12.09.2017 klo 14:42

God Speed You! Black Emperor

Tervetuloa japanilaisten moottoripyöräjengien ihmeelliseen maailmaan! Dokkarin teon aikaan sodanjälkeinen turhautunut sukupolvi alkoi kapinoida perinteistä yhteiskuntajärjestystä vastaan ja tämän yksi kapinan ikonisimmista muodoista oli nuorison prätkäkulttuuri jengeineen.

Tämä dokumentti seuraa prätkäjengi Mustan keisarin jäsenten vaiheita ja näiden ongelmistaa virkavallan sekä vanhempien kanssa.

Godspeed You! Black Emperor kannattaa katsoa kiinnostavan aiheensa lisäksi myös parista muustakin syystä: Katsuhiro Otomon Akira kuvaa tätä samaista prätkä- ja jengikulttuuria, minkä lisäksi se yksi helkutin kova post-rock bändi otti nimensä tästä dokkarista.

11.09.2017 klo 20:43

Dream of a Rarebit Fiend

Wanhan ajan herrasmies palaa kostean iltaman jälkeen kotiin ja näkee seuraavana yönä hämmästyttävää unta kalloaan takovista pikkupiruista ja taivaan tuuliin lentävästä sängystä.

Dream of a Rarebit Fiend on parasta ja leikkaavinta erikoistehostetykitystä mitä tähän aikaan oli saatavilla ja ainakin omasta mielestäni Edwin S. Porterin tuotannon parhaimmistoa.

En tiedä kuka hemmetin kumipää tähänkin on mennyt lisäämään "hauskoja" ääniefektejä, mutta olipa tyhmästi tehty.

Vähintään yhtä höhlää oli muuttaa alkuperäisen sarjakuvan omituisia unia aiheuttava ruoka-aine rarebitistä eli walesilaisesta jänispiiraasta pelkkään alkoholiin. Nyt nimikään ei tässä käy ollenkaan järkeen.

10.09.2017 klo 22:26

Gertie the Dinosaur

Winsor McCayn Little Nemo saattoi olla ensimmäinen nykystandardilla tehty animaatiolyhäri, mutta Gertie the Dinosaur oli järjestyksessä toinen vartavasten animaatioon luotu hahmo, joka samalla popularisoi koko genren.

Ideana tässä on, että Gertie on animoitu dinosaurus, jota aikoinaan "totteli" kertojana toimivan McCayn järjestämissä live-esityksissä antamia käskyjä. Lopussa McCay sukeltaa itse osaksi animaatiota ja ratsastaa dinosauruksellaan yleisön näkymättömiin.

Nykysilmään tämä näyttää äärimmäisen primitiiviseltä, mutta täytyy muistaa ettei tämän tekoaikaan käytännössä ollut käytössä mitään muuta kuin kynä ja läjäpäin paperia. Sen enempää tietokoneita kuin muovikalvojakaan ei ollut tähän aikaan olemassakaan.

Animaatio koostuu 40 000 yksittäin piirretystä kuvasta, johon McCay joutui hahmojen lisäksi piirtämään myös yksityiskohtaiset taustat erikseen joka liuskaan ilman millinkään heittoa. Gertien animaatio on niin pikkutarkkaa, että tästä pystyy oikeasti erottamaan yksilöllisen elekielen lisäksi jopa hahmojen hengityksen!

Winsor McCay oli ehkä lahjakkain koskaan elänyt animaattori, piste. Jos miehen työjälki oli itseoppineena ja äärimmäisen primitiivisellä tekniikalla jo tätä luokkaa, mitä mahtaisikaan asian laita olla nykypäivän tietämyksellä ja vekottimilla.

10.09.2017 klo 21:55

Au secours!

Tarina tämän lyhärin taustalla menee seuraavasti: Max Linder palasi tämän tekoaikaan Ranskaan ja löi Abel Gance kanssa vetoa siitä ettei megalomaanisiin spektaakkeleihin erikoistunut mies pystyisi ohjaamaan elokuvaa kolmessa päivässä. Lopputuloksena syntyi tämä lyhäri, jonka nimi tarkoittaa "Apua!".

Lyhärin tarina kertoo lyhykäisyydessään Max Linderin esittämästä miehestä, joka lyö vetoa pystyvänsä viettämään tunnin kummitustalossa huutamatta kertaakaan apua. Perinteiseen Gancen tyyliin tässä räiskitään oikein kunnolla kaikenlaisilla kikkaefekteillä. Linder itse on tässä huippuvedossa.

