18.04.2018 klo 22:29

Prahan Ylioppilas

Kymmenkunta vuotta metsästänyt tästä jonkinlaista kopiota - ja kyllä kannatti. Kolmas Prahan ylioppilas on kolmesta se kaikkein paras.

Tarina ja perussymboliikka on periaatteessa sama kuin kahdessa edellisessä pienin muutoksin: tässä kaksoisolento on enemmän psykologinen ja symbolinen juttu kuin konkreettinen henkilö ja peilikuvan menettäminen on vähän kuin sielun hyvän puoliskon menettämistä paholaiselle ja pahan voittoa ihmisessä.

Propagandaa tässä ei ainakaan omaan silmään ollut laisinkaan.

Finaali ja sitä edeltävä kasvava jännitys ovat luonnollisesti parasta koko leffassa.

Kirjoitan tästä myöhemmin lisää.

12.04.2018 klo 21:26

The Fantastic Four

Vuoden -94 Fantastic Four oli alun perin Roger Cormanin nollabudjetilla ja ilman käsistä kyhätty trikookalkkuna, joka oli kuulemma niin huono että Marvel osti sen oikeudet ja esti sen julkaisun kokonaan! Nykyään tämän hupsun tekeleen pystyy katsomaan bootleg-laatuisena youtubesta.

Omasta mielestä tämä on helposti viihdyttävämpi kuin yksikään niistä uudemmista tapauksista. Tiettyä viatonta camp-laatua tässä on, mitä supersankarileffoissa enää harvoin näkee.

12.04.2018 klo 18:04

Daniel the Wizard

Yksi tuskallisimmista elokuvista joita on tullut koskaan nähtyä. Tämähän olikin joskus IMDB:n maailman huonoimpien leffojen listan kirkkaassa kärjessä - ja ihan ansaitusti.

Voi Jeesus!

06.04.2018 klo 12:21

The Capture of Roma

Ensimmäinen italialainen fiktioleffa - ja vieläpä yllättävän hyvä sellainen!

Tässä on muutamaan minuuttiin kiteytetty Rooman valtaus osana Italian yhtenemissotia. Tuotantoarvot ovat selvästi olleet ajan henkeen todella korkeat. Tässä näkyy jopa muutamia aitoja stillkuvia oikeasta sodasta.

05.04.2018 klo 13:06

Keisari Nero

Varsin arkkityyppinen italialainen 1900-luvun alkupuolen leffa: komeasti lavastettu ja puvustettu antiikkiaiheinen kertomus keisari Nerosta.

Tämähän olikin aikoinaan todella suosittu pätkä. Näytettiinkin oikein Suomessa asti!

Itse asiassa tämä taitaakin olla vanhin leffa, josta löysin varmoja julkaisutietoja Suomen osalta.

05.04.2018 klo 13:05

Saippuakuplia

Kiusankappale vie toiselta pojalta saippuakuplavehkeet, mutta kuplat paljastuvatkin kristallipalloiksi jotka ennustavat ikävää tulevaisuutta.

Tykkäsin.

04.04.2018 klo 13:13

Maantieritari

Tässä parodioidaan "The Scarlet Pimperneliä" eli Punainen neilikkaa ja vanhoja Douglas Fairbanksin seikkailuleffoja. Hauska kuin mikä.

Yksi omista suosikki Looney Tunes -lyhäreistä.

04.04.2018 klo 02:04

Hound Hunters

En todellakaan odottanut tältä paljoa ja ehkä tämä siksi naurattikin niin paljon.

Texin vähemmän tunnettu karhukaksikko puuhaa tällä kertaa rankkureina. Surrealistinen ja absurdi huumori loistaa jälleen, mutta tällä kertaa mukaan on eksynyt myös muutama nokkela monimielisyys ja hyvällä maulla väännetty eritevitsi.

03.04.2018 klo 16:07

One Ham's Family

Tex Averyn klassista Disney-parodiaa ja eräänlainen löyhä jatko-osa Blitz Wolfille.

