien mestariteos, joka on myös kuvaus yhden miehen ahdingosta ja henkisestä elämästä. Etenkin vessakohtaus jäi hyvin mieleen ja saksofonimusiikki korosti elokuvan tunnelmaa mielenkiintoisella tavalla. Gene Hackmanin roolisuoritus on loistava ja itse hahmo modernin vakoilu/salakuunteluelokuvan ikoneja.

Keskustelu rating 3,81

70

Mantsurian kandidaatti (1962)

Mantsurian kandidaatti on yksi vaikuttavimpia aikansa elokuvia ja täysin uskomaton tapaus tekoajankohtansa ilmapiirin huomioon ottaen.

Mantsurian kandidaatti rating 3,89

71

Tokyo Story (1953)

Yasujirô Ozun Tokyo Story on malliesimerkki siitä, miten taitavalla ohjauksella ja visuaalisella hahmotuksella voi niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin perhe tai suku saada aikaan jotain todella syvällistä. Jokainen otos on tarkkaan rajattu ja mustavalkokuvissa tumman ja vaalean sävyeroilla on saatu aikaan suorastaan huikeita miljöitä.Loppua kohden elokuva muuttuu vain entistä syväulotteisemmaksi ja pohdiskelevammaksi. Näyttelijäsuoritukset ovat pienimpiäkin eleitä myöten hiottuja kokonaisuuksia ja niiden kautta Ozu onnistuu heijastamaan perinteisiä perhearvoja kunnioittavan teoksen, jossa jokainen ihminen nähdään yhtä arvokkaana. Monilta, varsinkin juonivetoisiin elokuviin tottuneilta, voi Tokyo Story tuntua tylsältä, mutta kun teokseen pääsee sisälle ja ymmärtää, miten pienistä eleistä sen komeus pulppuaa, on kyseessä aito mestariteos. Synkkyydestäänkin huolimatta teos on optimistinen tarina ihmisten hyvyydestä ja tunteista toisiaan kohtaan.

Tokyo Story rating 4,26

72

Kaupungin valot (1931)

Hyvin monipuolinen ja realistinen elokuva.

Kaupungin valot rating 4,11

73

007 rakastettuni (1977)

007 - rakastettuni vei sarjan kaavan uusiin mittasuhteisiin ja on yhä Bond-leffoista tasapainoisin.

007 rakastettuni rating 3,52

74

Valkoinen hehku (1949)

Aliarvostettu mestariteos, jossa tähtikasvo James Cagney suorittaa yhden elokuvahistorian moniulotteisimmista konnarooleista.

Valkoinen hehku rating 4,10

75

Etsijät (1956)

Upeilla maisemilla koristeltu Etsijät on maineensa ansainnut ja eräs parhaimmista koskaan tehdyistä lännenfilmeistä. Elokuvan ainoa heikkous on, että intiaanihahmot jäävät turhan etäisiksi hahmoiksi, mikä tekee valkoisten miesten ja intiaanien välisestä asetelmasta hieman mustavalkoisen. Toisaalta tämä etäisyys korostaa elokuvan yhtä kantavaa teemaa eli rasismia, jolle John Waynen antama antisankari antaa kasvonsa ikimuistettavalla tavalla. Wayne on niin antisankari kuin olla voi, mutta samalla kuitenkin sankari isolla S:llä. Etsijät on ristiriitojen ja vastakohtien temmellyskenttä, jossa on väkevää energiaa ja syvyyttä, vaikka millä mitalla. Samalla se on matka kadonneeseen aikakauteen, jollaista ei ehkä ole koskaan ollutkaan.

Etsijät rating 4,01

76

Ritari siniparta (1947)

Ritari Siniparta on yksi Chaplinin ehdottomia päätöitä ja mustan komedian ohella eräänlainen kärjistetty kuvaus siitä kaikesta, mihin yhteiskunta voi meidät ajaa.

Ritari siniparta rating 4,03

77

Ruumiinryöstäjät (1956)

Järkyttävän kylmä visio ihmiskunnan viimeisistä päivistä. Yhä eräs kaikkien aikojen suurimmista tieteisdystopioista.

Ruumiinryöstäjät rating 3,82

78

Laitakaupungin valot (2006)

Aki Kaurismäen parhaisiin lukeutuva ajankohtaisen synkkä kertomus ihmisen pienuudesta ja maailman kylmyydestä.

Laitakaupungin valot rating 3,79

79

Peli on menetetty (1956)

Varhaisten rikoselokuvien suurimpia helmiä ja eräs ohjaajansa parhaimmista elokuvista.

