06.11.2018 klo 16:40

Starship Troopers - Universumin sotilaat

Pieni ihme, etten tätä vielä ole kommentoinut vaikka nähtyäkin on tullut jo ties kuinka monta kertaa. Noh, tulkoon nyt tämäkin sitten.

Muistan kun tämä oli uusi ja ne ötökkäefektit oli vielä tosi vaikuttavia ja väkivalta brutaalia. 2010-luvulla noista on jo hohto mennyt aikoja sitten, mutta nykyään tästä kykenee nauttimaan ihan puhtaana Hollywood-sotaleffojen ja oikean elämän sotapropagandan hilpeänä parodiana, jossa partiopoikamaiset huippumallit marssivat ihan kirjaimellisesti ällöttäviä ja kasvottomia vihollismassoja vastaan.

Alkuperäisteokseen tätä on kuitenkin turha verrata, sillä se oli muistaakseni alunperin tarkoitettukin kertomaan sotavoimien merkityksestä vastauksena aseriisuntaa ja maailmanrauhaa ajaville hipeille. Nykyään tuota varmaan pidetäänkin jo puhtaasti fasistisena opuksena.

06.11.2018 klo 13:29

Terminator 2 - Tuomion päivä

Mut varmaan lynkataan tästä hyvästä, mutta tykkään ensimmäisen osan tyylikkäästä jännäri- ja kyberpunk-menosta huomattavasti tätä toiminnallisempaa jatko-osaa enemmän. Onhan tässä miljoona kertaa suurempi budjetti ja näyttävämpää toimintaa vaikka kuinka paljon enemmän, mutta se ensimmäisen osan sähköisempi tunnelma vaan vetää voimakkaammin puoleensa.

Ehkä ainoana varsinaisesti tässä ärsyttäneena kohtana voin mainita turhan selittelyn, etenkin siinä kohdassa jossa Sarah Connor vääntää katsojalle rautalangasta Arskan olevan John Connorille kuin isä jota tällä ei koskaan ollut. No shit?

05.11.2018 klo 13:17

Vaippahousut vauhdissa

Yksi hirvittävimmistä ja painajaismaisimmista elokuvista joita olen ikinä eläessäni nähnyt. Tässä ilmeisesti oli tarkoitus tehdä jotain lapsille suunnattua komediaa, jossa pikkuvauvojen suut on laitettu tietokone-efekteillä puhumaan aikuisten juttuja vähän samaan tapaan kuin eläimet Babessa, mutta lopputulos on yksinkertaisesti niin karsea ettei tätä pysty vähä-älyisinkään kontiainen yhteen putkeen loppuun katsomaan.

Mikään tässä ei toimi, ei niin mikään. Kuin kirsikkana kaiken muun päälle elokuvan lapsinäyttelijöiden kysyvistä ja hämmentyneistä ilmeistä näkee ettei näillä todellakaan ole käsitystä mitä ovat "sanomassa" vaan nämä on jotenkin jekutettu tekemään juttunsa kussakin kohtauksessa. Joten kyseessä ei ole vain tuskallinen elokuva katsoa, mutta myös omalla tavallaan säälittävä ihan niiden mukaan pakotettujen lasten vuoksi jotka saivat tästä ikuisen stigman näyttelijänuralleen.

Voi vain kuvitella miten Chrisopher Lloydin kaltainen laatunäyttelijä on mahdettu huijata tähän mukaan.

03.11.2018 klo 00:40

A.I. Tekoäly

Monta kertaa tullut nähtyä telkkarista. Omasta mielestä pahin kompastuskivi tässä on ylenpalttinen sokerisuus ja sentimentaalisuus. Heti alussa esimerkiksi nähdään minuuttikaupalla kestävä kohtaus, jossa ukko paasaa koneiden tunteista. Myöhemmin tihrustetaan väkipakolla itkua kun mami päättääkin hylätä robottipojan ja sitten on tietysti se kuuluisa loppukohtaus, jota en sentään spoilaa.

Ymmärtääkseni Kubrick piti Spielbergin sokerisimmista leffoista ja yritti kaikessa kyynisyydessään vähän jotain samanlaista, mutta tässä meni kyllä pahemman kerran yli. Spielberg lisäksi yrittää liikaa emuloida tässä Kubrickin tyyliä omansa kustannuksella, mikä ei tietenkään täysin toimi.

Ihan kiva kyberpunk-satu silti. Harvoin näin ison budjetin kb-leffoja tehdään nykyäänkään.

30.10.2018 klo 16:30

Hobgoblins

Pieni ihme ettei tätä oikeasti ole kukaan täällä ennen itseä vaivautunut kommentoimaan tai pisteyttämään, vaikka leffalla on jo vähän camp-mainetta ja löytyykin helposti muodossa tai toisessa ihan tuubistakin.