Edellisessä osassa iso paha susi yritti päästä kolmen pienen porsaan tupaan, mutta sai kuonoonsa. Tällä kertaa susi päättää tunkeutua sisään savupiipun kautta joulupukiksi pukeutuneena.

Ei parasta Texiä, mutta kyllä tästä parit hyvät naurut saa.

03.04.2018 klo 16:04

Lento-orava

Aku Ankka kauppaa pähkinöitä ja liito-orava yrittää ottaa niistä oman osansa. Varsin tyypillinen piirretty lyhäri siis.

Tämän näkemisestä on aikaa vähintään se 20 vuotta, mutta muistuu edelleen kristallinkirkkaana mieleen. Onnistuneen lyhärin merkki.

02.04.2018 klo 13:40

The Screwy Truant

Joudun tästä hyvästä varmaan helvettiin, mutta nauroin ääneen koko kymmenminuuttisen ajan. Tämähän on siis NIITÄ lyhäreitä, joissa Tex yritti venyttää kaikenlaisen surrealistisuuden ja slapstickin ennennäkemättömille leveleille ja sen kyllä huomaa. Yksi kaheleimmista ja samalla kekseliäimmistä piirretyistä lyhäreistä koskaan.

02.04.2018 klo 13:27

Slap Happy Lion

Klassinen Tex Averyn lyhäri leijonasta joka pelkäsi hiiriä. Tässä nähdään paljon miehen hupailuille ominaisia kekseliäitä reaktioita ja ilmeitä.

Ei miehen parasta tuotantoa, mutta parempaa keskitasoa.

02.04.2018 klo 13:03

Uncle Tom's Cabaña

Tex Averyn kohutuimpia lyhäreitä. Afroamerikkalainen karikatyyri kertoo karua kertomaa kamppailustaan valkoista kapitalistia vastaan. Ilmeisesti tässä parodioidaan vähän oman aikansa rotu- ja kommunistihysteriaa.

Sen verran kesystä kamasta on kyse, ettei voi kun ihmetellä tämänkin ympärillä vellonutta kohua. Vanhaan tiukemman sensuurin aikaan poliittinen kommentaari oli elokuvista kielletty, joten kaipa tässä on enemmän kyse siitä.

30.03.2018 klo 00:05

Juutalaisen onni

Tämän perusteellisempi arvosteleminen on mahdotonta, sillä tästä ei taida olla olemassakaan mitään tekstitettyä versiota. Kyseessä kuitenkin on mykkä neuvostoliittolainen juutalaiskomedia eli juutalaisten tekijöiden omaa kulttuuriaan ja sen stereotypioita irvaileva hupailu.

Erittäin mielenkiintoinen tapaus, mutta ilman tekstejä näin eksoottista elokuvaa on mahdotonta ymmärtää pintaa syvemmältä. Tässä on kuitenkin ollut kuvaajana Sergei Eisensteinin klassikkoleffojen luottomies, joten silläkin saralla tämä on erittäin kiinnostava tapaus.

Palaan asiaan kun löydän tähän kunnollisen käännöksen.

29.03.2018 klo 16:45

Rakkauden pesä

Ihme ja kumma! Taisin viimeinkin löytää astetta kehnomman Keaton-lyhärin.

Tällä kertaa Buster Keaton lähtee pienellä purtilollaan merille ja päätyy valaanpyytäjien alukselle juoksupojaksi. Irtovitsejä lauotaan vähän siellä täällä, mutta homma ei oikein lähde käyntiin missään kohtaa.

Parasta tässä on jälleen kekseliäs kliimaksi.

"Love nest" on muuten monimielinen puhekielinen ilmaisu, jonka härskimmän merkityksen löytää vaikka googlesta.

29.03.2018 klo 16:35

Tulisessa kiireessä

Muistinkin jo kommentoineeni tätä, mutta olinkin väärässä.