Mikään kaksinen mestariteos tämä hutaisten tehty lyhäri ei luonnollisesti ole, mutta historiallista arvoa tällä kyllä on: Max Linder teki vuotta myöhemmin itsemurhan ja tämä on miehen toiseksi viimeinen ja nykypäivään asti säilyneistä viimeinen elokuva.

03.09.2017 klo 03:00

Joutilas luokka

Keskitason Chaplin-komediaa. Tällä kertaa pääsen ainakin pröystäilemällä tietämällä mistä tämän nimi tulee. Se nimittäin tulee Thorstein Veblenin vauraiden joutilaisuutta ja sosiaalisia hierarkioita käsittelevästä sosiologian klassikosta. Löytyy omasta hyllystä.

31.08.2017 klo 22:18

A Kiss for Cinderella

Odotin tältä elokuvalta niin paljon. Halusin tämän olevan jonkinlainen unohdettu mestariteos, mutta ei. Tämä on vain niin pökkelö ja tylsä, etten itsekään meinaa tätä enää juuri muistaa vaikka elokuva on vielä tätä kirjoittaessa kesken!

Sadun päähenkilö on Tuhkimoksi nimetty mielikuvituksellinen naikkonen, joka oikeasti kuvittelee olevansa kuuluisa satuhahmo. Sitten nähdään melkein kahden tunnin edestä naikkosen silmienpyörittelyä ja kankean teatterimaista ylinäyttelyä.

Onneksi puolivälin jälkeen vihdoin alkaa jo tapahtua jotain kiinnostavaa, kun emännälle ilmestyy haltiakummi tekemään temppunsa ja tarina muuttuu Tuhkimoksi, nähdäänpä tässä ihan näppäriä erikoistehosteitakin. Miksi tätäkin piti joutua odottamaan yli puolet elokuvan kestosta, voi vain ihmetellä. Olin jo valmis manaamaan koko elokuvan alimpaan helvettiin ennen tämän osuuden yllättävää ilmestymistä.

A Kiss for Cinderella on loppupeleissä kuitenkin hyvin tylsä elokuva. Tylsä tylsä tylsä elokuva. Edes paremmassa jälkimmäisessä puolikkaassa ajan kuvaus- ja kameratekniikoita ei ole osattu käyttää alkuunkaan hyväksi ja sekin näyttää parhaimmillaankin lähinnä vähintään kymmenen vuotta ilmestymisaikaansa vanhemmalta teatterilta.

Haluaisin ihan tosissani tykätä tästäkin elokuvasta edes sen verran, että jaksaisi kirjoittaa kokonaisen arvostelun, mutta ei vaan pysty eikä kykene. A Kiss for Cinderella on parhaimmillaankin juuri ja juuri sen verran harmaan keskinkertainen, ettei siitä saa mitään kiinnostavaa tai muistettavaa irti.

Jos haluatte hyvän mykän satuelokuva, katsokaa Sininen lintu.

28.08.2017 klo 15:58

Death Note

Tästäkin taitaa olla jo sanottu kaikki olennainen siinä määrin, ettei itsellä ole arvosteluihin enää paljoa lisättävää.

Tarinahan tässä on se vanha tuttu, eli Light Yagamilla on hallussaan maaginen ihmisten tappamiseen toimiva vihkonen ja kaveri päättää alkaa puhdistaa maailmaa rikollisista. Peräänsä Light saa poliisin ja superetsivä L:n, jonka kanssa käydään sitten hippaleikkiä.

Äskettäin arvostelemaani jenkkiversioon verrattuna tämä seuraa alkuperäissarjakuvaa ainakin jotenkuten lähdeuskollisesti, mutta loppujen lopuksi kaikki romuttuu siihen surulliseen faktaan, ettei alkuperäistä pahuksen monimutkaista ja pitkää tarinaa pysty ollenkaan tiivistämään näin suppeaan muotoon homman lässähtämättä täysin kokoon. Ei vaan pysty.

Mitään hirveästi sen suurempaa vikaa tässä ei kai sitten olekaan. Alkuperäistarinan hahmojakin on luonnollisesti tarinan leikkelyn lomassa jouduttu roimasti karsimaan ja yksinkertaistamaan. Piinaava jännitys ja tarinan taika on hävinnyt jonnekkin siinä matkalla.

24.08.2017 klo 22:54

Frankenstein ja vampyyrin kosto

Alkuperäisen Hammerin viimeinen Frankenstein ja taisiko olla peräti koko lafkan viimeinen elokuva ylipäänsä?

Tällä kertaa majaillaan viktoriaanisen ajan synkeässä mielisairaalassa jonne Peter Cushingin esittämä peruukkipäinen tohtori Frank saapuu jälleen kerran rakentamaan hirviötään, joka näyttää tässä ihan joltain gorillalta ja se tapetaankin nopeasti pois. Hirviötä esittää tässä Darth Vader itse eli David Prowse.