Kyseessä on taattu Troll 2 -tasoinen Gremlins-kalkkunakopio, joka jo ihan naurattaakin huonoudessaan. Tämän leffan menninkäiset ovat monessa kohtaa pelkkiä pehmoleluja ja käsinukkeja, joita näyttelijät paremman puutteessa itse liikuttelevat. Tässä mönninkäisilllä on vielä taito tehdä ihmisten fantasioista totta, mikä yleensä johtaa teinien kuolemaan.

Tässä muuten käytetäänkin alkuperäisestä Gremlinsistä yli jääneitä ääniefektejä!

Typerä kuin mikä, mutta ah, niin viihdyttävä.

28.10.2018 klo 03:34

The Ballad of Narayama

Kuvankaunis teatterielokuva, joka ei varsinaisesti yritäkään olla kauhean realistinen. Tarina kertoo muinaisista köyhistä ajoista, jolloin heimoille ja suvuille taakaksi käyvät vanhukset jätettiin vuorille kuolemaan, kotimaisittain puhuttaisiin sukujyrkkämistä. Tarina ei varsinaisesti ole tämän vahvin puoli vaan maalauksellisen kaunis visuaalinen ilme, joka tuo vähän mieleen Kwaidan - kauhun kasvotin.

Hienona yksityiskohtana elokuvalla on oma trubaduurinsa, joka säestää ja kommentoi aktiivisesti tarinan tapahtumia.

28.10.2018 klo 03:04

Kwaidan - kauhun kasvot

Masaki Kobayashi oli melkoinen seppä genressä kuin genressä. Miekkoselta vain on niin kauhean vähän matskua ylipäänsä ja nekin yleensä tosi kiven alla.

Tämä leffa perustuu samannimiseen japanilaisia aavetarinoita sisältävään opukseen, jonka löytää helposti mistä tahansa lähikirjastosta myös suomeksi. Kokoelman kuuluisin yksittäinen tarina kertoo buddhalaisten munkkien luona asuvasta köyhästä trubaduurista, jolta samuraiden aaveet veivät korvat herralleen. Pelkästään tälle tarinalle on Japanissa pystytetty muistomerkkejä ja pieniä temppeleitäkin.

Äärimmäisen kiehtova opus ja elokuva, ei tämän komeampaa aiheesta varmaan saisi tehtyä kirveelläkään. Tulee todennäköisesti tarkemmin kirjoitettua tästäkin jahka Kobayashin elämästä ja urasta kertovan mahtiopuksen joskus itselleni kahmaisen.

28.10.2018 klo 01:52

Poltettujen noitien hotelli

Ei ehkä juonellisesti mikään kovin häävi klassinen kauhupätkä, mutta visuaalisesti pahuksen tyylikäs. Koko leffa on täynnä nättejä yksityiskohtia pikkukylän yllä leijailevasta loputtomasta sumusta kaikkialla komeileviin risteihin ja hämähäkinseitteihin. Sitten on tietysti ikikarismaattinen Chrisopher Lee, joka voisi yhtä hyvin olla kaikissa maailman elokuvissa.

Tämä on vielä tekijänoikeuksista vapaa, joten katsomisen luulisi olevan internetin aikakaudella harvinaisen helppoa. Tästä oli muistaakseni pätkä yhdellä King Diamondin musavideollakin.

27.10.2018 klo 13:25

Sekopäät

Adam Sandleria on vuosien varrella tullut sen verran negattua ja bäshättyä, että pakko antaa välillä ihan tunnustustakin. Sekopäät taitaa olla niitä harvoja miehen leffoja, jossa oikeasti on nähty myös vaivaa ja komedia on muutakin kuin piereskelyä David Hasselhoffin naamalle.

Ei ainakaan voi enää sanoa, etteikö Sandleriltakin ole tullut joskus jotain ihan hyvääkin.

25.10.2018 klo 11:11

Jack

Coppolan ja Williamsin uran todellinen pohjanoteeraus. Ihmisenä joka oikeasti tuntee erilaisia kehitysvammaisia ja jälkeenjääneitä kavereita tämmöinen Hollywood-hupailu lähinnä nolostuttaa ja loukkaa. Robin Williamsin tekopirteää ja teennäistä "huumoria" en ole muutenkaan ikinä sietänyt, mutta tässä raivostuttava ja pahimmillaan ällöttävän sentimentaalinen tarina vielä moninkertaistaa kärsimyksen.

En pitänyt tästä edes mukulana. Jopa vaivaisena ja typeränä pikku äpäränä tajusin elokuvista sen verran ettei tästä ollut edes yhden illan iloksi, toisin kuin jostain Power Rangerseista ja My Little Ponysta.

24.10.2018 klo 20:11

Pelastakaa sotamies Ryan

Pahus vieköön sitä Miihkalia, kun onnistuikin niin hyvin kiteyttämään omatkin ajatukset arvostelun muotoon. Sotamies Ryan on hienon alun jälkeen suorastaan kliseistä patrioottista Hollywood-sotaa, jossa vihollinen on pelkkä tyhmä ja paha maalitaulu partiopoikamaisten siloposkisten tähtinäyttelijöiden tulkitsemien periamerikkalaisten sankareiden marssiessa vapauttamaan koko läntistä maailmaa.