Tulisessa kiireessa on jälleen laadukasta Keatonin lyhärituotantoa. Varsin tyypilliseen tapaan tässä nähdään mm. kilpakosijat, yksi vauhdikas takaa-ajokohtaus, erilaisia veikeitä vimpaimia ja hauska loppukliimaksi.

Jotkut pitävät tätä jopa Keatonin parhaimpana, mutta itse en ehkä mene ihan niin pitkälle. Hyvä tämäkin kuitenkin on.

28.03.2018 klo 18:35

Ilokaasu

Jälleen Chaplinin kaikkein vanhinta tuotantoa. Tällä kertaa viiksekäs kulkuri häärää hammaslääkärissä ja iloa irtoaa mm. nimessäkin mainitusta tajusteesta.

Chaplin on aina Chaplin, mutta tässä vaiheessa koko komedia elokuvagenrenä oli vielä niin lapsenkengissään ettei mestarin karismakaan kykene tätä täysin nostamaan täyteen loistoonsa itseään toistavasta vanhanaikaisesta slapstick-törmäilystä.

28.03.2018 klo 18:13

Sähköistetty talo

Taidolla ja äärimmäisen hyvällä maulla tehtyä mykkää komediaa äärimmilleen automatisoidussa ihmetalossa. Tällaiseen pystyy vain Buster Keaton.

28.03.2018 klo 18:12

Tango Tangle

Tämän lyhärin yksinkertaisena ideana oli viedä Keystonen isoimmat nimet Chaplin & Roscoe Arbuckle tanssisaliin ja kamerat käyntiin ilman sen kaksisempaa käsikirjoitusta. Tasosta sen myös huomaa...

26.03.2018 klo 18:34

L’uomo meccanico

Ensimmäinen koskaan tehty robottielokuva, vieläpä sangen huvittava sellainen. Tämä on oikeasti niin vanha ettei tekoaikaan ei edes tunnettu sanaa "robotti".

Tästä on aikojen saatossa hävinnyt reilu puolet, mutta tarinan pitäisi kertoa kaupunkia terrorisoivasta robotista, joka alunperin varastettiin hyvän tiedemiehen hallusta. Lopussa tiedemies rakentaa toisen robotin ja seuraa ehkä elokuvahistorian ensimmäinen robottitaistelu.

Kieli on ollut tekijöillä selvästi poskessa ja onhan tällä tietty oma camp-arvonsakin, mutta itse sain tästä ainakin ihan hyvät naurut irti.

26.03.2018 klo 10:34

The Wonderful Wizard of Oz

Viehättävän vanhanaikainen ja höhlä versio Ozin ihmemaan tarinasta. Tiettävästi tämä perustuu enemmän kirjan teatterisovitukseen ja voi siksi olla vähän erilainen kuin muut versiot. Välitekstejä tässä ei paljoa ole, joten se vähäkin tarina on pitkälti kiinni katsojan omata tulkinnasta.

Parasta tässä on nelinkontin loikkivien ihmisten esittämät eläimet.

Valovuosia hauskempi ja katsottavampi tämä on kuin se vuoden 1925 floppiversio.

25.03.2018 klo 15:40

Chaplin reportterina

Tämä taitaa lähteestä riippuen olla peräti ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä Chaplinin tekemiä lyhäreitä, aikaa ennen Kulkurin hahmon keksimistä.

Vähän samaan tapaan kuin muidenkin tämän ajan Chaplinien kanssa tämäkin on vain kokemattoman kaverin tekemä kevyt törmäilykomedia ilman sen kaksisempaa sanomaa. Ei mitään hirveän erikoista, mutta historiallisesti melkoisen mielenkiintoinen tapaus.

25.03.2018 klo 15:38

Mabel's Strange Predicament

Yksi ensimmäisistä Chaplin-lyhäreistä koskaan ja tiettävästi ensimmäinen, jossa nähdään klassinen Kulkuri-hahmo.

