23.01.2017 klo 18:45

Uralin perhonen

Kas vain, harvoinpa sitä tulee nähtyä kotimaista animaatiota, siitä jo lähtökohtaisesti isot pisteet. Harmi vain, ettei kokonaisuus ole kovin kaksinen eikä animaatio ole likimainkaan niin hyvää kuin se voisi olla. Mannerheim on tässä homokentauri, jolla on suhde nuoreen kaukasialaiseen mieheen. Mitään sen kaksisempaa juonta tässä ei sitten olekaan. Melko samaa sarjaa sen kenialaisen Mannerheim-leffan kanssa, eli koko jutussa on kyse pelkästään Marskia arvostaville konservatiiveille vittuilemisesta. Keksisivät oikeasti jotain uutta ja omaperäistä.

23.01.2017 klo 01:50

Bear Story

Ihan näppärä tietokoneanimaatio. Lyhykäisyydessään tarina kertoo vanhasta karhusta, joka käy soittopelin soidessa läpi elämäänsä. Tämä voitti parhaan animaatiolyhärin Oscarinkin 2015, mutta itse en ehkä olisi mennyt niin pitkälle. Samassa sarjassahan kilpaili muuan Richard Williamsin tuore taidonnäyte, joka mielestäni oli teknisenä saavutuksena miljoona kertaa tätä parempi.

22.01.2017 klo 15:50

Reima Punanenä - Kadonneen klaanin legenda

Petteri Punakuonon laiska poika on täällä jälleen! Ja meno on vähintään yhtä hyvää kuin edellisessäkin osassa. Tällä kertaa Reima Punanenän on pelastettava porot Blitzenin aivopesukoneen kourista ja siinä sivussa autettava kadonnutta viikinkiheimoa. Huumori on ensimmäisen osan tapaan perinteisen velmua brittinerokkuutta. Viimeiset 5-10 minuuttia on jo sellaista tykitystä, että heikompaa hirvittää.

Reima Punanenä ei teknisesti ole Aardmanin tuotantoa, mutta sen tuotannossa on ollut valtava määrä studion nimitekijöitä. Laadusta sen huomaa. Harmittavasti Mark Knopfleria ei enää tässä kuulla ja ensimmäisen osan Vixen on hävinnyt jonnekin.

21.01.2017 klo 17:27

Reima Punanenä - suuri porokisa

Jos Late Lammas on kova juttu niin Reima Punanenäkin todennäköisesti iskee kuin ne kuuluisat tuhat volttia palleihin. Itse pidän Reima Punanenästä pahuksen paljon. Se kuulostaa paljon tyhmemmältä kuin mitä se loppujen lopuksi oikeasti on. Näin tämän sattumalta joskus jouluna televisiosta ja tykästyin heti sen omituiseen huumoriin. Hyvää kamaa.

edit. Lisäksi tämän musiikeista vastaa itse Mark Knopfler Dire Straitsista. Parasta.

21.01.2017 klo 17:22

The Haunted World of El Superbeasto

Tämä on kyllä niin överiä settiä, että se on jo pahuksen nerokasta. Elokuva, joka tursuaa toinen toistaan typerämpiä vitsejä, seksiä, väkivaltaa, robotteja ja natsizombeja ei vaan voi olla huono.

21.01.2017 klo 17:09

Kobutori

Enpä olisi kuollaksenikaan osannut arvata, että Kobutorikin löytyy Leffatykistä. Kyseessähän on siis yksi parhaista ja varmaankin tunnetuimmista japanilaisista mykän ajan animaatioista. Erinomaista jälkeä kaikin puolin, pidän tästä kovasti.

21.01.2017 klo 11:41

A Christmas Carol

Klassisen joulutarinan ehkäpä klassisin animoitu versio. Ääninäyttely on toisinaan huvittavan hömelöä, erityisesti lopussa, jossa tuntuu, että Scrooge on hohotuksensa puolesta tullut hulluksi. Richard Williams voitti tällä ensimmäisen kolmesta Oscaristaan.

