Beer Master

Beer Master

Parhaat rikokset

Rita Hayworth - avain pakoon (1994)

Hyvä vankilaleffa. Morgan Freeman tietenkin paras.

Rita Hayworth - avain pakoon rating 4,54

L.A. Confidential (1997)

Ripaus veristä toimintaa ja loistava näyttelijäkaarti. Olin täysin lumoutunut Guy Pearcen roolista, miten voi olla ettei hän saanut roolistaan yhtään tunnustusta palkintojen muodossa. Lukuisat sivujuonet sekoittivat pakkaa juuri sopivasti.

L.A. Confidential rating 4,16

Cop Land (1997)

Todella kova kyttäleffa, Stallonen parhaimpia roolisuorituksia.

Cop Land rating 3,61

Seitsemän (1995)

Hyvä trilleri.

Seitsemän rating 4,19

Häjyt (1999)

Samuli Edelmann oli paras.

Häjyt rating 4,02

Fargo (1996)

Kliseet loistavat poissaolollaan ja musta huumori kukoistaa. Coenien tyyliin kaikki hahmot olivat hölmöydessään ihanan samaistuttavia.

Fargo rating 4,16

Hannibal (2001)

Loppu oli paljon mieleenpainuvampi kuin Uhrilampaiden. Mutta tosiaan alkaa melko hitaasti.

Hannibal rating 3,34

Tappava seitti (2001)

Onko tämä historian ainoa rikosleffan jatko-osa (jos mafialeffoja ei lasketa)? Ainuttakaan vastaavaa leffaa ei tule mieleen ja jo sen takia rikosleffojen ystävän kannattaa tsekata Tappava Seitti. Morgan Freeman oli jopa parempi kuin ykkösosassa ja vaikka loppuratkaisu oli lievästi ennalta-arvattava, niin hyvää viihdettähän tämä tarjosi.

Tappava seitti rating 3,21

Neuvottelija (1998)

Loistava jännäri jonka katsoo mielellään useampaankin kertaan. Juuri tuli toka kerta täyteen eikä ollut menettänyt tehoa yhtään.

Neuvottelija rating 3,72

Jäähyväiset tytöille (1997)

Toisaalta tätä voisi kutsua jopa geneeriseksi, mutta vain sen takia että tämän kaltaisia rikostrillereitä ei yksinkertaisesti enää tehdä vaan kaikki rikos tapahtuu nykyään televisiosarjoissa. Morgan Freeman oli passeli valinta Crossin rooliin ja kantaa elokuvaa huikealla ammattitaidolla. Rikosleffojen ystäville, CSI sun muita sarjoja tollottaneille tämä lienee pettymys.

Jäähyväiset tytöille rating 3,26

Salasana: Swordfish (2001)

Hyvä rikosleffa. Wolverine oli paljon uskottavampi hakkeri kuin odotin. Kestää useammankin katselukerran.

Salasana: Swordfish rating 2,93

Trainspotting (1996)

Realistinen ja vahva draama. Todella hyvä näyttelijäkaarti, on väärin että yksikään ei saanut oscar-ehdokkuutta roolisuorituksestaan. Se vessakohtaus oli paras, miten voi yksi kohtaus olla samaan aikaan niin hauska mutta niin iljettävä.

Trainspotting rating 4,03

Training Day (2001)

Antoine Fuquan paras leffa. Se oikeussalivitsi oli leffan paras kohta.

Training Day rating 4,01

Operaatio Donnie Brasco (1997)

Pacino ja Depp olivat molemmat hyviä. Kiinnostava tarina, ei tarvinnut kelloa vilkuilla vaikka extended cutilla oli pituutta 2,5 tuntia.

Operaatio Donnie Brasco rating 4,04

Ocean's Eleven - korkeat panokset (2001)

George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt ja Wladimir Klitschko samassa leffassa? Hell yeah, ehdottomasti maailman viihdyttävämpiä ryöstöleffoja.