Valitettavasti ikä myös näkyy, sillä tämä tuntuu kaikessa törmäilyssään ja hapuilussaan armottoman vanhanaikaiselta.

Varsin tyypillinen kokemattomien tekijöiden varhaiskauden leffa siis kyseessä.

24.03.2018 klo 23:38

The Man with Wax Faces

Tässä oli portugalinkieliset tekstitykset, joten saattoi mennä homma parissa kohtaa vähän yli.

Mitä ymmärsin, niin tässä on kyse kauhuelokuvasta jossa porvarillinen herrasmies päättää ilmeisesti vedonlyönnin seurauksena viettää yön murhaajien kuvia ja irtopäitä kuhisevassa vahakabinetissa, synkein seurauksin.

Maurice Tourneur on alkuvuosikymmenten taattuja laatuohjaajia eikä tämäkään tuottanut pettymystä.

24.03.2018 klo 20:00

The Mothering Heart

Griffithin lyhärit tuntuvat vain paranevan kuta pitemmälle näitä katsoo.

Tällä kertaa tarina kertoo nuoresta avioparista, joka miehisempi osapuoli alkaa pettää raskaana olevaa vaimoaan toisen naisen kanssa. Lopulta mies kuitenkin saa nokilleen ja palaa yhteen hyväsydämisen, mutta köyhän vaimonsa kanssa.

23.03.2018 klo 09:46

The Lonely Villa

Rosvojoukko päättää hyökätä varakkaan miehen kotiin ja tämän perhe linnoittautuu lukittujen ovien taakse turvaan. Lopulta talon isäntä palaa kiireessä pysäyttämään roikaleet viime hetkellä.

Tämä jos mikä on klassista jännäriä: nainen yksin kotona, vaanivat rosvot ja päivän pelastava mies kilpailemassa kelloa vastaan. Nykyään tällaisia ei enää varmaan voisi tehdäkään.

Ihan kiva Griffith tämäkin, mutta muutama vuotta myöhemmin tehty Suspense teki saman paljon paremmin.

23.03.2018 klo 09:41

The Violin Maker of Cremona

Yksi ensimmäisistä Griffitheistä ja olikohan muistaakseni ensimmäisiä varmoja Mary Pickfordin elokuvista.

Cremonan kaupunki järjestää kilpailun siitä, kuka pystyy rakentamaan parhaan viulun. Palkintona luvassa kultainen ketju ja Mary Pickfordin esittämän neidon sydän.

Tässä ei taida olla ollenkaan välitekstejä, koska näin vanhoja leffoja on taidettu esittää erillisen kertojan kanssa. Tämä onkin siksi pahuksen vaikeaselkoinen ilman kunnollista juonireferaattia.

Muutoin aivan peruskamaa 1900-luvun alusta.

21.03.2018 klo 12:46

Edgar Allan Poe

Muutamaan minuuttiin paketoitu ja teknisesti erittäin primitiivinen tarina kirjallisesta nerosta, jonka merkitys ymmärrettiin vasta tämän kuoleman jälkeen. Luonnollisesti tässä on myös simppeli traaginen rakkaustarina ja surullinen loppu miehen töiden hengessä.

Alemman keskitason Griffith-lyhäri.

21.03.2018 klo 12:46

A Trap for Santa Claus

Sympaattinen jouluelokuva vuosisadan takaa.

Lapset päättävät virittää ansan Joulupukille, mutta onnistuvatkin nappaamaan murtovarkaan.

Yksin kotona ei ehkä sittenkään ole niin omaperäinen kuin aikoinaan olisi voinut ensisilmäyksellä kuvitella.

21.03.2018 klo 12:45

An Unseen Enemy

Vanha ukko kuolee ja jättää jälkeensä pienen omaisuuden aikuisille lapsilleen. Taloudenhoitajatar rikollisine tuttavuuksineen on päättänyt kuitenkin kähveltää kassakaapin sisällön parempaan talteen.