Alunperin piti tämä joskus arvostellakin otsikolla "Supermallit sotapolulla".

Enkä itse kyllä mahda mitään sille tosiasialle, että Tom Hanksin aka Thanksin lärvi ärsyttää leffassa kuin leffassa. Kaverilla on täsmälleen yksi rooli ja se on tylsä ja persoonaton maailman menoa suu auki muljuileva babyface Tom Hanks. Jos joku Gary Oldman on muuntautumiskyvyn huipentuma niin Tom Hanks edustaa sitten sitä toista äärilaitaa.

Paul Verhoeven parodioi tämän lajin leffoja harvinaisen osuvasti Starship Troopers - Universumin sotilaatissa.

Maailman paras sotaleffa? *trsk*

20.10.2018 klo 18:02

Jeanne D'arc

Muistan vihanneeni tätä jo silloin kun tämä oli uusi enkä tiennyt ohjaajasta tai näyttelijöistäkään mitään. Milla Jovovich ei sovi Orleansin neitsyen rooliin ollenkaan ja kaikenlainen pyhimysmäisyys loistaa hahmosta täysin poissaolollaan.

Visuaalisesti kyseessä on jälleen yksi "pimeä keskiaika", jossa kaikki on pelkkää harmaata ja mustaa ja ilmeisesti viihdyttäviksi tarkoitetut taistelut koostuvat pitkälti Millan rääkymisestä ja vihulaisten päiden katkomisesta.

Se samana vuonna ilmestynyt Leelee Sobieskin tähdittämä suoraan televisioon tehty kanukkiversio on kyllä paljon parempi.

19.10.2018 klo 23:23

The Nutcracker in 3D

Uskomattoman ruma elokuva, suorastaan ällöttävä katsoa. Ainut syy tämän pahuksen olemassaololle on se vuosikymmenen takainen 3D-villitys.

Ennen luulin ettei tästä tarinasta huonoa leffaa saakaan, mutta nyt on sekin ihme sitten nähty.

EDIT. Piru vieköön sitä Nostalgia Criticiä. Piti oikeasti tehdä tämä itse jouluaattona, mutta kaveri ehti viikolla ensin.

19.10.2018 klo 04:04

Rita Hayworth - avain pakoon

Tulipas koettua taas pitkästä aikaa, tiedä kuinka mones latinki oli kyseessä.

Yhden asian tästä olen ainakin huomannut, nimittäin mitä useammin Rita Hayworthin katsoo, sitä enemmän siitä jää kaipaamaan varsinaista sentimentaalista pintaa syvempää sisältöä. Ensimmäisellä katselukerralla joskus 90-luvun lopun televisiosta tämä pärisi niin täysillä kuin voi, mutta jo seuraavalla uusintakierroksella nauhalta katsottuna alkoi tuntua että tämä on jo niin täysin nähty. Mitään kiinnostavaa uutta löydettävää tai ajateltavaa ei enää ole luvassa, ja aina vähemmäksi käy.

Alkuperäinen arvosana vuodelta 2009:

Uusintakatselulla vuonna 2018:

16.10.2018 klo 18:03

Tosinuija ja vielä nuijempi - kun Harry tapasi Lloydin

En toivu henkisesti tämän näkemisestä varmaan koskaan. Absoluuttista saastaa.

14.10.2018 klo 21:39

Venom

Yksi kliseisimmistä ja turhimmista supersankarikohelluksista pitkiin, pitkiin aikoihin. Tekijöiden kädettömyys paistaa aivan kaikkialla ja näiden typerääkin typerämmät valinnat pahoine korporaatioineen saavat lähinnä pyörittelemään päätään ja kiemurtelemaan myötähäpeästä.

Pahin kömmähdys oli koko ajatus tehdä soololeffaa Spider Maniin 100% sidoksissa olevasta hahmosta ilman viittaustakaan hämyheikkiin. Mistä tahansa muusta pahiksesta olisi saanut kunnollisen leffan muttei Venomista, sillä alkuperäinen hahmo on käytännössä vain sankarin coolimpi versio vähän kuin Sonic ja Shadow tai Jekyl ja Hyde, mutta yksin tämä tuntuu pelkästään tyhjältä ja tarkoituksettomalta. Ilmeisesti Riotista yritettiin tehdä vielä jotain samanlaista coolimpaa versiota Venomista, mutta lopputulos on vain kaksi täysin samanlaista cgi-limaukkelia joiden lopun turpasaunasta on kaiken lisäksi vielä vaikea saada selkoakin.

Näen tässä parhaimmillaankin tulevaisuuden kalkkunaklassikon, jota kansa käy tapittamassa öisissä näytöksissä tukkihumalassa larppivaatteisiin pukeutuneena, tyhmimpiä repliikkejä huudellen ja muovilusikoita toistensa niskaan heitellen.