Ocean's Eleven - korkeat panokset rating 3,60

Uhrilampaat (1991)

Hieman vaisu loppu, siitä ainoa miinus.

Uhrilampaat rating 4,22

Jackie Brown (1997)

Hyvä rikoselokuva, joka olisi ollut paljon huonompi ilman Samuel L. Jacksonia.

Jackie Brown rating 4,07

From Hell (2001)

Hyvä kertomus Viiltäjä-Jackistä. Tämä kiehtoi juuri siksi, että murhaaja ei ollut kasvoton jonka historiasta ei tiedetä mitään, vaan päinvastoin. Miehen kasvot paljastetaan jo alussa ja hänestä tulee esiin uusia puolia, eikä katsojalla siltikään ole harmainta aavistustakaan että tuo on se viiltäjä.

From Hell rating 3,54

Reservoir Dogs (1992)

Mestariteos! Michael Madsen oli paras.

Reservoir Dogs rating 4,25

Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta (1994)

Täydellinen. Tanssikohtaus oli jotain täysin ainutlaatuista.

Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta rating 4,43

Punainen lohikäärme (2002)

Hannibal-sarjan paras leffa.

Punainen lohikäärme rating 3,69

Pahat pojat (2003)

Oli se vaan niin komeaa katsottavaa kun Vesku lensi taivaan tuuliin. Myös musiikki osui ja upposi.

Pahat pojat rating 3,46

Ota kiinni jos saat (2002)

Alussa hieman mietin että oliko Tom Hanksin FBI-agentista tehty liian tyhmä, mutta ihan mukavan samaistuttava heppu hänestä lopulta kuoriutui. Leonardo DiCaprio oli uskottava pääroolissa ja juoni erittäin viihdyttävä tosin paikoitellen hieman sekava; luulin ymmärtäväni miten shekki toimii mutta tämän leffan nähtyäni en ole enää niinkään varma. Alkutekstit musiikkeineen oli kyllä taidetta.

Ota kiinni jos saat rating 3,77

Tulilinjalla (1993)

Ehkä hieman liian pitkä, mutta jännittävä ja Eastwood pisti jälleen parastaan.

Tulilinjalla rating 3,80

Once Upon a Time in America - suuri gangsterisota (1984)

Koko leffan ajan odotin että milloinka se verinen teurastus alkaa mutta eihän tässä mitään sotaa ollutkaan. Kyllä tekisi taas mieli antaa suomentajille satikutia. Onneksi pettymys oli suhteellisen pieni sillä kaikki muu leffassa olikin täydellistä ja pituudesta huolimatta aika kului kuin siivillä. James Woods oli paras.

Once Upon a Time in America - suuri gangsterisota rating 4,31

Phone Booth (2002)

Soivaan puhelimeen on vastattava, vai mitä. Kertakäyttöviihdettä parhaimmillaan. Vieläkö puhelinkoppeja on olemassa?

Phone Booth rating 3,69

JFK - avoin tapaus (1991)

Oliver Stone tuo totuuden julki vahvalla ammattitaidolla ja upealla näyttelijäkaartilla leffassa jossa kiveäkään ei jätetä kääntämättä. Jossain vaiheessa alkoi epäilyttämään että onkohan tämä jatkuva riitely vaimon kanssa aivan tarpeellista juonen kannalta, mutta lopussa jäi sellainen fiilis että ei siitä haittaakaan ollut. Kolme ja puoli tuntia kului nopeammin kuin Taru Sormusten Herrasta -leffojen parissa joten se jos mikä ansaitsee täydet viisi tähteä.

JFK - avoin tapaus rating 4,23

Puuta, heinää ja muutama vesiperä (1998)

Hyvää huumoria, toimintaa ja muuta kivaa.