Keskivertoa parempi varhainen Griffith-lyhäri. Tämä kannattaa katsoa jo ihan siitä syystä, että kyseessä on Lillian ja Dorothy Gishin näyttelijädebyytti.

18.03.2018 klo 23:14

A Corner in Wheat

Vuosi kulunut D.W. Griffithin debyyttiohjauksesta ja ote on jo aivan jotain muuta.

Tällä kertaa tarina kertoo viljan hinnalla kikkailevasta spekulantista, joka on ajaa köyhän kansan kurimukseen silkkaa ahneuttaan. Toisin sanoen yksi variaatio pahasta korporaatiosta jälleen kerran.

Taas kerran varsin simppeli lyhäri, mutta sadan vuoden takaisella mittapuulla erinomaisesti kerrottu ja leikattu sellainen. Tämähän oli kantaaottavuudesaan aikoinaan valtavan kohuttu ja tähän joutui silloiset poliitikotkin ottamaan kantaa.

Jos Griffithin uran keskeisimmät leffat on nähtävä, tästä on ehkä näistä varhaisemmista sopivin paikka aloittaa.

Triviaa: Tämän loppukohtaus on kopioitu lähes suoraan Carl Theodor Dreyerin Vampyriin.

18.03.2018 klo 22:56

The Adventures of Dollie

Äärimmäisen kiehtova ohjausdebyytti D.W. Griffithiltä. Vähintään yhtä mielenkiintoista on, että tällainen on ylipäänsä säilynyt meidän päiviimme asti.

Yksinkertainen tarina kertoo lapsesta, jonka mustalainen/maankiertäjä kidnappaa ja joka päätyy lipumaan jokea pitkin puisessa tynnyrissä.

Kuten yli satavuotiaalta kokemattoman ohjaajan teokselta vaarmaan sopii odottaa, tässä ei oikeasti käytetä mitään myöhempiä tehokeinoja tai kikkoja vaan kyseessä on mitä arkaaisin ja primitiivisin mahdollinen pätkä.

Griffith kehitti onneksi tyyliään vuosien varrella niin paljon, ettei pieni vanhanaikaisuus ja kankeus myöhemmissä teoksissa juuri enää häiritse.

Mutta tulipahan tämäkin nyt nähtyä.

18.03.2018 klo 01:02

Musketeers of Pig Alley

Toinen Griffith samaan konkurssiin.

Tällä kertaa kyseessä on simppeli gangsteridraama, jossa nuori pariskunta tulee ryöstetyksi ja päätyy lopulta keskelle paikallista jengisotaa.

Yli satavuotiaaksi rikosleffaksi tämä on yllättävänkin toimivaa kamaa. Aikoinaan tässä kokeiltiin muutamia uusia kameratekniikoitakin, mutta nykysilmin niitä tuskin edes huomaa.

+ Lillian Gish oli nuoruusvuosinaan kyllä aika namu.

Hassu fakta: tässä käytettiin sivuosissa oikeita ganstereita ihan jo pelkästään realismin vuoksi.

17.03.2018 klo 23:47

Rescued from an Eagle's Nest

Ihan huvin vuoksi aloin selaamaan vanhojen klassikko-ohjaajien nuoruusvuosien public domainina löytyviä töitä ja siinä sivussa tuli tämä tarkastettua.

Tarina menee yksinkertaisesti siten, että iso haukka varastaa pariskunnan vauvan, mutta lopussa rohkea mies pelastaa lapsukaisen petolinnun pesästä.

Isää tässä esittää D.W. Griffith.

13.03.2018 klo 00:34

Your Acquaintance

Tästä leffasta on meidän päiviimme asti säilynyt reilu kymmenminuuttinen pätkä, joten tästä ei paljoa kirjoitella. Edes tämän juonireferaatista ei ole mitään tietoa, mutta todennäköisesti kyseessä on jonkinlainen romanttinen draama/komedia.