20.01.2017 klo 22:38

Cradle of Fear

Olihan tämäkin nyt pakko nähdä, koska Cradle of Filth. Vaan eipä kannattanut, muovista oheistuoteroskaahan tämä on. Nimi myy.

20.01.2017 klo 18:56

Liikkuva linna

Liikkuva linna on omasta mielestäni Studio Ghiblin kehnoin elokuva. Sen animaatio on kyllä komeaa kuin mikä, mutta tarinankerronta on niin pahuksen kaoottista, ettei mitään rajaa. En saanut tästä juuri mitään irti muutamia vekkuleita hahmoja lukuun ottamatta. Olen yrittänyt katsoa elokuvan useita kertoja läpi ja jopa lukenut sen sarjakuvana, mutta se ei näyttäydy minulle minään muuna kuin pelkkänä näyttävänä sekasotkuna.

Ainut varsinaisesti todella tuskallinen kohtaus koko elokuvassa on se yksi, missä päähenkilö kiiperää portaita se puuskuttava eukko kintereillään. Sen katsominen teki kipeää.

18.01.2017 klo 23:23

The Thief and the Cobbler: The Recobbled Cut

Jos ei tiedä tätä elokuvaa ei käytännössä tiedä yhtään mitään animaatiosta. Kolme Oscaria urallaan voittaneen animaattorilegenda Richard Williamsin magnum opukseksi tarkoitetun The Thief and the Cobblerin piti olla käsin piirretylle animaatiolle samaa mitä Citizen Kane on elokuvataiteelle tai Michelangelon Viimeinen tuomio renessanssitaiteelle, mutta yli 30 vuoden jälkeen homma jäi kesken, vain noin kymmentä minuuttia vaille valmiiksi. Keskeneräisenäkin tämä on varmuudella teknisesti taiturimaisinta animaatiota, jota on koskaan tehty tai tullaan koskaan tekemään. Monia tämän elokuva käyttämistä tekniikoista ei ole vieläkään nähty muualla, niin vaikeita ne ovat. Jos vähänkään tietää alan tekniikan päälle niin tämä räjäyttää pään neroudellaan.

Recobbled Cut on keskeneräisen elokuvan entisöity versio ja se vastaa melko tarkkaan alkuperäistä workprintiä, sillä erotuksella että vajaita kohtauksia on täydennetty luonnoksilla ja stillkuvilla sekä hiljaisia kohtia ylimääräisillä musiikeilla.

18.01.2017 klo 18:44

Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem

Eihän tällaista pysty edes arvostelemaan! Kyseessä on Daft Punkin Discovery -levyn ympärille kasatusta animemusikaalista/musiikkivideosta, jossa ei oikeastaan ole kaksistakaan juonta tai dialogia. Jos anime ja Daft Punk iskee niin tämä voi olla ehkä paras tai ainakin parhaita animemusikaaleja tai pitkiä musiikkivideoita, jota on koskaan tehty. Itse en ole yhtyeen suuri fani, mutta arvostan kyllä tekijöitä ja siedän heidän musiikkiaan, samoin house -musiikki parhaimmillaan on varsin vinkeää kuunneltavaa. Pakko on kuitenkin arvostaa tätä uniikkia pientä elokuvaa, Ei tällaisia ihan joka päivä tehdäkään.

17.01.2017 klo 21:12

The Passion of the Christ

Kunnon Jeesus-elokuva lihaa säästämättä. Passion of the Christ antaa äärihihhuleille ja Jeesusta patologisesti vihaaville laatuviihdettä koko rahan edestä. Muille tämä tuskin tarjoaakaan sitten yhtään mitään.

Näyttelijät on erittäin hyvin valittu ja tunnelma on kohdillaan. Autenttisuutta lisää vielä loistava lavastus ja alkuperäistapahtumien aikaisten kielten käyttö. Väkivallalla mässäily vie tästä kuitenkin kaiken huomion ja pilaa varmasti monen katselukokemuksen.