Puuta, heinää ja muutama vesiperä rating 4,10

Pako Alcatrazista (1979)

Jos rikot lakia, joudut vankilaan. Jos rikot vankilan sääntöjä, joudut Alcatraziin.Hyvä vankilamovie, joka pysyi realistisena eikä Alcatrazin mainetta yritettykään kiillottaa.

Pako Alcatrazista rating 4,05

Shakaali (1997)

Paras kohta oli se kun Jack Black ammuttiin palasiksi. Ei ihan niin jännittävä kuin alun jälkeen odotin. Hyvä Suomi!

Shakaali rating 3,14

Heat - ajojahti (1995)

Vihdoinkin tuli silmäiltyä tämäkin klassikko ja on ehdottomasti Michael Mannin paras leffa! Parasta leffassa oli tietenkin näyttelijäkaarti joka vilisi tähtiä aina pienimpiä sivurooleja myöten (mm. Dennis Haysbert). Jos tästä jotakin negatiivista pitäisi keksiä niin loppuratkaisu ei ollut erityisen päätähuimaava, mutta tämä on vain saivartelua. Rikosleffojen benchmark. Monet ovat valitelleet leffaa liian pitkäksi mutta itse en niele näitä väitteitä, päinvastoin leffa oli liian lyhyt, pidempi extended cut -versio olisi ollut paikallaan.

Heat - ajojahti rating 4,20

Monster - Aileen Wuornos (2003)

Päähenkilöiden suhteeseen keskityttiin sen verran paljon että sarjamurhaajapuoli jäi hieman etäiseksi. Tosin ei tätä ehtinyt edes kauheasti ajatella Charlize Theronin uran parhaan roolisuorituksen ansiosta. Vahva esikoisohjaus Pattylta.

Monster - Aileen Wuornos rating 3,54

Takaa-ajettu (1993)

Tosi hyvä jännäri. Miten ihmeessä minulta on päässyt täysin ohi että tämä sai 7 oscar-ehdokkuutta?

Takaa-ajettu rating 3,87

Takaa-ajajat (1998)

-We got a fugitive.Tulihan sieltä se viittaus ykkösosaan. Lentokoneen maahansyöksy oli leffan kohokohta ja loppua kohti adrenaliinin määrä jatkoi kasvuaan. Juoni oli tosin liiankin samanlainen ykkösosaan verrattuna. Mutta selvästi plussan puolelle jäätiin.

Takaa-ajajat rating 2,94

Kunnian miehiä (1992)

Tosi hyvä oikeusdraama, kestää useammankin katselukerran.

Kunnian miehiä rating 3,60

Casino (1995)

Jälleen yksi mestariteos Scorseselta. Alku pisti hieman miettimään että käytetäänkö kertojaääntä liikaa mutta hyvinhän se loppujen lopuksi tunnelmaan sopi. Harmi että James Woodsilla oli pienempi rooli kuin odotin.

Casino rating 4,15

Ocean's Twelve (2004)

Ykkösosaakin kovempi kasti saatu mukaan ja juonikin oli viihdyttävä, paitsi loppuratkaisu olisi kyllä pitänyt kynäillä uuteen uskoon, nyt siitä jäi todella paha maku suuhun. Bruce Willis oli paras.

Ocean's Twelve rating 2,59

Valtion vihollinen (1998)

Hyvä rikosleffa 90-luvun tyylliin josta itse tykkään paljon, vähän kuten Shakaali jossa myös nähtiin Jack Black nörttinä. Loppuratkaisu oli viihdyttävä, mutta oli samalla kuin tyystin toisesta leffasta. Hyvien näyttelijöiden ansiosta kestää useammankin katselun.

Valtion vihollinen rating 3,41

Panttivanki (2005)

Paljon parempi leffa kuin vuoden 2011 Trespass samasta aiheesta. Bruce Willis oli viihdyttävä oma itsensä ja muukin kaarti laadukasta. Alussa pelkäsin juonen olevan ennalta-arvattava mutta mitä pidemmälle päästiin sitä kiinnostavammaksi leffa kehittyi. Jos toimintaa olisi ollut enemmän niin viisi tähteä olisi ehkä ollut kohdillaan.