Tämä on kyllä melko nolo esitys vanhalta kaartilta vaikka tunnelma lavastuksineen onkin jälleen kohdillaan. Terence Fisherin tyylistä pitävät todennäköisesti pääsevät tähänkin sisään vaivattomasti. Tämä jäikin sitten myös miehen viimeiseksi elokuvaksi.

24.08.2017 klo 15:04

Egged On

Charley Bowers kehittää tällä kertaa koneen, jolla kananmunat voi muuttaa kumisiksi ja tuhoutumattomiksi. Kuuluisimmassa gagissa Charley yrittää kuskata autollaan kananmunia testaamista varten, mutta kananmunat kuoriutuvat kesken matkan ja niistä tulee ulos pieniä autoja. Tässä on ylivoimaisesti karsein "taustamusiikki" mitä olen koskaan kuullut. Bowersin komediaksi tämä oli muutenkin melko hidastempoinen.

24.08.2017 klo 14:32

There It Is

Charley Bowers ei petä taaskaan. Tällä kertaa mies esittää kilttiä ja säkkipilliä kantavaa Scotland Yardin miestä, joka palkataan tulitikkuaskissa asustelevan torakka-apulaisensa kanssa selvittämään partasuisen kummituksen tapausta. Tässä lyhärissä mm. housut tanssivat itsekseen, kananmunasta kuoriutuu täysikasvuinen kana ja muuta hulvatonta. Kunnon Monty Python -meininkiä.

24.08.2017 klo 01:02

Now You Tell One

Uskomaton löytö internetin leffablogien ja tietokantojen pimeimmistä kätköistä. Charles R. Bowers on sellainen mykkäajan kulttikoomikko, ettei miehestä taida olla minkäänlaista mainintaa missään alan isommassa julkaisussa, suomalainen googlekin antoi vain yhden, korkeintaan kaksi satunnaista löytöä.

Charley Bowers oli erikoistehosteiden ja animaatioiden erikoismies, yleensä nämä komediatkin on vedettykin niin surrealistisiin ja absurdeihin mittasuhteisiih, ettei mitään vastaavaa ole koskaan edes yritetty tehdä. Massoille tämä on ilmeisesti ollut aivan liian kummallista, mistä selittynee miehen täydellinen tuntemattomuus. Edes Peter von Bagh tai Mykkäelokuvasivuston ylläpitäjä ei näytä tuntevan tätä kaveria. Niin kulttikamaa tämä on.

Now You Tell One kertoo valehtelijoiden klubista, joka on kerääntynyt kisaamaan siitä kuka pystyy kertomaan parhaan emävalheen ja kilpailun luonnollisesti voittaa Charles itse satuilemalla taikapuusta, jota maidolla kastelemalla pystyy tuottamaan mitä tahansa hedelmää, mm. kananmunia, suolasirottimia ja kissoja!

Etsikää ihmeessä jostain käsiinne ja katsokaa, tämä on aivan tajuntonta kamaa.

23.08.2017 klo 16:52

Walking from Munich to Berlin

Ennen wanhaan oli autot melkoista ylellisyyttä eikä junillakaan aina niin vain matkustettu. Avantgarde-ohjaaja Oskar Fischinger päätti kulkea kävellen koko maan halki Münchenistä Berliiniin kameran kanssa ja tiivistää koko matkan kolmen minuutin nopeasti ohi suhahtavaan kikkailulyhäriin. Tämän enempää tässä ei sitten olekaan sisältöä, mutta tulipahan nähtyä.

23.08.2017 klo 01:09

Kill

Pitäisi tästäkin varmaan joskus kirjoittaa kokonainen pitkä arvostelu, että saisi tuon aivan liian kauan seisseen Mamoru Oshii -maratonin joskus kunnialla päätökseen, mutta tästä ei vaan pysty.

Kyseessä on siis neljän eri ohjaajan toiminnallisesta lyhytelokuvasta koottu antologialeffa. Ideana tässä tässä oli tarjota nelinkertainen määrä viihdettä yhden elokuvan hinnalla, mutta lopputulos on vain neljä kertaa normaalia elokuvaa tylsempää sekoilua.

Ainut positiivisempi puoli tässä taitaa olla, ettei Mamoru Oshiin lyhäri taida olla tässä se kaikkein tuhnuin. Ei näin tyhjänpäiväisestä pysty hyvällä tahdollakaan kirjoittamaan tämän pitempää analyysiä. Välttäkää.