17.01.2017 klo 00:15

American Hardcore

Varsin hyvä ja havainnollinen dokumentti amerikkalaisen hardcore punkin noususta ja tuhosta. Jos aihe kiinnostaa ja se ei ole ennestään tuttu niin tästä voi saada jotain jopa irti, muille tämä tuskin antaa paljonkaan. Kun vielä saataisiin suomalaisesta punkista jotain vastaavaa.

16.01.2017 klo 16:25

Samurai-miekka

Mitä ihmettä mä oikeesti katsoin? Siis rokkari-samurai-ninja menee hämärässä post-apokalyptisessä länkkärimaailmassa ja vetää jos minkälaista ihme kikkaa ja pahiksia pataan siinä sivussa ja sisältää vielä viittauksen alkuperäiseen Falloutiin. Huhhuh, ei tähän eläin pysty.

14.01.2017 klo 21:43

Ruusun nimi

Maailman kuuluisin giallo-romaani taipunut melko taidolla perinteiseksi keskiaikaan sijoittuvaksi salapoliisitarinaksi, joka vieläpä kunnioittaa melko hyvin alkuperäisteosta vaikka onkin sitä pelkistetympi. Lavastus ja puvustus on huolella tehty ja Sean Connery pääosassa on täydellinen valinta rooliin. Ainut varsinanen harmistuksen aihe itselläni on elokuvan lyhyt epilogi, joka kalpenee helposti kirjan vastaavalle.

13.01.2017 klo 15:39

Hitler - pahuuden nousu

Maalaa kyllä melkoisen väritetyn kuvan kaikkien aikojen pahiksesta. Elokuvan Eva Braun on lähinnä alistetun passiivisen kotirouvan luokkaa ja Hitler itse lähentelee jotain maanista hullua, eivätkä elokuvan "saksalaiset" osaa lausua saksaa tai saati sitten laulaa omaa kansallishymniään. Robert Carlylekään ei kyllä sovi Hitleriksi ollenkaan. Vanhana toisen maailmansodan historian harrastajana tämä herätti lähinnä hilpeyttä överiydellään.

12.01.2017 klo 21:20

Epäillyt

Ihmisten kehujen vuoksi odotin tältä elokuvalta valtavasti, mutta jouduin lopulta karvaasti pettymään. Koko juttuhan kaatui jo alkumetreillä kohtauksessa, jossa väläytetään varsinaista tarinan loppua ja kuullaan kasvottoman murhaajan puhuvan. Tunnistin äänen välittömästi ja se olikin sitten siinä. Lopun Keyser Söze -juonikuvio oli omasta mielestä aivan älytöntä settiä.

Olen ymmärtänyt, että tämä elokuva sai alkujaan todella huonoja arvioita, mutta se on sittemmin noussut ihmisten suosioon. En oikeastaan ihmettele kumpaakaan. Tuon ajan työkseen paljon elokuvia katsovien ammattikriitikoiden on täytynyt niin ikään tunnistaa murhaajan näyttelijän ääni, mutta nykynuorille se ei ehkä ole enää niin tuttu ja homma toimii hienosti jo pelkästään sen vuoksi.

12.01.2017 klo 17:37

King Kung Fu

Elokuvan tarina pähkinänkuoressa: Karannut kungfu-gorilla mellastaa kaupungilla ja vetää kaikkea mahdollista pataan. Gorillaa johtaa John Waynea imitoiva poliisi ja loppu on pelkkää sekoilua.

King Kung fussa ei sanalla sanoen toimi kyllä yhtään mikään. Tämä on jo niin huono ja huumori niin kammottavaa, että tämä on jo ihan loistava. En muista nähneeni toista elokuvaa, jossa näyttelijät silminnähden häpeävät mitä suustaan päästävät. Täyttä roskaa, mutta oikeassa mielentilassa ihan hauska.