Enkä muuten ala tuhlaamaan aikaani kokonaisen arvostelun kirjoittamiseen.

13.10.2018 klo 11:59

Leatherface

Vanha kunnon Nahkanaamakin saanut oman elokuvansa. Sääli vain ettei se ole oikein mistään kotoisin.

Ensin nauroin koko ajatukselle, sitten katsoin itse elokuvan... nyt toivon etten olisi tehnyt jälkimmäistä. Hahahaaha!

12.10.2018 klo 10:11

Barb Wire

Pamsun munkit. Puoli tähteä kummallekin.

21.09.2018 klo 21:55

Harry ja Hendersonit

Rick Bakerin maskeeraukset ovat kyllä takuuhyviä tässäkin, mutta kaikki muu...

16.09.2018 klo 12:14

Muumio

Muistan inhonneeni tätä jo silloin kun se oli uusi. Hammerin ja Universalin muumiot oli silloin kovia juttuja ja pettymys oli kova kun tämä paljastuikin pelkäksi kliseiseksi ja höhläksi koko perheen seikkailuleffaksi. Pääosassa vielä Brendan Fraser, jota ei ole koskaan voinut sietää.

Nykyään taitaa jo olla sen verran pettymys karissut, että osaa jo vähän iloita tästäkin. Tom Cruise kuitenkin opetti että tämänkin voi tehdä vielä huonommin ilman Brendan Fraseriakin.

14.09.2018 klo 09:52

3 Mighty Men

Turkki tekee Marvel-leffatkin paremmin... tai ainakin viihdyttävämmin. Vihdoinkin muuta kuin sitä samaa kaavamaista cgi-mättöä leffasta toiseen.

11.09.2018 klo 23:51

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous

Taidan olla ainut ihminen maailmassa joka ei tykkää tästä ollenkaan. Eikä kyseessä ole mikään elitistihenkinen hifistelymielipide vaan olin tätä mieltä jo ihan silloin typeränä ja paremmasta tietämättömänä varhaisteininä kun tämä ilmestyi.

Pirates of the Caribbean perustuu huvipuistolaitteeseen ja sen tarina on juuri niin yhdentekevä ja unohdettava kuin miltä se lähtökohdat huomioon ottaen kuulostaa. En tiedä onko sitten hyvä vai huono juttu ettei tämä ole kauhean lähdeuskollinenkaan...

Johnny Deppin lähes Oscarin arvoinen suoritus syntymähumalasta kärsivänä renttuna piraattina on niin uskottava, että luulisi Deppin oikeasti olleen kuvauksissa tujummassakin maistissa, mikä ei ainakaan omasta mielestäni tee miehen örinästä tässä yhtään sen vetovoimaisempaa.

En näe tässä kyllä mitään erityisen suurta tai ihmeelllistä, pelkän perustason höhlän Disneyn tuottaman merirosvoseikkailun vanhentuneella cgi-tykityksellä kuorrutettuna. Jos ei elokuviltaan kaipaa ollenkaan järjellistä sisältöä niin tämä kai on sitten parasta. On tämä niitä turhia jatko-osia parempi kuitenkin.

11.09.2018 klo 16:52

Patriot

Australialaiset näyttelijät vetävät amerikkalaisina isänmään sänkäreinä, freedomia huudetaan, dramaattisia hidastuksia ammutaan konekiväärillä, yltiösentimentaalista paatosta kaadetaan katsojan niskaan parhaimmillaan saavista ja sankariemme uljaasti lahtaamien punatakkien johtajissa tiivistyy koko elokuvahistorian pahiskliseet. Pelkästään historiaa tämä vääristää niin paljon, että aiheesta voisi kirjoittaa pienen kirjasarjan. Monessa kohtaa huomasin vain nauravani koko leffan älyttömyydelle.

Mutta mitä muuta voikaan odottaa amerikkalaiselta elokuvalta nimeltä "The Patriot"?

- Tim! They got your wife!
- But I'm not married!
- You are now... TO AMERICA!!!

10.09.2018 klo 21:11

Kunnian puolesta

Onhan tämäkin melkoista tusinatavaraa.

Musta mies haluaisi palvella rakasta isänmaataan 'murrrrricaa sukeltajana, mutta kun paha upseeri on rasisti ja kiusaa. Lopulta musta poika on kuitenkin rohkea, kestää ja nousee kiusaajiensa yläpuolelle perinteisen massamedian popularisoiman kliseisen "lööppikaavan" mukaan. Ja sitä tähtilippua palvotaan vaikka sitten jalattomana koska patrioottisuus voittaa.

10.09.2018 klo 17:19

Space Cowboys

Vähän kuin Armageddon, mutta senioriversiona ja ilman Michael Bayn egoa. Ei tämäkään mikään maailmaa mullistava mestariteos kyllä ole, mutta vanhan yrmynaama Clintin ja Tommy Lee Jonesin näkeminen samassa leffassa vaikka sitten seniorivaipat jalassa ja toinen jalka haudassa on koska tahansa viihdyttävää jo itsessään.