18.08.2017 klo 20:17

Norsunluukuningas

Norsunluukuningas on amerikanaasialaisille vähän samaa, mitä Kansakunnan synty on afroamerikkalaisille. Tässä nähdään ajan muodikas stereotyyppinen paha japanilainen alistamassa valkoista naista, lopussa japsille annetaan porukalla turpaan.

Positiivisena puolena tämä on kuvauksellisesti erittäin nättiä katseltavaa ja Sessue Hayakawa vetää tässä ehkä uransa legendaarisimman ja parhaan roolin. Miehestä tulikin tämän myötä ensimmäinen kansainvälisesti tunnettu japanilainen näyttelijä ja yksi mykän ajan suosituimmista tekijöistä. Ihan syystäkin.

15.08.2017 klo 13:12

Khlib

Paljon mykän elokuvan harrastajien keskuudessa huhuttu ja puhuttu "kadonnut" neukkuklassikko, joka sai kunnollisen ensi-iltansa vasta 2014 ja on ilmeisesti nykyään ihan kotikatsojankin saatavilla.

Kyseessä on siis hyvin pitkälti Aleksander Dovzenkon Ukraina-elokuvista ammentava kuvaus sodanjälkeisen maaseudun mullistuksista. Itse tarinassa sotilas palaa rintamalta ja ryhtyy elättämään itsensä maanviljelijänä.

Miten sensaatiomaista olisi, jos oikeasti löydettäisiin jostain varastojen kätköistä uusi kadonnut elokuva mallia Citizen Kane tai Panssarilaiva Potemkin, mutta tällä kertaa ei ehkä ihan niin pitkälle päästä.

Khlib yrittää vimmaisesti ja väkisin päästä suurten klassikoiden tasolle ja vaikka tämä hyvältä näyttää ja tuntuu, jäi ainakin itseltäni parhaat viiden tähden pöhinät saamatta. Jotain neukkuklassikoille ominaista tästä vaan puuttuu, enkä nyt keksi tarkalleen mitä se mahtaisi olla.

Kun puuttuu niin puuttuu. Tähdistä puuttuu yksi.

12.08.2017 klo 16:06

Aasi ja puolikuun ritari

Tässä on selvästi lähdetty rahastamaan Shrekin tunnettuudella ja reisillehän se meni. Animaatio on jopa oman aikansa mittapuulla kökköä eikä muu höhä paljoa paremmaksi pistä. Kaskaa.

11.08.2017 klo 22:41

Kurama Tengu

Varsin arkkityyppinen mykkä samuraielokuva. Muutama lyhyt sivujuoni, teatterimaista näyttelyä ja lopussa perinteinen miekkamittelö. Ei mitenkään kauhean ihmeellinen tapaus.

11.08.2017 klo 22:38

Roningai

Jälleen kerran yksi vain osittain säilynyt itäklassikko, josta ei sen fragmentoitumisen vuoksi pysty arvostelua raapustamaan.

Sikäli kun olen ymmärtänyt, tämän tarina sijoittuu isännättömien samuraiden ja ilotyttöjen asuttamaan kylään. Perustarina kertoo näiden entisten samuraiden kapinasta shogunaatin mielivaltaa vastaan.

Niiden pätkien perusteella, jota olen itse nähnyt tämä ei vaikuta kovinkaan ihmeelliseltä samuraidraamalta. Onhan tässä toki vauhtia ja toimintaa kiitettävästi, mutta mikään ei varsinaisesti häikäise tai saa haukkomaan henkeä.

Tästä on tehty joskus ysärillä kuulemma ihan menevä remake tämän alkuperäisen ohjaajan kanssa. Täytyykin katsoa joskus.

06.08.2017 klo 16:39

A Diary of Chuji's Travels

Tätä elokuvaa pidettiin aikoinaan yhtenä Japanin parhaista ja Daisuke Itoa yhtenä maan johtavista ohjaajista. Sittemmin nelituntisesta elokuvasta on suurin osa kadonnut, jäljellä on vain puolentoista tunnin edestä sekalaisia säilyneitä kohtauksia.

Elokuvan tarina kertoo Japania kiertelevästä ammattimaisesta uhkapelurista eli vanhan ajan yakuzapomosta ja tämän matkoista. Monenlaisten ongelmien ja käänteiden jälkeen peluri jää lopulta viranomaisten haltuun ja elokuva loppuu.

Näin hajanaisesti säilyneestä elokuvasta on vaikea kirjoittaa pitempää ja kattavampaa arvostelua, mutta ainakin näiden pätkien perusteella leffa vaikuttaisi kaikin puolin hyvin tehdyltä ja varsinkin päähenkilö oman aikansa mittapuulla varsin monimutkainen hahmo.