Säilyneessä pätkässä lähinnä esitellään tarinan keskeiset hahmot ja kuvataan kaupungilla käveleviä ihmisiä. Monessa kohtaa leikataan velmusti erilaisiin vähemmän olennaisiin yksityiskohtiin kuten korttitaloon, liikkeelle lähtevään junaan ja nukkeihin.

Ihan mielenkiintoista tavaraa. Naispääosassa tässä nähdään Aleksandra Hohlova, jonka ristin joskus aiemmin kammottavimmaksi ylinäytteleväksi matamiksi jota olen ikinä nähnyt.

03.02.2018 klo 02:06

Hullu tohtori

Kaikki olennainen taitaa ollakin jo tästä sanottu. Yllättävänkin väkivaltainen ja synkkä Disney-lyhäriksi. Tämä on lisäksi public domain, joten sen pystyy katsomaan ihan laillisesti Youtubesta.

Doctor XXX on muuten parodia Doctor Xstä.

29.01.2018 klo 17:14

Tapahtuipa kerran metsässä

Muistan joskus kun tuntui, että aina kun laittoi viikonloppuisin television päälle niin tämä tuli sieltä. Kyseessä on jälleen äärimmäisen kliseinen "paha ihminen uhkaa söpöjä pikkueläimiä" -tyyppinen b-tason propagandapiirretty. Ilman pätevää animaatiota ja hyviä ääninäyttelijöitä tässä ei paljoa näkemistä tai kuulemista olisikaan.

28.01.2018 klo 14:25

Forest This Flower Bloom

En tiedä mitä katsoin, mutta pidin siitä.

Forest This Flower Bloom kuvaa/kertoo naamioituneiden metsästäjien takaa-ajaman hevosnuken surrealistisesta matkasta hopeisen metsän läpi. Oman tulkintani mukaan tämä sijoittuu limboon tai tuonpuoleiseen ja hevosnukke kaipaa entistä elämäänsä ihmisenä.

16.01.2018 klo 22:25

Brazilian Star Wars

Luulitteko ehkä Turkish Star Warsin olevan kaikkein huonoin starploitaatio-pätkä?

Luulitteko ehkä Holiday Specialin edustavan pahinta, mihin Star Warsin nimeä on kuuna päivänä kehdattu leimata?

Katsokaa tämä ja oppikaa uutta.

Brasilialaisten tuotos saa se turkkilaisen näkemyksenkin vaikuttamaan harvinaisen viihdyttävältä ja hauskalta. Tämä on vähän kuin Holiday Special jossa ne örisevät wookiet on korvattu Jar Jar Binkseillä.

15.01.2018 klo 19:35

G.I. Joe: The Movie

G.I. Joe: The Movie on amerikkalaisin juttu sitten pekoninmakuisten kondomien. Tässä jos missä yhdistyy täydellisesti 80-luvun puolivälin patrioottinen hysteria chucknorrismaisen lapsekkaaseen maailmankuvaan ja He-manin hellyyttävän koomisiin visioihin. Tämä on jotain niin älytöntä, ettei nykyihmisen mielikuvitus riitä täysin ymmärtämäänkään.

Ensimmäinen kohtaus koko elokuvasta tiivistää oikeastaan kaiken oleellisen: terroristit hyökkäävät joukolla New Yorkiin ja vapaudenpatsaan kimppuun, mutta amerikkalaiset sankarit iskevät pahista kuonoon taatusti yhdessä maailman amerikkalaisimmalla tavalla väkivaltaisimmista piirrettyjen kohtauksessa koskaan. Siinä sitten vaan jenkkiliput liehuu machojen isänmaalliseten sankareiden pannessa MUTANTTIterroristeja lakoon oikein olan takaa - jopa amerikkalainen valkopääkotka osallistuu verilöylyyn!

Luonnollisesti turpasaunan taustalla jytkyttää koko ajan kasaripoppi, jonka ainut tehtävä taitaa olla muistuttaa Amerikan mahtavuudesta ja parhaudesta.