Peli on menetetty rating 4,02

80

Tuuleen kirjoitettu (1956)

Mestarillinen näytelmä rahan ja vallan halusta, ahneudesta sekä sotkuisista ihmissuhteista huijausten viidakossa, jossa kaikki on kaupan. Elokuva on raadollinen, vaikka saattaakin näyttää 2000-luvun näkökulmasta suhteellisen viattomalta. Tuuleen kirjoitettu on sekä täysillä kiinni omassa ajassaan, että ajaton, samaan aikaan periamerikkalainen ja persoonallinen. Siinä on energiaa ja väkevyyttä, eikä vähiten Rock Hudsonin upean tulkinnan ansiosta. Terävä näkökulma perverssiin yhteiskuntaan, esittää paljon eettisiä kysymyksiä sortumatta kuitenkaan lätinään.

Tuuleen kirjoitettu rating 3,18

81

Babel (2006)

Babel rating 3,76

82

Punainen ympyrä (1970)

Mielestäni se Rififistä lainattu dialogiton ryöstökohtaus on toteutettu tässä jopa paremmin kuin esikuvassaan. Muutenkin Jean-Pierre Melvillen elokuva iski minuun paremmin. Suomalaisista ohjaajista etenkin Aki Kaurismäki tuntuu imeneen itseensä jotain Melvilleltä, kuten suhteellisen vähäeleiset hiljaiset hahmot.Punainen ympyrä säilyttää jännityksen koko elokuvansa läpi aina alun hyytävästä pakomatkasta lopun välienselvittelyyn. Tässä ei ole hetkeäkään turhaa kohtausta, vaan kaikki on viimeisen päälle harkittua ja toteutettua. Jälleen kerran sinällään yksinkertaisesta asiasta on osattu kyhätä mestariteos kun puikoissa on kunnon ohjaaja.

Punainen ympyrä rating 3,87

83

Lyhyt elokuva tappamisesta rating 3,76

84

Jeanne d'Arcin kärsimys (1928)

Mestariteoshan tämä on ja elokuvataidetta puhtaimmillaan. Alusta loppuun täynnä pysäyttäviä otoksia ihmiskasvoista, kärsimyksestä ja tuomiosta. Etenkin viimeiset kuvat ovat unohtumattomia ja hakevat vertaistaan. Harvoin on yhtä vakuuttavasti myöskään kuvattu kirkkoherrojen ja vallanpitäjien ylivaltaa surevien kasvojen edessä.

Jeanne d'Arcin kärsimys rating 4,21

85

Vain enkeleillä on siivet (1939)

Howard Hawks todistaa jälleen mestarillisen taitonsa ohjata monivivahteista näyttelijäryhmää suljetussa pikkupiirissä, jossa ihmiset pyrkivät kaikin keinoin paitsi selvittämään välejään, myös ennen kaikkea tekemään työnsä ja tämän kautta tuomaan esille oman paikkansa yhteisössä. Kyseessä on paitsi mitä mainioin viihde-/seikkailuelokuva, myös viiltävä tunkeutuminen ihmisen sielunmaisemaan.

Vain enkeleillä on siivet rating 3,72

86

400 kepposta (1959)

Humanistinen ja syvällinen tarina lapsuuden viimeisistä päivistä.

400 kepposta rating 4,15

87

Taskuvaras (1959)

Suuri mestariteos, joka ei ole vain rikos- tai jännityselokuva, vaan omalla persoonallisella tavallaan myös rakkauselokuva ja tuskallinen kuvaus yksilön hauraudesta sekä ihmisen paikasta yhteiskunnasta. On säilyttänyt ja tulee varmasti säilyttämään ajankohtaisuutensa vielä pitkään.

Taskuvaras rating 3,93

88

Los Olvidados - säälikää heitä (1950)

Upea kertomus köyhien ihmisten elämästä sekä elämän ristiriidoista ylipäätään. Samalla tavalla kuin Kurosawa tai Ozu, myös Bunuel kuvaa tavallisten ihmisten arkea persoonallisella tavallaan ja tuo esille sen ajan ilot ja surut sortumatta siirappisuuteen. Myös unikohtaukset toivat tähän oman säväyksensä eikä ohjaaja mustavalkoisesti lokeroi ihmisiä hyviin tai pahoihin.

Los Olvidados - säälikää heitä rating 4,27

89

Kutistuva mies (1957)

Luova ja tehosteillaan hämmästyttävä elokuva onnistuu jopa viihdyttämään.