Kunpa vain tämänkin puuttuvat kohtaukset joskus löydettäisiin.

06.08.2017 klo 14:47

The Adventures of Prince Achmed

Pienenä korjauksena arvosteluun, siluettianimaatio on siis yksi stopmotionin alalajeista. Tätä elokuvaa ei siis animaationa kannata lähteä vertaamaan suoraan perinteisiin stopmotion nukke-elokuviin ja piirrettyihin.

05.08.2017 klo 15:41

Victory

Jälleen yksi Lon Chaneyn leffa ajalta ennen miehen tunnetumpaa kauhu-uraa. Tästä ei ole kauheasti sanottavaa, melkoisen tylsää romanttista draamaa tämä on. Rakkaus, mies ja nainen ja sitä rataa. Melkoisen unohdettavaa tunteilua.

02.08.2017 klo 01:59

Monkeybone

Muistan joskus Tykin alkuaikoina ihmetelleeni miksi porukka täällä vihaa Monkeybonea niin paljon, koska ideahan tässä on melko hassu. Sarjakuvapiirtäjä/animaattori menee koomaan ja joutuu vastatusten stopmotion-hahmona tehdyn luomuksensa kanssa, ohjaajana itse Henry Selick. Miten tämä voi muka olla huono?

Hahahaha. Lähestulkoon kaikki tässä elokuvassa on puhdasta saastaa. Yksikään vitsi koko elokuvassa ei toimi, ohjaus on täysin hakusessa ja Brendan Fraser vetää helposti uransa surkeimman roolin.

Jos tästä pitää jotain hyvää etsiä, niin animaatio on jossain kohdin ihan kivaa ja kaikki outoilu viehätti. Kaikki muu on kyllä niin päin hanuria ettei tosikaan.

01.08.2017 klo 00:12

Stephen Kingin Unissakävelijät

Joskus mukulana tämä oli aikamoista hardcore-shittiä, nykyään tämä lähinnä naurattaa pöhköydellään. Tämä siis kertoo pikkukaupunkia terrorisoivista insestiä harrastavista vampyyrikissaotuksista.

Tästä pystyy helposti bongaamaan valtavat määrät randomeja cameoita. Stephen Kingin itsensä lisäksi tässä on ainakin Joe Dante, Mark Hammill ja paljon muita.

Ei hyvä, mutta huonoudessaan ihan huvittava.

30.07.2017 klo 03:31

The Life and Death of 9413, a Hollywood Extra

Dadadadada.

Tämä tuli aikoinaan katsastettua Kirjakahvilan taideleffailtamissa joskus muutama vuosi takaperin. Tämä kertoi yksinkertaisesti Hollywoodiin näyttelijäksi haluavasta miehestä, joka tunnetaan pelkästään nimellä 9413.

Lajissaan melkoisen keskinkertaista kamaa.

28.07.2017 klo 15:18

The False Faces

Sotadraama ajalta ennen Lon Chaneyn läpimurtoa. Tässä mies näyttelee ukkoa, joka yrittää kähmäistä salaista informaatiota sisältävän sylinterin saksalaisilta. Lon Chaneyn itsensä roolisuoritusta lukuun ottamatta tässä ei oikeastaan ole kauheasti näkemistä.

28.07.2017 klo 15:11

The Scarlet Car

Lon Chaneyta ennen miehen läpimurtoa. Ei millään muotoa kovin ihmeellinen tai erottuva draama. Tiettävästi tätä on aika rankasti aikoinaan sensuroitu, joten parhaat palat tästä on tainnut jäädä sitten sille tielleen.

27.07.2017 klo 18:04

Film Study

Varsin tyypillinen dadalyhäri. Tämä koostuu pitkälti sinne tänne kierivistä silmämunista, geometrisista kuvioista ja sekalaisista kokeellisista efekteistä. .Hans Richeriltä on parempiakin.

27.07.2017 klo 18:01

Skyscraper Symphony

Tämän lyhärin idea on ollut kaiketi siinä, että kameramies on työvälineineen kiertänyt kaupunkeja, kuvannut pilvenpiirtäjiä erilaisista kulmista ja leikannut niitä sitten yhteen lyhäriksi. Pitemmän päälle tämä ei ole kauhean ihmeellinen vaikka paikka paikoin ihan nätti olikin.

26.07.2017 klo 20:03

Emak-Bakia

Noh... tämä on kokeellinen, abstrakti ranskalainen dadalyhäri. Jos tällaiset astetta villimmät visiot vain iskee, ei tämäkään todennäköisesti jätä kylmäksi.