Panttivanki rating 3,50

Kunniavelka (2000)

Yhtä hyvä kuin Kunnian Miehiä. Jos pitää oikeussalileffoista niin tämä on pakko nähdä.

Kunniavelka rating 3,26

A History of Violence (2005)

Todella viihdyttävä draamaelokuva ja yksi Viggo Mortensenin parhaimpia roolisuorituksia.

A History of Violence rating 3,75

Lord of War (2005)

Kuin olisi erittäin mukaansatempavaa dokumenttia katsonut. Nicolas Cage loisti pääroolissa.

Lord of War rating 3,99

Kunnes toisin todistetaan (1990)

Oikeussalidraamat ovat järjestään mielenkiintoisia eikä tämä tee poikkeusta. Loppuratkaisu todellakin yllätti. Harrison Ford oli yhtä hyvä kuin aina eikä muutkaan näyttelijät pettäneet. Paul Winfieldin esittämä tuomari oli badass,

Kunnes toisin todistetaan rating 3,44

München (2005)

Ensimmäiset puoli tuntia melko tylsä, mutta siitä eteenpäin erittäin hyvä trilleri. Rajua mutta realistista toimintaakin oli paljon.

München rating 3,88

V niin kuin verikosto (2005)

Ehdottomasti sarjakuvafilmatisointien kärkitasoa. Kaksi tuntia kului yllättävänkin nopeasti.

V niin kuin verikosto rating 4,02

Inside Man (2006)

-Saisinko hattunne?-Ette. Hankkikaa oma.Katsoin tämän telkkarista missä ikärajaksi oli ilmoitettu K16. Jouduin pettymään kun verta ei ollut yhtään. Saatika toimintaa. Vastapainona oli kuitenkin loistava juoni sekä hyvät näyttelijät. Tässä oli myös hienosti nostettu esille se fakta että pankit eivät ole mitään hyväntekijöitä. Olisi saanut olla lyhyempikin, Clive Owen veti parhaimman roolin.

Inside Man rating 3,59

Da Vinci -koodi (2006)

Pitänee lukea tuo kirja, jos sen juonenkäänteistä saisi paremmin selvää. Tom Hanks oli hyvä.

Da Vinci -koodi rating 3,18

Lucky Number Slevin (2006)

Lopun juonen selittelyt kestivät hieman pitkään, mutta muuten erinomainen trilleri. Lucy Liu oli mukavan sähäkkä kimma. Veri ja Bruce Willis nostavat pisteet neloseen.

Lucky Number Slevin rating 3,97

Kahleissa (1989)

Odotin vain että tämä olisi erilainen kuin Escape Plan. Ja ilokseni tämä kävi toteen. Danny Trejokin kävi näyttämässä naamaansa. Herkkua Stallonen fanielle.

Kahleissa rating 3,50

The Departed (2006)

Kaikki vetivät hyvät roolit. Juoni piti otteessaan juurikin sen ansiosta, että sai koko ajan arvuutella ketkä tässä nyt on niitä hyviksiä ja ketkä pahiksia.

The Departed rating 4,11

Casino Royale (2006)

Hyvä että aikaisempien Bond-elokuvien epärealistisista fantasiamaailmoista on päästy nykyaikaan, Bond on jälleen agentti eikä mikään likaa hylkivä supersankari.

Casino Royale rating 3,79

Zodiac (2007)

Mielestäni tämä oli tunnelmaltaan yhtä hyvä ellei jopa synkempikin kuin Seven. Leffa keskittyy lähes yksinomaan faktoihin ja rikostutkintaan mikä oli mielenkiintoista seurattavaa, mutta pakostakin monet hahmoista jäävät etäisiksi. Esimerkiksi Robert Downey Jr. oli paras, mutta puolivälissä hänen hahmonsa pudotetaan viileästi kelkasta pois eikä hänestä kuulla enää lainkaan, ja Jake Gyllenhaalin esittämän Graysmithin vaimo on mukana vain korostamassa sitä seikkaa että mies välittää enemmän rikoksen ratkaisemisesta kuin omasta perheestään. Mutta vioistaan huolimatta ehdottomasti viiden tähden mestariteos jonka parissa kaksi ja puoli tuntia kuluu siiviillä.