"AMERICAH!! AMERICAHH!!"
"PROTECTING FREEDOM, AMERRICAAAHH!!"
"AMERRICAN HEROOEESSS!!!!"

Upeaa viihdettä.

Elokuva itse on muuten tehty Japanissa!

13.01.2018 klo 00:13

Out of the Inkwell

Animoitu Betty Boop kikkailee näytellyn elokuvan parissa ja härnää mustaa talonmiestä.

Nykyään tällaisen tekemisestä joutuisi varmaan linnaan.

13.01.2018 klo 00:08

Snow-White

Tämä taitaakin olla kaikkein tunnetuin ja kiitetyin Betty Boop -lyhäri. Nimensä mukaisesti kyseessä on variaatio Lumikin tarinasta, mutta nimihahmon tilalla nähdään luonnollisesti Betty Boop itse. Animaatio on tässä aikansa priimaa.

Hassua triviaa: Betty Boopin parissa työskennellyt animaattori Grim Natwick palkattiin myöhemmin Disneylle piirtämään Lumikkia.

09.01.2018 klo 23:36

Lara Croft: Tomb Raider

Tom of Raider tuli aikoinaan nähtyä kun tämä oli vielä uusi eikä toista katselukertaa ole tainnut siunaantuakaan. Tämäkin tulikin mieleen lähinnä uuden Nostalgia Criticikin vuoksi.

Tarina tässä on vähintään yhtä ohkainen kuin peleissäkin ja järkeä vieläkin vähemmän, mutta kyllä Tomb Raider kuitenkin jaksaa ihmeesti viihdyttää, vaikkei tästä paljoa mieleen loppujen jopuksi jääkään.

Tämä kai on nyt sitä sellaista aivotonta viihdettä. Kaameiden videopelileffojen genressä tämä on helposti niitä periaatteessa onnistuneempia ja lystikkäämpiä tapauksia.

09.01.2018 klo 10:36

Likainen pommi

Likainen pommi on satiiri, suomalainen satiiri.

Suomalainen satiiri on vähän kuin sokea kortiton juoppo auton ratissa. Se matka voi päättyä vain kyyneliin.

09.01.2018 klo 00:26

Inception

Hahaa! Tulipas vihdoin vuosikausien vitkuttelun jälkeen katsottua Inception ja kyllä tämä kaikin puolin tiukkaa settiä on; hyvin näytelty, hyvin kirjoitettu ja hyvin kuvattua tieteisjännäilyä.

Ainut isompi harmi Inceptionssa vain on, että tämä on kasvanut jonkun Matrixin tapaan vuosien varrella aivan liian isoksi, että tämän käänteistä ja yllätyksistä enää pystyisi nauttimaan, koska kaikki on jo ehditty spoilaamaan.

Tästä ei edes tarvitse mainita sanaakan juonesta tai nimetä näyttelijöitäkään, koska kaikki on todennäköisesti jo kaikilla vähänkään leffoja katsovalla jo tiedossa.

Joka ei ole koskaan kuullutkaan Inceptionista tai nähnyt ainuttakaan tämän miljardista erilaisesta parodiasta osaa varmaan nauttia tästä enemmän kuin itse.

08.01.2018 klo 23:20

Gravity

"Your loyalty is very touching but it is not the most important thing in your life right now. But what IS important is GRAVITY! " - John Matrix

Tämä jos mikä on 100% erikoistehosteiden ja 3D-tekniikan luovaan käyttöön perustuvaa elokuvataidetta. Juonella tai hahmoilla ei käytännössä ole niinkään väliä, sillä tässä suurin huomio kuitenkin kiinnittyy kaikenlaisiin kieputuksiin ja kikkoihin, jotka voi toden teolla kokea ainoastaan teatterissa.

Plus. soundtrack on pirun hieno.