25.07.2017 klo 15:39

Ghosts Before Breakfast

Tästä löytyy kaikki mahdollinen, mitä hyvältä dadalyhäriltä vain kehtaa toivoa: missään ei ole mitään ihmeempää järkeä ja katsojan silmien eteen heitetään vain kaikenlaista hauskaa kikkaa kuten lentäviä hattuja, takaperin kuvattuja kohtauksia, suttuista animaatiota ja sinne tänne kieriskeleviä irtopäitä. Natsithan yrittivät aikoinaan tuhota tämän kaikki kopiotkin koska rappiotaide.

25.07.2017 klo 15:30

The Starfish

Pariskunnan elämää erilaisten linssien ja peilien avulla kuvattuna. Verrattuna muihin oman aikansa kokeellisiin lyhäreihin tämä jätti melko kylmäksi. Tässä ei missään kohtaa lähdetty kunnolla revittelemään ja kikkailemaan vaan homma alkoi pitemmän päälle toistamaan itseään.

25.07.2017 klo 15:08

Entr'acte

Tässä lyhärissä ei oikeastaan ole minkäänlaista juonta vaan luvassa on lähinnä 22 minuuttia kaikenlaista visuaalista hulluttelua. Surrealismi taitaa tässä kohtaa olla väärä sana; tämä on dadaa.

Pala kauneinta gallialaista hulluutta.

23.07.2017 klo 20:43

Ménilmontant

Jäsen Heinätontun arvostelu on sen verran kattava, ettei tästä jäänyt itselle oikeasti paljonkaan uutta sanottavaa.

Ménilmontant kuuluu sarjaamme parhaat koskaan tehdyt mykät lyhärit. Elokuvan tarina kertoo pariisilaisessa lähiössä asuvista samaan mieheen rakastuvista siskoksista.

Dimitri Kirsanoffin ainut tunnetumpi työ on joka suhteessa hyvin mielenkiintoinen ja teknisesti erittäin uraa uurtava omakustannelyhäri, joka niittikin aikoinaan mainetta ja putsasi aikoinaan isompiakin palkintopöytiä.

Nykyään tätä ei harmittavasti enää tunne kukaan.

20.07.2017 klo 23:14

Private Snafu vs. Malaria Mike

Malaria oli aikoinaan Tyynenmeren paratiisisaarilla taistelevassa jenkkiarmeijassa siinä määrin ongelma, että aiheesta tehtiin peräti kaksi opetusvideota. Tämä on niistä heikompi esitys.

Tässä Malaria Mike -hyttynen yrittää päästä pistämään Private Snafua, jolla on käytössä kaikki armeijan suomat tehokeinot ja aseet.

20.07.2017 klo 23:10

Rumors

Jenkkiarmeija strikes back!

Rumors kuvaa nimensä mukaisesti käsistä karanneiden juorujen paisumista ja vaikutusta miehistön moraaliin. Tämä on taatusti kaikista Snafuista surrealistisin ja samalla sekavin.

20.07.2017 klo 14:56

Fighting Tools

Lisää jenkkiarmeijan hauskoja koulutusvideoita. Tämän pointti on, ettei maailman parhaistakaan aseista ole hyötyä ellei niistä pidä huolta. Repe Sorsa tekee lopussa cameon.

Näissä Bob Clampettin ohjaamissa yksilöissä vaikuttaisi animaatio ja huumori olevan järjestään priimaa.

20.07.2017 klo 02:03

Bugs Bunny Nips the Nips

Väiski Vemmelsäärikin osallistui totaaliseen sotaan japanilaisia vastaan ainakin yhden nykyään epäkorrektina ja rasistisena kielletyn lyhärin verran.

Tällä kertaa talttahammas matkaa Tyynellämerellä ja ajautuu paratiisisaarelle keskelle kimittävien japanilaisten kääpiöiden maihinnousua. Väiski periaatteessa murhaa joukon japanilaisia ja siinä sivussa harrastaa vähän ristiinpukeutumistakin.

Tämä on tullut nähtyä varmaan kaikista Väiski-lyhäreistä eniten. Härski epäkorrektius vain parantaa tämän tehoa.

Ajaton ja hauska klassikko. Kielletty hedelmä.

20.07.2017 klo 01:57

You're a Sap, Mr. Jap

Kippari-Kalle matkaa Tyynellämerellä ja tulee törmänneeksi japanilaiseen sotalaivaan. Eipä siinä sitten muuta kuin pinaattia poskeen ja japseille turpaan.

Nykyään tämän esittäminen julkisuudessa taitaa olla ihan kiellettyäkin avoimen rasistisuuden ja epäkorrektiuden takia. Mutta niinhän vanhentunut propaganda yleensä on.