Zodiac rating 3,77

Ocean's 13 (2007)

Hyvä päätös trilogialle. Casti oli yhtä hyvä kun ennenkin ja huumori kukoisti. Kahden edellisen ryöstön jälkeen juoni ei ehkä yllättänyt samalla teholla ja Al Pacino oli pahiksena harmittavan keskinkertainen, mutta kokonaisuutena leffa oli todella viihdyttävä.

Ocean's 13 rating 3,20

Liftari (2007)

Hyvä remake. En sano enempää.

Liftari rating 2,84

Eastern Promises (2007)

Viggoa on kehuttu vaikka kuinka paljon mutta mun mielestä Vincent Cassel oli tasan yhtä hyvä. Toiminta oli raakaa mutta sitä olisi saanut olla enemmän. Pidin leffan hitaasta temposta, mutta hitsi kun tekijät olisivat uskaltaneet mennä full Scorsese ja tehdä leffasta kolmituntisen, siihen se olisi sopinut vieläkin paremmin.

Eastern Promises rating 3,94

American Gangster (2007)

Kun kolme tuntia kuluu yhtä nopeasti kuin Taru Sormusten Herrasta -leffojen parissa niin jotain on tehty oikein. Leffan ainoa pikkuriikkinen nipotuksenaihe on juoni, jos on kaikki 1900-luvun gangstaleffat nähtynä niin juoni saattaa tuntua ennalta-arvattavalta ja yllätyksettömältä. Mutta taiten tehty ja näytelty, kuten Ridley Scottilta osaa odottaa ja toimintakin oli yllättävän veristä. Laadukas rikosleffa.

American Gangster rating 3,75

In the Valley of Elah (2007)

Hidas rikostutkinta jonka parissa viihtyi mainiosti hyvien näyttelijöiden ansiosta. Sodan arvet -teema oli sujutettu hyvin taitavasti juoneen eikä sitä lähdetty väkisin selittämään katsojalle. Leffa jossa tunteet puhuvat sanojen sijaan.

In the Valley of Elah rating 3,55

Yön ritari (2008)

Juuri tällaista olen odottanutkin. Yksi parhaimmista elokuvista joita olen nähnyt.

Yön ritari rating 4,25

Pankkikeikka (2008)

Ryöstöleffoja on tehty todella paljon. Onneksi tekijät tiedostivat tämän, ja pääpainon elokuvassa saakin se mitä ryöstön jälkeen tapahtuu. Kun taholla jos toisellakin on sormensa pelissä, on jännitys taattu. Ihmettelin koko elokuvan ajan, että onko tuo Hercule Poirot vai ei. No kyllähän se oli.

Pankkikeikka rating 3,64

Rööperi (2008)

Aleksi Mäkelän paras leffa.

Rööperi rating 3,64

Enkelit ja demonit (2009)

Hyvää vaihtelua jatkuvaan Amerikan pelastamiseen. Tom Hanks ja Ewan McGregor olivat hyviä rooleissaan.Extended Cut oli parempi, siitä yksi tähti lisää.

Enkelit ja demonit rating 3,24

The International (2009)

Hyvä näyttelijäkaarti, salaliittoja, yksi täydellinen toimintakohtaus ja vertauskuvien täyttämät keskustelut. Minulle juoni aukesi hyvin, mutta uusintakatselua se ei tue. Silti ihan hyvä elokuva.

The International rating 3,01

Public Enemies (2009)

Realistinen rikosleffa hyvillä näyttelijöillä. Channing Tatumia en tunnistanut. Christian Bale jäi Johnny Deppin varjoon.