Ei jaksa tätä arvostella.

11.01.2017 klo 23:36

Guinea Pig: Devils Experiment

No höh. Ei tässä ollutkaan marsuja.

11.01.2017 klo 21:26

Superbabies: Baby Geniuses 2

The horror... the horror...

Luulitko ehkä Star Wars Holiday Specialin katsomisen olevan täyttä murhaa? Tekikö pahaa katsoa Gigliä? Näetkö vieläkin painajaisia Marmadukesta? Hahhahaa! Baby Genius 2 on kaikkea tuota ja vieläkin enemmän. Baby Genius 2 lähentelee jo aivan täydellistä katselukelvottomuutta. Edellistä kommentoijaa lainaten: Tämä on varmaan jonkun vauvan käsikirjoittama.

Tuntuu uskomattomalta, että näin huonoja elokuvia voi olla edes olemassa. Vielä hullummalta tuntuu, että tällainen on menty tekemään vaikka se ensimmäinenkin osa oli lähes katselukelvotonta ryönää. Ihmettelen kovasti, ellei näitä käytetä jossain Guantanamossa kidutusvälineenä niin kuin Barney the Dinosauria. Tämä on jo niin huono, että se kannattaisi jopa arvostella. Kunnollista arvostelua varten se pitäisi vain katsoa ensin kokonaisuudessaan, mihin ei aikuinen ihminen pysty eikä kykene. Juon mieluummin lasinpesunestettä tai teen vaikka seppukun.

01.01.2017 klo 23:36

Father and Daughter

Äärimmäisen minimalistinen ja täysin dialogiton vesiväri-tussi -animaatio de Witillä. Pieni, hyvin kerrottu ja vähän traaginenkin tarina isän ja tyttären suhteesta voitti aikoinaan parhaan lyhytanimaation Oscarin.

30.12.2016 klo 00:24

Elle

Oikein makoisa, mutta toisinaan turhankin hitaasti etenevä trilleri ja musta komedia. Huppert on roolissan loistava, ja hänen sekä muiden hahmojen vuorovaikutusta on ilo seurata, vaikken elokuvan varsinaiseen kohderyhmään varsinaisesti kuulukaan. Toisin kuin arvosteluun pääsi lipsahtamaan, mustan lapsen sai siis Michelèn poika Vincent, ei Patrick.

29.12.2016 klo 01:33

Lumikuningatar

Neukkuklassikko. Tämä on tullut monta kertaa meikäläisessä telkkarissa. Aina yhtä hyvä, tosin ehkä nykymakuun turhan hidasta patsastelua. Tällä elokuvalla on ollut valtava vaikutus japanilaiseen animeen ja se on yksi Hayao Miyazakin suosikkielokuvista. Katsokaa Saapasjalkakissa ja Horus, auringon prinssi niin huomaatte päivänselvät vaikutteet.

29.12.2016 klo 01:30

Pähkinänsärkijä

Henkilökohtaisesti se kaikkein rakkain jouluelokuva. Joskus 90-luvulla näytettiin paljon näitä neukkulaisia piirrettyjä telkkarissa. Tässä yksittäisessä muistan ainakin Jarmo Kosken olleen dubbaamassa. Hieno, hieno elokuva. Ja se musiikki... ah...

28.12.2016 klo 18:57

The Dot and the Line: A Romance in Lower Mathematics

Chuck Jonesin upean animaattorinuran huipentuma. Villin mielikuvituksellinen ja abstrakti janan ja pisteen lyhyt rakkaustarina Norman McLarenin hengessä. Puhdasta neroutta.

27.12.2016 klo 21:44

The Garden of Words

Makoto Shinkain parhaimmistoa, visuaalisesti ehkä miehen paras elokuva. Juoni on varsin yksinkertainen, mutta aikaisempiin elokuviin nähden pituutta on tällä kertaa sopivan vähän. Jälleen kerran kyseessä on intiimi ja romanttinen kertomus kahden erilaisen ihmisen suhteesta ja sen loppumisesta. Upea elokuva.