Enintään keskinkertainen "aivot nollille ja menoks" -tyyppinen ajantappoleffa tämä on silti.

10.09.2018 klo 16:42

Cast Away - tuuliajolla

Tom Hanks eli Thanks muuttuu sohvaperunasta bodatuksi villimieheksi autiosaarella ja heittää läppää suomalaisen lentopallon kanssa kaksituntisessa FedEx-mainoksessa. Harmi vain, että se pallo hukataan viimeistään puolivälin paikkeilla, sillä nahkakuulallakin on tässä enemmän mielenkiintoista sanottavaa kuin Thanksilla missään kohtaa. Itse kutsunkin tätä nimellä "kanttuvei" silkasta unettavuudesta johtuen.

Älkää muuten erehtykö katsomaan tämän trailereita, sillä ne spoilaavat käytännössä koko elokuvan.

09.09.2018 klo 21:15

Pieni suklaapuoti

Imelä ja ihan kirjaimellisesti ällöttävän sokerinen romanttinen draama nuorella Johnny Deppillä. Tässä vaiheessa mies ei vielä ollut juonut itseään lähes katatoniseen tilaan, joten onpahan emännällä ainakin jotain katsottavaa. Naisille tämä lienee muutenkin suunnattu.

Elokuvan nimestä itsestään tulee ensimmäisenä mieleen jonkun random huoltiksen vessan seinällä oleva äijien "nimeä jöötisi elokuvan mukaan" -läppä.

09.09.2018 klo 21:09

Paholaistalo

Onhan tämä nyt melkoista ripuliskeidaa. Käytännössä koko raina perustuu pelkille kömpelöille säikyttelylle ja jo ilmestymisaikanaan kulahtaneelle efektitulitukselle. Varsinaisessa tarinassa ei ole minkäänlaista päätä eikä häntää.

09.09.2018 klo 15:26

Punainen lohikäärme

Näiden Hannibal-leffojen keskimääräisen tason perusteella en odottanyt tältä mitään camp-elämystä kummempaa ja ehkä tämä siksi tuntuikin niin paljon paremmalta kuin kaksi edellistä katsomaani sarjan teosta.

Tällä kertaa meno jopa muistuttaa ihan oikeaa elokuvaa, koko touhu on selvästi otettu alusta asti tosissaan ja on tässä kai vähän jotain jännitystäkin. Itse olen kuitenkin siinä määrin sen alkuperäisen tyylikkäämmän Manhunterin faneja etten täysin heltiä tälle parempia tai edes yhtä hyviä pisteitä antamaan. Niin hyvä tämä ei sentään ole.

Parempi kuin Uhrilampaat? Juuuuuuuuuuu ei.

09.09.2018 klo 15:20

Hannibal

Tätä saikin nauraa monessa kohtaa ihan vedet silmissä.

Julianne Mooreksi muuttunut agentti Starling törmää Hannibalin kannibalisoimaan liikemieheen, joka suunnittelee kostoa karkuteillä Firenzessä luimivalle psykiatrille lihansyöjäsikojensa avulla. Lopussa Hannu sitten virnuilee entiseen tapaan ja grillailee cgi-aivoja tahattoman koomisessa, mutta ilmeisesti karmivaksi tarkoitetussa finaalissa.

Höhöhö.

South Park parodioi tätä leffaa siinä yhdessä jaksossa, jossa Cartman kouluttaa ponin puremaan sen punapäisen teinin pilin irti.

09.09.2018 klo 14:24

Nuori Hannibal

Täydellinen vitsi koko elokuva.

Tekijöillä on selvästi ollut vähän enemmänkin hampaankolossa Hannibal Lecterin hahmoa kohtaan, sillä kylmän laskelmoivasta psykopaatista on menty tässä tekemään yksinkertaisesti pahoille miehille ikävyyksiä kostava huipputunteelinen katanaa heilutteleva supermies.

Elokuvan yleisestä tasosta voidaan olla monta mieltä (huono), mutta tapa jolla hieno hahmo on menty turmelemaan on täysin anteeksiantamaton.

09.09.2018 klo 11:23

My Little Pony - Ystävyystanssiaiset

Lyön vaikka vetoa, että ihmiset jotka negaavat raivokkaimmin näitä uuden ajan My Little Pony -juttuja on sellaisia jotka eivät edes vaivaudu näitä koskaan katsomaan. Oikeasti nämä uudet on huonoimmillaankin vähintään miljoona kertaa hauskempia ja paremmin kirjoitettuja kuin ne alkuperäiset lelumainokset. Pelkästään niihin vanhoihin verrattuna tämä on oikeasti jo kohtalaisen laadukasta lastenviihdettä.

Jos haluatte kärsiä, katsokaa se vanha sarja läpi. Tosi hoosee-masokisteille suosittelen vielä alkuperäisiäll suomidubeilla á la Agapio Racing Team.