Public Enemies rating 3,43

Suljettu saari (2010)

Mielenkiintoinen leffa hyvillä näyttelijöillä. Se teurastuskohta oli paras.

Suljettu saari rating 3,94

Lainkuuliainen kansalainen (2009)

Ainoastaan sillä on väliä mitä voit todistaa, lausahti Tom Cruise Kunnian Miehiä -leffassa ja samoja teemoja käsitellään myös tässä rikostoiminnassa. Aluksi vaikuttaa siltä että Butleri on vain kostamassa perheensä puolesta mutta leffan edetessä hänen motiiveistaan tulee esiin uusia puolia pitäen mielenkiinnon yllä. Leffa oli muilta osin niin laadukas että loppuratkaisu tuntui väkisinkin vähän hutaistulta. Unrated Director's Cut oli parempi.

Lainkuuliainen kansalainen rating 3,46

The Ghost Writer (2010)

Hyvä poliittinen trilleri, tahti oli juuri sopivan rauhallinen jotta juonessa pysyi mukana. Lopussa jopa yllätyin pariin otteeseen. Hyvät näyttelijät.

The Ghost Writer rating 3,47

Haudattu (2010)

Tämähän oli yhtä hyvä kuin samantyylinen vuoden 2013 Locke. Toki tämä oli selvästi kliseisempi mutta minua se ei haitannut kun juoni piti otteessaan ja varsinkin loppuratkaisu osasi yllättää. Ryan Reynolds oli uskottava pääroolissa.

Haudattu rating 3,20

Unthinkable (2010)

Todella jännittävä ja brutaalit kidutuskohtaukset, mutta pysyi silti ihailtavan realistisena. Hyvä loppuratkaisu ja Samuelin ansiosta extratähti.

Unthinkable rating 3,30

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Ruotsalaisversio oli ihan ok. Paino sanalla ''oli''.Siinä missä ruotsalaisversion katsoo muutaman kerran, tätä jaksaa katsoa vielä vuosikymmenienkin päästä.

The Girl with the Dragon Tattoo rating 3,68

13 - Thirteen (2010)

Meikäläiseltä irtoaa viisi tähteä.

13 - Thirteen rating 3,19

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

Samoilla jäljillä kuin edeltäjänsä, mutta huumoria ja hidastuksia oli paljon enemmän.

Sherlock Holmes: A Game of Shadows rating 3,34

Drive (2011)

Kiinnostava ja verinen. Bryan Cranston veti parhaimman roolin.

Drive rating 3,93

Killer Elite (2011)

Leffan kansikuvasta tulee mieleen perinteinen Statham-toiminta, mutta tässähän oli oikein kunnon juonikin ja tapahtumatkin sijoittuvat pääasiassa Eurooppaan. Aika saman tyylinen leffa kuin vuoden 1998 Ronin. Jos laatu ei iske niin palaa ihmeessä Fast än Furioussien pariin.

Killer Elite rating 3,25

Raakalaiset (2012)

Tähän mennessä Oliver Stonen 2000-luvun paras leffa.

Raakalaiset rating 3,02

Get the Gringo (2012)

Tunnelma oli hyvä eikä aseilla mässäilty liikaa.

Get the Gringo rating 3,30

Killer Joe (2011)

Kaikki vetivät loistoroolit ja naurettua tuli monta kertaa. Erikoinen mutta hyvä loppu.

Killer Joe rating 3,36

Laittomat (2012)

Verta lensi ja Guy Pearce oli hyvä pahis. Gary Oldmania olisi katsonut mielellään enemmän.

Laittomat rating 3,57

Escape Plan (2013)

Jännitystä ja toimintaa piisasi, mutta ennen kaikkea visuaalisesti todella upea.