27.12.2016 klo 21:39

The Dream of a Ridiculous Man

Varhaisempaa Aleksandr Petrovia. Miehen nerous ja mestarillinen öljyväritekniikka on jo nähtävissä tässä elokuvassa. Teksti perustuu Dostojevskin novelliin.

27.12.2016 klo 21:32

The Old Man and the Sea

Aleksandr Petrov on yksi tämän hetken kiinnostavimmista ja omalaatuisimmista animaattoreista, jonka elokuvat eivät ole enää edes piirrettyjä vaan ne koostuvat kokonaisista öljyvärimaalauksista. Jälki miehen teoksissa on hengästyttävän upeaa, voi vain kuvitella miten tuskallista niitä on ollut tehdä. Ernest Hemingwayn Vanhus ja meri istuu Petrovin tyyliin täydellisesti, se näyttää ja kuulostaa upealta ja vieläpä seuraa alkuperäisteosta erittäin tarkaan. Vuoden 2000 parhaan lyhytanimaation Oscar-pysti meni oikeaan osoitteeseen.

08.12.2016 klo 05:30

Avatar

Koko elokuva perustuu käytännössä pelkkään käsittämättömät mittasuhteet saaneeseen hypeen. Itse elokuva on pelkästään Pocahontas ja Tanssii Susien Kanssa vanhentuneilla cgi-tehosteilla, ei yhtään mitään sen kummempaa. Ei näin kallis elokuva voi oikeastaan mitään kaksisempaa ollakaan, koska se joutuu kosiskelemaan niin paljon massoja saadakseen tähtitieteelliset tuotantokustannuksensa katettua.

26.11.2016 klo 01:56

Willard

Willard on päähänpotkittu kaveri, joka asuu yhdessä äitinsä sekä rottiensa kanssa vanhassa kartanossa. Willard luonnollisesti on ystävystynyt talon rottien kanssa ja käyttää niitä kostonsa välikappaleina, menettäen perinteitä kunnioittaen lopussa niiden hallinnan. Erittäin hienosta ideasta tehty erilainen kauhujännäri, joka jää harmittavan keskinkertaiseksi esitykseksi. Jonkun pitäisi ehdottomasti tehdä tästä kunnon remake.

04.11.2016 klo 12:40

Linnunradan käsikirja liftareille

Ihan kiva pikku elokuva. Kirja on kuitenkin valovuosia parempi, samoin kuin radioteatterin suomiversio vuodelta 1984.

31.10.2016 klo 21:05

Rockyn ja Bullwinklen seikkailut

Näyttää ja kuulostaa ajoittain miltä pitääkin, pääosin herätti pelkkää myötähäpeää. Animaatio oli todella nättiä katseltavaa ja ääninäyttelijät erinomaisia.

28.10.2016 klo 23:57

28.10.2016 klo 14:11

From Hell It Came

Täyttä kuraan jopa oman aikansa mittapuulla.

28.10.2016 klo 01:47

Bram Stokerin Dracula

Kuvallinen kerronta on loisteliasta jälkeä, Gary Oldman erinomaisessa vedossa ja musiikki komeaa kuultavaa. Keanu Reeves taas on yhtä puiseva kuin yleensä eikä Anthony Hopkins mielestäni istu ollenkaan Van Helsingin rooliin. Kokonaisuutena kuitenkin parempi kuin muistin, Dracula-filmatisointien kaanonissa parempaa keskitasoa, vampyyrielokuvien joukossa vain keskitasoa.

28.10.2016 klo 00:08

Dracula - Verevä vainaja

Isoista tuotantoarvostaan huolimatta melkoisen tylsä pannukakku. Parasta tässä oli bongata pikkutarkkoja viittauksia muihin alan teoksiin Hammerin Draculoista lähtien. Alkutekstit ovat poikkeuksellisen komeaa katseltavaa.