20.07.2017 klo 01:21

Education for Death: The Making of the Nazi

Laatupropagandaa Disneyltä.

Lyhäri kuvaa yksinkertaisuudessaan miten kansa aivopestään jo lapsesta asti Natsi-Saksan järjestelmän orjaksi. Lyhärin sanoma on, että vaikka sodassa taistellaankin nimellisesti saksalaisia vastaan, sikäläiset eivät silti ole ihmisinä pahoja vaan ainoastaan sairaan järjestelmän uhreja.

19.07.2017 klo 14:56

Booby Traps

Jenkkiarmeijan liittyessä mukaan toiseen maailmanpaloon ei luku- ja kirjoitustaito ollut vielä jokamiehen taito. Niinpä opetuksen tueksi teetettiin ajan parhailla studioilla ja tekijöillä kokonainen sarja opettavaisia sotapiirrettyjä, joissa seurataan tohelon sotamies Snafun touhuja. Yleensä Snafu toheloi tavalla tai toisella ja kuolee lopussa.

Parasta Snafuissa on, että koska näitä ei alunperin tarkoitettu kaupalliseen levitykseen, näihin ei myöskään sen ajan sensuuri koskenut. Huumori onkin sitten erittäin epäkorrektia ja härskiä eli älyttömän hauskaa.

Tässä episodissa opetetaan varomaan vihollisen jälkeensä jättämiä ansoja. Snafu toisin sanoen kävelee suoraan ansoitettuun tissihaaremiin ja poks.

Nämä on tiettävästi käsikirjoittanutkin lastenkirjoista tutumpi Dr. Seuss, animaatio on Warnerin studioiden työtä ja idean isä oli Frank Capra.

19.07.2017 klo 02:59

Chushingura: The Truth

Mikäli 47 roninin legenda sattuu olemaan yhtään tuttu, niin tämä on käytännössä yksi miljoonasta aiheesta tehdyista filmatisoinnista.

Tarina menee seuraavasti:

Eletään Tokugawa-shogunaatin aikaa. Daimio Asano Takumi-no-Kami Naganori tekee karkean etikettivirheen ja joutuu Kira Kozuke-no-Suke Yoshinaka -nimisen korkea-arvoisen virkamiehen vihan kohteeksi. Kerran virkamies häpäisi Asanon julkisesti siinä määrin, että daimio menetti malttinsa ja yritti tappaa virkamiehen. Rangaistuksena virkamiehen murhan yrityksestä daimio tuomittiin kuolemaan.

Daimio Asanon vasalleista 47 isännättömäksi jäänyttä samuraita päätti myöhemmin palauttaa isäntänsä kunnian kostamalla virkamiehelle. Salaliittolaiset odottivat vuosikausia siviileiksi naamioituneina tilaisuutta, jolloin virkamies laskisi suojauksensa ja olisi helppo saalis.

Havaittuaan virkamiehen viimein laiminlyöneen puolustuksensa samurait iskivät ja löysivät virkamiehen linnasta vain köyhän miehen, jonka samurait tunnistivat isäntänsä aiemmin aiheuttamasta arvesta naamioituneeksi virkamieheksi.

Loppujen lopuksi virkamies tapettiin samalla miekalla, jolla daimio Asano oli hyökännyt miehen kimppuun vuosia aiemmin. Samurait veivät virkamiehen pään isäntänsä haudalle ja ilmiantoivat itsensä viranomaisille.

Shogun antoi samuraille oikeuden seppukuun, joka oli siihen aikaan kunniallisin mahdollinen tapa tehdä itsemurha. Samurait haudattiin samaan paikkaan isäntänsä Daimio Asanon kanssa.

Tämä tarina on siis historiallisesti täyttä totta.

Tämä filmatisointi sen sijaan oli ohjaajan 50-vuotisjuhlaelokuva ja sen kyllä huomaa. Puvustukseen ja lavastukseen on selvästi panostettu, mutta teknisesti tämä on vain läpeensä vanhentunut.

Hauskinta tässä oli bongata kaikenlaisia ahkerasti edelleen viljeltyjä genren kliseitä, kuten lumisessa puutarhassa käytyä miekkamittelöä, joka nähdään myös Kill Bill: Volume 1ssä.

18.07.2017 klo 02:10

The Mystery of the Leaping Fish

Douglas Fairbanks esittää tässä Sherlock Holmes -parodiassa mestarisalapoliisi Coke Anydayta, joka koreilee erilaisilla vimpaimilla ja vetää kokkelia nenään kuin viimeistä päivää muttei lopulta ratkaise yhtään mitään. Lopussa nähdään vielä hauska lopputwisti, jossa rikotaan neljättä seinääkin.