08.09.2018 klo 15:23

Leijonasydän

Äärimmäisen lapsellinen ja höhlä tahaton komedia.

Peter Franzen vetää tässä vanhana kuulapäänä, jonka uudella tyttöystävällä onkin musta lapsi. Siinä sitten jännätään, onnistuuko Petteri voittamaan muukalaispelkonsa ja kääntämään toisen posken tragikoomiselle skinilaumalle.

Melaansa amerikantyyliin hidastettuna kameralle heilutteleva Jasper Pääkkönen taas on vuosikymmeniä vanhentuneita inttivarusteita käyttävästä varuskunnasta fiksusti täydet kurkkusalaatit päällä karkaava skini, joka heittää lopussa Jani Toivolaa granaatilla.

Meillä katsottiin tällaisia propagandapätkiä ala-asteella. Käsikirjoitus taitaa tässä muutenkin olla juuri sen ikäisen käsialaa.

03.09.2018 klo 21:34

Rohkeus

Pikaisena myöhäisehtoon elokuvapalana päätin katsastaa äkkiä tämän Mihail Kalatozovin tuntemattomamman sotavuosien pätkän ja ehkä vähän kirjoittaakin tästä, mutta koska itse elokuva osoittautui niin hengettömäksi kuin osoittautui, tyydyn jälleen pelkkään kommenttiin.

Tätä ennen Kalatozov oli vuosikausia pannassa suututettuaan paikalliset kommunistit Nail in the Bootillaan ja tämä oli ohjaajan paluu kameran taakse. Ehkä tämä onkin siksi niin kauhean riskitön ja turvallinen, ettei tässä oikeasti olekaan mitään kovin ihmeellistä sisältöä mistä kirjoittaa.

Perustarinahan kertoo rohkeasta lentäjästä ja sabotööristä ja... taidan mennä nyt nukkumaan. Kalatozovin huonoin elokuva.

24.08.2018 klo 16:03

Ready Player One

Spielbergkin langennut tähän nykypäivän villitykseen. Avalonin ideaa siekailemattomasti lainaavan epäoriginaalin rainan virtuaalipelissä paukutetaan menemään kasariviittauksia, korvataan sisällön puutetta yliampuvalla cgi-tykityksellä ja taistellaan kliseistä pahaa korporaatiota vastaan.

Tässä taitaakin kiteytyä osapuilleen kaikki mikä nykypäivän Hollywood-elokuvissa on pielessä.

24.08.2018 klo 15:34

Dracula Untold

Universalin uuden ajan Krapula on söpöä lastaan ja kaunista vaimoaan rakastava huippumalli, joka käväisee hakemassa vampyyrimestarilta taikavoimia turkkilaisia maahanmuuttajia vastaan, mutta köpelöstihän siinä käy.

Onhan tämä nyt melkoisen nolostuttavaa seurattavaa. Tarina on sanalla sanoen tyhmä kuin mikä, mitään henkeä tai sielua ei ole menoon saatu ynnättyä eikä tylsä ulkoasu ainakaan auta asiaa.

Tämä on oikeasti niin unohdettava pannukakku ettei ihmiset varmaan vieläkään tiedä tämän olevan ensimmäinen Dark Universe -leffa.

23.08.2018 klo 11:50

The Mummy

Mitä olen lukenut, alunperin tämän piti olla nimihahmoon enempi keskittyvä vinkeä seikkailuleffa vähän sen Brendan Fraserin version tyyliin, mutta jossain vaiheessa Tom Cruisen ego otti kuvaukset hallintaansa ja koko leffasta tuli pelkkä Tompan oma egotrippi, jossa se naismuumiokin vain haluaa Tomppaa, Tomppa on paras, Tomppa paistattelee julisteessa, Tompalla on kireät vatsalihakset ja kiinteät pakarat ja lopussa Tompasta itsestäänkin tulee supermuumio. Koska elokuvan nimi on Muumio.

Tähän päälle vielä fakta, että reilusti päällle 90% koko elokuvan dialogista on pelkkää jatkuvaa selittelyä, kaikki sivuhahmot ovat täydellisiä aivokääpiöitä, värimaailma koostuu pääosin tylsän harmaasta ja jatkuvasta cgi-tykityksestä saa vain päänsärkyä, ja kasassa on täydellinen katastrofi ja fiasko.

Tämä ei muuten ole ensimmäinen Dark Universen leffa vaan toinen. Ensimmäinen oli Dracula Untold.

06.08.2018 klo 20:43

31.07.2018 klo 04:43

Nainen, joka puhui delfiineille

Tämä näytettiin joskus aikoja sitten televisiossa, ja koska itsellä ei tällä haavaa ole mahdollista katsoa tätä uudestaan arvostelua varten, kommentoin ulkomuistista.