Kotona katsottuna:
Leffassa katsottuna:

06.01.2018 klo 22:11

To Build A Fire

Hmm... mielenkiintoinen tilanne. Näyttäisi siltä, että samasta Jack Londonin novellista on ilmestynyt samana vuonna kaksi animaatiolyhäriä, joista kumpikin on kiertänyt viimeiset pari vuotta maailman festareita ja tullut samaan aikaan yleisesti saataville. Näitä ei pysty molempia tänne lisäämään, joten kommentoin tässä lyhyesti kumpaakin.

Tarina kuvaa yksinkertaisesti Yukonissa vaeltavan miehen epätoivoista yritystä sytyttää nuotiota.

Ensimmäinen on Fx Gobýn simppelisti animoitu englantilaislyhäri, ei mitään kauhean maata mullistavaa hienoja taustoja ja tasokasta soundtrackia lukuun ottamatta. Äänisuunnitelu ja ulvova erämaan äänimaailma ovat tosin himputin hienosti toteutettu!

Toinen on Olivier Vanden Bussche -nimisen animaattorin päättötyö. Tässä on huikea muutaman minuutin taidonnäyte, miten tällaiset pitäisi tehdä. Animaatio on tyylikästä, ääninäyttely mestarillista jälkeä ja dramatisointi musiikkeineen toimi likimain täydellisesti. Vähän töksähtävää loppua lukuun ottamatta tämä on huikea lyhäri.

06.01.2018 klo 21:50

Ticking Away

Salaperäinen ja ankea kelloseppä työskentelee kojeidensa keskellä kun yllättäen keskiyöllä miehen luo saapuu hämyinen vieras kellonsa kanssa...

Ticking Away on pahuksen tyylikäs animaatiolyhäri. Unenomainen, jännittävä, pelottava, tyylitelty... tässä luulisi olevan vähän kaikille jotain.

Turhaanpa ei tätäkään ole maasta taivaisiin kehuttu. Huikean hieno lyhäri.

06.01.2018 klo 21:34

Here's the Plan

Päivän ensimmäinen animaatiolyhäri.

Kissa ja koira perustavat leipomon, mutta kaikki ei lopulta sujukaan suunnitelmien mukaan...

Animaatio on yhden ihmisen tekemäksi nättiä ja tarina todella sievä, mutta juoni on erittäin ennalta-arvattava ja tuntuu tahmaavan muutamassa kohtaa pahasti. Enkkudubit eivät lisäksi olleet parhaat mahdolliset.

Tämä on selvästi naisen tekemä.

06.01.2018 klo 14:49

Fences

Kirjoitin tästä kokonaisen arvostelunkin, mutten halua sitä julkaista etten saa jotain ikibännejä täältä.

Tämä elokuva on suora filmatisointi samannimisestä näytelmästä. "Suora" siksi, että tämä tuntuukin kuin katsoisi jotain näytelmää ja sekin ihan väärällä tavalla.

Ensinnäkin tässä on dialogia aivan liian paljon. Koko elokuvassa taitaa olla vain yksittäisiä hetkiä, jolloin tässä edes yritetään hyödyntää elokuvan keinoja tarinan varsinaiseen kertomiseen. Toisaalta sitten juoni pysähtyy monessa kohtaa kuin seinään näyttelijöiden papattaessa loputonta päämäärätöntä dialogiaan kohtauksesta toiseen.

Tämän tapahtumat myös sijoittuvat samoihin huudeihiin ja tässä toistuu uudestaan ja uudestaan samat huoneet, samat nurkat ja samat pihapiirit ilman minkäänlaista tuoretta näkökulmaa. Homma tuntuu pitemmän pelkästään tylsältä ja itseääntoistavalta.

Fencesiä on kriitikot hehkuttaneet kyynelet ja kuola valuen ties miksi elämää suuremmaksi mestariteokseksi, mutta omasta mielestäni tässä on parasta lähinnä hyvät näyttelijät ja onnistunut ajankuva. Kaikki muu on vähän niin ja näin.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14 | Seuraava sivu