16.07.2017 klo 23:38

Vain narrit rakastuvat

Käytännössä tämä on jonkun tuikituntemattoman fifties-rokkarin ympärille rakennettu filmatisointi Rashomonin tyyliin useamman hahmon näkökulmasta kerrottuna.

Tästä ei oikeastaan sen enempää sanottavaa olekaan, sillä koko juttu on niin kauhean tyhjä ja tylsästi toteutettu tusinatuote.

Yhteen aikaan tätä elokuvaa näytettiin televisiosta jatkuvasti uusintana. Pisteytyksistä päätellen taisin olla niitä harvoja, joka tämän vaivautui katsomaan.

16.07.2017 klo 23:22

Aapo

Paha porvari kiusaa Aapoa. Aaposta tulee vihainen kostaja ja sikaporvari saa kyytiä. Kommaripropagandaa, vieläpä melko huonoa sellaista.

16.07.2017 klo 03:08

Momotaro's Sky Adventure

Vanha tuttu Momotaro eli Persikkapoika eläinystävineen lentää konekiväärilentokoneella kukistamaan pikkulintuja vaivaavan kotkan.Tällä kertaa en ole juonesta täysin perillä kun ei ollut tähän enkkutekstejä, mutta jotenkin noin sen uskoisin menevän.

Oletettu juoni ei tässä ole mikään hirveän ihmeellinen, mutta animaatio oli jälleen nättiä ja tunnelma tosi iloinen. Tunteella vetävää japanilaista kertojaa oli hauskaa kuunnella vaikkei siitä mitään ymmärtänytkään.

15.07.2017 klo 13:55

Taro's Toy Train

Kaikista Yasuji Muratan lyhäreistä tämä taitaa olla kaikkein hauskin.

Taro's Toy Train kuvaa kuvaa karikatyyrimäisten eläinhahmojen junamatkaa. Tässä nähdään mm. sikaporvari, vanha vuohi, virtahepopariskunta, juoppohärkä ja juoppohevonen. Junan henkilökunta ja ratatyömiehet on esitetty apinoina.

Olen jostain lukenut, että tämän tekoaikaan junalla matkustaminen oli Japanissa vielä harvojen ylellisyyttä ja tämä on todennäköisesti ollut alunperin jonkinsortin humoristinen junaetiketin opetusvideo.

15.07.2017 klo 03:36

The Monkey Sword Masamune

Matkallaan oleva sotilas pelastaa apinan metsästäjän luodilta ja kiitokseksi apina antaa sotilaalle tarumaisen Masamune-miekan.

Tämä vaikuttaa vähän sellaiselta tarinalta, josta olisi helposti saanut tehtyä kokonaisen elokuvan, mutta tekijät päättivät tiivistää asiansa kymmeneen minuuttiin.

Loppu tulee ehkä vähän töksähtäen, mutta muuten tämä on jotakuinkin samaa tasoa muiden Yasuji Muratan lyhäreiden kanssa.

15.07.2017 klo 03:24

Animal Olympic Games

Nimensä mukaisesti tämä kuvaa humoristista eläinten olympiakilpailua. Lyhäriin on inspiraatio saatu samana vuonna järjestetyistä Amsterdamin Olympialaisista. Lopussa kansainvälisyys ja hyvä tahto voittaa.

Vähän mielikuvituksettomasta ideasta huolimatta Muratan animaatio on tässäkin nättiä ja tosi ilmeikästä. Hahmojen elekielestä näkee selvästi, ettei Muratalla ollut kokemusta eksoottisempien eläinten anatomiasta ja esim. kamelin juoksuaskel on tehty väärin.

15.07.2017 klo 03:07

Danemon's Monster Hunt at Shojoji

Lisää Japania.

Tällä kertaa koominen samurai viettää yönsä vanhassa kummituslinnakkeessa. Sitten paljastuukin, että kummitukset ovatkin vain klassisia muodonmuuttajasupikoiria Pom Pokon tyyliin.

Kivasta ja erittäin mielikuvituksellisesta ideasta huolimatta tässä oli harmittavan vähän varsinaista sisältöä.

14.07.2017 klo 21:25

Corporal Norakuro

Apinoiden armeijan sotilaat kaappaavat koirien armeijan sotasalaisuuksia ja korpraali Norakuro lähtee ajamaan varkaita takaa.

Muratan muihin lyhäreihin verrattuna tämä oli yllättävän valju ja mielikuvitukseton.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12 | Seuraava sivu