Joskus happoisella 60-luvulla eräs tiedemies huomasi delfiinien matkivan tämän puhetta, mistä keksittiin alkaa kokeilla järjestelmällisesti opettaa kasvattikaloille englantia. Rahoitus saatiin NASAlta, selittämällä että tässä oli tarkoituksena ottaa yhteyttä ulkoavaruuden asukkaisiin.

Loppujen lopuksi delfiinit eivät kuitenkaan oppineet englantia, mutta yksi rakastui hoitajaansa ihan kirjaimellisesti. Kun kokeet joskus päätettiin ja kaksikko erotettiin, delfiini teki itsemurhan.

Tosielämässä tarina kuitenkin jatkuu vielä seuraavasti:

Delfiinikokeita johtanut tiedemies jatkoi omia kokeilujaan psykedeelisten aineiden kanssa ja "sai" lopulta yhteyden ufoihin, jotka mies tunsi yksinkertaisesti nimellä ECCO eli "Earth Coincidence Control Office". Ukon happotrippien ja delfiinikokeiden pohjalta syntyi myöhemmin Segan Ecco the Dolphin -pelisarja.

Tämä tarina on tosi.

30.07.2018 klo 04:59

11.07.2018 klo 18:13

Don Quijote

Maailmassa löytyy varmaan sellainenkin luonnonlaki, että kuta enemmän katsoo ja kirjoittaa elokuvista, sen suuremmalla todennäköisyydellä vastaan astelee ainakin yksi Don Quijoten monista filmatisoinneista. Itselleni tämä on jo toinen sen vuoden 2000 klassisen televisioelokuvan lisäksi, mutta ensimmäinen josta jaksaa alkaa riviäkään raapustamaan.

Don Quijoten keskiaikaista ratiromantiikkaa satirisoiva tarina itsessään lienee useimmille ainakin kursorisesti tuttu: ritariromaaneja ahmiva höperö ukko päättää panna ranttaliksi ja ratsastaa yksinkertaisen aisaparinsa kanssa "uroteosta" toiseen kauniin Dulcinean nimissä. Kuuluisimmassa kohtauksessa rohkea ritari taistelee jättiläisiksi luulemiaan tuulimyllyjä vastaan - ja häviää.

Henkilökohtaisesti voin ainakin röyhistellä rintaani sillä tosiasialla että olen ihan oikeasti lukenut taannoisina kouluvuosinani sen alkuperäisen tiiliskivimäisen romaanin, johon tämäkin elokuva perustuu. Kyseessä on nyky-yleisölle varsin etäinen ja tylsä opus, mutta Pabst onkin elokuvassaan viisaasti leikannut suurimman osan alkuperäistarinasta pois ja sisällyttänyt vain muutaman kaikkein tunnetuimman törmäilyn, mm. sen tuulimyllykohtauksen.

Tiettävästi tästäkin tehtiin aikoinaan versiot enimmäkseen samoilla näyttelijöillä ja useammalla eri kielellä, mutta toisin kuin Pabstin muutama edellistä, tämän elokuvan alkuperäinen saksankielinen versio näyttäisi olevan aikojen saatossa kadonnut, joten Pabstin vakionäyttelijöitä tai -kuvaajia ei tässä juuri harmittavasti nähdä.

Suurin yllätys tätä katsellessa ainakin itselleni oli musiikin huomattava määrä: Don Quijotea esittävä Feodor Chaliapin oli kuuluisa oopperalaulaja, jolle luonnollisesti kehitettiin muutamia ylimääräisiä lauluja pelkästään taitojensa esittämistä varten. Mies tuntuisikin olevan varsin oivallisessa vedossa vaikkei musiikki itse tarinaan juuri istukaan.

Eräänä erityisen huomattavana seikkana tässä nähdään muutamissa kohtauksissa poikkeuksellisen taidokasta trikkikuvausta, jota itse en juuri katsoessa edes huomannut. Erityisen tunnettu esimerkki tästä on lopun tuulimyllykohtaus, jossa pääosanesittäjä näyttäisi riippuvan myllyn lavasta sekä epilogi, jossa vanhan ukon kirjojen tuhkasta nousee Don Quijoten itsensä romaani.

Eipä tuolle kuitenkaan mitään voi, että kyseessä on tähänastisen Pabstin tuotannon heikoimpia yksilöitä. Don Quijote ei oikein säväyttänyt missään vaiheessa sen enempää ranskaksi kuin englanniksikaan puhuttuna. Jos vain joku jossain löytäisi täydellisen kopion alkuperäisestä saksalaisesta versiosta ja maailma olisi valmis.

11.07.2018 klo 16:04

Kerjäläisooppera

Lomat alkaa olla lusittu, joten lusikka kauniiseen käteen ja takaisin sorvin ääreen.