Escape Plan rating 3,44

Zero Dark Thirty (2012)

Pidin leffan realistisesta tunnelmasta, toi mieleen Lord of War -leffan. Parani loppua kohti huomattavasti, mutta lähti käyntiin aika hitaasti. Ei tämä missään vaiheessa tylsä ole, mutta olisi toiminut paremmin esim 10-osaisena tv-sarjana. Scott Adkins oli paras.En vieläkään tajua miksi tällaiset elokuvat saavat oscar-ehdokkuuksia?

Zero Dark Thirty rating 3,48

Pain & Gain (2013)

Voi simputti kun oli liikuttava elokuva.

Pain & Gain rating 3,20

Mafiaperhe (2013)

Hyvä mafialeffa, vaikka en ymmärräkään missä tässä se komediapuoli oli, minusta tämä oli synkkä alusta loppuun. Lopussa oli veristä toimintaakin mukavasti. Tämän jaksaa varmasti katsoa useampaankin kertaan.

Mafiaperhe rating 2,97

Vangitut (2013)

Ei ihan Sevenin tasolla mutta joka tapauksessa todella synkkä rikosleffa laatunäyttelijöillä. Oli myös kiva nähdä vaihteeksi rikosleffa joka ei sijoitu betoniviidakkoon mutta joka silti pysyi realistisena, ettei hahmot olleet vain kasvottomia idiootteja. Paras rikosleffa vuosiin.

Vangitut rating 3,94

The Wolf of Wall Street (2013)

Hyvä komedia, mutta liian pitkä ja liikaa huumeita. Pörssijutuista en edelleenkään tajua hölkäsen pöläystä; se kynänmyynti oli huono vertaus eikä asiaa helpottanut se seikka että päähenkilöt olivat pilvessä kirjaimellisesti koko ajan.

The Wolf of Wall Street rating 4,02

Non-Stop (2014)

Speed, Taken, Phone Booth... ei ole elokuvaa johon Non-Stoppia ei voisi verrata. Todella jännittävä, Liam Neeson oli hyvä eikä muissakaan ollut valittamista.

Non-Stop rating 3,30

Nightcrawler (2014)

Todella synkkä rikosleffa jota vielä korostaa Jake Gyllenhaalin kylmänviileä roolihahmo. Alkoi hieman hitaalla vaihteella, mutta parani roimasti loppua kohti ja loppuratkaisu palkitsee katsojan, ainakin se minut yllätti täysin.

Nightcrawler rating 3,90

Blackhat (2015)

Aliarvostettu rikosleffa Mannilta. Juoni ja yleisilme oli erittäin realistisia, joten jos Fäst än Furioussien jälkeen siirtyy tämän pariin niin ihmekös tuo jos alkaa puuduttaa. Ihme kyllä Chris Hemsworth oli täydellinen valinta hakkerin rooliin. Kuten Collateral-leffassa myös tässä parasta oli äänekkäät ammuskelut echoineen.

Blackhat rating 2,63

The Voices (2014)

Leffan juoni oli mielenkiintoinen ja Ryan Reynolds täysin lumoava pääroolissa. Huumoria vain jäi uupumaan aivan liian paljon, etenkin juuri puhuvien eläinten osalta. Loppuratkaisu oli pieni pettymys.

The Voices rating 3,15

Black Mass (2015)

Hyvä gangsterileffa vaikka ei aivan ylläkkään Scorsesen tasolle. Johnny Depp oli hyvä pääroolissa, mutta häntä ei mitenkään korosteta päähenkilönä vaan lukuisat muutkin hahmot saavat lähes yhtä paljon ruutuaikaa, mikä on hyvä juttu sillä staroja tässä leffassa on vaikka muille jakaa. Olisi ehkä toiminut kolmituntisena paremmin.

Black Mass rating 3,19

Legend (2015)

Olisin toivonut että leffa keskittyisi enemmän gangstailuun kuin rakkauden kuvaamiseen, mutta siitä huolimatta juoni oli erittäin viihdyttävä. Tom Hardy veti taidokkaat pääroolit. Veljesten luonnetta kuvasi parhaiten lopun kohtaus, joka alkaa rauhallisella biletyksellä mutta päättyy veriseen puukotukseen.