17.10.2016 klo 20:31

Last Days of Coney Island

Vuoden 2015 kiinnostavin elokuvatapaus on tässä. Coney Island on Ralph Bakshin ensimmäinen piipahdus elokuvamaailman puolelle yli 20 vuoteen, tällä kertaa rujompana ja nihilistisempänä kuin koskaan. Erityisen paljon pidin elokuvan suttuisesta ja nuhjuisesta, mutta ah, niin eloisasta animaatiojäljestä, jollaista harvoin enää nykyään näkee.

11.10.2016 klo 01:59

09.10.2016 klo 00:34

Spring and Chaos: The Life Story of Kenji Miyazawa

Spring and Chaos on itselleni valtava pettymys. Elokuva kertoo puolifiktiivisen tarinan kirjailija Kenji Miyazawan elämästä ja Night on the Galactic Railroadin kirjoittamisesta. Elokuvan animaatio on harvinaisen rumaa jälkeä, kammottava cgi-animaatio lähinnä etoo, tarinassa ei ole minkäänlaista fokusta ja ääninäyttelijätkin poikkeuksellisen huonoja. Ei tässä ole paljoakaan nähtävää tai koettavaa.

26.09.2016 klo 21:24

Teen Wolf Too

Saastaa, syöpää, kuppaa. Käytännössä ensimmäisen elokuvan remake ilman Michael J. Foxia.

26.09.2016 klo 21:20

Project A-ko

Onhan tämä nyt kaikkea muuta kuin mestariteos, mutta meille vanhemman animen ystäville tämä on kyllä melkoisen herkullista genren kliseille virnuilevaa hupia alusta loppuun, muille tämä ei ehkä niinkään avaudu. Elokuva joka vinoilee Fist of the North Starin örinämeiningin kustannuksella ei koskaan voi olla huono.

Hassua triviatietoa: Tämän piti olla alunperin hentaita.

01.08.2016 klo 12:40

Vampyyrit - eroottinen painajainen

Äh, nyt tuli juonireferaattiin kämmi. Tytär ei siis kuole vaan sairastuu ja Carmilla yrittää viekoitella hänet mukaansa. Sen siitä saa kun on elokuva täynnä tissejä.

13.07.2016 klo 01:08

Animatrix

Hieno kokoelma animoituja tarinoita Matrixiin liittyen. Kaikkein huonoimpia jaksoja ovat Wachowskien kirjoittamat ia ohjaamat, paras yksittäinen palvomani Yoshiaki Kawajirin tuottama mahtava taisteluepisodi. Niitä huonoimpia tarinoita lukuunottamatta Animatrix ei tunnu ollenkaan niin teennäiseltä ja väkisin väännetyltä kuin trilogian kaksi jälkimmäistä osaa, tässähän jopa juonta pystyy seuraamaan, hahmoista välittää ja dialogikin tuntuu luonnolliselta. Amatöörimäisiin Wachowskeihin verrattuna japanilaiset huipputekijät ovat kuin toiselta planeetalta.

26.05.2016 klo 23:50

Itse valtiaat – Urheilumusikaali

Joko saa sanoa, että Itse Valtiaat oli tyhmä sarja? Urheilumusikaali oli musikaalijaksoista kaikkein huonoin.

24.05.2016 klo 00:00

22.05.2016 klo 17:53

22.05.2016 klo 17:49

22.05.2016 klo 16:46

Arsenal

Yksi kaikkien aikojen suurista sotaelokuvista. Perinteiseen neuvostotyyliin tässäkään teoksessa ei ole yksittäistä sankaria tai roistoa; on vain suuret kokonaisuudet ja elokuvan teema: Sota. Dialogin sijaan tarina kerrotaan pitkälti kuvina.

22.05.2016 klo 16:37

21.05.2016 klo 20:57

Gunsmith Cats: Bulletproof

Legendaarisesta sarjakuvasta saatu erittäin hyvä toiminta-anime aikaiseksi.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Seuraava sivu

Teemat