Tällä kertaa liikutaankin varhaisen äänielokuvan ytimessä, musikaalielokuvan parissa. Bertolt Brechtin ja Kurt Weill alkuperäinen Kolmen pennin ooppera on jo itsessään alan suuria klassikoita, mutta siirryttäessä samoihin aikoin mykästä äänielokuviin erilaiset musiikkiteokset ja musikaalielokuvat nousivat hetkellisesti muotiin vähän samaan tapaan kuin 3D uuden vuosituhannen alussa. G.W. Pabstin näkemys ei ole ensimmäinen laatuaan, mutta sitä pidetään edelleen yhtenä genrensä klassikoista.

En ole henkilökohtaisesti koskaan päässyt kokemaan alkuperäisteosta, mutta lukemani perusteella Brecht ja Weill eivät olleet lainkaan yhteistyöhaluisia Pabstin kanssa ja tässä pitäisi pelkästään jo siksi huomattavia eroja tarinan ja laulujen suhteen.

Musikaalin tarina sijoittuu viktoriaaniseen Englantiin gangstereiden, jengien ja kerjäläislaumojen hallitsemille syrjäkujille. Puukko-Mack vie Polly Peachumin vihille, mutta jälkimmäisen kerjäläisisä päättää prostetoida järjestämällä kerjäläisarmeijansa kuningattaren kulkuetta häiritsemään. Lopussa Mackiestä tulee pankinjohtaja ja tämä huomaa pankkikapitalismin olevan gangstailua kätevämpää rötöstelyä.

Kyseessä on toisin sanoen melkoisen vasemmistolainen elokuva, mutta lama-ajan, paikan ja tekijät tuntien tuo tuskin tulee kovinkaan yllätyksenä. Mikäli Pabstin saman ajan muut elokuvat sattuvat olemaan vähänkään tuttuja, tuskin tulee yllätyksenä miehen tyyli tässäkään. Jälleen mies soveltaa omana aikanaan innovatiivista äänenvaimennustekniikkaa ja kameraa liikutellaan vähintään yhtä sujuvasti kuin miehen mykissä klassikoissakin. Aikansa kärkikuvaaja Fritz Arno Wagner vastaa jälleen laadusta ja perinteiseen saksalaiseen tyyliin kadut ovat mukavan pimeitä ja sumuisia kuin myöhemmissä film noir -leffoissa konsanaan.

Tiettävästi tähän ei ole sisällytetty likimainkaan kaikkia alkuperäisiä sävellyksiä, mutta tässäkin kuultavista lienee Puukko-Mackin balladi taitaa olla koko musikaalin kuuluisin yksittäinen kappale, suorastaan yleissivistykseen kuuluva klassikko. Näin siis yhtään koko muuta soundtrackia ollenkaan väheksymättä.

Aikansa tapaan tästäkin on useammalla kielellä kuvattuja kansainvälisiä versioita, mutta ainakin omasta mielestäni saksalainen on niistä helposti paras. Olkoonkin, että kyseinen versiokin on jonkin verran ylipitkä ja sisältää muutaman vähän turhankin hintaan ja seisoskelevan kohtauksen, mutta onhan tämä nyt helposti 30-luvun alun parempia ja kiinnostavampia musiikillisia tuttavuuksia.

Muodossa tai toisessa Brechtin ja Weilin teos pitää kuitenkin nähdä ja kuulla jokaisen vähintään kerran elämässään.

09.07.2018 klo 13:53

Reefer Madness

En muista missä tämän näin ja milloin, mutta sangen hupaisaa hihhulipropagandaa on luvassa.

"Päivisin nämä nuoret ovat hyvinkin viattomia ja puhtoisia, mutta illalla... käryää huulessa helvetillinen marihuana!!!1"

04.07.2018 klo 02:54

04.07.2018 klo 00:05

Every-Night Dreams

Narusemainen perhetragedia yksinhuoltajaäidistä ja tämän liikenneonnettomuuteen joutuvasta pojasta.

Mikio Narusen tekninen osaaminen ja "näkymätön" leikkaus oli tässä vaiheessa hioutunut jo lähelle täydellisyyttä, mutta vielä oli varaa parantaa.

04.07.2018 klo 00:03

Street Without End

Narusen viimeinen mykkä draama, tällä kertaa tarina kahvilan työntekijästä joka onnettomuuden kautta saa mahdollisuuden naida rikkaan miehen.

Teknisesti ja tarinamielessä tämä on helposti tähänastisista naruseista paras, mutta kierrätystä aiemmista elokuvista on harmittavasti liikaa.

03.07.2018 klo 03:36

03.07.2018 klo 00:53

02.07.2018 klo 21:12

Ukonilma

Yllätys, yllätys. Tämähän olikin vallan hyvä elokuva.

Tarina kertoo Katjasta, joka naitetaan alussa Tihonille. Avioliitto on kuitenkin rakkaudeton ja Katja alkaa tapailla salaa Borista, todellista rakkauttaan. Rahan, uskonnon ja maalaismaisten perinteiden otetta ei kuitenkaan pääse pakoon kuin yhdellä tapaa, eikä se tapa ole onnellinen.

01.07.2018 klo 03:39

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 20 | Seuraava sivu