Legend rating 3,30

Sicario (2015)

Leffasta tuli mieleen Zero Dark Thirty, ensimmäisellä katsomiskerralla saattaa leffa vaikuttaa tylsältä ja toiminnanpuutteiselta, mutta oikeassa mielentilassa leffan kuvaustyyli ja realistisuus iskevät kuin tuhat volttia. Benicio Del Toro oli paras. Jatko-osakin tulee ehdottomasti hankittua hyllyyn.

Sicario rating 3,67

Cop Car (2015)

Hieman pienemmän mittakakaavan rikosleffa, mutta maanläheinen lähestymistapa toimii ja suht virtaviivainen juoni pitää otteessaan. Pidin myös loppuratkaisusta, ei oltu väkisin lähdetty vääntämään onnellista loppua. Kevin Pekoni ja varsinkin lapsinäyttelijät olivat hyviä päärooleissa. Viihdyttää lyhyen kestonsa ajan mainiosti.

Cop Car rating 2,87

The Big Short (2015)

Big Short on ehdottomasti viihdyttävämpiä talousleffoja Wolf of Wall Street -leffan kanssa. Vaikka monet pankkitermit menivät jälleen korvasta sisään ja suoraan toisesta ulos niin silti ymmärsin juonen yllättävän hyvin. Ensemble cast ja komediallinen tyyli varmasti vaikuttivat asiaan. Brad Pitt teki kyllä elokuvahistoriaa Don't fucking dance -lausahduksellaan.

The Big Short rating 3,68

The Trust (2016)

Suht simppeli ryöstöjuoni johon tuo puhtia Woodin ja Cagen toimiva kemia ja varsinkin Cagen harmittomiksi tarkoitetut vitsit. Loppupuolella juoni kuitenkin uskalsi siirtyä persoonalliseempaan suuntaan ja loppuratkaisu oli karuudessaan tosi yllättävä. Tämän parissa puolitoistatuntinen tuntui silmänräpäykseltä.

The Trust rating 2,73

The Accountant (2016)

Ei ihan niin toimminnantäyteinen kuin odotin, laadukasta paukuttelu oli joka tapauksessa. Juoni ei sinänsä kovin erikoinen, mutta autismi toi siihen kokonaan uuden ulottuvuuden. Hyvä näyttelijäkaarti Ben Affleck etunenässä. Viihdyttävä paketti kyseessä.

The Accountant rating 3,44

The Whole Truth (2016)

Hyvä oikeussalidraama, juoni vaikutti pitkään keskinkertaiselta mutta loppuratkaisu yllätti minut totaalisesti. Heh, kerrankin Keanu Reevesin ilmeetön olemus sopi leffaan.

The Whole Truth rating 2,64

Molly's Game (2017)

25-vuotta Kunnian Miehiä -leffan jälkeen Aaron Sorkin palaa lakitupaan ja itse ainakin olen jo odottanutkin sitä. Monilla leffan "julkkiksilla" oli erittäin pieni rooli mutta silti he eivät jääneet liian etäisiksi, Jessica Chastain sekä Idris Elba olivat päärooleissa mahtavia. Ja kyllä Sorkin oli paikallaan ohjaajan pallilla, aivan kuin hän olisi ohjannut koko ikänsä.

Molly's Game rating 3,40

Brawl in Cell Block 99 (2017)

Laadukas brutaali vankilaleffa. Juoni oli hyvä, eteni hieman hitaasti mutta se olikin koko homman pointti kuten Tarantinon leffoissa, ei turhia hötkyillä. Vince Vaughn oli mahtava pääroolissa, mukava nähdä ettei komediapainotteinen ura ole kuihduttanut taitoja.

Brawl in Cell Block 99 rating 3,87