Kutistuva mies rating 3,74

90

Polkupyörävaras (1948)

Sekä kaunis että surullinen tarina onnesta ja epätoivosta.

Polkupyörävaras rating 4,11

91

Milanon ihme (1951)

Siis täähän on eittämättä De Sican mestariteos ja ansaitsee täydet viisi tähteä, joskaan ei niin tasapainoinen kuin vielä mahtavampi Polkupyörävaras. Milanon ihme on erittäin monitulkinnallinen teos, jossa mennään taas sitä upeaa rataa, jota mm. Aki Kaurismäki ja Akira Kurosawa ovat aina osanneet hyödyntää yhtä mestarillisesti ja sadunomaisesti: ensin on vaikeaa (lähes aina tämä koskee ns. "vähäosaisempia"), sitten taistellaan ja lopuksi voitetaan. Milanon ihmeessä teemana on niin rikkaiden ja köyhien välinen eriarvoisuus, joka on tuotu esille ties kuinka monella yksityiskohtaisella tehokeinolla (rikkaalla pohatalla on jopa oma poliisi roikkumassa rakennuksen seinässä säätä vartioimassa). Ovatko köyhät liian hyviä ihmisiä maanpäälle (tämä konkretisoituu lopussa köyhien lentäessä luutien avulla kohti taivasta, kohti paratiisia). Myös, se, kuinka köyhistä voikin loputtomien mahdollisuuksien kautta tulla myöskin ahneita, on otettu esimerkillisesti huomioon. Tämä tasapainoittaa muuten ehkä liian itsetietoista ja fantasiamaista loppua. En voi olla antamatta tälle viittä tähteä, se olisi vääryys.

Milanon ihme rating 3,93

92

Kuolema saapuu yöllä (1945)

Omalaatuinen, poikkeava ja loistava vanha kauhuklassikko. Ei ole pelkkää tarinaa, vaan jokainen tarina on kuin oma elokuvansa. Tämä mestariteos on itsessään suuri mysteeri, unen ja toden rajamaille sijoittuva kertomusten summa.

Kuolema saapuu yöllä rating 4,31

93

Hyökkäys erämaassa (1939)

Mainio seikkailuelokuva täynnä hienoja oivalluksia.

Hyökkäys erämaassa rating 3,68

94

Tapaus Wilson (1966)

John Frankenheimerin mestarillinen kertomus miehestä, joka saa mahdollisuuden elää elämäänsä uudelleen on hypnoottinen ja painajaismainen visio identiteetin pirstaloitumisesta ja unelmien särkymisestä. Samalla se osoittaa, miten arvokasta tavallinen elämä voi olla suhteessa aistinautintojen täyttämään hulabaloohon. Elokuvassa mies on oman kehonsa vanki: tässä voi nähdä yhteyden Hudsonin omaan elämään sillä hänkin oli jossain määrin oman kehonsa vanki salatessaan homoutensa. Mahtavan kuvauksen ja musiikin omaava Seconds on unenomainen kertomus siitä, että me jokainen ansaitsemme vain yhden elämän. Me emme ansaitse toista elämää, mitä se sitten ikinä onkaan.

Tapaus Wilson rating 4,23

95

Pelin säännöt (1939)

