Elisabeth

Liisa ihmemaassa rating 3,13

Iron Man 2 (2010)

Iron Man 2 rating 3,25

Toy Story 3 (2010)

Oi, mä niin tykkäsin tästä!Oon kyllä vahvasti sitä mieltä että voittaa ehdottomasti 1 sekä 2 osan, ja ihan oikeasti jopa kävi jännittää tällaista aikuista ihmisistäkin kun elokuva eteni.

Toy Story 3 rating 4,07

The Wolfman (2010)

The Wolfman rating 2,95

Inception (2010)

Itse ilmeisesti hieman jälkijunassa tämän vuoden uutukaisia katselen, mutta tulipahan nyt vihdoin ja viimein tämäkin leffa katsottua.Olen aina hieman epäluuloinen elokuvasta, jota kaikki jaksavat ylistää jo ennen kuin sitä edes on julkaistu (saatika edes ensimmäistä traileria..) ja myös sitä hypetystä kun leffa vihdoin ja viimein sinne teatteriin asti on päässyt. Tosin, tämän kohdalla tämä nyt on ehkä enemmän kuin sallittua, sillä onhan tuo Nolan kieltämättä aika kova kaveri noita ylihienoja elokuvia takomaan.Pakko on kuitenkin myöntää että alku tökki hiukkasen, mutta kyllä se siitä sitten alkoi toimia. Jännityksen kasvaessa kohti loppua (ja varsinkin loppua kun en ole ihan varma olenko täysin oikeilla raiteilla lopun kanssa), kyllä tämän neidin takalisto kiltisti pysyi penkissä paikoillaan ja silmät tapittivat ruutua janoten lisää. Edes elokuvan pituus ei saanut tylsyyden tunnetta aikaiseksi. Plus, Leonardo DiCaprio on kyllä edelleen aika vakuuttava näyttelijä ja jonain päivän aivan varmasti tuon Oscar-pystin saattaa jopa itselleen blokata.Kyllä tämä top listalle pitää listata, mutta se että mihin sitten loppujen lopuksi siinä tämän vuoden listalla sijoittuu, pysyy vielä muutaman päivän mysteerinä. Aivan ei täyttä 5 staraa saanut, mutta kyllä liki on. Mikähän sitten on tämän neidin mielestä täydellinen leffa..?

Inception rating 4,15

Reindeerspotting - Pako joulumaasta (2010)

Hyvä opetusdokumentti vai ei?

Reindeerspotting - Pako joulumaasta rating 3,66

Haudattu (2010)

Päähäni muodostui jo valmiiksi mielipide kun tajusin ennen elokuvaa katsoessa että kyseessä on leffa, jonka tapahtumapaikkana toimii vain ja ainoastaan yksi paikka - arkku. Ja kylläpäs mielipide heittikin sitten kuperkeikkaa kun leffan katsastin.Erittäin ahdistava ja piinaava leffa, joka sai minut raivon partaalle sekä myös herkistymään myös loppu päästä leffaa. Tunnelma on käsin kosketeltava eikä tästä voi muuta kuin tykätä. Plus, Ryan Reynolds vetää roolin kuin napakymppiin. Huippua trilleri-kamaa!

Haudattu rating 3,20

Rare Exports (2010)

Rare Exports rating 3,48

The Social Network (2010)

Sain revittyä niin paljon huumoria tästä leffasta että oikein mahaan sattuu kun nauroin. Oikeasti, oli kyllä hyvä elokuva. Ajattelin jo että okei, kohta tulee sitten leffaa Wikileaksin perustajista kun tällainenkin löytyy, mutta oikeasti kyseessähän oli yllättävän hyvä elokuva vaikkakin nuo ihmissuhteet olivat hieman varjoihin jääneitä tässä erittäin kiehtovassa "tarinassa". Tämä siis kertoo että ennakko-odotukset olivat elokuvan suhteen varsin negatiiviset. Nörtit on ihania, internet on ihana, siksi hei:

The Social Network rating 3,69

Black Swan (2010)

Baletti, tuo tanssilaji joka on jo pienestä pitäen vallannut sydämeni jokaisen sopukan ja ilmeisesti vieläkin saa kateelliseksi kun en itse tätä koskaan päässyt harrastamaan.Mutta, yritin tässä nyt keksiä jotain järkevää sanottavaa ihan itse elokuvastakin. "Black Swan" on oiva kertomus tahi tarina siitä kuinka paljon ulkomaailman paineet voivat vaikuttaa yhteen pieneen ihmismieleen ja millaista tuhoa se saa aikaiseksi.Paremmin en osaa sanoa, joten lyhyesti virsi kaunis: Kaunis elokuva kaikkine synkkine puolineen, mieltä kutkuttavaa musiikkia ja hienoa näyttelijän työtä jälleen kerran Natalie Portmanilta.

Black Swan rating 4,01

Kuninkaan puhe (2010)

Elokuvahan kertoo Britannian kuninkaasta, George VI, hänen improvisoidusta noususta kruunun valtiaaksi sekä hänen puheterapeutista kuka auttoi häntä saamaan epävarman monarkian nousemaan merkitykselliseksi.Pääosaa esittävä Colin Firth (George VI) kärsii siis puheviasta, eikä hänen änkyttäessään puheista joita niin radion kuin yleisön edessä tulisi esittää, tule yhtään mitään. Apuun kuitenkin ryntää Lang (Derek Jacobi) tarjoten hänelle puheterapiaa ja erikoisia metodeja joiden avulla puheiden pitäminen onnistuisi helpommin ja tuo änkyttäminen saataisiin kiskottua juuria myöten kuninkaasta ulos.Leffahan on täynnä huumoria sekä draamaa, vaikka kyseessä onkin aihe jolle ei saisi nauraa. Kuitenkin Langin opettamat metodit saavat nauruhermot herkistymään ja elokuva iskee piriste ruiskeita juuri niihin väleihin, joihin sen on tarkoitus iskeä. Myötähäpeän tunne on väistämätön jo heti elokuvan alussa, saattaa siinä jopa sen myötä muutama säälin kyynelkin poskelle vierähtää, mutta kaikessa kokonaisuudessa kyseessä on ehdottomasti kaunis sekä vahva tarina siitä kuinka paljon myös kuninkaalliset omaavat aivan samanlaisia vikoja kuin tavalliset ihmisetkin. Ja toki myös osoitus siitä kuinka rohkeita sekä uskaliaita ihmiset voivat olla pienistä vioistaan huolimatta.Tykkäsin kyllä, tykkäsin paljon tämän niin karusta kuvaustyylistä kuin myös näyttelijäkaartista, joka muuten oli kuin luotu kyseiseen elokuvaan. Melkein parin tunnin pätkä sattui olemaan erityisen viihdyttävä ja aivan varmasti tämän uudestaan elokuviin menenkin katsomaan. Siksi:

Kuninkaan puhe rating 4,04

127 tuntia (2010)

Yritän löytää jotain järkevää sanottavaa, enkä siinä ilmeisesti onnistu. Hämmästyttävän hyvä elokuva vaikka itse ympäristö on erittäin pieni, mutta tässäkin ne ajatukset ovat tärkeimpiä. Jättebra, that's all folks!

127 tuntia rating 3,73