Ihan hyvä ja osuvakin kuvaus porvaristosta, joka metsästää kaniineja ja selvittelee suhteitaan upeassa kartanolinnassa. Hyviä henkilöhahmoja ja näyttelijöitä on paljon. Sisäisesti tässä varmasti tapahtuukin todella paljon, mutta ilman lopun dramaturgista välienselvittelyä ja kanijahtia, on kyseessä tahatonta huumoria ja tylsää dialogia liikaa itseensä ahtaava, kerta kaikkiaan yliarvostettu teos. Odotin ja olisin tietysti halunnut pitää tästä, mutta miksi menisin valehtelemaan?Pelin säännöt alkaa hyvin, sitten tylsyys kasvaa, sitten tulee muutama hyvä, ellei upeakin kohtaus ja taas on tylsää. Elokuvan näkemys on taiteellinen, hyvällä tapaa dramaturginen, mutta kuivahkon "huumorin" osuus ei toiminut sitten millään tasolla. Ei yksinkertaisesti ollut hauskaa juuri laisinkaan. Kuivaa, turhaa dialogia saa kuunnella läpi elokuvan ja tämä osuus on viedä koko elokuvan hohdon mennessään. Henkilöiden persoonallisuudet tulevat vahvasti esille, mutta nekin uhkaavat hukkua porvarilliseen olemukseen. Ehkä tämä olikin hieno oivallus Jean Renoirilta, joka itse näytteleekin filmissään, mutta komea sisältö kaipaisi mielestäni vahvemman ulkokuoren tempaistakseen paremmin mukaansa.Elokuva perustuu näytelmään, jollaisena uskoisin sen toimivan tehokkaammin. Vaikka Jean Renoir hallitseekin kokonaisuutta, ei hän onnistu pintapuolisesti yhtään. Monesta henkilöstä olisi voinut luoda mielenkiintoisemman, juoni on yksinkertainen, jopa ontto, ja turha hidastelu syö tehoa. Voi olla, että ajan kanssa pääsen tähän paremmin sisälle. Kertakatsonta ei valitettavasti riittänyt.Näin minä sanoin tästä elokuvasta aiemmin, kunnes nyt (muokattu 22.12.2012) katsoin sen levyltä uudelleen lähes vuoden jälkeen. Elokuva on erinomainen kuvaus porvaristosta ja siitä, miten nämä pikkumaisetkin ihmiset osaavat omalla tavallaan pitää hauskaa, kunnes tulee lopussa välien selvittelyjä. Käytöstavat ovat koko ajan kuitenkin lapsen tasolla. Satiirinomainen dialogien välistä pilkistelevä huumorintynkä ja toisaalta teoksen monihaarainen dramaturgia luovat teoksen, josta kasvaa yksi ja suuri tunteiden näyttämö. Renoirin Pelin säännöt voi aluksi tuntua "tylsältä", mutta kun siihen pääsee viimein sisälle, voi ymmärtää sen viihdearvon ja taiteelliset ominaisuudet. Teoksessa on se "sanoma" ja yhteiskunnalliset olot otettu hienosti huomioon kuitenkaan turhuuteen saakka näitä korostelematta. Sen lisäksi se on ehkä enemmänkin kuin valtavan komea näytelmä tai pitkä runo, jollain tapaa ehkä ainutlaatuinenkin sekoitus aidon ihmiselämän kuvausta ja elokuvallista taikaa. Yksinkertaisista teemoista nivoutuu sittenkin lopulta suuri teos, joka ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan. Elokuva kulkeutuu loppuunsa erittäin nopeasti, ellei "liiankin nopeasti" ja siitä suorastaan puskee esille näyttelijätyön voima, joka harvoin pääsee loistamaan tällä tavalla.

Pelin säännöt rating 3,99

96

Rooma - avoin kaupunki (1945)

Suurenmoinen ja tärkeä kertomus ajastaan. Sodan kauheus on tuotu näyttävästi esille.

Rooma - avoin kaupunki rating 3,79

97

Punaiset ja valkoiset (1967)

Mestariteos sodan raadollisuudesta sekä siitä, miten miehet käyttävät naisia hyväksi sodan keskellä. Sisältää paljon eeppisiä kohtauksia ja pitkiä kamera-ajoja ja kuvaa mahtipontisesti sodankäynnin jalkoihin jäävän luonnon tilaa.

Punaiset ja valkoiset rating 3,54

98

Pluton tuomiopäivä (1935)

Väkivallan ja huumorin täydellisesti toisiinsa kietonut Walt Disney vie kaavan äärirajoilleen. Pluton Tuomiopäivä taitaa olla ainoa Disneyn lyhytelokuva, joka menee yli. Viimeistään tässä lapset taitavat enemmänkin pelätä kuin naureskella. Tämä on kuin painajainen, jonne Disney haluaa lapset viedä. Yhteiskunnallinen satiiri ja raadollinen julmuus paistavat lävitse. 7 minuuttinen Pluton Tuomiopäivä on kuin pitkä marssi, matka Elämän ja Maailman syvimpään tuskaan. Pluto saa kärsiä oikein kunnolla. Tässä on yksi maailman harvoista lasten kauhuelokuvista. En tiedä onko kukaan ikinä pystynyt samaan. Tämä on todellinen taidonnäyte, uskomaton klassikko vailla vertaa.

Pluton tuomiopäivä rating 3,72

99

Iivana Julma (1944)

Voisi luulla, että tällainen suurteos hajoaa kuin Rooman valtakunta, mutta Eisenstein on täysin omaa luokkaansa.

Iivana Julma rating 3,98

100

Iivana Julma II (1946)

Sekä jatko-osana että itsenäisenä elokuvana toimiva Iivana Julma II päättää mestariohjaaja Eisensteinin uran kunniakkaasti.

Iivana Julma II rating 4,05